Reely 1359067 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

Regulator bezszczotkowego silnika
do łodzi
Nr. zam. 1359065 (70 A)
Nr. zam. 1359066 (90 A)
Nr. zam. 1359067 (130 A)
Zastosowanie zgodnie z przeznaczeniem
Produkt służy do bezstopniowej regulacji liczby obrotów bezczujnikowego napędu z bezszczotkowym silni-
kiem (nieobjęty dostawą) i jest przewidziany do montażu w modelu łodzi.
W zależności od modelu łodzi i używanego silnika regulator może być zasilany akumulatorem NiMH/NiCd z
5-18 ogniwami lub akumulatorem LiPo z 2-6 akumulatorami.
Programowanie regulatora następuje poprzez urządzenie zdalnego sterowania.
W celu sterowania regulatorem należy podłączyć go do odbiornika urządzenia zdalnego sterowania modelu
(do kanału sterowania odpowiadającego za ruch).
Podczas pracy regulator musi być chłodzony wodą. W tym celu regulator wyposażony jest w odpowiednie
przyłącza węża.
Należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa i wszystkich innych informacji zawartych w tej
instrukcji.
Niniejszy produkt jest zgodny z aktualnie obowiązującymi normami krajowymi i europejskimi. Wszystkie na-
zwy rm i produktów należą do znaków towarowych aktualnego właściciela. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zawartość zestawu
Regulator
2 węże ze sprężynami chroniącymi przed zagięciem
Instrukcja użytkowania
Zasady bezpieczeństwa
W przypadku uszkodzeń spowodowanych niezastosowaniem się do tej instrukcji
obsługi, rękojmia/gwarancja wygasa. Nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za szkody
pośrednie!
W przypadku uszkodzenia mienia lub ciała spowodowanego niewłaściwym użytkowaniem
lub nieprzestrzeganiem zasad bezpieczeństwa, producent nie ponosi żadnej
odpowiedzialności. W powyższych przypadkach rękojmia/gwarancja traci ważność!
Ze względów bezpieczeństwa i zgodności z certykatem (CE), przebudowa i/lub modykacja produktu na
własną rękę nie dozwolone. Nie należy rozmontowywać produktu, ponieważ nie zawiera on żadnych
części nadających się do demontażu lub obsługi przez użytkownika. Ponadto w takich przypadkach
rękojmia/gwarancja wygasa!
Ten produkt nie jest zabawką i nie należy dopuścić, aby znalazł się w rękach dzieci.
Zawsze należy najpierw włączyć nadajnik i ustawić w pozycji neutralnej dźwignię obsługi odpowiadającą
za funkcję ruchu. Dopiero wtedy można połączyć regulator z akumulatorem i uruchomić go. W przypadku
zakończenia eksploatacji należy postępować w odwrotnej kolejności (odłączyć regulator od akumulatora i
wyłączyć następnie nadajnik).
Akumulator należy odłączyć od regulatora za każdym razem, gdy regulator nie będzie już użytkowany.
Regulator może być zasilany 5-18-ogniwowym akumulatorem NiMH/NiCd lub 2-6-ogniwowym akumu-
latorem LiPo. Podłączony silnik musi być kompatybilny z liczbą ogniw. Również model łodzi musi być
przeznaczony do akumulatora z daną liczbą ogniw.
Akumulator należy przed naładowaniem odłączyć od regulatora.
Należy zwrócić uwagę na to, by podczas użytkowania modelu łodzi w pobliżu kręcących się części (np.
śruby okrętowej) nie znajdowały się żadne przedmioty ani części ciała. Niebezpieczeństwo obrażeń
ciała!
Zarówno regulator, jak i podłączony do niego silnik i akumulator znacznie nagrzewają się podczas eksp-
loatacji, stanowiąc ryzyko poparzenia!
Regulator może być zasilany wyłącznie akumulatorem, a nie zasilaczem.
Do regulatora należy podłączać wyłącznie bezszczotkowy silnik.
Regulator nie jest przeznaczony do obsługi zwykłych silników elektrycznych z dwoma złączami! Można
podłączać go wyłącznie do bezczujnikowego napędu z bezszczotkowym silnikiem.
Podczas montażu należy zachować jak największą odległość pomiędzy regulatorem a odbiornikiem lub
silnikiem, aby urządzenia te wpływały na siebie nawzajem.
Przewodu anteny odbiornika nie należy prowadzić równolegle do kabla przewodzącego prąd.
Podczas eksploatacji modelu należy zapewnić odpowiednie chłodzenie regulatora oraz silnika. Regulator
jest wyposażony w przyłącza węża, umożliwiające chłodzenie wodą.
Nie należy blokować napędu. Powstały w ten sposób prąd może zniszczyć silnik i/lub regulator.
Napęd powinien być łatwo dostępny i regularnie czyszczony (np. wał napędowy, śruba okrętowa lub skr-
zynia biegów).
Model łodzi, regulator i silnik należy regularnie sprawdzać pod kątem uszkodzeń. W przypadku stwierdze-
nia uszkodzeń nie należy użytkować modelu łodzi lub regulatora.
Należy uważnie obchodzić się z produktem, uderzenia, ciosy lub upadki z niewielkiej wysokości mogą
spowodować jego uszkodzenie.
Nie należy pozostawiać opakowania bez nadzoru, może w ten sposób stać się niebezpieczną zabawką w
rękach dzieci.
Montaż i podłączenie
W przypadku, gdy produkt ma być użytkowany w zastępstwie istniejącego regulatora, należy najpierw
wyjąć stary regulator (i ew. stary silnik) z modelu.
Podłącz odpowiedni system wtyczek akumulatora do złącza zasilania regulatora. Musi być przeznaczony
do prądu o wysokim natężeniu (w zależności od liczby ogniw lub silnika i napędu)!
Czerwony kabel: Plus (+)
Czarny kabel: Minus (-)
Połącz trzy czarne kable przyłączeniowe regulatora z bezszczotkowym silnikiem. Jeśli później okaże
się, że kierunek obrotu silnika jest niewłaściwy (w zależności od skrzyni biegów łodzi), należy po prostu
zamienić dwa z trzech przyłączy. Silnik będzie się wówczas kręcić w innym kierunku.
Podłącz chłodzenie wodą regulatora do obiegu chłodzenia łodzi. Przyłącze „INPUT” w regulatorze to
wejście wody, a przyłącze „OUTPUT” to wyjście wody (patrz również oznaczenie strzałki na regulatorze
lub załączony rysunek).
Pozostałe cztery przyłącza węża należy połączyć ze sobą w następujący sposób:
Należy zwrócić uwagę na to, by węże były mocno zamocowane do przyłączy. Węże na przyłączach należy
koniecznie zabezpieczyć dodatkowo za pomocą opasek kablowych.
Jeżeli silnik dysponuje chłodzeniem wodą, należy je zintegrować z obiegiem wody chłodzącej regulatora.
Obieg wody chłodzącej należy sprawdzać pod kątem szczelności i funkcjonowania.
Umieść nowy regulator w modelu. W zależności od dostępnego miejsca wybierz to samo miejsce montażu.
Najlepiej byłoby, gdyby znajdowało się ono jak najdalej od odbiornika. Regulator nie może znajdować się
także bezpośrednio obok silnika.
W celu umocowania regulatora można skorzystać np. z taśmy na rzepy albo dwustronnej taśmy samopr-
zylepnej.
Połącz trzybiegunową wtyczkę serwa regulatora z wyjściem odbiornika, który udostępnia sygnały stero-
wania do funkcji ruchu. Zwróć koniecznie uwagę na właściwe obsadzenie wtyczek na odbiorniku (patrz
instrukcja użytkowania odbiornika lub nadruk na odbiorniku).
Żółty/biały/pomarańczowy przewód: Sygnał sterowania
Czerwony przewód: Napięcie robocze
Brązowy/czarny przewód: Minus/GND
Wszystkie kable i węże poprowadź w taki sposób, aby nie mogły dostać się do kręcących lub poruszających
się części modelu. Do mocowania używaj wyłącznie odpowiednich opasek kablowych.
Regulator jest wyposażony w elektronikę BEC, dlatego odbiornika nie można zasilać za pomocą ba-
terii lub akumulatora! Odbiornik i podłączone do niego serwo steru zasilane za pomocą regulatora
bezpośrednio przez akumulator.
Uruchomienie regulatora
Uwaga!
Model łodzi umieść w taki sposób, aby śruba okrętowa nie stykała się z podłogą lub przedmiota-
mi. Nie dotykaj napędu i nie blokuj go! Niebezpieczeństwo obrażeń ciała!
Jeżeli na nadajniku ustawiono trymowanie, zaraz po podłączeniu regulatora do akumulatora
może dojść do uruchomienia silnika!
Włącz nadajnik i sprawdź stan jego akumulatora lub baterii. Trymowanie funkcji ruchu ustaw w pozycji
neutralnej i sprawdź, czy dźwignia obsługi odpowiadająca za funkcję ruchu znajduje się w pozycji neutral-
nej.
Umieść akumulator w modelu łodzi i połącz go z regulatorem.
Uwaga!
Zwróć uwagę na właściwą polaryzację kabla przyłączeniowego regulatora: Czerwony = plus (+) i
czarny = minus (-). W przypadku niewłaściwego podłączenia regulator, silnik i akumulator mogą
ulec zepsuciu! Ryzyko wybuchu/poparzeń!
W przypadku podłączenia w pełni naładowanego akumulatora (zwłaszcza w przypadku akumu-
latorów z wieloma ogniwami) podczas kontaktu ze złączem może dojść do przeskoczenia małej
iskry (słyszalny jest odgłos trzasku). Jest to normalne zjawisko, ponieważ w tym czasie konden-
satory wejścia regulatora naładowane są krótkotrwale wysokim impulsem prądu.
Iskra ta może z czasem zniszczyć wtyczki akumulatora lub regulatora (oporność stykowa może
się zwiększyć).
Dzięki odpowiedniemu układowi wtyczki przyłączeniowej oraz oporu można temu zapobiec.
W Internecie można znaleźć dalsze informacje, wpisując w wyszukiwarkę pojęcia takie jak np.
„ochrona akumulatora przed spięciami”. W praktyce opór powinien wynosić ok.10 omów, a moc
1 wat.
Zanim regulator będzie gotowy do pracy (zwłaszcza w przypadku pierwszego uruchomienia), należy na-
jpierw przeprowadzić programowanie, patrz następny rozdział.
Wersja 06/15
Instrukcja użytkowania
www.conrad.com
Programowanie ustawienia pełnych obrotów i neutralnego
Regulator jest wyposażony w automatyczną funkcję dostrajania. Postępuj według poniższej instrukcji w celu
zaprogramowania ustawienia neutralnego i pełnych obrotów:
Odłącz akumulator od regulatora.
Włącz nadajnik i przestaw dźwignię gazu na pozycję pełnych obrotów.
Połącz akumulator z regulatorem. Zaczekaj dwie sekundy, a silnik wyda następnie dwa sygnały dźwiękowe
(sygnały dźwiękowe wytwarzane poprzez krótkie załączenie bezszczotkowego silnika). Ustawienie
pełnych obrotów zostało zapisane.
Ustaw teraz dźwignię gazu w pozycji neutralnej lub minimalnej. Silnik ponownie wyda sygnał dźwiękowy i
programowanie zostanie zakończone.
Jeżeli odczekasz zbyt długo przed ustawieniem dźwigni gazu w pozycji neutralnej lub minimalnej,
rozpocznie się tryb programowania.
Odłącz wówczas akumulator od regulatora i ponownie rozpocznij proces dostrajania tak, jak opi-
sano wyżej.
Jeżeli programowanie nie może być przeprowadzone w sposób opisany powyżej, sprawdź usta-
wienie funkcji ruchu wstecz na nadajniku.
Programowanie funkcji specjalnych
Odłącz akumulator od regulatora.
Włącz nadajnik i przestaw dźwignię gazu na pozycję pełnych obrotów. Przytrzymaj dźwignię gazu i nie
puszczaj jej!
Połącz akumulator z regulatorem. Ponownie przytrzymaj dźwignię gazu w pozycji pełnych obrotów.
Zaczekaj dłużej niż 2 sekundy, silnik wyda 4x dwa sygnały dźwiękowe, a następnie 4x jeden sygnał
dźwiękowy. Tryb programowania pierwszej funkcji jest teraz aktywny (hamulec silnikowy). Ponownie przy-
trzymaj dźwignię gazu w pozycji pełnych obrotów.
Regulator wyda następujące po sobie krótkie lub długie sygnały dźwiękowe, które poinformują, która
funkcja może zostać zaprogramowana/zmieniona. Przed przejściem do następnej funkcji każdy sygnał
dźwiękowy zostanie powtórzony czterokrotnie.
Funkcja nr 1: 1x krótki sygnał dźwiękowy: Hamulec silnikowy
Funkcja nr 2: 2x krótki sygnał dźwiękowy: Typ akumulatora
Funkcja nr 3: 3x krótki sygnał dźwiękowy: Ochrona przed obniżonym napięciem
Funkcja nr 4: 4x krótki sygnał dźwiękowy: Reset regulatora do ustawień fabrycznych
Funkcja nr 5: 1x długi sygnał dźwiękowy: Synchronizacja silnika
Funkcja nr 6: 1x długi + 1 x krótki sygnał dźwiękowy: Kierunek obrotu silnika
Funkcja nr 7: 1x długi + 2 x krótki sygnał dźwiękowy: Moment rozruchowy
Funkcja nr 8: 1x długi + 3 x krótki sygnał dźwiękowy: Zachowanie regulatora podczas obniżonego napięcia
Dające się zaprogramować funkcje oraz regulowane wartości można znaleźć w poniższej tabeli.
Ustawienia początkowe są zaznaczone na szaro.
Gdy żądana funkcja (od 1 do 8) zostanie oznaczona sygnałami dźwiękowymi, dźwignię gazu należy
umieścić w pozycji minimalnej. Regulator wyda następstwo dźwięków potwierdzających, aby zawiadomić,
że przeszedł do programowania wartości ustawień.
Regulator wyda teraz (w zależności od wybranej funkcji) ponownie sygnały dźwiękowe. Są one właściwe
dla programowanej obecnie wartości. Patrz poniższa tabela.
Gdy żądana wartość zostanie oznaczona sygnałem dźwiękowym (np. wartość „środkowa” hamulca silni-
kowego, 3x krótki sygnał dźwiękowy), dźwignię gazu należy umieścić w pozycji pełnych obrotów; przytrzy-
maj dźwignię w tej pozycji.
Regulator wyda następstwo dźwięków potwierdzających, informując o tym, że nowa wartość została zapi-
sana. Nadal trzymaj dźwignię gazu w pozycji pełnych obrotów!
Regulator przejdzie teraz do następnej funkcji. W razie konieczności można zmienić ustawienie w opisany
powyżej sposób (dźwignię gazu ustawić w pozycji neutralnej, aby zmienić wartość ustawienia funkcji, lub
dalej przytrzymać dźwignię gazu w pozycji pełnych obrotów, aby przejść do następnej funkcji).
W celu opuszczenia trybu programowania odłącz akumulator od regulatora.
Opis funkcji:
Wartości, które można ustawić dla każdej funkcji, znajdują się w poniższej tabeli.
Ustawienia początkowe regulatora są zaznaczone na szaro.
Funkcja nr 1: Hamulec silnikowy
Jeżeli dźwignia gazu na nadajniku zostanie przestawiona z pozycji ruchu do przodu na pozycję neutralną,
aktywuje to hamulec silnikowy. Funkcja ta odpowiada funkcji hamulca silnikowego w prawdziwym samochod-
zie, kiedy to zdejmuje się nogę z pedału gazu, ale nie naciska pedału hamulca.
Funkcja nr 2: Typ akumulatora
Ustal, jaki typ akumulatora zostanie podłączony do regulatora.
W przypadku korzystania z akumulatora LiPo lub LiFe koniecznie zwróć uwagę na to, aby było
włączone wykrywanie obniżonego napięcia (patrz funkcja nr 3). W przeciwnym razie głębokie
rozładowanie akumulatora LiPo/LiFe może sprawić, że nie będzie się już nadawał do użytku.
Funkcja nr 3: Wykrywanie obniżonego napięcia
Podczas podłączenia akumulatora regulator mierzy jego napięcie. W przypadku akumulatora LiPo/LiFe (pa-
trz funkcja nr 2) służy to do obliczenia liczby ogniw, a co za tym idzie do wykrycia obniżonego napięcia lub
zapobiegnięcia głębokiego rozładowania akumulatora.
W przypadku akumulatora NiMH/NiCd pomiar napięcia sprawia, że regulator podczas wykrycia obniżonego
napięcia może odpowiednio zareagować (w zależności od ustawienia funkcji nr 8 następuje obniżenie mocy
lub wyłączenie silnika przy 50%, 60% lub 65% napięcia akumulatora mierzonego na początku).
Dlatego należy podłączać wyłącznie w pełni naładowany akumulator, a nie akumulator
naładowany częściowo.
W przeciwnym razie rozpoznawanie obniżonego napięcia nie będzie mogło działać lub będzie
działać niepoprawnie.
Przykłady:
W przypadku 3-ogniwowego akumulatora LiPo i ustawienia „3,0 V/Ogniwo” ochrona przed obniżonym
napięciem włączy się przy napięciu akumulatora wynoszącym 9,0 V (moc silnika zostaje ograniczona lub
silnik zostaje wyłączony, patrz funkcja nr 8).
W przypadku 6-ogniwowego akumulatora NiMH (w pełni naładowanego, ok. 8,4 V) i ustawienia „60%”
ochrona przed obniżonym napięciem włączy się przy napięciu akumulatora wynoszącym ok. 5 V (moc
silnika zostaje ograniczona lub silnik zostaje wyłączony, patrz funkcja nr 8).
Funkcja nr 4: Reset regulatora do ustawień fabrycznych
Brak tutaj zróżnicowanych wartości/ustawień.
W przypadku przeprowadzenia resetu regulator przyjmuje ustawienia zaznaczone w poniższej tabeli na
kolor szary.
Funkcja nr 1: Wyłączone hamulce
Funkcja nr 2: Akumulator LiPo, automatyczne wykrycie liczby ogniw
Funkcja nr 3: Włączona ochrona przed obniżonym napięciem, 3,0 V/ogniwo
Funkcja nr 4: ---
Funkcja nr 5: Automatyczna synchronizacja silnika
Funkcja nr 6: Kierunek obrotu silnika: Do przodu
Funkcja nr 7: Moment rozruchowy: 30%
Funkcja nr 8: Zachowanie regulatora podczas obniżonego napięcia: Redukcja mocy
Funkcja nr 5: Synchronizacja silnika
To ustawienie umożliwia (podobnie jak zapłon wczesny silnika spalinowego) uzyskanie lepszych parame-
trów jezdnych silnika. Niska wartość prowadzi do tego, że silnik ma nieco większy moment obrotowy i nieco
mniejszą maksymalną liczbę obrotów w porównaniu do ustawień początkowych. Wyższa wartość prowadzi z
kolei do tego, że silnik ma wyższą maksymalną liczbę obrotów i nieco mniejszy moment obrotowy.
W obydwóch przypadkach zmieniają się wartości prądu. Zwróć uwagę na dane silnika. W razie wątpliwości
należy zawsze wybrać ustawienia automatyczne.
Funkcja nr 6: Kierunek obrotu silnika
W zależności od modelu łodzi lub napędu/skrzyni biegów/śruby okrętowej może być konieczna zmiana kie-
runku obrotu silnika. Zamiast zmiany programowania można zamienić dwa z trzech kabli pomiędzy regula-
torem a silnikiem - w ten sposób zmieniony zostanie kierunek obrotów silnika.
Sygna d wi kowy Funkcja 1x krótki 2x krótki 3x krótki 4x krótki 1x d ugi
1x d ugi +
1x krótki
1x d ugi +
2x krótki
1x d ugi +
3x krótki
1x d ugi +
4x krótki
1x krótki Nr 1 Hamulec silnikowyWy czony Niski redni Mocny
2x krótki Nr 2 Typ akumulatora NiCd/NiMH LiPo LiFe
3x krótki Nr 3 Wykrywanie obni onego napi cia
2,8 V/Ogniwo
(lub 50%)
3,0 V/Ogniwo
(lub 60%)
3,2 V/Ogniwo
(lub 65%)
Wy czony
4x krótki Nr 4 Resetowanie Resetowanie
1x d ugi Nr 5 Synchronizacja silnika Auto 15°2 30°
1x d ugi + 1x krótki Nr 6 Kierunek obrotu silnika Normalny Wstecz
1x d ugi + 2x krótki Nr 7 Moment rozruchowy 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50%
1x d ugi + 3x krótki Nr 8 Zachowanie podczas obni onego napi cia Redukcja mocy Wy czenie silnika
Sygna d wi kowy dla warto ci ustawie
Funkcja nr 7: Moment rozruchowy
W zależności od ustawienia silnik rozpoczyna pracę z większym lub mniejszym momentem obrotowym.
Im wyższa wartość ustawienia, tym więcej prądu silnik pobiera z podłączonego akumulatora; akumulator
powinien być odpowiednio dobrany.
Funkcja nr 8: Zachowanie regulatora podczas obniżonego napięcia
Jeżeli włączona jest ochrona przed obniżonym napięciem (patrz funkcja nr 3), wówczas regulator może w
różny sposób reagować na obniżenie wartości napięcia na akumulatorze.
1x krótki sygnał dźwiękowy: Moc silnika zostaje obniżona
2x krótki sygnał dźwiękowy: Silnik zostaje wyłączony
Ze względów bezpieczeństwa należy zawsze ustawić na regulatorze obniżenie mocy silnika. Z
reguły nadal możliwe jest podpłynięcie łodzią do brzegu.
Jeżeli zaprogramowano wyłączenie silnika, ściągnięcie modelu łodzi z wody jest bardzo trudne!
Poprowadź łódź po wodzie bez napędu, dzięki czemu nie będzie to w żadnym wypadku ryzykow-
ne (np. podpłyń do łodzi). Z reguły wystarczy zaczekać, aż wiatr lub nurt przywiodą model łodzi
do brzegu.
Model łodzi być może znajduje się poza zasięgiem sygnału nadajnika. Ze względów
bezpieczeństwa silnik zostanie automatycznie wyłączony przez regulator. Zmniejsz odstęp
pomiędzy nadajnikiem a modelem łodzi i sprawdź, czy model łodzi będzie dalej reagować.
Sprawdzanie funkcji regulatora
Uwaga!
Model łodzi umieść w taki sposób, aby śruba okrętowa nie stykała się z podłogą lub przedmiota-
mi. Nie dotykaj napędu i nie blokuj go! Niebezpieczeństwo obrażeń ciała!
Jeżeli na nadajniku ustawiono trymowanie, zaraz po podłączeniu regulatora do akumulatora
może dojść do uruchomienia silnika!
W tym wypadku przeprowadź najpierw programowanie pozycji neutralnej oraz pozycji pełnych
obrotów. Następnie należy zaprogramować regulator zgodnie z używanym akumulatorem lub
silnikiem.
Połącz akumulator z regulatorem.
Jeżeli na nadajniku dźwignia obsługi odpowiadającą za funkcję ruchu znajduje się w pozycji neutralnej,
napęd nie może się kręcić.
Przesuń dźwignię obsługi odpowiadającą za funkcję ruchu w kierunku ruchu do przodu. Napęd musi się
teraz uruchomić.
Regulator nie dysponuje funkcją ruchu do tyłu.
Informacje dotyczące eksploatacji
W przypadku braku sygnału nadajnika (dłużej niż 2 sekundy) lub podczas opuszczenia zasięgu nadajnika
regulator wyłączy silnik. Silnik wyda wówczas długi sygnał dźwiękowy.
Jeśli dźwignia gazu na nadajniku nie znajduje się w pozycji neutralnej, a akumulator zostanie połączony z
regulatorem, silnik wyda sygnały dźwiękowe.
Jeżeli napięcie na akumulatorze jest zbyt wysokie, silnik wyda długi sygnał dźwiękowy, po którym nastąpi
pauza.
Regulator zmniejszy moc wyjściową, gdy zbytnio się nagrzeje (od ok. 110 °C).
Zakończenie eksploatacji
Powoli podpłyń modelem łodzi do brzegu i w odpowiednim czasie umieść dźwignię gazu na nadajniku
w pozycji neutralnej, aby w ten sposób wyłączyć napęd (w przeciwnym razie śruba okrętowa mogłaby
zetknąć się z podłożem, co skutkowałoby uszkodzeniem zarówno śruby okrętowej, jak i wału napędowego
lub modelu łodzi).
Całkowicie odłącz akumulator od regulatora. W żadnym wypadku nie poruszaj dźwignią gazu na nadajni-
ku. Nie dotykaj napędu (śruby okrętowej).
Dopiero teraz wyłącz nadajnik.
Usuwanie usterek
Regulator nie działa.
Sprawdź akumulator i okablowanie pomiędzy akumulatorem, regulatorem, odbiornikiem i silnikiem.
Nie korzystaj z osobnego źródła zasilania odbiornika. Regulator jest wyposażony w zintegrowany układ
BEC, odbiornik (oraz serwo sterowania) zasilany jest prądem za pośrednictwem regulatora
Podłączony silnik wydaje sygnały dźwiękowe, ale nie działa.
Włącz nadajnik lub sprawdź jego działanie.
Sprawdź, czy odbiornik jest zgłoszony w nadajniku (jest to oznaczone np. jako połączenie).
Zaprogramuj na nowo ustawienie pełnych obrotów i neutralne regulatora.
Sprawdź, czy przypadkowo nie zostało aktywowane ustawienie dla funkcji ruchu wstecz na nadajniku.
Napięcie na akumulatorze może być zbyt wysokie. Skorzystaj z akumulatora o mniejszej liczbie ogniw.
Dopuszczalną liczbę ogniw można znaleźć w rozdziale „Dane techniczne”.
Silnik nie reaguje prawidłowo na polecenia z nadajnika.
Zaprogramuj na nowo ustawienie pełnych obrotów i neutralne regulatora.
Zresetuj regulator i zaprogramuj go na nowo.
Konserwacja i czyszczenie
Regulator jest bezobsługowy, nie należy go demontować.
Przed czyszczeniem należy całkowicie odłączyć akumulator od regulatora. Jeżeli wcześniej model łodzi był
użytkowany, należy poczekać, aż regulator, silnik i akumulator schłodzą się.
Zanim model i wbudowany w niego regulator zostaną odłożone, należy wypuścić wodę z obiegu
chłodzenia.
Po każdym użytkowaniu modelu sprawdź go pod kątem wejścia wody. Wypuść wodę z modelu.
Sprawdź wszystkie przyłącza węża pod kątem zamocowania lub nieszczelności. Sprawdź ponadto, czy
węże są prawidłowo poprowadzone lub zamocowane i nie ma na nich zgięć.
Utylizacja
a) Informacje ogólne
Produktu nie należy wyrzucać razem z odpadami domowymi!
Produkt należy po zakończeniu jego eksploatacji utylizować zgodnie z obowiązującymi przepisa-
mi prawnymi.
b) Baterie i akumulatory
Konsument jest prawnie zobowiązany (odpowiednimi przepisami dotyczącymi baterii) do zwrotu wszystkich
zużytych baterii i akumulatorów; utylizacja wraz z odpadami z gospodarstw domowych jest zabroniona!.
Baterie i akumulatory zawierające szkodliwe substancje, oznaczone następującym symbolem,
oznaczającym zakaz pozbywania się ich wraz z odpadami domowymi. Oznaczenia odpowiednich
metali ciężkich następujące: Cd = kadm, Hg = rtęć, Pb = ołów (oznaczenia znajdują się na
bateriach/akumulatorach, np. pod symbolem kosza na śmieci widniejącym po lewej stronie).
Zużyte baterie/akumulatory można bezpłatnie oddawać na lokalne wysypiska śmieci, do oddziałów rmy
producenta lub wszędzie tam, gdzie sprzedawane są baterie/akumulatory.
Dzięki temu spełniacie Państwo wszystkie wymogi prawne i przyczyniacie się do ochrony środowiska.
Dane techniczne
Nr. zam. 1359065 1359066 1359067
Liczba ogniw NiMH/NiCd 5 - 18 5 - 18 5 - 18
Liczba ogniw LiPo/LiFe 2 - 6 2 - 6 2 - 6
Prąd stały (5 min) 70 A 90 A 130 A
Prąd stały (10 s) 90 A 110 A 150 A
Prąd szczytowy (1 s) 120 A 150 A 170 A
Częstotliwość taktowania 16 kHz 16 kHz 16 kHz
Wyjście BEC 5,5 V/DC, 3 A 5,5 V/DC, 3 A 5,5 V/DC, 3 A
Podłączenie wody chłodzącej tak tak tak
Średnica przyłącza węża 4 mm 4 mm 4 mm
Funkcja ruchu tylko do przodu tylko do przodu tylko do przodu
Ochrona przed przegrzaniem tak tak tak
Wymiary (Szer. x Dł. x Wys.) 66 x 49 x 23 mm 66 x 49 x 23 mm 65 x 62 x 24 mm
Waga 113 g 113 g 171 g
To publikacja została opublikowana przez Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau, Niemcy
(www.conrad.com).
Wszelkie prawa odnośnie tego tłumaczenia są zastrzeżone. Reprodukowanie w jakiejkolwiek formie, kopiowanie, tworzenie
mikrolmów lub przechowywanie za pomocą urządzeń elektronicznych do przetwarzania danych jest zabronione bez pi-
semnej zgody wydawcy. Powielanie w całości lub w części jest zabronione. Publikacja ta odpowiada stanowi technicznemu
urządzeń w chwili druku.
© Copyright 2015 by Conrad Electronic SE. V1_0615_01_DT
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3

Reely 1359067 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla