Earthquaker Devices Afterneath Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

32 33
<<< Po polsku >>>
Przywitaj się ze swoim nieziemskim efektem pogłosowym Afterneath
od EarthQuaker Devices
®
!
Afterneath brzmi bardzo podobnie jak wygląda jak czarodziej w jaskini wewnątrz modułu
Eurorack. To ty jesteś czarodziejem (lub czarodziejką), napięcie sterujące to twoja różdżka, a
jaskinią jest bogaty, ekspansywny i magiczny sygnał Twojego instrumentu. Wchodzisz w to?
Moduł Afterneath przenosi nieziemskie dźwięki ze świata efektów nożnych bezpośrednio do
syntetyzatora modularnego, wzbogacając je o dodatkowe funkcje. Moduł Afterneath wyposażony
jest w jedno główne wejście audio, jedno ówne wyjście audio, wyjście i powrót więku na
potrzeby toru sprzężenia zwrotnego Reect oraz dziewięć regulatow. Cztery parametry mna
kontrolować za pomocą napięcia sterującego, a każdy z nich wyposażono w dedykowany umik
odwracający, kry przetwarza wejściowe napięcie sterujące. Moduł Afterneath posiada całkowicie
analogowy tor sygnu suchego i ckowicie cyfrowy tor sygnu mokrego. Kdy moduł Afterneath
wykonuje mieszanina robotów i ludzi w oświetlonej pochodniami jaskini Akron w Ohio.
<<< Ostrzeżenia >>>
ZAGROŻENIE ELEKTRYCZNE! NIEWŁAŚCIWA INSTALACJA LUB OBSŁUGA GROZI PORAŻENIEM PRĄDEM
ELEKTRYCZNYM ALBO USZKODZENIEM TEGO MODUŁU, SKRZYNI EURORACK LUB INNYCH MODUŁÓW. PRZED
PRZYSTĄPIENIEM DO INSTALACJI MODUŁU NALY WYŁĄCZYĆ ZASILANIE I ODŁĄCZ SKRZYNIĘ EURORACK
LUB ZASILACZ OD ŹRÓA ZASILANIA. NALEŻY TEŻ PAMIĘTAĆ O TYM, ABY ZAKRYWAĆ PUSTE, NIEUŻYWANE
PRZESTRZENIE W SKRZYNI PRZEWIDZIANYMI DO TEGO POKRYWKAMI.
WYSOKI POZIOM SYGNAŁU! URZĄDZENIE MOŻE WYTWARZAĆ SYGNAŁY NA POZIOMIE MODULARNYM. NALEŻY
ZACHOWAĆ OSTROŻNOŚĆ PODCZAS UŻYTKOWANIA TEGO URDZENIA, PONIEWAŻ WYSOKI POZIOM SYGNAŁU
GROZI USZKODZENIEM SPRZĘTU AUDIO LUB SŁUCHU!
*FIRMA EARTHQUAKER DEVICES NIE PONOSI ŻADNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA JAKIEKOLWIEK USZCZERBKI NA
ZDROWIU ANI USZKODZENIA URZĄDZI PRZEDMIOTÓW WYNIKAJĄCE Z YWANIA TEGO MODUŁU.*
NINIEJSZE URZĄDZENIE JEST ZGODNE Z CZĘŚCIĄ 15 ZASAD FCC. YTKOWANIE TEGO URZĄDZENIA PODLEGA
NASTĘPUJĄCYM DWÓM WARUNKOM: (1) URDZENIE NIE MOŻE WYTARZ SZKODLIWYCH ZAKŁÓCEŃ I (2)
URZĄDZENIE MUSI BYĆ ODPORNE NA WSZELKIE ODBIERANE ZAKŁÓCENIA, ŁĄCZNIE Z ZAKŁÓCENIAMI, KTÓRE
MOYBY POWODOWAĆ NIEPOŻĄDANE DZIAŁANIE. ZMIANY/MODYFIKACJE NIEZATWIERDZONE PRZEZ FIRMĘ
EARTHQUAKER DEVICES LLC GROŻĄ UTRATĄ PRAWA YTKOWNIKA DO EKSPLOATOWANIA TEGO URDZENIA.
NINIEJSZE URZĄDZENIE PRZESZŁO TESTY POTWIERDZAJĄCE JEGO ZGODNOŚĆ Z OGRANICZENIAMI DOTYCZĄCYMI
URZĄDZEŃ CYFROWYCH KLASY A, ZGODNIE Z CZĘŚCIĄ 15 ZASAD FCC. OGRANICZENIA TE WPROWADZONO W CELU
ZAPEWNIENIA UZASADNIONEJ OCHRONY PRZED SZKODLIWYMI ZAKŁÓCENIAMI PODCZAS EKSPLOATOWANIA
URZĄDZENIA W ŚRODOWISKU KOMERCYJNYM. NINIEJSZE URZĄDZENI WYTWARZA, YWA I MOŻE
WYPROMIENIOWYWAĆ ENERGIĘ O CZĘSTOTLIWOŚCI RADIOWEJ I JEŻELI NIE ZOSTANIE ZAINSTALOWANE I NIE BĘDZIE
EKSPLOATOWANE ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ OBSŁUGI, MOŻE WYTWARZSZKODLIWE ZAKŁÓCENIA KOMUNIKACJI
RADIOWEJ.
WWW.EARTHQUAKERDEVICES.COM
EARTHQUAKER DEVICES LLC, 350 W. BOWERY ST., AKRON OH 44307
<<< Instalacja >>>
1. Wyłącz i odłącz obudowę Eurorack lub zasilacz i znajdź 16hp wolnego miejsca w systemie.
2. Podłącz wtyk 10-stykowy kabla tmowego do rozdzielacza zasilania z tu modułu Afterneath
tak, aby czerwony pasek na kablu skierowany był w stronę napisu „Red Stripe” znajdującego
się na płycie drukowanej. Poącz wtyk 16-stykowy przewodu kablowego do płyty magistrali w
obudowie Eurorack zgodnie ze specykacją producenta obudowy lub płyty magistrali. Przed
poączeniem sprawdź orientację kabla, pomyłka grozi uszkodzeniem modułu lub cego
systemu.
3. Zamontuj moduł w obudowie za pomowkrętów montowych pasujących do obudowy, a
pozostałe wolne przestrzenie zakryj odpowiednimi pokrywami.
<<< Dane techniczne >>>
Szerokość: 16HP / Maksymalna głębokość: 31,75 mm
Pobór prądu: 95 mA z szyny +12 V, 0 mA zarówno z szyny -12 V, jak i +5 V
Standardowe 10-stykowe złącze zasilania Eurorack z oznaczeniem biegunów ujemnych
Przystosowany do obudowy typu skiff - wystaje o mniej niż 1,25 cala (31,75 mm) zza panela
przy zainstalowanym rozdzielaczu zasilania
Wejście audio obsługujące sygnały wejściowe w zakresie od poziomu instrumentów po
poziom modularny, w zależności od ustawienia pokrętła Input.
Zalecamy, aby stosować wysokiej jakości zasilacz o niskim poziomie zakłóceń.
<<< Gwarancja >>>
Naprawimy każde z naszych urządzeń tak długo, jak będziemy działać. Jest to zawsze usługa
bezatna, chyba że zachodzi konieczność wymiany płyty drukowanej wynikająca z uszkodzenia
spowodowanego przez użytkownika przez np. niewłaściwą naprawę poza producentem,
nieprawidłowe zasilanie, zamienienie biegunów zasilania, modykacje, zalanie wodą itp. W
razie jakichkolwiek pytań lub w celu przeania zgłoszenia gwarancyjnego prosimy o kontakt pod
adresem poczty elektronicznej info@earthquakerdevices.com.
34 35
<<< Regulatory >>>
7
16
12
6
15
11
5
10
1
19 20 21 22
2 3 4
8
17
13
9
18
14
Input: Reguluje poziom sygnału wejściowego, umożliwiając doprowadzenie sygnału wejściowego
od poziomu instrumentu (położenie w prawo) do poziomu modularnego (położenie w lewo).
Dampen: Steruje brzmieniem dźwięku mokrego. W prawo - brzmienie ciemniejsze, w lewo -
jaśniejsze.
Reect: Pozwala kontrolować regenerację pogłosu, obrót w prawo zwiększa rozmycie i echo,
obrót w prawo - zmniejsza. Ustawienie wysokiego poziomu tego efektu spowoduje wzbudzenie
samooscylacji. Dzia jako tłumik w przypadku podłączenia sygnału do gniazda Reect Return.
Mix: Kontroluje ilć sygnału mokrego mieszanego z sygnałem suchym. Chociaż tak naprawdę nie
jest on ckowicie mokry, możesz uzyskać całkowicie mokry sygnał, naciskając przącznik Dry Kill.
Dry Kill: Eliminuje sygnał suchy z wyjścia, pozostawiając tylko sygnał mokry.
1
2
3
4
5
Drag: Jest to poos cyfrowy składający się z kilku ktkich oźnień. Drag oddziela linie opóźnień
tworząc efekt jąkania, pingowania. To najciekawszy regulator w module Afterneath. Zdecydowanie
zalecamy, aby kręcić (lub modulować) nim powoli, nadając dźwiękom fantastyczny efekt zmiennej
prędkości. Uzyskiwany efekt przypomina bardziej opóźnienie po przekręceniu w lewo, a bardziej
poos po przekręceniu w prawo. Przekręcenie w prawo skraca czas opóźnienia, a przekręcenie
w prawo go wydłuża. Kcąc tym pokrętłem zauważysz zmianę wysokości dźwięku obecnego w
buforze efektów lub w przypadku efektu samooscylacyjnego.
Mode: Odpowiada za zachowanie regulatora Drag oraz jego reakcji na napięcie sterujące.
Dostępne jest 9 trybów pracy (ich objaśnienie znajdziesz w dalszej części tego dokumentu,
zatytułowanej Tryby pracy).
Diffuse: Wygładza i rozprasza powtórzenia efektu opóźnienia. Pokrętło skręcone w lewo daje
ostrzejsze przejścia z silniejszym atakiem, natomiast skręcone w prawo nadaje więcej nastroju,
efektu zbliżonego do pogłosu i rozmycia.
Length: Określa długość zanikania pogłosu.
Dioda LED trybu pracy: Wskazuje aktualnie wybrany tryb pracy.
Tłumik odwracający napięcia sterującego parametrem Drag: Tłumi lub odwraca wejściowe
napięcie sterujące. Napięcie sterujące osiąga pełną wartość w położeniu pokrętła całkowicie w prawo,
zostaje odwrócone w położeniu ckowicie w lewo i całkowicie wytłumione w położeniu godziny 12-tej.
Tłumik odwracający napięcia sterującego parametrem Mode: Tłumi lub odwraca wejściowe
napięcie sterujące. Napięcie sterujące osiąga pełną wartość w położeniu pokrętła całkowicie w prawo,
zostaje odwrócone w położeniu ckowicie w lewo i całkowicie wytłumione w położeniu godziny 12-tej.
Tłumik odwracający napięcia sterującego parametrem Diffuse: Tłumi lub odwraca wejściowe
napięcie sterujące. Napięcie sterujące osiąga pełną wartość w położeniu pokrętła całkowicie w prawo,
zostaje odwrócone w położeniu ckowicie w lewo i całkowicie wytłumione w położeniu godziny 12-tej.
Tłumik odwracający napięcia sterującego parametrem Length: Tłumi lub odwraca wejściowe
napięcie sterujące. Napięcie sterujące osiąga pełną wartość w położeniu pokrętła całkowicie w prawo,
zostaje odwrócone w położeniu ckowicie w lewo i całkowicie wytłumione w położeniu godziny 12-tej.
Wejście napięcia sterującego regulatora Drag: Służy do modulowania regulatora Drag za
pomocą zewnętrznego napięcia sterującego.
Wejście napięcia sterującego regulatorem Mode: Służy do modulowania regulatora Mode za
pomocą zewnętrznego napięcia sterującego.
Wejście napięcia sterującego regulatorem Diffuse: Służy do modulowania regulatora Diffuse
za pomocą zewnętrznego napięcia sterującego.
Wejście napięcia sterującego regulatora Length:y do modulowania regulatora Length za
pomocą zewnętrznego napięcia sterującego.
Wejście audio: Obsługuje sygny audio od poziomu instrumentu po poziom modularny, dzięki
możliwości wyboru poziomu za pomocą pokrętła Input.
Reect Send: Pozwala na wyprowadzanie na zewnątrz i przetwarzanie toru sprzężenia
zwrotnego Reect. Podłączenie tego wyjścia nie powoduje przerwania toru wewnętrznego
sprzężenia zwrotnego.
Reect Return: Pozwala na powrót wyprowadzonego na zewnętrz i przetworzonego toru
sprzężenia zwrotnego Reect. Może też słyć jako dodatkowe wejście audio, jeśli chcesz
zrezygnować ze sprzężenia zwrotnego. Pokrętło Reect działa jak tł umik dź więku doprowadzonego
do tego wejścia. Należy pamiętać o tym, że przetwarzanie toru sprżenia zwrotnego Reect
może łatwo doprowadzić do wzbudzenia samooscylacji podczas przetwarzania takich efektów, jak
zniekształcenie, czy też ltr rezonansowy. Za pomocą pokrętła Reect można skompensować ten
czynnik. Podłączenie kabla do tego wejścia spowoduje odłączenie wewnętrznego toru sprzężenia
zwrotnego, jednak wyjście Reect Send będzie nadal aktywne.
Wyjście dźwięku
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
36 37
<<< Porady ekspertów >>>
Główne wyjście dźwięku i wyjście Reect Send można poączyć do modułu wyjściowego
więku uzyskując efekt pseudo-stereo. Można jeszcze zwiększożoność i zróżnicowanie
podłączając wyjście Reect Send do multiplikatora (rozdzielacza), gdzie jedna kopia sygnału
poączona dzie do jednego z wyć audio wraz z wyjściem głównym (np. wyjście główne
poączone do wyjścia lewego a sygnał Reect Send z multiplikatora do wyjścia prawego).
Następnie drugą kop sygnału Reect Send można podłącz do procesora zewnętrznego,
takiego jak ltr lub VCA, a następnie z powrotem do wejścia Reect Return.
<<< Tryby pracy >>>
1. Bez kwantyzacji: ynna, nieskwantowana
odpowiedź w cym zakresie roboczym.
2. Bez kwantyzacji, z efektem Slew: ynna,
nieskwantowana odpowiedź w całym zakresie
roboczym, jednak z dodatkiem efektu
muzycznego Slew, który przypomina kręcenie
pokrętłem regulacji szybkości w starych
brytyjskich opóźnieniach taśmowych. Działanie
efektu “Drag” będzie początkowo opóźnione
w stosunku do zmian pokrętła lub napięcia
sterującego, jednak to opóźnienie będzie
szybko nadrabiane.
3. Bez kwantyzacji, 1 V/oktawę: Płynny i
nieskwantowany efekt, skalowany do krzywej
1 V/oktawę, co umożliwia melodyczne
modulowanie więku w buforze lub
sterowanie częstotliwośc samooscylacji w
sposób podobny jak w przypadku oscylatora
sterowanego napięciem.
4. Skala chromatyczna: Z kwantyzacją, 1 V/
oktawę, do skali chromatycznej
5. Skala durowa: Z kwantyzac, 1 V/oktawę, do
skali durowej
6. Skala molowa: Z kwantyzacją, 1 V/oktawę, do
skali molowej
7. Skala pentatoniczna: Z kwantyzacją, 1 V/
oktawę, do skali pentatonicznej
8. Oktawy i kwinty: Z kwantyzac, 1 V/okta, z
pomijaniem wszystkich tonów poza oktawami i
kwintami
9. Oktawy: Z kwantyzacją, 1 V/oktawę, z
pomijaniem wszystkich tonów poza oktawami
<<< Sterowanie napięciem >>>
W przypadku korzystania z napięcia sterującego, pokrętło związane z danym parametrem dzie
służo do przesuwania zakresu. Dlatego też, w celu uzyskania żądanego zakresu roboczego
napięcia sterującego dla danego parametru konieczne dzie regulowanie pożenia pokrętła
i dedykowanego umika odwracającego. Dobrze jest zaczynać od pokrętła ustawionego na
godzinę 12-tą i tłumika odwracającego ustawionego w położeniu skrajnym w prawo, a następnie
dostosować ustawienia stosownie do potrzeb.
<<< Samooscylacje >>>
Zjawisko samowzbudzania się modułu Afterneath przy wszym poziomie ustawiregulatorów
Length i Reect jest normalne – szczególnie w przypadku, gdy obydwa regulatory ustawione
są poza godzi 12-tą. W przypadku pączenia samooscylacji ze sterowaniem napięciowym
parametru Drag można uzyskać interesujący oscylator sterowany napięciem. Tryby pracy od 3
do 9 pozwalają samooscylacjom śledzić skalowanie napięcie/oktawę. W przypadku korzystania
z zewnętrznego napięcia sterującego, pokrętło Drag działa jako regulator przesunięcia zakresu
napięcia wejściowego. Ze względu na charakter tego efektu, parametr Drag reaguje wyłącznie na
napięcia dodatnie z zakresu od 1,6 do 4,1 V. Jli używasz napięć z zakresu od 0 do 1,6 V, możesz
przekręcić pokrętło Drag w prawo, przesuwając zakres napięcia wejściowego do zakresu reakcji.
Sygnały bipolarne mogą wymagać dodatkowego napięcia przesuwającego z zewnętrznego źródła,
aby przesunąć cy zakres sygnału sterującego do zakresu reakcji.
Na l e ży pam i ęta ć o t y m, ż e mo d uł Af ter n e ath n ie z o s ta ł z a proj e k towany d o p e ł n ieni a ro l i p r ecy z yjn e go
oscylatora. Po wzbudzeniu samooscylacji ich wysokość zaly przede wszystkim od wysokości
zagranego więku. W torze sprzężenia zwrotnego oryginalny ton zostanie przetworzony z
użyciem różnorodnych częstotliwości harmonicznych i enharmonicznych, w zależności od ustawień
regulatorów Length, Reect oraz Dampen. Precyzyjne dostosowanie regulatorów Length i
Reect pozwoli na dłuższe wybrzmiewanie dźwięków w buforze bez utraty stabilności.
<<< Śledzenie V/oktawę podczas samooscylacji >>>
1. Przekręć tłumik odwracający wejścia napięcia sterującego parametrem Drag CV całkowicie w
prawo, a pokrętło Drag ustaw na godzinę 12-tą.
2. Wybierz jeden z trybów 3-9.
3. Ustaw pokrętła Length i Reect za godzinę 12-tą, aż do wzbudzenia samooscylacji.
4. Wyszukaj zakres źródła napięcia sterującego (np. klawiatura sterująca V/oktawę) efektem Drag.
Wybierz najwyższy ton, który ma być odtwarzany w danym zakresie i odtwarzaj go wielokrotnie,
jednocześnie przekręcając pokrętło Drag w jedną i w drugą stronę aż do ustalenia limitu górnego
napięcia sterującego (jest to punkt, w którym dalsze przekcanie regulatora nie daje żadnego efektu).
Ustaw pokrętło Drag w położeniu nieco tylko dalszym od punktu, w którym brak efektu na skali.
5. Skć pokrętła Length i Reect tak, aby zanikły samooscylacje.
Proces skalowania zakresu roboczego modu Afterneath w celu dopasowania go do źródła
napięcia sterującego został ukończony. więki odtwarzane przez moduł Afterneath bęteraz
skalowane odpowiednio do napięcia sterującego obecnego na wejściu Drag. Na przykład po
naciśnciu klawisza „C” na klawiaturze sterującej V/oktawa, a następnie odtworzeniu dźwięku C
z zewnętrznego źródła poączonego do wejścia modułu Afterneath, kolejne naciśnięcia klawiszy
na klawiaturze sterującej dą powodowały odpowiednie skalowanie dźwięku przechowywanego
w buforze modu Afterneath. Przekręcenie pokręteł Length i Reect w prawo spowoduje
sze wybrzmiewanie więku przechowywanego w buforze. Wyższe ustawienie parametrów
Length i Reect spowoduje wzbudzenie samooscylacji, podczas gdy oryginalny dźwięk będzie
przetwarzany przy użyciu żnorodnych cstotliwości harmonicznych i enharmonicznych
więku oryginalnego przechowywanego w buforze.
Tryby pracy od 5 do 9 to doskonały wybór w przypadku śledzenia napięcia sterującego bez użycia
klawiatury w celu cyklicznego lub losowego, skalowanego kontrolowania parametru Drag. Na
przyad podłączenie źróa napięć losowych do wejścia napięcia sterującego Drag spowoduje
generowanie losowych melodii w oparciu o skalę powiązaną z wybranym trybem.
Zalecamy, aby dużo eksperymentować!
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23

Earthquaker Devices Afterneath Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla