Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski łańcuch,
taki jak CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność
działania linki.
Oznaczenie
Napęd tylny
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6PTRA-002
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na największej koronce i największej
tarczy)
Największa koronka Największa tarcza
Łańcuch
Regulacja przełożenia i zabezpieczanie
linki
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko
prowadzące znajdzie się pod krawędzią zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
1
2
Śruba regulacji górnej
Zewnętrzna strona najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące przesunęło się do położenia
bezpośrednio pod największą koronką.
Śruba regulacji dolnej
Największa koronka
Kółko prowadzące
SI-6PTRA-002-03
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
„Długość okresów międzykonserwacyjnych jest uzależniona od sposobu użytkowania
oraz warunków, w jakich odbywa się jazda. Łańcuch należy czyścić regularnie za pomocą
odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie stosować do tego celu
rozpuszczalników zasadowych lub kwaśnych, takich jak odrdzewiacze. Użycie takiego
rozpuszczalnika może spowodować zerwanie łańcucha i w konsekwencji poważne obrażenia.”
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób
poluzowane, mogą one wypaść z ramy, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania,
należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany
jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej
siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany
ilości zębów koronek łańcuch skrócić w innym miejscu niż miejsce
gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia wzmocnionego
lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie
skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest
zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować
poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek
roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Wzmocnione sworznie nie mogą zostać użyte z łańcuchem UG, ponieważ nie będą odpowiednio się poruszać
i powodować hałas.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
• Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
• Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części roweru.
Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
• Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
• Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
• Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo,
czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem
zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki i łańcuch.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję do
pogarszania działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm
korbowy.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• W celu zapewnienia najlepszego działania, pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha. Nie można
stosować łańcucha szerokiego typu.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Montaż dźwigni zmiany biegów
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Dźwignia
NIE DEMONTOWAĆ dźwigni
zmiany biegów.
Śruba mocująca dźwignię
UWAGA:
Jeżeli dźwignia zmiany biegów
montowana jest nad kierownicą,
należy umieścić ją tak, by nie
dotykała dźwigni hamulca.
Nie mogą się dotykać.
Korpus dźwigni hamulca
Dźwignia przerzutki
Montaż wolnobiegu
Klucz do demontażu wolnobiegu
TL-FW30
Moment dokręcania:
30 Nm
Do montażu
Do demontażu
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki, ponownie przymocować tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku. Zabezpieczyć linkę ciągnąc ją szczypcami
z siłą 5 -10 kg.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Pociągnąć
Rowek
Uwaga:
Upewnić się, że linka jest przymocowana
w rowku.
Regulacja SIS
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo smarować
wszystkie elementy przeniesienia napędu.
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia
łańcucha na drugą koronkę. Następnie, naciskając na
dźwignię tak, aby skasować luz w dźwigni, obrócić korbą.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci bieg
Dokręcać pokrętło regulacyjne linki
dopóki łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza dopóki łańcuch nie dotknie
trzeciej koronki i nie zacznie hałasować.
(w lewo)
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia zmiany biegów jest
przestawiana tylko tyle, aby wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej
koronki i powoduje hałas.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia (położenie, kiedy
dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą koronkę i kiedy została
puszczona) i obrócić korbę w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej
koronki i generuje hałas, obracać powoli pokrętłem regulacyjnym
pancerzem dokręcając go dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie
przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu któregoś
z biegów występuje hałas.
Kiedy nie słychać
dźwięku
Pokrętło
regulacyjne
pancerza
Luz
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią
tarczę i największą koronkę tylną i obrócić
ramię korby do tyłu. Następnie obrócić
śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko
prowadzące tak blisko koronki jak to
możliwe, ale tak, aby jej nie dotykało.
Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej
koronce i powtórzyć powyższe czynności,
aby sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest
prawidłowe.
Największa koronka
Najmniejsza koronka
Śruba regulacyjna B
Czarny
Srebrny
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie
następującej kombinacji.
Dźwignia przerzutki SL-TZ20
Pancerz SIS
Przerzutka tylna RD-TZ50 / RD-TX31
Wolnobieg
MF-TZ20/TZ21, MF-TZ06/TZ07
Łańcuch CN-UG51
Ślizg SM-SP18
6,5 mm
7.1mm
7,1 mm
Dane techniczne
Dźwignia przerzutki
Przerzutka tylna
Kombinacje zębów zestawu zębatek
Symbol modelu Biegi Typ
SL-TZ20 6, 7 Dźwignia operowana kciukiem
Typ GS
Biegi 6, 7
Całkowita pojemność 34T
Największa koronka 28T (Potrójna tarcza przednia)
Najmniejsza koronka 14T
Biegi Kombinacja ilości zębów
6 14, 16, 18, 21, 24, 28T
7 14, 16, 18, 20, 22, 24, 28T
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Moment dokręcania:
3 - 4 Nm
Montaż tylnej przerzutki
Hak
Nakrętka haka
Rama
Śruba haka
Hak
Nie używać RD-TZ50-GS w przypadku rowerów o małych kołach,
o średnicy 20 cali lub mniejszej, ponieważ tylna przerzutka
mogłaby dotykać koła albo nawierzchni drogi.