Shimano PD-A520 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
Rodzaje bloków i korzystanie z pedałów
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Pedały SPD zaprojektowane są tak, aby można było je zwolnić
jedynie, kiedy jest to zamierzone. Nie są one zaprojektowane do
automatycznego wypięcia w momentach takich, jak spadanie
z roweru. Jest to środek bezpieczeństwa mający zapobiec utra-
cie równowagi i spadnięciu z roweru w razie przypadkowego
wyskoczenia nogi z pedału.
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie
inne rodzaje obuwia mogą nie wypiąć się z pedału lub wypiąć
się niespodziewanie.
Należy stosować tylko bloki Shimano (SM-SH51 / SM-SH56)
i pewnie dokręcić śruby mocujące do butów.
Przed podjęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami
należy upewnić się, czy zrozumiałe jest działanie mechani-
zmu blokowania/zwalniania pedałów i bloków (butów).
Przed podjęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu
należy nacisnąć hamulce, a następnie postawić jedną stopę
na ziemi i wypróbować wkładanie i wypinanie każdego
z butów z pedału, dopóki nie będzie to wychodziło w sposób
naturalny i z minimalnym wysiłkiem.
Do czasu uzyskania biegłości we wkładaniu i wypinaniu obu-
wia z pedałów należy jeździć po płaskich powierzchniach.
Przed jazdą trzeba wyregulować stosownie do upodobań
napięcie sprężyny.
W czasie jazdy z małą prędkością lub kiedy jest prawdopodo-
bieństwo, że zajdzie potrzeba przerwania jazdy (przykładowo
w czasie zawracania, dojazdu do skrzyżowań, jazdy pod górę
lub zakręcania na zakręcie bez widoczności), należy wcześniej
wyczepić buty z pedałów tak, aby można było szybko postawić
stopy na ziemi w razie konieczności.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy
zastosować mniejsze napięcie sprężyny mocowania bloków
pedałów.
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości
w celu zapewnienia swobodnego zaczepiania i zwalniania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli bloków pod kątem
zużycia. Jeżeli bloki są zużyte, należy je wymienić. Zawsze
po wymianie bloku pedału oraz przed jazdą należy sprawdzić
napięcie sprężyny. Jeżeli nie utrzymujesz butów oraz bloków
w dobrym stanie, wyczepianie i wkładanie obuwia w pedały
może być nieprzewidywalne lub trudne, co może prowadzić
do poważnych urazów.
W czasie jazdy nocnej pamiętaj o przymocowaniu do roweru
refl ektorów. Przerwij jazdę, jeżeli refl ektory są zabrudzone lub
uszkodzone. W przeciwnym razie nadjeżdżającym pojazdom
będzie trudno Ciebie zauważyć.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części
mogą spowodować poważne obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamien-
nych Shimano.
W przypadku pytań związanych z pedałami skontaktuj się
z profesjonalnym sprzedawcą.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
NALEŻY PAMIĘTAĆ O DOKŁADNYM PRZECZYTANIU
I PRZESTRZEGANIU POWYŻSZYCH OSTRZEŻEŃ.
Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą
nie wyczepić się z pedałów, kiedy to konieczne, lub
wyczepić się nieoczekiwanie albo przypadkowo, czego
konsekwencją mogą być poważne obrażenia.
UWAGA:
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połą-
czeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion
korby i pedałów.
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy
dokonać ponownego sprawdzenia.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zu-
życia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
SI-45K0B-001
PD-A520
Techniczna instrukcja serwisowa
OSTRZEŻENIE
Nie wolno korzystać z pedałów i bloków w sposób inny
niż opisany w niniejszej Instrukcji serwisowej. Bloki są
zaprojektowane tak, aby zaczepiać i wyczepiać buty
z pedałów, kiedy bloki i pedały skierowane są do przodu.
Sposób montażu bloków, patrz instrukcja poniżej.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI
MOŻE PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Do użytku z niniejszymi pedałami dostępne są bloki
jednokierunkowego zwalniania (SM-SH51) i bloki
wielokierunkowego zwalniania (SM-SH56).
Każdy rodzaj bloku ma swoje własne funkcje, dlatego
należy pamiętać o dokładnym przeczytaniu instrukcji
serwisowej oraz wybranie bloku, który najlepiej odpo-
wiada stylowi jazdy użytkownika oraz terenowi
i warunkom jazdy, które użytkownik może napotkać.
Nie można stosować innych typów bloków
jednokierunkowego zwalniania (SM-SH52) i bloków
wielokierunkowego zwalniania (SM-SH55), ponieważ
nie zapewniają one odpowiedniego wypięcia lub
wystarczającej siły trzymania.
Wczepianie bloków w pedał
Należy wcisnąć bloki w pedał ruchem do przodu i w dół.
Wyczepianie bloków z pedału
Sposób wyczepiania zależy od rodzaju zastosowanego bloku.
(Należy sprawdzić numer modelu oraz kolor bloków w celu określenia odpowiedniego sposobu wyczepiania).
Bloki jednokierunkowego wyczepiania:
SM-SH51 (w kolorze czarnym)
Bloki te wyczepiają się jedynie, kiedy pięta zostanie odchylona w bok .
Nie wyczepią się one, jeżeli pięta zostanie skręcona w jakimś
innym kierunku.
Na pedały można przykładać siłę skierowaną do góry, ponieważ
bloki nie wyczepią się, dopóki stopa nie zostanie odchylona na
zewnątrz.
Bloki niekoniecznie wyczepią się w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
W przypadku agresywnego pedałowania pięta może w niezamie-
rzony sposób odchylać się na zewnątrz, co może powodować
przypadkowe wyczepianie się bloku. W razie przypadkowego
wyczepienia bloku możesz spaść z roweru, czego konsekwencją
może być poważne zranienie.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej
do zwolnienia bloków. Konieczne jest też ćwiczenie wyczepiania
do chwili przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wyczepienia bloku.
Tryb jednokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić blok z pedału, wykręcając piętę
na zewnątrz .
Uwaga:
Konieczne jest przećwicze-
nie wyczepiania do chwili
przyzwyczajenia się do takiej
techniki.
Bloki wielokierunkowego wyczepiania:
SM-SH56 (srebrne, złote/akcesoria opcjonalne)
Bloki można wyczepić, odchylając stopę w dowolnym kierunku.
Ponieważ blok może zostać również zwolniony przez podnie-
sienie pięty, może dojść do przypadkowego zwolnienia, w razie
wywierania na pedały siły skierowanej do góry.
Takich bloków nie należy stosować w przypadku stylu jazdy,
który może wymagać naciskania na pedały, lub dla czynności
takich jak skakanie, w przypadku których na pedały działają siły
odrywające, które mogą powodować wyczepienie buta z pedału.
Chociaż bloki mogą zostać zwolnione przez odchylenie pięt
w dowolnym kierunku lub ich podniesienie, niekoniecznie dojdzie
do wyczepienia w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
Jeżeli dojdzie do przypadkowego wyczepienia bloków, możesz
spaść z roweru, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Jeżeli działanie bloków wielokierunkowego zwalniania nie jest do
końca zrozumiałe i jeżeli nie są one używane prawidłowo, może
dochodzić do przypadkowego wyczepiania częściej niż
w przypadku bloków jednokierunkowego wyczepiania.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaga-
nej do zwolnienia bloków w każdym kierunku. Konieczne jest też
ćwiczenie wyczepania do chwili przyzwyczajenia się do siły oraz
kąta wyczepienia bloku.
Tryb wielokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić bloki z pedałów, wykręcając
pięty w dowolnym kierunku.
Uwaga:
W trybie wielokierunkowego
wyczepiania konieczne jest
przećwiczenie wyczepiania
do czasu przyzwyczajenia się
do tej techniki. Szczególnego
ćwiczenia wymaga wyczepia-
nie przez podniesienie pięty.
R
R
Mocowanie bloków
1.
Za pomocą kombinerek lub podobnego narzędzia ściągnij gumową
osłonę w celu odkrycia otworów montażowych bloku.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten
może nie być konieczny.
Gumowa osłona otworów
montażowych bloku
But SPD
2.
Wyjmij wkładkę buta i ustaw nakrętkę bloku nad owalnymi
otworami.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten może nie być konieczny.
Nakrętka bloku
Wkładka buta
3.
Z dołu buta ustaw blok i następnie adapter bloku nad otworami
bloku. Bloki pasują zarówno do prawego, jak i lewego pedału.
Tymczasowo dokręcić śruby mocujące zacisków.
Tymczasowy moment dokrę-
cania dla śrub mocujących
zacisku: 2,5 Nm
Klucz imbusowy
4 mm
Blok
Śruby mocujące bloku
Adapter bloku
SM-SH51
Trójkątną część bloku
ustaw skierowaną do
przodu buta.
Przód
Regulacja położenia bloku
Uszczelnienie wodoodporne
Montowanie pedałów na ramionach korby
Montaż odblasków (opcjonalne)
Wymiana bloku
Konserwacja osi
Regulacja napięcia sprężyny wiązania
1.
2.
Blok ma zakres regulacji 20 mm do przodu i do
tyłu oraz 5 mm w lewo i w prawo.
Po tymczasowym dokręceniu bloku przećwicz
wczepianie i wyczepianie, jednorazowo na jednym
bucie. Wyreguluj w celu określenia najlepszego
położenia bloku.
Po określeniu najlepszego położenia bloku dokręć
do końca śruby mocujące bloku za pomocą klucza
imbusowego 4 mm.
Moment dokręcenia: 5 - 6 Nm
Należy wyjąć wkładkę buta i przymocować uszczelnienie
wodoodporne.
Uwaga:
Uszczelnienie wodood-
porne dostarczane jest
wraz z butami Shimano,
które wymagają prze-
prowadzenia opisanych
uprzednio czynności.
Uszczelnienie
wodoodporne
Wkładka buta
15
R
Do montażu pedałów na ramionach korby należy użyć klucza
płaskiego 15 mm. Pedał prawy ma gwint prawoskrętny; lewy pedał
ma gwint lewoskrętny.
Zwróć uwagę na
oznaczenie
R: prawy pedał
L: lewy pedał
Klucz 15 mm
Moment dokręcenia: 35 - 55 Nm
Uwaga:
Klucz imbusowy 6 mm nie może zapewnić wystarczającego
momentu dokręcania. Należy zawsze używać klucza płaskiego
15 mm.
R
1
2
Siła sprężyny regulowana jest za pomocą śruby regulacyjnej. Śruby
regulacyjne znajdują się z tyłu każdego wiązania. Dla każdego
pedału przeznaczono jedną śrubę regulacyjną. Należy wyrównać
napięcia sprężyn, obserwując położenie płytek regulacyjnych i
zliczając liczbę obrotów śrub regulacyjnych. Napięcie sprężyny
może być regulowane w czterech krokach dla każdego obrotu
śruby regulacyjnej.
1
2
Śruba regulacyjna
Płytka regulacyjna
Śruba
regulacyjna
Klucz imbusowy 3 mm
Zmniejszenie
Zwiększenie
Kiedy śruba regulacyjna obracana jest w prawo, napięcie sprężyny
wzrasta, a kiedy jest obracana w lewo, napięcie sprężyny maleje.
Śruba
regulacyjna
Płytka regulacyjna
Jeżeli płytka regulacyjna jest w położeniu największego
lub najmniejszego napięcia, nie należy dalej obracać
śruby regulacyjnej.
Położenie największego
napięcia
Najsłabsze
położenie
Uwaga:
W celu zapobiegania przypadkowemu zwolnieniu należy
upewnić się, że napięcie sprężyny jest odpowiednio
ustawione.
Należy ustawić jednakowe napięcia sprężyn dla prawego i
lewego pedału. Jeżeli napięcia sprężyn nie będą ustawione
równo, może to spowodować, dla kierującego, trudność
zaczepienia i wyczepienia z pedału.
Dostępny jest opcjonalny zestaw refl ektora (SM-PD59). Szczegóło-
wych informacji udzielają profesjonalni sprzedawcy.
Bloki zużywają się wraz z upływem czasu i powinny być okreso-
wo wymieniane. Bloki powinny zostać wymienione, gdy wystąpią
trudności z wyczepianiem lub zaczną się wyczepiać przy znacznie
mniejszym wysiłku, niż kiedy były nowe.
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów może być
konieczna ich regulacja. Należy uzyskać pomoc od profesjonalnego
sprzedawcy.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie
bez powiadomienia. (Polish)
SI-45K0B-001-03
  • Page 1 1

Shimano PD-A520 Service Instructions

Typ
Service Instructions