020573.03 97
vetus® Operation manual and installation instructions bow thruster BOW4512D
1 Wprowadzenie
Poniższe instrukcje instalacji dają wskazówki dotyczące zamocowa-
nia pędnika dziobowego ‘BOW4512D’ rmy Vetus.
Jakość instalacji wpłynie na niezawodność działania pędnika dzio-
bowego. Źródłem niemal wszystkich usterek okazują się być błędy
i niedokładności podczas instalacji. Koniecznością jest więc, podczas
procesu montażu i następującej po nim kontroli, przestrzeganie w
pełni wszystkich podanych instrukcji instalacji.
Zmiany dokonane w pędniku dziobowym przez użytkownika zdej-
mą z producenta wszelką odpowiedzialność za szkody, którymi
mogłyby one skutkować.
Ciąg wytwarzany przez pędnik dziobowy będzie różny dla każdego
statku, w zależności od wpływu wiatru, wyporności i kształtu pod-
wodnej części kadłuba.
Podany nominalny ciąg można osiągnąć tylko w najbardziej sprzyja-
jących warunkach:
• Należy się upewnić, że w czasie pracy pędnik zasilany jest z aku-
mulatora o prawidłowym napięciu
• Podczas procesu instalacji należy przestrzegać „Zaleceń instala-
cyjnych dla pędników dziobowych”, dotyczących zwłaszcza:
- Wystarczająco dużego przekroju kabli akumulatora, aby do mi-
nimum ograniczyć spadek napięcia.
- Sposobu, w jaki tunel jest podłączony do kadłuba.
- Użycia krat w otworach tunelu.
Kratek tych należy używać tylko, gdy jest to rygorystycznie ko-
nieczne (podczas regularnego żeglowania na poważnie zanie-
czyszczonych wodach).
- Kratki należy umocować w prawidłowy sposób.
Przestrzeganie powyższych zaleceń zapewni większą trwałość i lep-
sze działanie posiadanego pędnika dziobowego.
• Informacje na temat konserwacji można znaleźć w „Książce kon-
serwacji i gwarancji”. Kod art. 020901.01.
• Nigdy nie należy dopuszczać do zbyt długiego działania pędnika
dziobowego; maksymalny czas użytkowania jest ograniczony ze
względu na ciepło uwalnianie w silniku elektrycznym.
Po użyciu należy umożliwić schłodzenie silnika.
uWaga
Maksymalny czas użycia oraz ciąg, podane w specykacjach
technicznych, bazują na zalecanej pojemności akumulatora
oraz jego kabli.
W przypadku użycia znacząco większych akumulatorów w po-
łączeniu z bardzo krótkimi kablami o średnicy dużo większej
od zalecanej, wytwarzany ciąg ulegnie zwiększeniu. W takich
przypadkach, w celu zapobieżenia uszkodzeniu silnika, należy
skrócić czas użycia.
2 Bezpieczeństwo
ostrzeżenie!
Podczas korzystania z pędnika dziobowego należy uważać na
pływaków lub lżejsze łodzie, które mogłyby znajdować się w bli-
skim sąsiedztwie otworu dyszy pędnika dziobowego.
Przekażcie instrukcje bezpieczeństwa innym użytkownikom pędnika
dziobowego.
Należy również przestrzegać ogólnych przepisów i regulacji BHP.
• Nigdy nie wolno dotykać poruszających się końców pędnika dzio-
bowego podczas jego pracy.
• Nigdy nie należy dotykać gorących części pędnika dziobowego,
ani umieszczać łatwopalnych materiałów w jego sąsiedztwie.
• Zawsze należy zatrzymać pędnik dziobowy przed kontrolą jego
komponentów lub przeprowadzeniem regulacji.
• Podczas prac konserwacyjnych należy zawsze odłączyć zaciski
akumulatora.
• Zapewnić bezpieczeństwo prac konserwacyjnych przez użycie
wyłącznie odpowiednich do tego celu narzędzi.
• Zawsze, gdy pędnik dziobowy nie będzie używany przez dłuższy
czas, należy wyłączyć główny włącznik.
3 Użytkowanie
• Ustawić główny wyłącznik w pozycji ‘on’.
• Zapoznać się z instrukcjami dotyczącymi użytkowania pędnika
dziobowego, zamieszczonymi w podręczniku dostarczonym z pul-
pitami operatora.
Nigdy nie wolno natychmiastowo przełączać ze sterburty na
bakburtę lub na odwrót, lecz poczekać na zatrzymanie śruby,
przed wydaniem polecenia zadziałania silnika elektrycznego
w przeciwnym kierunku.
ostrożnie!
Jeżeli zainstalowane są 2 pulpity operatora, nigdy nie wolno ob-
sługiwać pędnika dziobowego z obu pulpitów jednocześnie.
• Podczas opuszczania statku należy wyłączyć główny włącznik.
• Należy mieć na uwadze, że ze szczotek węglowych w silniku wy-
dostaje się (czarny) pył. Nie należy przechowywać delikatnych
urządzeń w pobliżu silnika pędnika dziobowego.
Upewnić się, że użytkownik statku jest zaopatrzony w
instrukcję obsługi.
POLSKI