Shimano BR-IM45 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

Układ hamulcowy Shimano Inter-M zaprojektowano na
podstawie takich norm, jak ISO 4210 i DIN 79100-2.
Te normy określają osiągi dla masy całkowitej równej
100 kg. Jednakże w układzie hamulcowym BR-IM81-R
przyjęto masę całkowitą równą 130 kg. Jeśli masa
całkowita przekroczy 100 kg (130 kg w przypadku
BR-IM81-R), siła hamowania zapewniana przez układ
może okazać się niewystarczająca do skutecznego
wyhamowania roweru, a ponadto może się pogorszyć
trwałość całego układu.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność hamulca
Shimano Inter-M, należy użyć zestawu linek i
dźwigni hamulca firmy Shimano.
SI-8G80C-001-03
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady
działania układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe
użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę panowania lub wypadek,
a w rezultacie — poważne obrażenia.
Ponieważ prowadzenie każdego roweru może być
inne, należy nauczyć się właściwej techniki hamowania
(w tym prawidłowego nacisku na dźwignię hamulca
i charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego
roweru. Można to sprawdzić u profesjonalnego
sprzedawcy oraz korzystając z instrukcji obsługi
roweru i przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za
mocno, może dojść do blokady koła, przewrócenia
się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
Nie wolno dokręcać śruby mocującej linkę wewnętrzną
dołączonej do roweru. Takie działanie może
spowodować odłączenie się śruby mocującej linkę
wewnętrzną.
Dźwignie hamulca SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 są wyposażone w
mechanizm przełączania trybu. Należy pamiętać,
aby hamulców BR-IM81-R, BR-IM80-R, BR-IM55-R,
BR-IM45-R używać z mechanizmem w położeniu trybu C.R.
Podczas mocowania ramienia hamulca do ramy należy
pamiętać o zastosowaniu obejmy ramienia hamulca
odpowiedniego do wielkości dolnej rury tylnego
trójkąta ramy i poprawnie połączyć je za pomocą
śruby i nakrętki obejmy, stosując określony moment
dokręcania. Należy zastosować nakrętkę uchwytu z
wkładką nylonową (nakrętkę samoblokującą). Zaleca
się zastosowanie standardowych części Shimano jako
śruby i nakrętki obejmy ramienia hamulca.
Ponadto należy użyć obejmy ramienia hamulca
odpowiadającego wielkości dolnej rury tylnego trójkąta ramy.
Jeśli nakrętka obejmy zejdzie z ramienia hamulca
lub jeśli śruba obejmy albo obejma ramienia
hamulca ulegną uszkodzeniu, ramię hamulca może
się obracać na dolnej rurze tylnego trójkąta ramy
i powodować nagłe szarpnięcia kierownicy lub
też koło roweru może się zablokować, powodując
upadek roweru i poważne obrażenia.
Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać,
czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą
łatwiej się ślizgać. W przypadku poślizgu opon
istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć,
należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną
instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
1.
W przypadku korzystania z układu hamulcowego
Shimano Inter-M należy unikać ciągłego używania
hamulców podczas długiego zjazdu ze zbocza,
ponieważ spowoduje to znaczne rozgrzanie
wewnętrznych części hamulca, co może pogorszyć
działanie hamulców. Może to również spowodować
zmniejszenie ilości smaru wewnątrz hamulca,
co często prowadzi do takich problemów jak
niespodziewanie silne hamowanie.
Jeśli nakrętki piasty są nakrętkami kołpakowymi,
należy używać ramy z zakończeniami widełek o
grubości przynajmniej 7 mm.
Sprawdzić, czy zespół hamulca jest pewnie
zamocowany do piasty za pomocą podkładki
mocującej zespołu hamulca.
Sprawdzić również, czy koło jest pewnie
zamocowane do ramy za pomocą nakrętek piasty.
Sprawdzić, czy ramię hamulca jest pewnie zamocowane
do dolnej rury tylnego trójkąta ramy za pomocą obejmy
ramienia hamulca. Jeśli nie zostanie ono poprawnie
zamocowane, może się pogorszyć skuteczność hamulców.
Zakres ruchu linki musi wynosić przynajmniej
14,5 mm przy naciśniętej dźwigni hamulca. Jeśli jest
on mniejszy niż 14,5 mm, skuteczność hamowania
będzie mniejsza i hamulce mogą nie zadziałać.
6.
5.
4.
3.
2.
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje jedna
z poniższych sytuacji, należy natychmiast przerwać
jazdę i w punkcie sprzedaży poprosić o sprawdzenie
i naprawę roweru.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała
ilość smaru w hamulcu, dlatego w punkcie sprzedaży
należy poprosić o nasmarowanie mechanizmu
specjalnym smarem do hamulców rolkowych.
Przed nałożeniem smaru zdjąć zespół linki. Następnie zdjąć
zatyczkę otworu smaru i wcisnąć rurę do tyłu otworu na
głębokość 12 mm lub więcej, po czym nałożyć odpowiednią
ilość smaru (około 5 g), obracając powoli koło. Po
nasmarowaniu sprawdzić, czy hamulec działa prawidłowo
oraz czy nie słychać nietypowych dźwięków.
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała.
Jeśli hamulec jest często używany, obszar wokół
niego może stać się gorący. Nie dotykać obszaru
wokół hamulca przez co najmniej 30 minut od
momentu zakończenia jazdy na rowerze.
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się
skuteczność hamowania. W takim przypadku należy
wymienić linkę hamulca na oryginalną linkę hamulca
Shimano i ponownie sprawdzić skuteczność hamowania.
Nie wolno demontować zespołu hamulca.
W przypadku rozmontowania hamulec
przestaje działać poprawnie.
7.
8.
1.
2.
3.
8.
9.
6.
5.
4.
7.
2.
1.
3.
9.
10.
SI-8G80C-001
BR-IM81 -R
BR-IM80
-R
BR-IM55
-R
BR-IM45
-R
W celu uzyskania najlepszej skuteczności hamulca
Inter-M zaleca się stosowanie następujących kombinacji.
Po sprawdzeniu, czy na tylnej stronie zespołu śruby
mocującej linki wewnętrznej znajduje się oznaczenie
“R”, przełożyć linkę wewnętrzną przez otwór w
zespole śruby mocującej linki wewnętrznej.
Umieścić elementy jak pokazano na poniższym rysunku
i dokręcić nakrętkę mocującą linki wewnętrznej. Użyć
TL-IM21 (narzędzie mocujące linkę wewnętrzną), aby
dokręcić nakrętkę mocującą linki wewnętrznej jak
pokazano na Rys. 1. Po dokręceniu sprawdzić, czy
nakrętka mocująca linkę wewnętrzną i linka wewnętrzna
są prawidłowo zorientowane jak pokazano na Rys. 2.
Nie wolno dokręcać śruby mocującej linkę
wewnętrzną dołączonej do roweru. Orientacja
nakrętki mocującej linkę wewnętrzną i linki
wewnętrznej będzie nieprawidłowa, jak pokazano na
Rys. 3, co może spowodować odłączenie nakrętki
mocującej linkę wewnętrzną od hamulca.
Po sprawdzeniu, że śruba i nakrętka regulacyjna są
w pełni dokręcone, włożyć zespół uchwytu pancerza
zewnętrznego do linki wewnętrznej w pokazanym
kierunku.
Rys. 3
Rys. 2
Poprowadzić linkę wewnętrzną wzdłuż rowka w
zespole nawijarki.
Włożyć zespół uchwytu pancerza zewnętrznego do
otworu ramienia hamulca od spodu i wsunąć go do
dolnej części otworu.
Po sprawdzeniu, czy zespół uchwytu pancerza
zewnętrznego jest włożony tak daleko, jak się da do
szczeliny prowadzącej w ramieniu hamulca, założyć
wewnętrzną nasadkę końcową.
Następnie tak ustawić wewnętrzną nasadkę
końcową, aby nie dotykała ona żeber ani szprych.
Obrócić śrubę regulacyjną linki w celu zamocowania
linki wewnętrznej.
Sprawdzić, czy czerwone znaki na podkładce
mocującej linki wewnętrznej są prawidłowo
zorientowane ze śrubą mocującą linki wewnętrznej
i wciśnięte w zespole nawijarki.
Ustawić znak na podkładce mocującej linki
wewnętrznej (czerwony) tak, aby był on zwrócony w
stronę rowka w zespole nawijarki, po czym włożyć
zespół śruby mocującej linki wewnętrznej i wepchnąć
ją do rowka w zespole nawijarki tak daleko, jak się da.
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem
po pociągnięciu linki hamulca, nacisnąć dźwignię
hamulca około 10 razy do samego chwytu w celu
poprawnego poprowadzenia linki hamulca.
Uwaga:
Jeśli linka hamulca nie wejdzie na miejsce, trzeba
będzie ją ponownie wyregulować po krótkim
okresie użytkowania.
Obrócić śrubę regulacyjną linki zespołu hamulca lub
dźwigni hamulca w celu uzyskania około 15 mm luzu
na dźwigni hamulca.
Po naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia
skuteczności hamowania należy zabezpieczyć
nakrętką śrubę regulacyjną linki.
Instalacja linki hamulca może zostać przeprowadzona
zgodnie z powyższą procedurą. Podczas demontażu
linki należy wykonać ją w odwrotnej kolejności.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na
stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Podczas montażu wkrętu uchwytu należy kluczem
płaskim 10 mm przytrzymać nakrętkę uchwytu
podczas jego dokręcania. Po zamontowaniu należy
sprawdzić, czy wkręt uchwytu wystaje na około
2 - 3 mm poza powierzchnię nakrętki uchwytu.
Położenie trybu C.R
“C” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami Cantilever.
“R” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami rolkowymi.
Obejma ramienia hamulca
W przypadku przyłożenia
nadmiernej siły do hamulca
podczas mocowania koło
będzie hałasować i trudno
będzie je obrócić. Należy
pamiętać, aby podczas
montażu nie przykładać
zbyt dużej siły.
Dolna rura
tylnego
trójkąta
ramy
Ramię hamulca
Nakrętka piasty
Moment dokręcania: 30 - 45 Nm
Ramię hamulca
Obejma ramienia
hamulca
Śruba obejmy
(M6 × 16 mm)
2 - 3 mm
Nakrętka obejmy
Moment dokręcania: 2 - 3 Nm
Podkładka mocująca zespołu
hamulca (wkładana ręcznie)
Zespół hamulca
Zatyczka otworu
smaru
12 mm lub więcej
Smar do
hamulca
rolkowego
Obracać
powoli.
Zespół linki
Obszar wokół hamulca
Hamulec
BR-IM81-R/BR-IM80-R/BR-IM55-R/
BR-IM45-R
Piasta SG-8R36/SG-8R31/SG-7R46
Dźwignia
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
Linka hamulca
99mm
TL-IM21
Nakrętka mocująca
linki wewnętrznej
Rys. 1
99 mm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Oznaczenie "R"
Śruba mocująca linki
wewnętrznej
Zespół uchwytu
pancerza zewnętrznego
Nakrętka regulacyjna
Śruba regulacyjna
Rowek w zespole nawijarki
Znak na podkładce mocującej
linki wewnętrznej (czerwony)
Śruba
mocująca linki
wewnętrznej
Włożyć zespół śruby mocującej linki
wewnętrznej do rowka w zespole
nawijarki tak daleko, jak się da.
Linka
wewnętrzna
Rowek w zespole
nawijarki
Ramię hamulca
Zespół uchwytu pancerza zewnętrznego
Zespół uchwytu pancerza zewnętrznego
Końcówka
wewnętrzna
Śruba regulacyjna linki
Czerwony znak
Czerwony znak
Nacisnąć
około 10 razy
Śruba regulacyjna linki
15 mm luzu
Śruba regulacyjna linki
Nakrętka regulacyjna linki
Moment dokręcania:
1 - 2 Nm
- Aby uniknąć poważnych urazów:
- Aby uniknąć poważnych urazów:
Uwaga:
Używać kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno
używać kół z naciągiem radialnym, ponieważ
szprychy i koło mogą po uruchomieniu hamulców
ulec uszkodzeniu, a hamowaniu może towarzyszyć
hałas.
Hamulec Inter-M różni się od konwencjonalnych
hamulców tym, że wnętrze bębna hamulca jest
wypełnione smarem. Może to nieco utrudnić
obracanie kołem, zwłaszcza w chłodne dni.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie
normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub
regulacji prosimy kierować do sprzedawcy.
Techniczna instrukcja serwisowa
Regulacja linki hamulca
Luz na dźwigni hamulca jest to odległość od
położenia spoczynkowego dźwigni hamulca do
położenia, w którym jest nagle przykładana siła w
chwili pociągnięcia dźwigni hamulca.
Montaż linki hamulca
  • Page 1 1

Shimano BR-IM45 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla