Shimano ST-M430 Service Instructions

Typ
Service Instructions
1. Regulacja górna
Obrócić śrubę regulacji
górnej, aby ustawić tak,
że kółko prowadzące znajdzie
się w linii z krawędzią
zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
1
1 2
2
1
2
1 2
Klucz imbusowy 5 mm
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-6TF0A-003
Napęd tylny
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej kombinacji.
Dane techniczne
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Zastosować chwyt kierownicy o maksymalnej średnicy
zewnętrznej 36 mm.
Montaż dźwigni
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Czynność zmiany biegu
Niniejsza dźwignia zrzucająca wyposażona jest w mechanizm o dwukierunkowym działaniu, który umożliwia zrzucanie albo przez
pociągnięcie albo przez popchnięcie dźwigni.
Zarówno dźwignia (A), jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną zwolnione po zmianie przełożenia.
W czasie uruchamiania jednej z dźwigni należy zawsze pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem mechanizmu korbowego.
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do położenia (1).
Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć dźwignię
do położenia (2).
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić jeden bieg
z większej na mniejszą koronkę.
Początkowe położenie dźwigni (A)
Dźwignia (B)
Dwukierunkowe
zrzucanie
Regulacja SIS
5. Regulacja SIS
Kilka razy poruszyć dźwignią w celu przesunięcia łańcucha na
drugą koronkę. Następnie, naciskając na dźwignię aż do oporu,
obrócić ramieniem mechanizmu korbowego.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci
bieg
Dokręcać pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie wróci na drugą
koronkę. (w prawo)
Poluzować pokrętło
regulacyjne pancerza dopóki
łańcuch nie dotknie trzeciej
koronki i nie zacznie
hałasować. (w lewo)
Kiedy nie słychać
dźwięku
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, kiedy dźwignia
zmiany biegów jest przestawiana tylko tyle, aby
wykasować luz, a łańcuch dotyka trzeciej koronki
i hałasuje.
* Przestawić dźwignię do pierwotnego położenia
(położenie, kiedy dźwignia przerzuciła łańcuch na drugą
koronkę i kiedy została puszczona) i obrócić ramię mechanizmu
korbowego w prawo. Jeżeli łańcuch dotyka trzeciej koronki i hałasuje,
obracać powoli pokrętłem regulacyjnym pancerza, dokręcając go,
dopóki hałas nie ustąpi i łańcuch nie zacznie przemieszczać się płynnie.
Nacisnąć dźwignię w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy
w położeniu któregoś z biegów występuje hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy
okresowo smarować wszystkie elementy przeniesienia napędu.
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Użyć dźwigni (B) osiem lub więcej
razy, aby ustawić dźwignię
w najwyższym położeniu,
sprawdzić na wskaźniku,
czy najwyższe położenie jest
prawidłowe, a następnie
zamocować i wyregulować linkę.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec
pancerza założyć
tę samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Największa zębatka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
3. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko prowadzące
przesunęło się do położenia bezpośrednio w linii z największą
koronką.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą przednią tarczę i największą
koronkę tylną i obrócić ramię mechanizmu korbowego do tyłu.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B, aby ustawić kółko
prowadzące tak blisko koronki jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało. Następnie ustawić łańcuch na najmniejszej koronce
i powtórzyć powyższe czynności, pamiętając, aby kółko
prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa zębatka
Najmniejsza zębatka
Śruba
regulacyjna B
Przyłączyć linkę do tylnej
przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki, ponownie
przymocować tylną
przerzutkę, jak pokazano
na rysunku.
Pociągnąć
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
górnej
Dźwignia (B)
Wyżłobienie
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Śruba
regulacyjna
Śruba regulacyjna
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Uwaga
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli luz w ogniwach jest na tyle duży, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można wyregulować zmiany przełożeń, sprawdzić, czy rama i hak roweru są równoległe do osi. Sprawdzić również,
czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, należy je nasmarować.
Nie wstrzykiwać jakiegokolwiek smaru ani oleju do wnętrza piasty, ponieważ mogą one się wydostać na zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo czyszczenie
łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości zębatek
i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane, ponieważ mają one tendencję
do pogarszania działania przerzutki SIS ze względu na duże opory linek.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek ma to samo oznaczenie grupy. Nigdy nie używać
kombinacji koronek mających różne oznaczenie grupy.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Ponadto należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
"Długość okresów międzykonserwacyjnych zależy od sposobu użytkowania i warunków jazdy na rowerze.
Łańcuch należy czyścić regularnie, używając odpowiedniego środka do czyszczenia łańcucha. Nigdy nie
stosować rozpuszczalników na bazie kwasów lub zasad, takich jak odrdzewiacze. W razie użycia takiego
typu rozpuszczalnika łańcuch może się zerwać, powodując poważne obrażenia ciała".
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek sposób
poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując w konsekwencji poważne zranienie.
Do łączenia łańcuchów o wąskich ogniwach stosować
tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni
łączących. Przed wybraniem sworznia zapoznać się
z poniższą tabelą. W przypadku stosowania sworzni
innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest
sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane
do typu łańcucha, połączenie łańcucha będzie za słabe,
co może spowodować rozerwanie lub spadanie
łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany liczby zębów
zębatek skrócić łańcuch w miejscu innym niż miejsce, gdzie łańcuch został połączony za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch ulegnie uszkodzeniu,
jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub
łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. W przeciwnym razie może dojść do zerwania łańcucha i poważnego
zranienia.
Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano
CN-HG73 i CN-HG53. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego lub mniej,
mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co spowoduje jego
przerwanie.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części
mogą doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję. Jeżeli komponenty nie zostaną prawidłowo
wyregulowane, łańcuch może spadać, co prowadzi do upadku z roweru i poważnych obrażeń.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
SI-6TF0A-003-03
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni
na najbardziej wygodne do zmiany biegów i hamowania.
4. Po upewnieniu się, że wskazówka znajduje się przy lewej
krawędzi, zamocować wskaźnik bezpośrednio od góry. Wpychać
wskaźnik od góry w dół, aż wyrówna się
z rowkiem.
Wymiana wskaźnika
Demontaż i ponowny montaż są dozwolone jedynie podczas
wymiany wskaźnika.
1. Wykręcić śrubę mocującą skoku oraz dwie śruby mocujące
sprężynę i wskaźnik.
2. Usunąć wskaźnik jak pokazano na ilustracji.
3. Nacisnąć dźwignię (B) co najmniej osiem razy, aby ustawić
dźwignię w najwyższym położeniu.
5. Sprawdzić działanie wskaźnika. Jeśli nie działa prawidłowo,
ponownie zamontować wskaźnik zwracając szczególną uwagę
na kroki 3 i 4.
Nie wolno demontować wskaźnika i mechanizmu dźwigni
przerzutki, ponieważ może to spowodować ich uszkodzenie lub
niewłaściwą pracę.
Moment dokręcania: 0,3 - 0,5 Nm
Śruby mocujące wskaźnika
Dźwignia (B)
Rowek
Wskaźnik
Sprężyna
Śruba mocująca skoku
Zamontować osłonę otworu na linkę,
obracając ją do oporu, jak pokazano
na rysunku. Nie obracać jej dalej,
ponieważ może dojść do uszkodzenia
śruby.
Dźwignia
Obudowa dźwigni
Osłona otworu na linkę
Montaż tylnej przerzutki
Podczas instalowania należy uważać, aby śruba regulacyjna
napięcia B nie zetknęła się z hakiem przerzutki. W przeciwnym
razie może dojść do deformacji.
Moment dokręcania osi suportu:
8 - 10 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba regulacyjna B
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić śrubę mocującą główkę
(wewnątrz główki piasty) i wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy
podejmować prób
demontażu główki,
ponieważ może to
osłabić wydajność
piasty.
Korpus główki
Śruba mocująca główkę piasty
Podkładka główki
Klucz imbusowy
10 mm (TL-WR37)
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Oznaczenie
Łańcuch
Największa tarcza Największa tarcza
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Długość łańcucha
Montaż kasety zębatek
Grupa Alivio
RAPIDFIRE-Plus (dźwignia przerzutki/hamulca) ST-M430
Pancerz SIS-SP40
Przerzutka tylna RD-M430
Typ SGS
Piasta tylna FH-M430 / FH-M435
Biegi 9
Kaseta zębatek CS-HG61 / CS-HG50-9 / CS-HG30-9
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Łańcuch
Wzmocniony
sworzeń łączący
Wyciskacz do łańcucha
Łańcuch 9-rzędowy
o bardzo wąskich ogniwach,
np. CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN27
Łańcuch 8-/7-/6-rzędowy
o wąskich ogniwach, np.
CN-HG50 / CN-HG40
Czarny
TL-CN32 / TL-CN27
Przerzutka tylna
Symbol modelu RD-M430
Typ SGS
Biegi 9
Całkowita pojemność 45T
Możliwe kombinacje koronek 11 - 32T, 11 - 34T, 11 - 28T
Najmniejsza zębatka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Kombinacja zębów kaset zębatek
Symbol modelu Nazwa grupy Biegi Kombinacja ilości zębów
CS-HG50-9 /
CS-HG30-9
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
au 9 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30, 34T
CS-HG61 bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28T
Piasta tylna
Symbol modelu FH-M430 / FH-M435
Biegi 9
Liczba otworów na szprychy 36 / 32
A
: zwęża się
B
: rozszerza się
6,5 mm
7,1 mm
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
ap
as
34T
ap
as
30T
ap
as
26T
ap
as
23T
as
20T
17T
as
au
11T
as
au
13T
as
au
15T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
16T
14T
9S
9S
9S
13T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
14T
CS-HG50-9 / CS-HG30-9 (ar)
CS-HG50-9 / CS-HG30-9 (au)
CS-HG61 (bg)
Nakrętka kasety
Nakrętka kasety
Podkładka dystansowa koronki
Nakrętka kasety
W przypadku każdej koronki powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być skierowana na zewnątrz i ustawiona
tak, aby szerokie wypusty na każdej koronce były w jednej
linii z częścią A (na której rowek jest szeroki) główki
piasty.
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Szeroki wypust
Do montowania koronek należy
użyć narzędzia specjalnego
(TL-LR15/LR10) do dokręcenia
nakrętki kasety.
Aby wymienić koła
łańcuchowe, użyć narzędzia
specjalnego (TL-LR15/LR10) i
TL-SR21 w celu odkręcenia
nakrętki kasety
Moment dokręcania:
30–50 Nm
Nakrętka kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15/LR10
  • Page 1 1

Shimano ST-M430 Service Instructions

Typ
Service Instructions