1
2
1
2
R
P
D
-
M
5
2
0
M
A
L
A
Y
S
I
A
V
I
A
-
M
R
15
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Rodzaje bloków i korzystanie z pedałów
OSTRZEŻENIE
Nie wolno korzystać z pedałów i bloki w sposób inny niż
opisany w niniejszej Instrukcji serwisowej. Bloki są
zaprojektowane tak, aby zaczepiać i wyczepiać buty z pedałów,
kiedy bloki i pedały skierowane są do przodu.
Sposób montażu bloków, patrz instrukcja poniżej.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI MOŻE
PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Do użytku z niniejszymi pedałami dostępne są bloki
jednokierunkowego zwalniania (SM-SH51) i bloki wielokierun-
kowego zwalniania (SM-SH56).
Każdy rodzaj bloku ma swoje własne funkcje, dlatego należy
pamiętać o dokładnym przeczytaniu instrukcji serwisowej
oraz wybranie bloku, który najlepiej odpowiada stylowi jazdy
użytkownika oraz terenowi i warunkom jazdy, które użytkownik
może napotkać.
Nie można stosować innych typów bloków jednokierunko-
wego zwalniania (SM-SH52) i bloków wielokierunkowego
zwalniania (SM-SH55), ponieważ nie zapewniają one odpo-
wiedniego wypięcia lub wystarczającej siły trzymania.
Wczepianie bloków w pedał
Należy wcisnąć bloki w pedał ruchem do przodu i w dół.
Wyczepianie bloków z pedału
Sposób wyczepiania zależy od rodzaju zastosowanego bloku.
(Należy sprawdzić numer modelu oraz kolor bloków w celu określenia odpowiedniego sposobu wyczepiania).
Bloki jednokierunkowego wyczepiania: •
SM-SH51 (w kolorze czarnym)
Bloki te wyczepiają się jedynie, kiedy pięta zostanie odchylona w bok .
Nie wyczepią się one, jeżeli pięta zostanie skręcona w jakimś innym
kierunku.
Na pedały można przykładać siłę skierowaną do góry, ponieważ
zaczepy nie wyczepią się, dopóki stopa nie zostanie odchylona na
zewnątrz.
Bloki niekoniecznie wyczepią się w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
W przypadku agresywnego pedałowania pięta może w niezamierzony
sposób odchylać się na zewnątrz, co może powodować przypadkowe
wyczepianie się bloku. W razie przypadkowego wyczepienia bloku
możesz spaść z roweru, czego konsekwencją może być poważne
zranienie.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej do
zwolnienia bloków. Konieczne jest też ćwiczenie wyczepiania do chwili
przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wyczepienia bloku.
Tryb jednokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić blok z pedału, wykręcając
piętę na zewnątrz .
Uwaga:
Konieczne jest przećwiczenie
wyczepiania do chwili przyzwycza-
jenia się do takiej technik.
Bloki wielokierunkowego wyczepiania: •
SM-SH56 (srebrne, złote/akcesoria opcjonalne)
Bloki można wyczepić, odchylając stopę w dowolnym kierunku.
Ponieważ blok może zostać również zwolniony przez podniesienie
pięty, może dojść do przypadkowego zwolnienia, w razie wywierania
na pedały siły skierowanej do góry.
Takich bloków nie należy stosować w przypadku stylu jazdy, który
może wymagać naciskania na pedały, lub dla czynności takich jak
skakanie, w przypadku których na pedały działają siły odrywające,
które mogą powodować wyczepienie buta z pedału.
Chociaż zaciski mogą zostać zwolnione przez odchylenie pięt
w dowolnym kierunku lub ich podniesienie, niekoniecznie dojdzie do
wyczepienia w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
Jeżeli dojdzie do przypadkowego wyczepienia bloków, możesz spaść
z roweru, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Jeżeli działanie zacisków wielokierunkowego zwalniania nie jest do końca
zrozumiałe i jeżeli nie są one używane prawidłowo, może dochodzić do
przypadkowego wyczepiania częściej niż w przypadku zacisków jedno-
kierunkowego wyczepiania.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej do zwol-
nienia bloków w każdym kierunku. Konieczne jest też ćwiczenie wyczepania
do chwili przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wyczepienia bloku.
Tryb wielokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić zaciski z pedałów, wykręcając
pięty w dowolnym kierunku.
Uwaga:
W trybie wielokierunkowego
wyczepiania konieczne jest prze-
ćwiczenie wyczepiania do czasu
przyzwyczajenia się do tej techniki.
Szczególnego ćwiczenia wymaga
wyczepianie przez podniesienie
pięty.
SI-41R0G-003
Techniczna instrukcja serwisowa
Mocowanie bloków
1.
Za pomocą szczypiec lub podobnego narzędzia ściągnij gumową
osłonę w celu odkrycia otworów montażowych bloku.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten może nie
być konieczny.
Gumowa osłona otworów
montażowych bloku
But SPD
2.
Wyjmij wkładkę buta i ustaw nakrętkę bloku nad owalnymi otworami.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten
może nie być konieczny.
Nakrętka bloku
Wkładka buta
3.
Z dołu buta ustaw bloku i następnie adapter bloku nad otworami
bloku. Bloki pasują zarówno do prawego, jak i lewego pedału.
Tymczasowo dokręć śruby mocujące bloków.
Moment tymczasowego dokręcenia
śrub mocujących bloków:
2,5 Nm
4-milimetrowy klucz imbusowy
Śruby mocujące bloku
Adapter bloku
Blok
Przód
Trójkątną część bloku ustaw
skierowaną do przodu buta.
SM-SH51
Regulacja położenia zacisku
1.
Blok ma zakres regulacji 20 mm do przodu i do tyłu
oraz 5 mm w lewo i w prawo.
Po tymczasowym dokręceniu bloku przećwicz
wczepianie i wyczepianie, jednorazowo na jednym
bucie. Wyreguluj w celu określenia najlepszego
położenia bloku.
2.
Po określeniu najlepszego położenia zacisku dokręć
do końca śruby mocujące zacisku za pomocą
klucza imbusowego 4 mm.
Moment dokręcania:
5 - 6 Nm
Uszczelnienie wodoodporne
Należy wyjąć wkładkę buta i przymocować uszczelnienie wodoodporne.
Uwaga:
Uszczelnienie wodoodporne
dostarczane jest wraz z butami
Shimano, które wymagają
przeprowadzenia opisanych
uprzednio czynności.
Uszczelnienie wodoodporne
Wkładka buta
Montowanie pedałów na ramionach korby
Za pomocą klucza imbusowego 8 mm (dla pedałów PD-M970/PD-M770/
PD-M540) lub klucza płaskiego 15 mm (do pedałów PD-M530/PD-M520)
zamontuj pedały do ramion korby.
Pedał prawy ma gwint prawoskrętny; lewy pedał ma gwint lewoskrętny.
Regulacja napięcia sprężyny wiązania
Siła sprężyny regulowana jest za pomocą śruby regulacyjnej. Śruby
regulacyjne znajdują się z tyłu każdego wiązania i dla każdego pedału
są dwie śruby regulacyjne. Należy wyrównać napięcia, patrząc na płytki
regulacyjne i zliczając liczbę obrotów śrub regulacyjnych. Napięcie
sprężyny może być regulowane w czterech krokach dla każdego obrotu
śruby regulacyjnej.
Śruba regulacyjna
Płytka regulacyjna
Śruba regulacyjna
Zmniejszenie
Zwiększenie
Kiedy śruba regulacyjna obracana jest w prawo, napięcie sprężyny
wzrasta, a kiedy jest obracana w lewo, napięcie sprężyny maleje.
Położenie najwięk-
szego napięcia
Najsłabsze
położenie
Śruba
regulacyjna
Płytka regulacyjna
Jeżeli płytka regulacyjna jest w położeniu największego lub naj-
mniejszego napięcia, nie należy dalej obracać śruby regulacyjnej.
Wymiana bloku
Zaciski zużywają się wraz z upływem czasu i powinny być okresowo
wymieniane. Zaciski powinny zostać wymienione, kiedy wystąpią
trudności z wczepianiem lub zaczną się wyczepiać przy znacznie
mniejszym wysiłku, niż kiedy były nowe.
Konserwacja osi
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów może być
konieczna ich regulacja. Należy uzyskać pomoc od profesjonalnego
sprzedawcy.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne
mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Pedały SPD zaprojektowane są tak, aby można było je zwolnić •
jedynie, kiedy jest to zamierzone. Nie są one zaprojektowane do
automatycznego wypięcia w momentach takich, jak spadanie
z roweru.
Jest to środek bezpieczeństwa mający zapobiec utracie równowagi i
spadnięciu z roweru w razie przypadkowego wyskoczenia nogi z pedału.
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie •
inne rodzaje obuwia mogą nie wypiąć się z pedału lub wypiąć się
niespodziewanie.
Należy stosować tylko bloki Shimano (SM-SH51 / SM-SH56) i •
pewnie dokręcić śruby mocujące do butów.
Przed podjęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami należy •
upewnić się, czy zrozumiałe jest działanie mechanizmu blokowania/
zwalniania pedałów i bloków (butów).
Przed podjęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu należy •
nacisnąć hamulce, a następnie postawić jedną stopę na ziemi i
wypróbować wkładanie i wypinanie każdego z butów z pedału,
dopóki nie będzie to wychodziło w sposób naturalny i z minimalnym
wysiłkiem.
Do czasu uzyskania biegłości we wkładaniu i wypinaniu obuwia •
z pedałów należy jeździć po płaskich powierzchniach.
Przed jazdą trzeba wyregulować stosownie do upodobań napięcie •
sprężyny.
W czasie jazdy z małą prędkością lub kiedy jest prawdopodobieństwo, •
że zajdzie potrzeba przerwania jazdy (przykładowo w czasie
zawracania, dojazdu do skrzyżowań, jazdy pod górę lub zakręcania na
zakręcie bez widoczności), należy wcześniej wyczepić buty
z pedałów tak, aby można było szybko postawić stopy na ziemi w
razie konieczności.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy zastosować •
mniejsze napięcie sprężyny mocowania bloków pedałów.
Zaciski i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu •
zapewnienia swobodnego zaczepiania i zwalniania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli bloków pod kątem zużycia. •
Jeżeli bloki są zużyte, należy je wymienić.
Zawsze po wymianie bloku pedału oraz przed jazdą należy sprawdzić
napięcie sprężyny. Jeżeli nie utrzymujesz butów oraz bloków w dobrym
stanie, wyczepianie i wkładanie obuwia w pedały może być nieprzewidy-
walne lub trudne, co może prowadzić do poważnych urazów.
W czasie jazdy nocnej pamiętaj o przymocowaniu do roweru refl ektorów.•
Przerwij jazdę, jeżeli refl ektory są zabrudzone lub uszkodzone.
W przeciwnym razie nadjeżdżającym pojazdom będzie trudno Ciebie
zauważyć.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać •
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą
spowodować poważne obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie wyłącznie oryginalnych części zamiennych
Shimano.
W przypadku pytań związanych z pedałami skontaktuj się •
z profesjonalnym sprzedawcą.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i •
zachować ją na przyszłość.
NALEŻY PAMIĘTAĆ O DOKŁADNYM PRZECZYTANIU I •
PRZESTRZEGANIU POWYŻSZYCH OSTRZEŻEŃ.
Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie •
wyczepić się z pedałów, kiedy to konieczne, lub wyczepić
się nieoczekiwanie albo przypadkowo, czego konsekwencją
mogą być poważne obrażenia.
UWAGA:
Przed jazdą na rowerze sprawdzić, czy nie ma luzu w połączeniu. •
Pamiętać również o okresowym dokręcaniu ramion korby i
pedałów.
Dodatkowo jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, •
należy dokonać ponownego sprawdzenia.
Jako opcjonalny zestaw refl ektorów dostępne są SM-PD22 •
(wyłącznie dla PD-M970/PD-M770/PD-M540/PD-M520) oraz
SM-PD60 (wyłącznie dla PD-M530).Szczegółowych informacji
udzielają profesjonalni sprzedawcy.
Gwarancja nie obejmuje zakresu normalnego zużycia lub degradacji •
wynikającej z normalnego użytkowania.
PD-M970
PD-M770
PD-M540
PD-M530
PD-M520
PD-M970
PD-M770
PD-M540
8-milimetrowy klucz imbusowy
Moment dokręcania:
35 - 55 Nm
Uwaga:
W celu zapobieżenia przypadkowemu zwolnieniu należy upewnić •
się, że napięcie sprężyny jest odpowiednio ustawione.
Napięcie sprężyny powinno być wyregulowane równo z obu stron •
każdego pedału oraz dla lewego i prawego pedału. Jeżeli napięcia
sprężyn nie będą ustawione równo, może to spowodować, dla
kierującego, trudność zaczepienia i wyczepienia z pedału.
Zwróć uwagę na
oznaczenie
RR: prawy pedał
LL: lewy pedał
PD-M530
PD-M520
Klucz 15 mm
Moment dokręcania:
35 - 55 Nm
Uwaga:
Klucz imbusowy 6 mm nie może zapewnić wystarczającego momentu
dokręcania. Należy zawsze używać klucza płaskiego 15 mm.
PD-M970: klucz imbusowy 2,5 mm
PD-M770/PD-M540/PD-M530/PD-M520: klucz imbusowy 3 mm
SI-41R0G-003-03