Regulator bezszczotkowego silnika
do łodzi
Nr. zam. 1359065 (70 A)
Nr. zam. 1359066 (90 A)
Nr. zam. 1359067 (130 A)
Zastosowanie zgodnie z przeznaczeniem
Produkt służy do bezstopniowej regulacji liczby obrotów bezczujnikowego napędu z bezszczotkowym silni-
kiem (nieobjęty dostawą) i jest przewidziany do montażu w modelu łodzi.
W zależności od modelu łodzi i używanego silnika regulator może być zasilany akumulatorem NiMH/NiCd z
5-18 ogniwami lub akumulatorem LiPo z 2-6 akumulatorami.
Programowanie regulatora następuje poprzez urządzenie zdalnego sterowania.
W celu sterowania regulatorem należy podłączyć go do odbiornika urządzenia zdalnego sterowania modelu
(do kanału sterowania odpowiadającego za ruch).
Podczas pracy regulator musi być chłodzony wodą. W tym celu regulator wyposażony jest w odpowiednie
przyłącza węża.
Należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa i wszystkich innych informacji zawartych w tej
instrukcji.
Niniejszy produkt jest zgodny z aktualnie obowiązującymi normami krajowymi i europejskimi. Wszystkie na-
zwy rm i produktów należą do znaków towarowych aktualnego właściciela. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zawartość zestawu
• Regulator
• 2 węże ze sprężynami chroniącymi przed zagięciem
• Instrukcja użytkowania
Zasady bezpieczeństwa
W przypadku uszkodzeń spowodowanych niezastosowaniem się do tej instrukcji
obsługi, rękojmia/gwarancja wygasa. Nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za szkody
pośrednie!
W przypadku uszkodzenia mienia lub ciała spowodowanego niewłaściwym użytkowaniem
lub nieprzestrzeganiem zasad bezpieczeństwa, producent nie ponosi żadnej
odpowiedzialności. W powyższych przypadkach rękojmia/gwarancja traci ważność!
• Ze względów bezpieczeństwa i zgodności z certykatem (CE), przebudowa i/lub modykacja produktu na
własną rękę nie są dozwolone. Nie należy rozmontowywać produktu, ponieważ nie zawiera on żadnych
części nadających się do demontażu lub obsługi przez użytkownika. Ponadto w takich przypadkach
rękojmia/gwarancja wygasa!
• Ten produkt nie jest zabawką i nie należy dopuścić, aby znalazł się w rękach dzieci.
• Zawsze należy najpierw włączyć nadajnik i ustawić w pozycji neutralnej dźwignię obsługi odpowiadającą
za funkcję ruchu. Dopiero wtedy można połączyć regulator z akumulatorem i uruchomić go. W przypadku
zakończenia eksploatacji należy postępować w odwrotnej kolejności (odłączyć regulator od akumulatora i
wyłączyć następnie nadajnik).
• Akumulator należy odłączyć od regulatora za każdym razem, gdy regulator nie będzie już użytkowany.
• Regulator może być zasilany 5-18-ogniwowym akumulatorem NiMH/NiCd lub 2-6-ogniwowym akumu-
latorem LiPo. Podłączony silnik musi być kompatybilny z liczbą ogniw. Również model łodzi musi być
przeznaczony do akumulatora z daną liczbą ogniw.
• Akumulator należy przed naładowaniem odłączyć od regulatora.
• Należy zwrócić uwagę na to, by podczas użytkowania modelu łodzi w pobliżu kręcących się części (np.
śruby okrętowej) nie znajdowały się żadne przedmioty ani części ciała. Niebezpieczeństwo obrażeń
ciała!
• Zarówno regulator, jak i podłączony do niego silnik i akumulator znacznie nagrzewają się podczas eksp-
loatacji, stanowiąc ryzyko poparzenia!
• Regulator może być zasilany wyłącznie akumulatorem, a nie zasilaczem.
• Do regulatora należy podłączać wyłącznie bezszczotkowy silnik.
• Regulator nie jest przeznaczony do obsługi zwykłych silników elektrycznych z dwoma złączami! Można
podłączać go wyłącznie do bezczujnikowego napędu z bezszczotkowym silnikiem.
• Podczas montażu należy zachować jak największą odległość pomiędzy regulatorem a odbiornikiem lub
silnikiem, aby urządzenia te wpływały na siebie nawzajem.
• Przewodu anteny odbiornika nie należy prowadzić równolegle do kabla przewodzącego prąd.
• Podczas eksploatacji modelu należy zapewnić odpowiednie chłodzenie regulatora oraz silnika. Regulator
jest wyposażony w przyłącza węża, umożliwiające chłodzenie wodą.
• Nie należy blokować napędu. Powstały w ten sposób prąd może zniszczyć silnik i/lub regulator.
• Napęd powinien być łatwo dostępny i regularnie czyszczony (np. wał napędowy, śruba okrętowa lub skr-
zynia biegów).
• Model łodzi, regulator i silnik należy regularnie sprawdzać pod kątem uszkodzeń. W przypadku stwierdze-
nia uszkodzeń nie należy użytkować modelu łodzi lub regulatora.
• Należy uważnie obchodzić się z produktem, uderzenia, ciosy lub upadki z niewielkiej wysokości mogą
spowodować jego uszkodzenie.
• Nie należy pozostawiać opakowania bez nadzoru, może w ten sposób stać się niebezpieczną zabawką w
rękach dzieci.
Montaż i podłączenie
• W przypadku, gdy produkt ma być użytkowany w zastępstwie istniejącego regulatora, należy najpierw
wyjąć stary regulator (i ew. stary silnik) z modelu.
• Podłącz odpowiedni system wtyczek akumulatora do złącza zasilania regulatora. Musi być przeznaczony
do prądu o wysokim natężeniu (w zależności od liczby ogniw lub silnika i napędu)!
Czerwony kabel: Plus (+)
Czarny kabel: Minus (-)
• Połącz trzy czarne kable przyłączeniowe regulatora z bezszczotkowym silnikiem. Jeśli później okaże
się, że kierunek obrotu silnika jest niewłaściwy (w zależności od skrzyni biegów łodzi), należy po prostu
zamienić dwa z trzech przyłączy. Silnik będzie się wówczas kręcić w innym kierunku.
• Podłącz chłodzenie wodą regulatora do obiegu chłodzenia łodzi. Przyłącze „INPUT” w regulatorze to
wejście wody, a przyłącze „OUTPUT” to wyjście wody (patrz również oznaczenie strzałki na regulatorze
lub załączony rysunek).
Pozostałe cztery przyłącza węża należy połączyć ze sobą w następujący sposób:
Należy zwrócić uwagę na to, by węże były mocno zamocowane do przyłączy. Węże na przyłączach należy
koniecznie zabezpieczyć dodatkowo za pomocą opasek kablowych.
Jeżeli silnik dysponuje chłodzeniem wodą, należy je zintegrować z obiegiem wody chłodzącej regulatora.
Obieg wody chłodzącej należy sprawdzać pod kątem szczelności i funkcjonowania.
• Umieść nowy regulator w modelu. W zależności od dostępnego miejsca wybierz to samo miejsce montażu.
Najlepiej byłoby, gdyby znajdowało się ono jak najdalej od odbiornika. Regulator nie może znajdować się
także bezpośrednio obok silnika.
W celu umocowania regulatora można skorzystać np. z taśmy na rzepy albo dwustronnej taśmy samopr-
zylepnej.
• Połącz trzybiegunową wtyczkę serwa regulatora z wyjściem odbiornika, który udostępnia sygnały stero-
wania do funkcji ruchu. Zwróć koniecznie uwagę na właściwe obsadzenie wtyczek na odbiorniku (patrz
instrukcja użytkowania odbiornika lub nadruk na odbiorniku).
Żółty/biały/pomarańczowy przewód: Sygnał sterowania
Czerwony przewód: Napięcie robocze
Brązowy/czarny przewód: Minus/GND
• Wszystkie kable i węże poprowadź w taki sposób, aby nie mogły dostać się do kręcących lub poruszających
się części modelu. Do mocowania używaj wyłącznie odpowiednich opasek kablowych.
• Regulator jest wyposażony w elektronikę BEC, dlatego odbiornika nie można zasilać za pomocą ba-
terii lub akumulatora! Odbiornik i podłączone do niego serwo steru są zasilane za pomocą regulatora
bezpośrednio przez akumulator.
Uruchomienie regulatora
Uwaga!
Model łodzi umieść w taki sposób, aby śruba okrętowa nie stykała się z podłogą lub przedmiota-
mi. Nie dotykaj napędu i nie blokuj go! Niebezpieczeństwo obrażeń ciała!
Jeżeli na nadajniku ustawiono trymowanie, zaraz po podłączeniu regulatora do akumulatora
może dojść do uruchomienia silnika!
• Włącz nadajnik i sprawdź stan jego akumulatora lub baterii. Trymowanie funkcji ruchu ustaw w pozycji
neutralnej i sprawdź, czy dźwignia obsługi odpowiadająca za funkcję ruchu znajduje się w pozycji neutral-
nej.
• Umieść akumulator w modelu łodzi i połącz go z regulatorem.
Uwaga!
Zwróć uwagę na właściwą polaryzację kabla przyłączeniowego regulatora: Czerwony = plus (+) i
czarny = minus (-). W przypadku niewłaściwego podłączenia regulator, silnik i akumulator mogą
ulec zepsuciu! Ryzyko wybuchu/poparzeń!
W przypadku podłączenia w pełni naładowanego akumulatora (zwłaszcza w przypadku akumu-
latorów z wieloma ogniwami) podczas kontaktu ze złączem może dojść do przeskoczenia małej
iskry (słyszalny jest odgłos trzasku). Jest to normalne zjawisko, ponieważ w tym czasie konden-
satory wejścia regulatora naładowane są krótkotrwale wysokim impulsem prądu.
Iskra ta może z czasem zniszczyć wtyczki akumulatora lub regulatora (oporność stykowa może
się zwiększyć).
Dzięki odpowiedniemu układowi wtyczki przyłączeniowej oraz oporu można temu zapobiec.
W Internecie można znaleźć dalsze informacje, wpisując w wyszukiwarkę pojęcia takie jak np.
„ochrona akumulatora przed spięciami”. W praktyce opór powinien wynosić ok.10 omów, a moc
1 wat.
• Zanim regulator będzie gotowy do pracy (zwłaszcza w przypadku pierwszego uruchomienia), należy na-
jpierw przeprowadzić programowanie, patrz następny rozdział.
Wersja 06/15
Instrukcja użytkowania
www.conrad.com