Shimano PD-M545 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

R
1
5
R
Bloki te wyczepiają się jedynie, kiedy pięta zostanie odchylona w bok .
Nie wyczepią się one, jeżeli pięta zostanie skręcona w jakimś innym kierunku.
R
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE DLA RODZICA/OPIEKUNA
– Aby uniknąć poważnych urazów:
KORZYSTANIE Z TEGO PRODUKTU ZGODNIE Z NINIEJSZĄ
INSTRUKCJĄ SERWISOWĄ MA KLUCZOWE ZNACZENIE DLA
BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA. NALEŻY SIĘ UPEWNIĆ, ŻE ZARÓWNO
OSOBA DOROSŁA, JAK I DZIECKO ZROZUMIELI NINIEJSZE
INSTRUKCJE SERWISOWE. NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH
INSTRUKCJI MOŻE PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
OSTRZEŻENIE
Aby uniknąć poważnych
urazów:
Pedały SPD zaprojektowane są tak, aby można było je zwolnić
jedynie, kiedy jest to zamierzone. Nie są one zaprojektowane do
automatycznego wypięcia w momentach takich, jak spadanie
z roweru. Jest to środek bezpieczeństwa mający zapobiec
utracie równowagi i spadnięciu z roweru w razie przypadkowego
wyskoczenia nogi z pedału.
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie
inne rodzaje obuwia mogą nie wypiąć się z pedału lub wypiąć się
niespodziewanie.
Należy stosować wyłącznie bloki Shimano (SM-SH51/SM-SH52/
SM-SH55/SM-SH56) i pewnie dokręcić śruby mocujące do butów.
Przed podjęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami należy
upewnić się, czy zrozumiałe jest działanie mechanizmu blokowania/
zwalniania pedałów i bloków (butów).
Przed podjęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu należy
nacisnąć hamulce, a następnie postawić jedną stopę na ziemi i
wypróbować wkładanie i wypinanie każdego z butów z pedału,
dopóki nie będzie to wychodziło w sposób naturalny i z minimalnym
wysiłkiem.
Do czasu uzyskania biegłości we wkładaniu i wypinaniu obuwia
z pedałów należy jeździć po płaskich powierzchniach.
Przed jazdą trzeba wyregulować stosownie do upodobań napięcie
sprężyny.
W czasie jazdy z małą prędkością lub kiedy jest prawdopodobieństwo,
że zajdzie potrzeba przerwania jazdy (przykładowo w czasie
zawracania, dojazdu do skrzyżowań, jazdy pod górę lub zakręcania
na zakręcie bez widoczności), należy wcześniej wyczepić buty
z pedałów tak, aby można było szybko postawić stopy na ziemi
w razie konieczności.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy zastosować
mniejsze napięcie sprężyny mocowania bloków pedałów.
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu
zapewnienia swobodnego zaczepiania i zwalniania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli bloków pod kątem zużycia.
Jeżeli bloki są zużyte, należy je wymienić. Zawsze po wymianie bloku
pedału oraz przed jazdą należy sprawdzić napięcie sprężyny. Jeżeli
nie utrzymujesz butów oraz bloków w dobrym stanie, wyczepianie i
wkładanie obuwia w pedały może być nieprzewidywalne lub trudne,
co może prowadzić do poważnych urazów.
W czasie jazdy nocnej pamiętaj o przymocowaniu do roweru
refl ektorów. Przerwij jazdę, jeżeli refl ektory są zabrudzone lub
uszkodzone. W przeciwnym razie nadjeżdżającym pojazdom będzie
trudno Ciebie zauważyć.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować
poważne obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
W przypadku pytań związanych z pedałami skontaktuj się
z profesjonalnym sprzedawcą.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
NALEŻY PAMIĘTAĆ O DOKŁADNYM PRZECZYTANIU I
PRZESTRZEGANIU POWYŻSZYCH OSTRZEŻEŃ.
Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie
wyczepić się z pedałów, kiedy to konieczne, lub wyczepić się
nieoczekiwanie albo przypadkowo, czego konsekwencją mogą
być poważne obrażenia.
UWAGA:
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu.
Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i pedałów.
Dodatkowo jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, należy
dokonać ponownego sprawdzenia.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia
parametrów roboczych wynikających z normalnego użytkowania.
OSTRZEŻENIE
Nie wolno korzystać z pedałów i bloków w sposób inny
niż opisany w niniejszej Instrukcji serwisowej. Bloki są
zaprojektowane tak, aby zaczepiać i wyczepiać buty
z pedałów, kiedy bloki i pedały skierowane są do przodu.
Sposób montażu bloków, patrz instrukcja poniżej.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI MOŻE
PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Rodzaje bloków i korzystanie z pedałów
Do użytku z niniejszymi pedałami dostępne są bloki
jednokierunkowego zwalniania (SM-SH51/SM-SH52) i bloki
wielokierunkowego zwalniania (SM-SH55/SM-SH56).
Każdy rodzaj bloku ma swoje własne funkcje, dlatego
należy pamiętać o dokładnym przeczytaniu instrukcji
serwisowej oraz wybranie bloku, który najlepiej odpowiada
stylowi jazdy użytkownika oraz terenowi i warunkom jazdy,
które użytkownik może napotkać.
Wczepianie bloków w pedał
Należy wcisnąć bloki w pedał ruchem do przodu i w dół.
Wyczepianie bloków z pedału
Sposób wyczepiania zależy od rodzaju zastosowanego bloku.
(Należy sprawdzić numer modelu oraz kolor bloków w celu określenia odpowiedniego sposobu wyczepiania).
Bloki jednokierunkowego wyczepiania:
SM-SH51 (w kolorze czarnym)
SM-SH52 (w kolorze czarnym)
Na pedały można przykładać siłę skierowaną do góry, ponieważ bloki
nie wyczepią się, dopóki stopa nie zostanie odchylona na zewnątrz.
Bloki niekoniecznie wyczepią się w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
W przypadku agresywnego pedałowania pięta może w niezamierzony
sposób odchylać się na zewnątrz, co może powodować przypadkowe
wyczepianie się bloku. W razie przypadkowego wyczepienia bloku
możesz spaść z roweru, czego konsekwencją może być poważne
zranienie.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej do
zwolnienia bloków. Konieczne jest też ćwiczenie wyczepiania do chwili
przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wyczepienia bloku.
Tryb jednokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić blok z pedału, wykręcając piętę
na zewnątrz .
Uwaga:
Konieczne jest przećwiczenie
wyczepiania do chwili
przyzwyczajenia się do takiej techniki.
Bloki wielokierunkowego wyczepiania:
SM-SH55 (srebrne/akcesoria opcjonalne)
SM-SH56 (srebrne, złote/akcesoria opcjonalne)
Bloki można wyczepić, odchylając stopę w dowolnym kierunku.
Ponieważ blok może zostać również zwolniony przez podniesienie
pięty, może dojść do przypadkowego zwolnienia, w razie wywierania
na pedały siły skierowanej do góry.
Takich bloków nie należy stosować w przypadku stylu jazdy, który
może wymagać naciskania na pedały, lub dla czynności takich jak
skakanie, w przypadku których na pedały działają siły odrywające,
które mogą powodować wyczepienie buta z pedału.
Chociaż bloki mogą zostać zwolnione przez odchylenie pięt
w dowolnym kierunku lub ich podniesienie, niekoniecznie dojdzie do
wyczepienia w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo czasu
na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
Jeżeli dojdzie do przypadkowego wyczepienia bloków, możesz spaść z
roweru, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Jeżeli działanie bloków wielokierunkowego zwalniania nie jest do końca
zrozumiałe i jeżeli nie są one używane prawidłowo, może dochodzić
do przypadkowego wyczepiania częściej niż w przypadku bloków
jednokierunkowego wyczepiania.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej do
zwolnienia bloków w każdym kierunku. Konieczne jest też ćwiczenie
wyczepania do chwili przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wyczepienia
bloku.
Tryb wielokierunkowego bloku
Należy zwolnić bloki z pedałów, wykręcając pięty
w dowolnym kierunku.
Uwaga:
W trybie wielokierunkowego
wyczepiania konieczne jest
przećwiczenie wyczepiania do czasu
przyzwyczajenia się do tej techniki.
Szczególnego ćwiczenia wymaga
wyczepianie przez podniesienie pięty.
R
SI-41L0G-001
PD-M545
PD-M424
Techniczna instrukcja serwisowa
Mocowanie bloków
1.
Za pomocą szczypiec lub podobnego narzędzia ściągnij gumową
osłonę w celu odkrycia otworów montażowych bloku.
Zależnie od typu butów krok ten może nie być konieczny.
Uwaga:
But SPD
Gumowa osłona otworów
montażowych bloku
2.
Wyjmij wkładkę buta i ustaw nakrętkę bloku nad owalnymi otworami.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten może nie być konieczny.
Nakrętka bloku
Wkładka buta
3.
Z dołu buta ustaw blok i następnie adapter zacisku nad otworami
bloku. Bloki pasują zarówno do prawego, jak i lewego pedału.
Tymczasowo dokręć śruby mocujące bloków.
Tymczasowy moment dokręcania dla
śrub mocujących zacisku: 2,5 Nm
Moment dokręcania: 5 - 6 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Śruby mocujące bloku
Adapter bloku
Blok
Przód
Trójkątną część bloku
ustaw skierowaną do
przodu buta.
SM-SH5 1
Regulacja położenia bloku
2.
Po określeniu najlepszego położenia bloku dokręć
do końca śruby mocujące blok za pomocą klucza
imbusowego 4 mm.
1.
Blok ma zakres regulacji 20 mm do przodu i do tyłu oraz
5 mm w lewo i w prawo.
Po tymczasowym dokręceniu bloku przećwicz wczepianie
i wyczepianie, jednorazowo na jednym bucie.
Wyreguluj w celu określenia najlepszego położenia
bloku.
Uszczelnienie wodoodporne
Należy wyjąć wkładkę buta i przymocować uszczelnienie wodoodporne.
Uszczelnienie wodoodporne dostarczane jest wraz z butami Shimano,
które wymagają przeprowadzenia opisanych uprzednio czynności.
Uwaga:
Uszczelnienie wodoodporne
Wkładka buta
Montowanie pedałów na ramionach korby
Do montażu pedałów na ramionach korby należy użyć klucza płaskiego
15 mm. Pedał prawy ma gwint prawoskrętny; lewy pedał ma gwint
lewoskrętny.
Zwróć uwagę na
oznaczenie
R: prawy pedał
L: lewy pedał
Klucz 15 mm
Moment dokręcania: 35 - 55 Nm
Uwaga:
Klucz imbusowy 6 mm nie może zapewnić wystarczającego
momentu dokręcania. Należy zawsze używać klucza
płaskiego 15 mm.
Regulacja napięcia sprężyny wiązania
Klucz imbusowy 3 mm
Zmniejszenie
Zwiększenie
Śruba regulacyjna
2
1
Siła sprężyny regulowana jest za pomocą śruby regulacyjnej. Śruby
regulacyjne znajdują się z tyłu każdego wiązania i dla każdego pedału
są dwie śruby regulacyjne. Należy wyrównać napięcia, korzystając ze
wskaźników napięcia i zliczając liczbę obrotów śrub regulacyjnych.
Napięcie sprężyny może być regulowane w trzech krokach dla każdego
obrotu śruby regulacyjnej.
2
1
Wskaźnik napięcia
W przypadku obracania śruby w prawo zwiększa się napięcie sprężyny
i czerwona część wskaźnika napięcia. Po całkowitym obrocie śruby w
prawo nagle trudno będzie ją obrócić. Nie wolno obracać śruby poza to
położenie. W przypadku obracania śruby w lewo zmniejsza się napięcie
sprężyny i czerwona część wskaźnika napięcia. Gdy czerwona część
wskaźnika napięcia zniknie, nie wolno dalej obracać śruby w lewo.
Uwaga:
W celu zapobiegania przypadkowemu zwolnieniu należy upewnić
się, że napięcie sprężyny jest odpowiednio ustawione.
Napięcie sprężyny powinno być wyregulowane równo z obu stron
każdego pedału oraz dla lewego i prawego pedału. Jeżeli napięcia
sprężyn nie będą ustawione równo, może to spowodować, dla
kierującego, trudność zaczepienia i wyczepienia z pedału.
Jeśli śruba regulacyjna zostanie całkowicie wykręcona z płytki
sprężystej, konieczny będzie demontaż i ponowny montaż.
W takim przypadku należy poprosić o pomoc profesjonalnego
sprzedawcę.
Montaż refl ektorów
(opcjonalne)
Wymiana bloku
Dostępny jest opcjonalny zestaw refl ektora (SM-PD40). Szczegółowych
informacji udzielają profesjonalni sprzedawcy.
Bloki zużywają się wraz z upływem czasu i powinny być okresowo
wymieniane. Zaciski powinny zostać wymienione, kiedy wystąpią
trudności z wczepianiem lub zaczną się wyczepiać przy znacznie
mniejszym wysiłku, niż kiedy były nowe.
Konserwacja osi
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów może być
konieczna ich regulacja. Należy uzyskać pomoc od profesjonalnego
sprzedawcy.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
SI-41L0G-001-03
  • Page 1 1

Shimano PD-M545 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla