15
R
R
1
2
1
2
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Pedały SPD zaprojektowane są tak, aby można było je zwolnić •
jedynie, kiedy jest to zamierzone. Nie są one zaprojektowane do
automatycznego wypięcia w momentach takich, jak spadanie
z roweru. Jest to środek bezpieczeństwa mający zapobiec utra-
cie równowagi i spadnięciu z roweru w razie przypadkowego
wyskoczenia nogi z pedału.
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie •
inne rodzaje obuwia mogą nie wypiąć się z pedału lub wypiąć
się niespodziewanie.
Należy stosować tylko bloki Shimano (SM-SH51 / SM-SH56) i •
pewnie dokręcić śruby mocujące do butów.
Przed podjęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami •
należy upewnić się, czy zrozumiałe jest działanie mechanizmu
blokowania/zwalniania pedałów i bloków (butów).
Przed podjęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu •
należy nacisnąć hamulce, a następnie postawić jedną stopę na
ziemi i wypróbować wkładanie i wypinanie każdego z butów
z pedału, dopóki nie będzie to wychodziło w sposób naturalny
i z minimalnym wysiłkiem.
Do czasu uzyskania biegłości we wkładaniu i wypinaniu obuwia •
z pedałów należy jeździć po płaskich powierzchniach.
Przed jazdą trzeba wyregulować stosownie do upodobań •
napięcie sprężyny.
W czasie jazdy z małą prędkością lub kiedy jest prawdopodo-•
bieństwo, że zajdzie potrzeba przerwania jazdy (przykładowo
w czasie zawracania, dojazdu do skrzyżowań, jazdy pod górę
lub zakręcania na zakręcie bez widoczności), należy wcześniej
wyczepić buty z pedałów tak, aby można było szybko postawić
stopy na ziemi w razie konieczności.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy •
zastosować mniejsze napięcie sprężyny mocowania bloków
pedałów.
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu •
zapewnienia swobodnego zaczepiania i zwalniania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli bloków pod kątem •
zużycia. Jeżeli bloki są zużyte, należy je wymienić. Zawsze
po wymianie bloku pedału oraz przed jazdą należy sprawdzić
napięcie sprężyny. Jeżeli nie utrzymujesz butów oraz bloków
w dobrym stanie, wyczepianie i wkładanie obuwia w pedały
może być nieprzewidywalne lub trudne, co może prowadzić
do poważnych urazów.
W czasie jazdy nocnej pamiętaj o przymocowaniu do roweru •
refl ektorów. Przerwij jazdę, jeżeli refl ektory są zabrudzone lub
uszkodzone. W przeciwnym razie nadjeżdżającym pojazdom
będzie trudno Ciebie zauważyć.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać •
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą
spowodować poważne obrażenia ciała rowerzysty. Zalecamy
stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
W przypadku pytań związanych z pedałami skontaktuj się •
z profesjonalnym sprzedawcą.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję •
serwisową i zachować ją na przyszłość.
• NALEŻY PAMIĘTAĆ O DOKŁADNYM PRZECZYTANIU
I PRZESTRZEGANIU POWYŻSZYCH OSTRZEŻEŃ.
Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie •
wyczepić się z pedałów, kiedy to konieczne, lub wyczepić
się nieoczekiwanie albo przypadkowo, czego konsekwencją
mogą być poważne obrażenia.
UWAGA:
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu •
w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu
ramion korby i pedałów.
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy •
dokonać ponownego sprawdzenia.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zuży-•
cia lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
Te pedały posiadają powierzchnię czołową typu SPD z jednej
strony i standardową z drugiej.
Rodzaje bloków i korzystanie z pedałów
OSTRZEŻENIE
Nie wolno korzystać z pedałów i bloków w sposób inny
niż opisany w niniejszej Instrukcji serwisowej. Bloki są
zaprojektowane tak, aby zaczepiać i wyczepiać buty
z pedałów, kiedy bloki i pedały skierowane są do przodu.
Sposób montażu bloków, patrz instrukcja poniżej.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI
MOŻE PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Do użytku z niniejszymi pedałami dostępne są bloki
jednokierunkowego zwalniania (SM-SH51) i bloki
wielokierunkowego zwalniania (SM-SH56).
Każdy rodzaj bloku ma swoje własne funkcje, dlatego
należy pamiętać o dokładnym przeczytaniu instrukcji
serwisowej oraz wybranie bloku, który najlepiej odpo-
wiada stylowi jazdy użytkownika oraz terenowi
i warunkom jazdy, które użytkownik może napotkać.
Nie można stosować innych typów bloków
jednokierunkowego zwalniania (SM-SH52) i bloków
wielokierunkowego zwalniania (SM-SH55), ponieważ
nie zapewniają one odpowiedniego wypięcia lub wy-
starczającej siły trzymania.
Wczepianie bloków w pedał
Należy wcisnąć bloki w pedał ruchem do przodu i w dół.
Wyczepianie bloków z pedału
Sposób wyczepiania zależy od rodzaju zastosowanego bloku.
(Należy sprawdzić numer modelu oraz kolor bloków w celu określenia odpowiedniego sposobu wyczepiania).
Bloki jednokierunkowego wyczepiania:•
SM-SH51 (w kolorze czarnym)
Bloki wielokierunkowego wyczepiania:•
SM-SH56 (srebrne, złote/akcesoria opcjonalne)
Bloki te wyczepiają się jedynie, kiedy pięta zostanie odchylona w bok .
Nie wyczepią się one, jeżeli pięta zostanie skręcona w jakimś
innym kierunku.
Na pedały można przykładać siłę skierowaną do góry, ponieważ
bloki nie wyczepią się, dopóki stopa nie zostanie odchylona na
zewnątrz.
Bloki niekoniecznie wyczepią się w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
W przypadku agresywnego pedałowania pięta może w niezamie-
rzony sposób odchylać się na zewnątrz, co może powodować
przypadkowe wyczepianie się bloku. W razie przypadkowego
wyczepienia bloku możesz spaść z roweru, czego konsekwencją
może być poważne zranienie.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej
do zwolnienia bloków. Konieczne jest też ćwiczenie wyczepiania
do chwili przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wyczepienia bloku.
Tryb jednokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić blok z pedału, wykręcając piętę na
zewnątrz .
Uwaga:
Konieczne jest przećwicze-
nie wyczepiania do chwili
przyzwyczajenia się do takiej
techniki.
R
Bloki można wyczepić, odchylając stopę w dowolnym kierunku.
Ponieważ blok może zostać również zwolniony przez podniesienie
pięty, może dojść do przypadkowego zwolnienia, w razie wywie-
rania na pedały siły skierowanej do góry.
Takich bloków nie należy stosować w przypadku stylu jazdy, który
może wymagać naciskania na pedały, lub dla czynności takich jak
skakanie, w przypadku których na pedały działają siły odrywające,
które mogą powodować wyczepienie buta z pedału.
Chociaż bloki mogą zostać zwolnione przez odchylenie pięt
w dowolnym kierunku lub ich podniesienie, niekoniecznie dojdzie
do wyczepienia w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
Jeżeli dojdzie do przypadkowego wyczepienia bloków, możesz
spaść z roweru, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Jeżeli działanie bloków wielokierunkowego zwalniania nie jest do
końca zrozumiałe i jeżeli nie są one używane prawidłowo, może
dochodzić do przypadkowego wyczepiania częściej niż w przypadku
bloków jednokierunkowego wyczepiania.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej
do zwolnienia bloków w każdym kierunku. Konieczne jest też ćwi-
czenie wyczepania do chwili przyzwyczajenia się do siły oraz kąta
wyczepienia bloku.
Tryb wielokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić bloki z pedałów, wykręcając pięty
w dowolnym kierunku.
Uwaga:
W trybie wielokierunkowego
wyczepiania konieczne jest
przećwiczenie wyczepiania
do czasu przyzwyczajenia się
do tej techniki. Szczególnego
ćwiczenia wymaga wyczepia-
nie przez podniesienie pięty.
R
SI-45R0A-002
PD-A530
Techniczna instrukcja serwisowa
Mocowanie bloków
1.
Wyjmij wkładkę buta i ustaw nakrętkę bloku nad owalnymi
otworami.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten może nie być konieczny.
Nakrętka bloku
Wkładka buta
2.
Z dołu buta ustaw blok i następnie adapter bloku nad otworami
bloku. Bloki pasują zarówno do prawego, jak i lewego pedału.
Tymczasowo dokręć śruby mocujące bloków.
Tymczasowy moment dokręcania
dla śrub mocujących zacisku:
2,5 Nm
Śruby mocujące bloku
Adapter bloku
Klucz imbusowy
4 mm
Blok
Trójkątną część bloku ustaw
skierowaną do przodu buta.
Przód
SM-SH51
Regulacja położenia bloku
2.
1.
Blok ma zakres regulacji 20 mm do przodu i do
tyłu oraz 5 mm w lewo i w prawo.
Po tymczasowym dokręceniu bloku przećwicz
wczepianie i wyczepianie, jednorazowo na jednym
bucie. Wyreguluj w celu określenia najlepszego
położenia bloku.
Po określeniu najlepszego położenia bloku dokręć
do końca śruby mocujące bloku za pomocą klucza
imbusowego 4 mm.
Moment dokręcenia:
5 - 6 Nm
Uszczelnienie wodoodporne
Należy wyjąć wkładkę buta
i przymocować uszczelnienie
wodoodporne.
Uwaga:
Uszczelnienie wodood-
porne dostarczane jest
wraz z butami Shimano,
które wymagają prze-
prowadzenia opisanych
uprzednio czynności.
Uszczelnienie
wodoodporne
Wkładka buta
Montowanie pedałów na ramionach korby
Do montażu pedałów na ramionach korby należy użyć klucza
płaskiego 15 mm. Pedał prawy ma gwint prawoskrętny; lewy pedał
ma gwint lewoskrętny.
Zwróć uwagę na
oznaczenie
R: prawy pedał
L: lewy pedał
Klucz 15 mm
Moment dokręcenia: 35 - 55 Nm
Uwaga:
Klucz imbusowy 6 mm nie może zapewnić wystarczającego
momentu dokręcania. Należy zawsze używać klucza płaskiego
15 mm.
Regulacja napięcia sprężyny wiązania
Siła sprężyny regulowana jest za pomocą śruby regulacyjnej. Śruby
regulacyjne znajdują się z tyłu każdego wiązania. Dla każdego
pedału przeznaczono jedną śrubę regulacyjną. Należy wyrównać
napięcia sprężyn, obserwując położenie płytek regulacyjnych i zli-
czając liczbę obrotów śrub regulacyjnych. Napięcie sprężyny może
być regulowane w czterech krokach dla każdego obrotu śruby
regulacyjnej.
Śruba regulacyjna
Płytka regulacyjna
Śruba
regulacyjna
Zmniejszenie
Zwiększenie
Klucz imbusowy 3 mm
Kiedy śruba regulacyjna obracana jest w prawo, napięcie sprę-
żyny wzrasta, a kiedy jest obracana w lewo, napięcie sprężyny
maleje.
Śruba
regulacyjna
Płytka regulacyjna
Jeżeli płytka regulacyjna jest w położeniu największego
lub najmniejszego napięcia, nie należy dalej obracać
śruby regulacyjnej.
Uwaga:
W celu zapobiegania przypadkowemu zwolnieniu należy upew-
nić się, że napięcie sprężyny jest odpowiednio ustawione.
Należy ustawić jednakowe napięcia sprężyn dla prawego
i lewego pedału. Jeżeli napięcia sprężyn nie będą ustawione
równo, może to spowodować, dla kierującego, trudność
zaczepienia i wyczepienia z pedału.
Montaż odblasków (opcjonalne)
Dostępny jest opcjonalny zestaw refl ektora (SM-PD61).
Szczegółowych informacji udzielają profesjonalni sprzedawcy.
Wymiana bloku
Bloki zużywają się wraz z upływem czasu i powinny być okresowo
wymieniane. Bloki powinny zostać wymienione, gdy wystąpią
trudności z wyczepianiem lub zaczną się wyczepiać przy znacznie
mniejszym wysiłku, niż kiedy były nowe.
Konserwacja osi
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów może
być konieczna ich regulacja. Należy uzyskać pomoc od profesjo-
nalnego sprzedawcy.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie
bez powiadomienia. (Polish)
Położenie największego
napięcia
Najsłabsze położenie
SI-45R0A-002-03