<SM-RT62>
■ Montaż dźwigni hamulca
■ Montaż zacisków
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
1. Zamontować koło roweru.
Poluzować śruby mocujące zacisk,
anastępnie zamontować zaciski na
ramie tak, aby można było je
przesuwać w lewo lub w prawo.
Śruba dociskowa
zacisku
Śruby mocujące zacisk
2. Po nałożeniu rękawic ochronnych nacisnąć na adapter w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara, jednocześnie dokręcając śrubę dociskową
zacisku.
3. Zabezpieczenie linki
Przełożyć linkę przez śrubę
regulacyjną linki, a następnie
dokręcić śrubę mocującą linkę.
6. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i sprawdzić czy nie
występują problemy z żadnym z komponentów, a także czy tarcze i okładziny
nie stykają się ze sobą podczas obracania się koła.
7. Obracać śrubą regulacji linki, aby wyeliminować wszelki luz
linki.
Śruba dociskowa zacisku
Łącznik
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
4. Naciskając dźwignię hamulca, ustawić zaciski w żądanym położeniu a
następnie dokręcić śruby mocujące zaciski.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Śruba mocująca linkę
Linka
wewnętrzna
Nacisnąć około
10 razy
Nacisnąć około
10 razy
Aby zapobiec luzowaniu się śrub, zabezpieczyć wszystkie trzy śruby za
pomocą nakładki blokującej, jak pokazano na rysunku.
Nakładka blokująca
< Przód > < Tył >
■ Do typu post
Nakładka
blokująca
■ Regulacja w przypadku zużytych okładzin
Użyć klucza imbusowego o średnicy 3 mm, aby dokręcić śrubę regulacyjną
okładziny przy zaciskach, zachowując odstępy (A) i (B) 0,2 - 0,4 mm po obu
stronach.
Jeśli okładziny hamulcowe zużyją się do grubości 0,5 mm, należy je wymienić.
Wymiana okładzin hamulcowych
1. Zdjąć koło z ramy roweru i zdemontować okładziny hamulcowe zgodnie
z rysunkiem.
2. Poluzować śrubę regulacyjną
okładziny i obracać śruby regulacji
linki przy korpusie zacisków, aby je
poluzować.
Śruba regulacji linki
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• W czasie montażu lub serwisowania koła należy zachować szczególną
ostrożność i uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej
się tarczy hamulca. Tarcza jest na tyle ostra, że może doprowadzić do
poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w jej otworach.
• Wyregulować linkę tak, aby wystający odcinek był krótszy od 20 mm.
Jeśli odcinek wystający jest dłuższy, koniec linki może zaplątać
w tarczę, co może spowodować zablokowanie koła i przewrotkę
roweru w przód, powodując poważne uszkodzenia ciała.
• Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie
należy ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po
wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może dojść do
oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić,
czy jego elementy dostatecznie ostygły.
• Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi
0,5 mm lub więcej.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź
okładzin hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy je wymienić. Jeśli olej lub smar
przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona. W przypadku
stwierdzenia takich objawów natychmiast wymienić linkę. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się.
Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku
poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i
hamować wcześniej oraz delikatniej.
•
Sprawdzić, czy dźwignia Quick Release znajduje się po właściwej stronie (przeciwnej do tarczy
hamulca). Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza,
może stykać się z tarczą. Dlatego należy się upewnić, że problem ten nie występuje.
• Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania
lub wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy rower może mieć
inne charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania
(w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad
rowerem) oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym
sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także praktycznie doskonaląc
technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie zainstalowany za mocno, może dojść do blokady koła,
przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
•
Tarcze hamulcowe R505 osiągają optymalną efektywność w połączeniu z BR-R505 (zaciski),
BL-R770/ST-6600 (dźwignia hamulca), SM-RT61, SM-RT62 (tarcza) oraz z okładzinami
Shimano (M06). W przypadku hamulców wspornikowych, takich jak BL-R770, należy użyć
dźwigni 2,5-palcowych, a dla rowerów szosowych jako dźwigni hamulca należy użyć dźwigni
STI, takich jak ST-6600. Nie używać łącznie z dźwigniami hamulca V-BRAKE. W przypadku
używania z dźwigniami hamulca V-BRAKE niemożliwe będzie uzyskanie wystarczającej siły
hamowania. W przypadku zastosowania dźwigni 4-palcowych, np. BL-T400/SL-T400, siła
hamowania może być większa. Jednocześnie w pewnych warunkach, np. przy niektórych
pozycjach jazdy lub przy określonej masie całkowitej, bez zachowania właściwej ostrożności,
rower może przewrócić się i spowodować uszkodzenia ciała.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru,
co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
• Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz z upływem
okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania z hamulców w okresie
docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy.
Uwaga
• Jeśli uchwyt mocowania zacisku i końcówka tylnych widełek nie zostaną ustawione
równolegle, tarcza może stykać się z zaciskiem.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia parametrów roboczych
wynikających z normalnego użytkowania.
UWAGA
Techniczna instrukcja serwisowa
System hamulców tarczowych
(dla rowerów szosowych)
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Mniej niż
20 mm
4. Po sprawdzeniu, czy okładzina
hamulca nie styka się z tarczą
hamulcową sprawdzić, czy nie
występują żadne problemy po
naciśnięciu dźwigni hamulca.
A
A
B
B
A
A
B
B
Śruba regulacyjna okładziny
Śruba regulacji linki
Śruba regulacyjna okładziny
(0,2 - 0,4 mm) (0,2 - 0,4 mm)
3. Zamontuj nowe okładziny hamulcowe.
Należy pamiętać o zamontowaniu teraz
pierścienia sprężynującego.
Moment dokręcania:
2 - 4 Nm
Śruba regulacji
linki
Montaż
■ Naplecenie szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
Nie stosować naplecenia radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej
strony przedniego koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony
tylnego koła, a w przypadku prawej strony przedniego koła - jak pokazano na
rysunku 2 poniżej.
■ Montaż tarczy
<SM-RT61>
Zamontować tarczę oraz podkładki
dociskające tarczę na piaście, a
następnie dokręcić śruby, jak
pokazano na rysunku 1.
W rękawicach ochronnych chwycić mocno
tarczę i obrócić ją zgodnie z ruchem
wskazówek zegara, jak pokazano na rysunku
2. Jednocześnie dokręcać śruby mocujące
tarczę w kolejności pokazanej na rysunku.
Użyć płaskiego śrubokręta lub podobnego narzędzia do zagięcia końców
podkładki dociskającej na główki śrub, jak pokazano na rysunku 3.
Kierunek
obrotu koła
Przód, lewo Tył, lewo Tył, prawo Przód, prawo
Rys. 1 Rys. 2
Rys. 1
Podkładka
dociskająca
Tarcza
Piasta
Śruby mocujące
tarczę (nr 25 Torx)
Moment dokręcania:
2 - 4 Nm
Rys. 2 Rys. 3
Podkładka dociskająca
<BL-R770>
Do montażu używać klucza
imbusowego 5 mm.
<BL-R770> <ST-6600 / ST-5600>
Pierścień mocujący tarczę
TL-LR15
Moment dokręcania:
40 - 50 Nm
<ST-6600 / ST-5600>
Po zewnętrznej stronie suportu
zabezpieczyć zespół za pomocą
nakrętki montażowej. Pociągnąć osłonę
przerzutki do tyłu i za pomocą klucza
imbusowego 5 mm dokręcić śrubę.
Klucz imbusowy 5 mm
Klucz imbusowy
5 mm
nakrętka montażowa
osłona przerzutki
* Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Okładzina hamulcowa Pierścień sprężynujący Klucz imbusowy 3 mm
5. Poluzować dokręcić śrubę regulacyjną okładziny
o dwa kliknięcia.
Okładziny
Tarcza
Śruba regulacyjna okładziny
SI-8E80A-002-03
SI-8E80A-002
Dokręć śrubę regulacyjną okładziny
tak, aby luz pomiędzy okładziną
hamulca a tarczą wynosił 0,2-0,4 mm.
Zacisk hamulcowy BR-R505
Dźwignia hamulca BL-R770 / ST-6600 / ST-5600
Tarcza SM-RT61, SM-RT62
Komplet okładzin hamulcowych
(okładziny metalowe)
M06
Linka hamulca
2 mm
0,5 mm
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
Przy mocowaniu elementów do ramy/kierownicy karbonowej należy sprawdzić
zalecenia producenta ramy/części karbonowych dotyczące momentu dokręcania.
Pozwoli to uniknąć zbyt silnego dokręcenia, mogącego spowodować
uszkodzenie materiału karbonowego, lub niedokręcenia, które może prowadzić
do niedostatecznego zamocowania elementów.