R
B
S
6
1
2
/
2
TP
P
3
0
4
0
4
8
CA
TE
Y
E
R
R -
0
2
2
3
B
S
6
1
2
/
2
TP
P
3
0
1
B
4
0
4
8
CA
TE
Y
E
R
R -
0
2
2
3
R
1
2
R
1
2
15
R
R
R
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć poważnych
urazów:
Pedały SPD zaprojektowane są tak, aby można było je zwolnić •
jedynie, kiedy jest to zamierzone. Nie są one zaprojektowane do
automatycznego wypięcia w momentach takich, jak spadanie
z roweru. Jest to środek bezpieczeństwa mający zapobiec
utracie równowagi i spadnięciu z roweru w razie przypadkowego
wyskoczenia nogi z pedału.
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie •
inne rodzaje obuwia mogą nie wypiąć się z pedału lub wypiąć
się niespodziewanie.
Należy stosować wyłącznie bloki Shimano (SM-SH51/•
SM-SH52/SM-SH55/SM-SH56) i pewnie dokręcić śruby
mocujące do butów.
Przed podjęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami •
należy upewnić się, czy zrozumiałe jest działanie mechanizmu
blokowania/zwalniania pedałów i bloków (butów).
Przed podjęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu •
należy nacisnąć hamulce, a następnie postawić jedną stopę na
ziemi i wypróbować wkładanie i wypinanie każdego z butów
z pedału, dopóki nie będzie to wychodziło w sposób naturalny
i z minimalnym wysiłkiem.
Do czasu uzyskania biegłości we wkładaniu i wypinaniu obuwia •
z pedałów należy jeździć po płaskich powierzchniach.
Przed jazdą trzeba wyregulować stosownie do upodobań •
napięcie sprężyny.
W czasie jazdy z małą prędkością lub kiedy jest •
prawdopodobieństwo, że zajdzie potrzeba przerwania jazdy
(przykładowo w czasie zawracania, dojazdu do skrzyżowań,
jazdy pod górę lub zakręcania na zakręcie bez widoczności),
należy wcześniej wyczepić buty z pedałów tak, aby można było
szybko postawić stopy na ziemi w razie konieczności.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy zastosować •
mniejsze napięcie sprężyny mocowania bloków pedałów.
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu •
zapewnienia swobodnego zaczepiania i zwalniania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli bloków pod kątem •
zużycia. Jeżeli bloki są zużyte, należy je wymienić. Zawsze
po wymianie bloku pedału oraz przed jazdą należy sprawdzić
napięcie sprężyny. Jeżeli nie utrzymujesz butów oraz bloków
w dobrym stanie, wyczepianie i wkładanie obuwia w pedały
może być nieprzewidywalne lub trudne, co może prowadzić do
poważnych urazów.
W czasie jazdy nocnej pamiętaj o przymocowaniu do roweru •
refl ektorów. Przerwij jazdę, jeżeli refl ektory są zabrudzone lub
uszkodzone. W przeciwnym razie nadjeżdżającym pojazdom
będzie trudno Ciebie zauważyć.
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać •
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą
spowodować poważne obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych
Shimano.
W przypadku pytań związanych z pedałami skontaktuj się •
z profesjonalnym sprzedawcą.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję •
serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
– Aby uniknąć poważnych urazów:
Te pedały mogą być wyposażone w uchwyty na palce, jednak należy
je usunąć w przypadku używania pedałów jako pedałów SPD.
NALEŻY PAMIĘTAĆ O DOKŁADNYM PRZECZYTANIU •
I PRZESTRZEGANIU POWYŻSZYCH OSTRZEŻEŃ.
Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie •
wyczepić się z pedałów, kiedy to konieczne, lub wyczepić
się nieoczekiwanie albo przypadkowo, czego konsekwencją
mogą być poważne obrażenia.
UWAGA:
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu •
w połączeniu. Pamiętać również o okresowym dokręcaniu
ramion korby i pedałów.
Dodatkowo jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, •
należy dokonać ponownego sprawdzenia.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia •
parametrów roboczych wynikających z normalnego
użytkowania.
Te pedały posiadają powierzchnię czołową typu SPD z jednej strony
i standardową z drugiej.
Rodzaje bloków i korzystanie z pedałów
OSTRZEŻENIE
Nie wolno korzystać z pedałów i bloków w sposób inny
niż opisany w niniejszej Instrukcji serwisowej. Bloki są
zaprojektowane tak, aby zaczepiać i wyczepiać buty z
pedałów, kiedy bloki i pedały skierowane są do przodu.
Sposób montażu bloków, patrz instrukcja poniżej.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI MOŻE
PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Do użytku z niniejszymi pedałami dostępne są bloki
jednokierunkowego zwalniania (SM-SH51/SM-SH52) i bloki
wielokierunkowego zwalniania (SM-SH55/SM-SH56).
Każdy rodzaj bloku ma swoje własne funkcje, dlatego
należy pamiętać o dokładnym przeczytaniu instrukcji
serwisowej oraz wybranie bloku, który najlepiej odpowiada
stylowi jazdy użytkownika oraz terenowi
i warunkom jazdy, które użytkownik może napotkać.
Wczepianie bloków w pedał
Należy wcisnąć bloki w pedał ruchem do przodu i w dół.
SI-41N0G-001
PD-M324
Techniczna instrukcja serwisowa
Mocowanie bloków
1.
Za pomocą kombinerek lub podobnego narzędzia ściągnij
gumową osłonę w celu odkrycia otworów montażowych
bloku.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten
może nie być konieczny.
Gumowa osłona otworów
montażowych bloku
But SPD
2.
Wyjmij wkładkę buta i ustaw nakrętkę bloku nad owalnymi otworami.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten
może nie być konieczny.
Nakrętka bloku
Wkładka buta
Wyczepianie bloków z pedału
Sposób wyczepiania zależy od rodzaju zastosowanego bloku.
(Należy sprawdzić numer modelu oraz kolor bloków w celu określenia odpowiedniego sposobu wyczepiania).
Bloki wielokierunkowego wyczepiania: •
SM-SH55 (srebrne)/SM-SH56 (złote/srebrne)
Bloki można wyczepić, odchylając stopę w dowolnym kierunku.
Ponieważ blok może zostać również zwolniony przez podniesienie
pięty, może dojść do przypadkowego zwolnienia, w razie wywierania
na pedały siły skierowanej do góry.
Takich bloków nie należy stosować w przypadku stylu jazdy, który
może wymagać naciskania na pedały, lub dla czynności takich jak
skakanie, w przypadku których na pedały działają siły odrywające,
które mogą powodować wyczepienie buta z pedału.
Chociaż bloki mogą zostać zwolnione przez odchylenie pięt w
dowolnym kierunku lub ich podniesienie, niekoniecznie dojdzie do
wyczepienia w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
Jeżeli dojdzie do przypadkowego wyczepienia bloków, możesz spaść
z roweru, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Jeżeli działanie bloków wielokierunkowego zwalniania nie jest do końca
zrozumiałe i jeżeli nie są one używane prawidłowo, może dochodzić
do przypadkowego wyczepiania częściej niż w przypadku bloków
jednokierunkowego wyczepiania.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej do
zwolnienia bloków w każdym kierunku. Konieczne jest też ćwiczenie
wyczepania do chwili przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wyczepienia
bloki.
Tryb wielokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić bloki z pedałów, wykręcając
pięty w dowolnym kierunku.
Uwaga:
W trybie wielokierunkowego
wyczepiania konieczne jest
przećwiczenie wyczepiania do
czasu przyzwyczajenia się do tej
techniki. Szczególnego ćwiczenia
wymaga wyczepianie przez
podniesienie pięty.
Bloki jednokierunkowego wyczepiania: •
SM-SH51/SM-SH52 (czarne/akcesoria opcjonalne)
Bloki te wyczepiają się jedynie, kiedy pięta zostanie odchylona w bok.
Nie wyczepią się one, jeżeli pięta zostanie skręcona w jakimś innym kierunku.
Na pedały można przykładać siłę skierowaną do góry, ponieważ
zaczepy nie wyczepią się, dopóki stopa nie zostanie odchylona na
zewnątrz.
Bloki niekoniecznie wyczepią się w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wyczepienie butów z pedałów.
W przypadku agresywnego pedałowania pięta może w niezamierzony
sposób odchylać się na zewnątrz, co może powodować przypadkowe
wyczepianie się bloku. W razie przypadkowego wyczepienia bloku
możesz spaść z roweru, czego konsekwencją może być poważne
zranienie.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując wielkość siły wymaganej do
zwolnienia bloków. Konieczne jest też ćwiczenie wyczepiania do chwili
przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wyczepienia bloku.
Tryb jednokierunkowego wyczepiania
Należy zwolnić blok z pedału, wykręcając piętę
na zewnątrz .
Uwaga:
Konieczne jest przećwiczenie
wyczepiania do chwili
przyzwyczajenia się do takiej
technik.
3.
Z dołu buta ustaw blok i następnie adapter bloku nad otworami
bloku. Bloki pasują zarówno do prawego, jak i lewego pedału.
Tymczasowo dokręć śruby mocujące bloków.
Tymczasowy moment
dokręcania dla śrub
mocujących bloku: 2,5 Nm
Klucz imbusowy 4 mm
Śruby mocujące bloku
Adapter bloku
Blok
Przód
Trójkątną część bloku
ustaw skierowaną do
przodu buta.
SM-SH5 1
Regulacja położenia bloku
1.
Blok ma zakres regulacji 20 mm do przodu i do tyłu
oraz 5 mm w lewo i w prawo.
Po tymczasowym dokręceniu zacisku przećwicz
wczepianie i wyczepianie, jednorazowo na jednym bucie.
Wyreguluj w celu określenia najlepszego położenia
bloku.
2.
Po określeniu najlepszego położenia bloku dokręć
do końca śruby mocujące zacisku za pomocą
klucza imbusowego 4 mm.
Moment dokręcania:
5 - 6 Nm
Uszczelnienie wodoodporne
Należy wyjąć wkładkę buta i przymocować uszczelnienie wodoodporne.
Uwaga:
Uszczelnienie wodoodporne
dostarczane jest wraz z butami
Shimano, które wymagają
przeprowadzenia opisanych
uprzednio czynności.
Uszczelnienie
wodoodporne
Wkładka buta
Montowanie pedałów na ramionach korby
Do montażu pedałów na ramionach korby należy użyć klucza
płaskiego 15 mm. Pedał prawy ma gwint prawoskrętny; lewy pedał
ma gwint lewoskrętny.
Zwróć uwagę na
oznaczenie
R: prawy pedał
L: lewy pedał
Klucz 15 mm
Moment dokręcania:
35 - 55 Nm
Uwaga:
Klucz imbusowy 6 mm nie może zapewnić wystarczającego momentu
dokręcania. Należy zawsze używać klucza płaskiego 15 mm.
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
Regulacja napięcia sprężyny wiązania
Siła sprężyny regulowana jest za pomocą śruby regulacyjnej. Śruby
regulacyjne znajdują się z tyłu każdego wiązania. Dla każdego pedału
przeznaczono jedną śrubę regulacyjną. Należy wyrównać napięcia
sprężyn, korzystając ze wskaźników napięcia i zliczając liczbę obrotów
śrub regulacyjnych. Napięcie sprężyny może być regulowane w trzech
etapach dla każdego obrotu śruby regulacyjnej.
Klucz imbusowy 3 mm
Zwiększenie
Zmniejszenie
Śruba regulacyjna
Wskaźnik napięcia
Położenie największego
napięcia
Najsłabsze położenie
Śruba
regulacyjna
Wskaźnik
napięcia
Płytka sprężysta
Jeżeli wskaźnik napięcia znajduje się w położeniu
największego lub najmniejszego napięcia, nie należy dalej
obracać śruby regulacyjnej.
Uwaga:
W celu zapobiegania przypadkowemu zwolnieniu należy upewnić •
się, że napięcie sprężyny jest odpowiednio ustawione.
Należy ustawić jednakowe napięcia sprężyn dla prawego i lewego •
pedału. Jeżeli napięcia sprężyn nie będą ustawione równo,
może to spowodować, dla kierującego, trudność zaczepienia i
wyczepienia z pedału.
Jeśli śruba regulacyjna zostanie całkowicie wykręcona z płytki •
sprężystej, konieczny będzie demontaż i ponowny montaż. W takim
przypadku należy poprosić o pomoc profesjonalnego sprzedawcę.
Montaż odblasków
(opcjonalne)
Odblask
Odblask
Wymiana bloku
Bloki zużywają się wraz z upływem czasu i powinny być okresowo
wymieniane. Bloki powinny zostać wymienione, kiedy wystąpią
trudności z wczepianiem lub zaczną się wyczepiać przy znacznie
mniejszym wysiłku, niż kiedy były nowe.
SI-41N0G-001-0
4