Ważne!
Regulatorjazdyzawartywzestawiejestprzeznaczonydopracyz3-4-ogniwowymakumulato-
remlitowo-polimerowym(napięcieznamionowe:11,1-14,8V)lub8-12-ogniwowymakumula-
toremniklowo-metalowo-wodorowym(napięcieznamionowe9,6-14,4V).
Jeślipodłączyszdoregulatorajazdyakumulatorposiadającywięcejogniw,regulatorjazdyi/lub
silnikzostanieuszkodzony.Utratarękojmi/gwarancji!
Jeślipodłączyszdoregulatorajazdyinnysilnik,któryjestdostosowanydowiększejilościogniw,
musiszkoniecznieprzestrzegaćwartościgranicznychregulatora jazdy,patrz rozdział "Dane
techniczne".
• Włącznik/wyłącznikprzyciskudoprogramowanianależyumiejscowićtak,abybyłzawszełatwodostępny.
Tutajrównieżnależyskorzystaćztaśmynarzepyalbodwustronnejtaśmyklejącej.
• Wszystkiekablepoprowadźwtakisposób,abyniemogłydostaćsiędoobracającychsięlubruchomych
częścipojazdu.Domocowanianależywykorzystaćnp.opaskękablową.
Przyłącze jednego lub dwóch akumulatorów do jazdy
Modelepojazdówwskali1:8mająjedenlubdwauchwytyakumulatora,wzależnościodproducentaitypu
(np.dwauchwytyakumulatorasłużądouzyskaniaoptymalnegośrodkaciężkości).
RegulatorjazdymazatemdwiewtyczkitypuTdopodłączeniadwóchidentycznychakumulatorówdojazdy
(np.dwa2-ogniwoweakumulatoryLiPo).
Jeśliużywasztylkojednegoakumulatoradojazdy(np.3-ogniwowegoakumulatoradojazdyLiPo),dojednej
zobuwtyczektypuTregulatorajazdymusizostaćpodłączonawtyczkazwarciowa(brakwzestawie).Druga
wtyczkatypuTregulatorajazdysłużywówczasdopołączeniadoakumulatoradojazdy.
Zalecamypodłączenie wtyczkizwarciowej dowtyczkitypuTzapomocą dwóchczerwonych
kabli.DrugawtyczkatypuTregulatorajazdymanastępniepoprawneoznaczeniekoloramidla
plusa/+(czerwony)iminusa/-(czarny).
Wykonanie wtyczki zwarciowej
Wykonajwtyczkęzwarciową,jakprzedstawionotonailustracjipoprawejstronie.
Zwróćprzytymuwagę,abylutowanemiejscazostałydobrzezaizolowane(np.zrurkami
termokurczliwymi).Wymaganymateriałniejestwzestawieinależygozakupićosobno.
Zamocujkabel regulatorajazdyw pojeździewten sposób,abynie mógłdostaćsię do
obrotowychczęści(napęd)(np.użyjopaskikablowej).
Programowanie
a) Programowanie pełnej prędkości i położenia neutralnego
Abyzaprogramowaćpozycjępełnejprędkościdlabiegudoprzodu/dotyłuipołożenianeutralnego,wykonaj
następująceczynności:
• Włącznadajnik,ustawdźwignięprzyspieszenia/hamowaniawpołożeniuneutralnym.Ustawtrymowanie
dlatrybujazdywpołożeniuśrodkowym.Wprzypadkunadajnikówkomputerowychniemożnazaprogra-
mowaćżadnychlimitówdrogianiABS.Jeśliprogramowanieniedziałazgodniezoczekiwaniami,należy
odwrócićkieruneksterowaniadladźwigniprzyspieszenia.
• Wyłączregulatorjazdyipodłączjedenlubdwaakumulatorydojazdy.
Jeślikorzystasztylkozjednegoakumulatoradojazdy,wtyczkazwarciowa(brakwzestawie,
patrzwyżej)musibyćpodłączonadojednejzobuwtyczektypuTregulatorajazdy.
ZalecamypodłączeniewtyczkizwarciowejdowtyczkitypuTzapomocądwóchczerwonychka-
bli.DrugawtyczkatypuTmanastępniepoprawneoznaczeniekoloramidlaplusa/+(czerwony)
iminusa/-(czarny).
• Naciśnijiprzytrzymajprzyciskkonguracjiiwłączregulatorprędkości.
Zwolnijprzyciskkonguracyjnynatychmiast,gdydioda(patrzilustracja
poprawejstronie)wregulatorzejazdybędziemigaćnaczerwono,a
silnikemitujesygnałdźwiękowy.
Sygnał dźwiękowy wytwarzany jest przez krótkie rozruchy
silnikabezszczotkowego.Wzależnościodsilnikatensygnał
dźwiękowyjestjednakbardzocichylubniesłyszalny.Należy
obserwowaćwskazaniadiodynaregulatorzejazdy.
• Naciśnijterazprzyciskprogramowaniajedenraz,gdydźwigniaprzy-
spieszenia/hamowania znajduje się w położeniu neutralnym. Dioda
naregulatorzejazdymigarazkrótkonazielono.Silnikemitujesygnał
dźwiękowy.
• Przesuńdźwignięprzyspieszenia/hamowaniadopozycjipełnejprędkościdojazdydoprzodu(pociągnij
dźwignięprzyspieszenia/hamowaniacałkiemdouchwytu)iprzytrzymajją.Naciśnijterazjedenrazprzy-
ciskprogramowania.Diodamigadwukrotnienazielono.Silnikemitujesygnałdźwiękowy.Położeniepełnej
prędkościdlajazdydoprzodujestzapisane.
• Przesuńdźwignięprzyspieszenia/hamowaniadopozycjipełnejprędkościdojazdydotyłu(odsuńdźwignię
przyspieszenia/hamowaniacałkiemoduchwytu)iprzytrzymajją.Naciśnijterazjedenrazprzyciskprogra-
mowania.Diodamigatrzykrotnienazielono.Silnikemitujesygnałdźwiękowy.Położeniepełnejprędkości
dlajazdydotyłujestzapisane.
• Zwolnijdźwignięprzyśpieszenia/hamowania,abyprzeszładopołożenianeutralnego.Diodamigatrzykrot-
nienazielono.Silnikemitujesygnałdźwiękowy.Położenieneutralnejestzapisane.Silnikiregulatorjazdy
sągotowedopracypook.trzechsekundach.Poponownymwłączeniuregulatorajazdyjestongotowydo
pracyzgodnieznowozaprogramowanymiustawieniami.
b) Programowanie funkcji specjalnych
Dzięki opcjonalnie dostępnej karcie programowania, można bardzo łatwo zaprogramować
wszystkiemożliweustawieniaregulatorajazdy.Kartaprogramowaniajestpodłączanadoprzy-
łączawentylatora (wcześniej odłączwtyczkęprzyłączeniową wentylatora).Przestrzegajprzy
tymwskazóweknastronieinternetowejpodadresemwww.conrad.comdotyczącejproduktu.
• Podłączregulatorjazdydo akumulatora jazdy,naciśnij przyciskprogramowania(przytrzymaj!)iwłącz
regulatorjazdy.Migaczerwonadioda.
Przytrzymajprzyciskprogramowania,ażzielonadiodazaczniemigać.
Terazjesteśnapoziomieprogramowaniaimożeszzaprogramowaćpunktymenuopisaneponiżej.
5punktówmenujestwyświetlanychwnieskończonejpętli,dopótyprzyciskprogramowaniajest
przytrzymywany.
1xmiganiejestpunktemmenu1,2xmiganiejestpunktemmenu2,itd.dopunktumenu5.
Następnierozpocznijponownieodpunktumenu1.
Poosiągnięciuwymaganegopunktumenu(1,2,3,4lub5)zwolnijprzyciskprogramowania.
Znajdujeszsięterazwpodmenuwybranegopunktumenu.
Czerwonadiodasygnalizujeterazaktualneustawieniedlawybranegopunktumenu.
• Abywybraćwymaganeustawieniewpodmenu(opispatrzc),naciskajprzyciskprogramowaniatakdługo,
ażczerwonadiodaisekwencjadźwiękówzasygnalizująwymaganeustawienie.
Menu główne Podmenu
Ustawienie Migazielonadioda+sygnałdźwiękowy Migaczerwonadioda+sygnałdźwiękowy
1 1xkrótko 1xkrótko
2 2xkrótko 2xkrótko
3 3xkrótko 3xkrótko
4 4xkrótko 4xkrótko
5 1xdługo 1xdługo
6 1xdługo+1xkrótko
7 1xdługo+2xkrótko
8 1xdługo+3xkrótko
9 1xdługo+4xkrótko
• Jeśliwybrałeśizaprogramowałeśwymaganeustawienie,wyłącznastępnieregulatorjazdy.Wtensposób
ustawieniezostaniezapisane.Jeślichceszponowniezaprogramowaćinnypunktmenu,musiszponownie
rozpocząćprocesprogramowania.
c) Dostępne możliwości programowania
Punkt menu 1 = tryb jazdy
Tutajokreślasztrybjazdy(trybjazdy#1=możliwatylkojazdadoprzoduzhamulcem;2=możliwajazdado
przoduidotyłuzhamulcem,3=możliwajazdadoprzoduidotyłu).
Wtrybiejazdy#1,poprzełączeniuzjazdydoprzodunahamulec,niejestonprzełączanynabiegwsteczny,
lecztylkohamowany.Wtrybiejazdy#2nienastępujenatychmiastoweprzełączenienajazdędotyłu,leczz
przerwą(1xpołożenieneutralnewnadajniku).Obatrybyjazdysąlepsze,ponieważprzeciwieństwiedotrybu
jazdy#3,przyczyniająsiędoochronyprzekładni,kółipojemnościakumulatora.
Punkt menu 2 = hamulec silnikowy
Jeżelidźwigniaprzyspieszeniananadajnikuzostanieprzesuniętazpozycjijazdydoprzoduwpołożenie
neutralne,zostanieaktywowanyhamulecsilnikowy.
Funkcjaodpowiadahamowaniusilnikiemw„prawdziwym"samochodzie,kiedyzdejmieszstopęzpedału
gazu,alenienaciskaszjeszczepedałuhamulca.
Hamulecsilnikowymożnazaprogramowaćwośmiustopniach.Imwyższajestustawionawartość,tymsil-
niejszyefekthamowania.Możnaustawićnastępującewartości:
1=0%;2=5%;3=10%;4=20%;5=40%;6=60%;7=80%,8=100%
Punkt menu 3 = wykrywanie obniżonego napięcia
Wykrywanieobniżonegonapięciajestzapewnione podczaspracy modeluz akumulatoremLiPoiNiMH.
AktywacjatejfunkcjijestzalecanaszczególniedlaakumulatorówLiPo,abyuniknąćszkodliwegogłębokiego
rozładowaniaakumulatorów.
WartościnastawdlaakumulatoraLiPoodnosząsiędowartościnapięcianaogniwoakumulatora.
Przykład:Przyustawieniu3,0V,akumulator2-ogniwowyonapięciuakumulatora6,0V(2ogniwax3,0V
=6,0V)osiągnieustawionyprógspadkunapięcia.Regulatorjazdywyłączyłbyterazsilnik,abyuniknąć
głębokiegorozładowaniaakumulatora.
JeśliużywaszakumulatoraNiMH,następujeobliczenieilościogniw(LiPo)napodstawienapięciaakumulato-
ra,któreregulatorjazdymierzypowłączeniu.Jeślipowłączeniuregulatorajazdywykrytezostanienapięcie
od9,0do12,0V,wyłączeniezostanieprzeprowadzone,jakwprzypadku3-ogniwowegoakumulatoraLiPo.
Jeśliwykrytezostanienapięciemniejszeniż9,0V,regulatorjazdywyłączy,jakwprzypadku2-ogniwowego
akumulatoraLiPo.
Przykład:Jeślipodłączyłeśwpełninaładowany8-ogniwowyakumulatorNiMHonapięciuakumulatoraok.
11,2Vinapięciewyłączenianaogniwo(LiPo)jestustawionena2,6V,poosiągnięciunapięciaakumulatora
7,8V(3x2,6V=7,8V)układwykrywaniaobniżonegonapięciawyłączysilnik.
Możliwesąnastępującewartościnastawcze:
1=brakzabezpieczeniaprzedzbytniskimnapięciem;2=2,6V/ogniwo;3=2,8V/ogniwo;4=3,0V/ogniwo;
5=3,2V/ogniwo,6=3,4V/ogniwo
WprzypadkuakumulatorówLiPozalecamyustawienie3,2V/ogniwo.
Napięcieakumulatorajeststalesprawdzane.Jeżeliwykrytezostanieprzezponaddwiesekun-
dyzbytniskienapięcie,silnikzostaniewyłączony.Wtymprzypadkumigaczerwonadiodana
regulatorzejazdyisygnalizujewyłączenienaskutekzbytniskiegonapięcia.Wtakimprzypadku
zatrzymajjazdęicałkowicienaładujakumulator.
Punkt menu 4 = dynamika startu
Przypomocytegoustawieniamożnaustawićdynamikęstartuwdziewięciukrokach(1-9):1=delikatna;
5=średnia;9=bardzowysoka.
Im wyższa jest ustawiona wartość, tym agresywniej reaguje silnik na polecenia sterujące w nadajniku.
Ważneprzytymjest,abyakumulatormógłdostarczaćwymaganyprąd(użyjakumulatoraLiPozwysokim
współczynnikiemC).Jeślisilnik„zacina”sięnanajwyższymstopniudynamikistartu,aakumulatorniejest
rozładowany(lubwystarczającomocny),należyewentualniezmienićprzełożenieprzekładni.
Punkt menu 5 = efekt hamowania
Tutajustawiszefekthamowania,jeśliprzesunieszdźwignięsterującąnanadajnikuzjazdydoprzoduna
jazdędotyłu(lubhamulec)dojejpunktukońcowego.
Możnaustawićnastępującewartości:1=25%;2=50%;3=75%;4=100%;5=hamulecwyłączony.
Imwyższaustawionawartość,tymwyższyefekthamowania.Imwiększyjestefekthamowania,
tymwiększeobciążenieprzekładniiopon.
d) Przywracanie ustawień fabrycznych
Jeśliprzywłączonymregulatorzejazdyprzytrzymaszprzezokołotrzysekundynaciśniętyprzyciskprogra-
mowania,migajednocześnieczerwonaizielonadioda.NastępniemigatylkoczerwonadiodaLEDsygnali-
zując,żeprzywróconoustawieniafabryczne.
Po przywróceniu ustawień fabrycznych wszystkie poprzednie ustawienia, w tym programowanie pozycji
neutralnej,zostałyzresetowane.
Następnienależycałkowicieponowniezaprogramowaćregulatorjazdy,zaczynającodprogramowaniapo-
zycjineutralnej.
Wtymceluwyłączregulatorjazdyirozpocznijponowneprogramowanie(patrz"Programowaniepełnejpręd-
kościipołożenianeutralnego").