PL
- 16 -
można podłączyć prostownik do gniazda
wtykowego (patrz: Dane techniczne). Można
wówczas zmienić ustawienia ładowania (pat-
rz rozdz. 5.3).
•
Uwaga! Ponieważ podczas ładowania może
dojść do uwolnienia się wybuchowej miesza-
niny wodoru z tlenem, należy bezwzględnie
unikać otwartego ognia i iskrzenia.
Niebezpieczeństwo wybuchu! Zwrócić uwagę
na to, aby pomieszczenia były dobrze wenty-
lowane.
•
Gdy na wyświetlaczu LED wyświetlany jest
komunikat „FUL“, proces ładowania jest
zakończony. Prostownik utrzymuje akumu-
lator na poziomie 95 – 100 % dostępnej
pojemności przy pomocy ładowania impulso-
wego. Jeżeli przy ładowaniu rozładowanego
akumulatora prostownik wskazuje ten stan
już po upływie kilku minut, oznacza to, że
pojemność akumulatora jest bardzo niska.
Akumulator nie nadaje się do dalszego
ładowania.
Obliczanie czasu ładowania (rys. 3)
Czas ładowania zależy od poziomu naładowania
akumulatora. Dla rozładowanego, nadającego
się do ładowania akumulatora (nie dla głęboko
rozładowanego akumulatora, komunikat „Lo“,
uszkodzenie akumulatora) przybliżony czas
ładowania do poziomu 80% można obliczyć przy
pomocy następującego wzoru:
pojemność akumulatora w Ah
czas ładowania/h =
A (prąd ładowania)
Prąd ładowania powinien mieć wartość
odpowiadającą 1/10 do 1/6 pojemności akumu-
latora.
5.5 Zakończenie ładowanie akumulatora
•
Wyciągnąć wtyczkę zasilania z gniazdka wty-
kowego.
•
Najpierw odłączyć czarny przewód ładownia
od karoserii.
•
Następnie odłączyć czerwony przewód
ładowania od bieguna dodatniego akumulato-
ra.
•
Uwaga! W przypadku uziemienia dodatniego
należy najpierw odłączyć czerwony przewód
ładowania od karoserii, a następnie czarny
przewód ładownia od akumulatora.
•
Jeśli akumulator ma zaślepki, należy je z
powrotem dokręcić lub nasadzić.
Wskazówka! Jeżeli odłączono prostownik od
gniazdka sieciowego i przewody ładowania na-
dal podłączone są do akumulatora, prostownik
pobiera z akumulatora niewielki prąd. Z tego
powodu zaleca się po zakończeniu ładowania lub
gdy prostownik nie będzie używany odłączyć go
całkowicie od akumulatora.
5.6 Funkcja pomocy w rozruchu
Uwaga! Podczas trwania odliczania ani podczas
procesu rozruchu (komunikat „StA“) nie naciskać
żadnych przycisków. Jeżeli na skutek przypadko-
wego naciśnięcia jednego z przycisków dojdzie
do błędu lub innych nieprawidłowości działania,
wyjąć wtyczkę przewodu zasilającego z gniazdka.
Napięcie akumulatora, które wskazywane jest
na wyświetlaczu LED musi wynosić co najmniej
11,5V (im wyższe napięcie akumulatora, tym
lepiej), aby można było użyć
funkcji pomocy w
rozruchu. Mimo to może dojść do sytuacji, w
których funkcja pomocy w rozruchu nie działa
(np. uszkodzony akumulator, awaria rozrusznika).
Postępować zawsze zgodnie z poniższymi wska-
zówkami.
1. Ładować akumulator zgodnie z powyższą
instrukcją wysokim prądem ładowania przez
co najmniej 15 minut.
2. Naciskać w sposób ciągły przez 5 sekund
przycisk „ENGINE START“ (rys. 1 / poz. 6).
Funkcja pomocy w rozruchu jest aktywowana.
Prostownik sprawdza poziom napięcia aku-
mulatora.
2.1 Jeżeli napięcie akumulatora jest niższe niż
11,5V, użycie funkcji pomocy w rozruchu
nie jest możliwe i na wyświetlaczu LED
wyświetlany jest komunikat „ERR“. Odłączyć
prostownik od źródła zasilania i od akumula-
tora. Podłączyć z powrotem prostownik tak
jak opisano wyżej do akumulatora i do źródła
zasilania. Ponownie ładować akumulator
przez co najmniej 15 minut wysokim prądem
ładowania. Jeżeli na wyświetlaczu LED ws-
kazywany jest napi
ęcie 11,5 V lub wyższe,
powtórzyć proces pomocy w rozruchu od
punktu 2.
2.2 Jeżeli napięcie akumulatora wynosi 11,5
V lub więcej, możliwe jest użycie funkcji
pomocy w rozruchu. Na wyświetlaczu LED
wyświetlany jest komunikat „StA“ i dioda
„I“ się świeci. Czas na wykonanie próby
uruchomienia silnika wynosi 1 minutę. W
czasie tej minuty można pobrać z pros-
townika przez 5 sekund prąd pomocy w
rozruchu (w zależności od napięcia aku-
mulatora 25A - 100A). Po 5 sekundach
Anl_CE_BC_15_M_SPK5.indb 16Anl_CE_BC_15_M_SPK5.indb 16 23.09.2019 10:19:0123.09.2019 10:19:01