Shimano FC-M542 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza
zaokrąglić zakończenie tak, aby średnica
wewnętrzna była jednakowa.
W przypadku ram z włókien węglowych
może być konieczne zmniejszenie
momentu dokręcania w celu
zapobieżenia uszkodzeniu ramy. W
przypadku ram z włókna węglowego należy skonsultować się z
producentem roweru lub kierownicy, jeżeli chodzi o odpowiedni
poziom momentu dokręcania.
W przypadku kierownicy
karbonowej, może być konieczne
zmniejszenie momentu dokręcania
w celu zapobieżenia uszkodzeniu
kierownicy. W przypadku kierownic karbonowych, należy
skonsultować się z producentem roweru lub kierownicy, jeżeli
chodzi o odpowiedni moment dokręcania.
Wózek zewnętrzny przerzutki powinien
znajdować się bezpośrednio nad i być
równoległym do największej tarczy.
Przykręcić korzystając z klucza
imbusowego 5 mm.
Techniczna instrukcja serwisowa
Przedni system napędowy
Regulacja SIS
Montaż dźwigni
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy
5 mm
Zastosować uchwyt
kierownicy z maksymalną
zewnętrzną średnicą 32 mm.
Wyregulować i zamontować przerzutkę przednią, jak pokazano na
ilustracji. Nie wolno w tym momencie usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Zęby tarczy
powinny mieścić
się w tym zakresie
Miernik Pro-Set
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Mechanizm
korbowy (największa
tarcza)
Wózek przerzutki
Długość łańcucha
Dodać 2 ogniwa (z łańcuchem na
największej koronce i największej
tarczy)
Największa
koronka
Największa tarcza
Łańcuch
2. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię dwa lub więcej razy w celu ustawienia
dźwigni w niskim położeniu. Po zdjęciu osłony umieścić koniec
linki na zaczepie. W takim stanie użyć dźwigni dwa lub więcej
razy, aby ustawić dźwignię w najwyższej pozycji, a następnie
przeprowadzić linkę poprzez śrubę regulacyjną pancerza i
całkowicie przeciągnąć linkę. Następnie użyć dźwigni, aby
ustawić ją w niskiej pozycji i zamocować osłonę.
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Najpierw zdemontować blokadę regulującą Pro-Set.
Następnie ustawić tak, aby luz między wózkiem wewnętrznym
przerzutki i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
A
B
B
A
Śruba regulacji
dolnej
Łańcuch
Blokada regulująca
Pro-Set
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Najmniejsza
tarcza
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie przymocować
linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano na ilustracji.
Dolne prowadzenie linki
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M530
< Górne prowadzenie linki >
Górne prowadzenie linki
Pociągnąć
Pociągnąć
5. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 4 przestawić dźwignię zmiany
biegów w celu sprawdzenia zmiany biegów. (Również w
przypadku, kiedy zmiana biegu stanie się trudna w czasie
użytkowania.)
Łańcuch
Klucz imbusowy 5 mm
Wózek
zewnętrzny
przerzutki
Śruba regulacji
górnej
A
B
Łańcuch
Wózek
wewnętrzny
przerzutki
A
B
Pokrętło regulacyjne pancerza
Pozycja łańcucha
Najmniejsza
koronka
Największa tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Środkowa tarcza
mechanizmu korbowego
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby luz między
wózkiem zewnętrznym
przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
4. Regulacja na środkowej tarczy
W czasie prowadzenia regulacji ustawić
łańcuch na największej tylnej koronce, a
z przodu ustawić łańcuch na środkowej
tarczy. Obrócić pokrętło regulacyjne
pancerza tak, aby luz między wózkiem
wewnętrznym przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
Blokada regulująca Pro-Set
Śruba
Miska Miska
Przerzutka przednia
Mechanizm korbowy
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Na obcięty koniec
pancerza założyć
tą samą końcówkę
pancerza.
Końcówka pancerza
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
• Dźwignia ST-M530/ST-M535 DUAL CONTROL służy zarówno do zmiany biegów jak i do hamowania.Należy upewnić się, że
zasada działania zmiany biegów oraz hamowania swojego roweru jest zrozumiała i że jest się z nimi zaznajomionym. Sposób
działania, patrz rysunek.
• Hamowanie może być wykonywane jedynie przy użyciu dźwigni DUAL CONTROL. W przypadku korzystania z dźwigni zmiany
biegów (dźwignia pomocnicza) do hamowania, dźwignia zrzucania może zostać uszkodzona i może dojść do utraty panowania
nad rowerem, która może prowadzić do wypadku.
• Jeżeli wewnętrzna część dźwigni DUAL CONTROL zostanie uszkodzona, dźwignia przesunie się w dół od normalnego
położenia i może przesunąć się do położenia, w którym trudno będzie zahamować. Jeżeli do tego dojdzie, należy natychmiast
przerwać jazdę na rowerze.
• Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki
czyszczące. Nie należy stosować zasadowych
lub kwaśnych środków czyszczących takich jak
odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do
uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
• Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko
wzmocnione sworznie łączące.
• Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni
łączących. Przed wybraniem sworznia, należy
sprawdzić w tabeli. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub
kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu
łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować
rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
• Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu zmiany
ilości zębów koronek, łańcuch skrócić w innym miejscu niż miejsce, gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu połączenia za
pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
• Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek o łańcuch; może to spowodować wywrócenie roweru.
• Sprawdzić, czy napięcie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub
łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i
poważnego zranienia.
• Używać mechanizmu korbowego współpracującego z łańcuchami 9-biegowymi, w połączeniu z łańcuchami Shimano
CN-7701, CN-HG93 i CN-HG73. Jeżeli zastosowany zostanie mechanizm korbowy dostosowany do łańcucha 8-biegowego
lub mniej, mogą wystąpić problemy ze zmianą przerzutki przedniej lub może dojść do wypadnięcia sworzni łańcucha, co
spowoduje jego przerwanie.
• Dwie śruby mocujące ramienia lewej korby powinny być dokręcane na przemian i stopniowo, a nie każda ze śrub dokręcana
całkowicie i jednorazowo. Użyć klucza dynamometrycznego, aby upewnić się, że momenty dokręcenia mieszczą się w
przedziale 12 - 15 Nm.
Ponadto, po przejechaniu około 100 km użyć klucza dynamometrycznego, aby ponownie sprawdzić momenty dokręcenia.
Ponadto, ważne jest także okresowe sprawdzanie momentów dokręcenia. Jeżeli momenty dokręcenia są zbyt małe lub jeżeli
śruby montażowe nie były dokręcane stopniowo i na przemian, ramię lewej korby może spaść i może dojść do wywrócenia
roweru.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia, może dojść do
złamania korby i spadnięcia z roweru.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie
oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek roweru, który może
prowadzić do poważnych obrażeń.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
• Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, sprawdzić ponownie.
• Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu śruby
mocującej ramienia korby. (BB-FC, FC-PD)
• Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
• W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w łożyskach, należy wymienić oś suportu.
• Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie
części ruchome.
• Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy
wymienić przerzutkę.
• Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie
je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i
smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
• Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
• Kiedy łańcuch jest w położeniu pokazanym na rysunku, może dojść do kontaktu łańcucha z przednimi
tarczami lub przednią przerzutką i generowania hałasu. Jeżeli problemem jest hałas, przerzucić łańcuch
na kolejną, większą tarczę lub następną.
• Lewą i prawą miskę nasmarować przed zamontowaniem.
• W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
• Przerzutka przednia przeznaczona jest do zastosowania tylko z trzyrzędowymi mechanizmami
korbowymi. Nie można jej stosować z dwurzędowymi mechanizmami, ponieważ nie będą pasować punkty zmiany biegów.
• W przypadku górnego prowadzenia linki, wybrać rodzaj ramy z trzema oparciami na pancerz, jak pokazano na ilustracji po
prawej.
• Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest skręcona maksymalnie. Co
więcej, należy sprawdzić, czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
• Upewnić się, że linka przerzutki oraz linka hamulca nie przeszkadzają sobie w czasie hamowania. Jeśli sobie przeszkadzają,
może to mieć wpływ na hamowanie.Zamocować linki tak, aby ciągle miały luz nawet, kiedy kierownica jest maksymalnie
skręcona.
• Do smarowania linki przerzutki stosowany jest smar specjalny (SIS-SP41). Nie należy stosować smaru DURA-ACE lub innych
smarów. W przeciwnym razie może dojść do pogorszenia działania przerzutki.
• Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
• Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm korbowy.
• Jeżeli płyn hamulcowy wykorzystywany w olejowych hamulcach tarczowych jest typu, który ma tendencję do przylegania
do części plastikowych dźwigni zmiany biegów, może to doprowadzić do pęknięcia lub odbarwienia części plastikowych.
Dlatego należy upewnić się, że płyn hamulcowy nie przylega do części plastikowych. Olej mineralny, który stosowany jest w
hamulcach tarczowych SHIMANO nie powoduje pękania ani odbarwienia, jeżeli przylega do części plastikowych, ale części
takie powinny zostać oczyszczone uprzednio alkoholem, w celu zapobieżenia przyleganiu ciał obcych.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do profesjonalnego
sprzedawcy rowerów.
Uchwyty pancerza
Przednia
tarcza
Tylna koronka
Sworzeń końcowy
Wzmocniony
sworzeń
łączący
Sworzeń ogniwa
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
< Dolne prowadzenie linki >
• FD-M531
< Górne prowadzenie linki >
Uwaga:
Przeciągnąć linkę
jak pokazano na
ilustracji.
Śruba
mocująca
linkę
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Typ na obejmę Typ pod oś
< FC-M532 / FC-M542 > < FC-M533-K / FC-M543-K >
Typ na obejmę
Typ do mocowania osłony łańcucha
Typ pod oś
Montaż mechanizmu korbowego i przerzutki przedniej
68 mm
2,5 mm 1,8 mm 0,7 mm
Podkładka
dystansowa
68 mm
Mocowanie
przerzutki
E-typ
73 mm 73 mm
68 mm 68 mm
Mocowanie
osłony
łańcucha
73 mm 73 mm
68 mm
Mocowanie
przerzutki
E-typ
73 mm
A
Obsługa dźwigni
Obsługa dźwigni hamulca
Regulacja szerokości uchwytu
Zalecane jest wyregulowanie szerokości uchwytów dźwigni na
najbardziej wygodne do zmiany biegów i hamowania.
Czynność zmiany biegu
Dźwignia zawsze wraca do położenia wyjściowego, kiedy zostanie
puszczona po zmianie biegu. Pamiętać, aby zawsze w czasie
naciskania dźwigni jednocześnie obracać korbą.
Przerzucanie z małej tarczy na większą
Kiedy dźwignia zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucenie
o jeden stopień z małej tarczy na średnią tarczę.
Przykład:
ze średniej na dużą
tarczę.
Początkowe
położenie
dźwigni
ST-M535 ST-M530
Poszerza się
Zwęża się
Zwęża się
Poszerza
się
Pierwsza kostka
Koniec dźwigni
Klucz
imbusowy
2 mm
Około
2 mm
Postępować zgodnie z poniższą procedurą.
1, 2 Specjalnym narzędziem TL-FC32, zamontować prawą miskę
(gwint lewoskrętny) i lewą miskę (gwint prawoskrętny).
Moment dokręcania: 35 - 50 Nm.
3 Nałożyć prawą korbę.
4 Zamontować część A lewego ramienia do osi prawego ramienia,
tam gdzie rowek jest szerszy.
5 Do dokręcenia misek użyć TL-FC16.
Moment dokręcania: 0,7 - 1,5 Nm.
6 Umieścić podkładkę blokującą i sprawdzić, czy trzpień
podkładki jest na właściwym miejscu, a następnie dokręcić
śrubę lewej korby mechanizmu.
Uwaga: Każda śruba powinna być dokręcona z jednakową siłą
12 - 15 Nm.
5
6
2
4
(A)
1
3
Szerokie
rozmieszczenie
rowków
TL-FC16
TL-FC32
Sposób montażu podkładki dystansowej
(1) Sprawdzić, czy szerokość mufy osi suportu
wynosi 68 mm czy 73 mm.
(2) Następnie zamontować miskę, zgodnie
z ilustracją poniżej.
Podkładka blokująca
Trzpień
podkładki
Podnieść
Uwaga:
Umieścić
podkładkę
blokującą
prawidłowo
ułożoną, tak jak
pokazano na
ilustracji.
Linka
Dźwignia
Osłona
Zaczep
Dane techniczne
Średnica obejmy montażowej:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Korzystając z rozmiaru S lub M użyć
adapterów o średnicy 28,6 mm, 31,8 mm
i zamontować je na obejmie wielkości L.
Kąt nachylenia
rury podsiodłowej
Przednia tarcza
Przerzutka przednia
X = dostępne
Przednia tarcza Oś suportu
OSTRZEŻENIE
SI-6KBFB-001
Łańcuch
Wzmocniony sworzeń
łączący
Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Srebrny
Czarny
Grupa Deore
Dźwignia DUAL CONTROL ST-M530 / ST-M535
Pancerz SIS-SP41
Przerzutka przednia FD-M530 / FD-M531
Mechanizm korbowy FC-M532 / FC-M533-K, FC-M542 / FC-M543-K FC-M521
Oś suportu –– BB-ES25-AK
Łańcuch CN-HG53
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17
Początkowe
położenie
dźwigni
Dodatkowa dźwignia
zrzucająca
Symbol modelu FD-M530 / FD-M531
Obsługa zarówno dolnego jak i górnego prowadzenia linki X
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Min. różnica między dużą a średnią tarczą 12T
Średnica obejmy montażowej przerzutki przedniej S, M, L
Kąt nachylenia rury podsiodłowej (
a
)
63° - 66°, 66° - 69°
Właściwa linia łańcucha 50 mm
Symbol modelu FC-M521
Kombinacja zębów mechanizmu
korbowego
44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 170 mm, 175 mm
Rozmiar gwintu pedału BC 9/16" x 20 T.P.I.
Odpowiednia oś suportu BB-ES25-AK
Symbol modelu BB-ES25-AK
Długość osi 121 mm
Linia łańcucha 50 mm
Szerokość mufy osi suportu 68 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68 mm)
Grubość osłony łańcucha 1,8 mm
Jeżeli łańcuch spada na stronę
korby.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/8
obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji
dolnej w lewo (około 1/4
obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej
w prawo (około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
zewnętrznym przedniej przerzutki
na największej tarczy.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/8
obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z
największej tarczy średnia tarcza
jest pomijana.
Poluzować pokrętło regulacyjne
pancerza w lewo (1 do 2
obrotów).
Jeżeli dochodzi do kontaktu
między łańcuchem i wózkiem
wewnętrznym przerzutki przedniej,
kiedy następuje zmiana na
największą koronkę, a na przedniej
przerzutce łańcuch jest na
środkowej tarczy.
Dokręcić pokrętło regulacyjne
pancerza obracając je w prawo
(1 do 2 obrotów).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę
osi suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej
w prawo (około 1/2 obrotu).
Jeżeli w czasie zmiany z średniej
tarczy na największą tarczę
dźwignia jest sztywna.
Poluzować śrubę regulacji
górnej w lewo (około 1/4
obrotu).
Symbol modelu FC-M532 / FC-M533-K FC-M542 FC-M543-K
Kombinacja zębów mechanizmu korbowego 44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T 44 - 32 - 22T 44 - 32 - 22T / 48 - 36 - 26T
Średnica rozstawu śrub 104 mm / 64 mm 104 mm / 64 mm
Długość ramienia 170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm
Linia łańcucha 50 mm 50 mm
Szerokość mufy osi suportu 68, 73 mm 68, 73 mm
Rozmiar gwintu BC1,37 (68, 73 mm) BC1,37 (68, 73 mm)
Typ pod oś
Zamocować jak
pokazano na ilustracji.
A A A
A
A
A A
A
B
C
A
A
A
A
A
C
C
A B C
Przerzucanie z dużej tarczy na mniejszą
Kiedy dźwignia zostanie naciśnięta jeden raz, nastąpi przerzucanie
o jeden stopień z dużej tarczy na mniejszą tarczę.
Przykład:
z największej tarczy na średnią.
* Aby uzyskać szczegóły odnośnie montażu FC-M521/BB-ES25-AK, odnieść się do osobnej Technicznej instrukcji serwisowej.
pol_280739_6KBFB_001.indd 1
pol_280739_6KBFB_001.indd 1
30/07/08 1:00:16 PM
30/07/08 1:00:16 PM
  • Page 1 1

Shimano FC-M542 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla