Montaż
■ Naplecenie szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
Nie stosować naplecenia radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej strony
przedniego koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony tylnego
koła, a w przypadku prawej strony przedniego koła - jak pokazano na rysunku 2
poniżej.
■ Montaż tarczy
<SM-RT61>
Zamontować tarczę oraz podkładki dociskające tarczę na piaście, a następnie
dokręcić śruby, jak pokazano na rysunku 1.
<SM-RT62/52>
■ Montaż zacisków
W rękawicach ochronnych chwycić mocno
tarczę i obrócić ją zgodnie z ruchem
wskazówek zegara, jak pokazano na rysunku 2.
Jednocześnie dokręcać śruby mocujące tarczę
w kolejności pokazanej na rysunku.
Użyć płaskiego śrubokręta lub podobnego narzędzia do zagięcia końców
podkładki dociskającej na główki śrub, jak pokazano na rysunku 3.
Kierunek
obrotu koła
Przód,
lewo
Tył, lewo Tył, prawo Przód, prawo
Rys. 1 Rys. 2
Rys. 1
Podkładka dociskająca
Tarcza
Piasta
Śruby mocujące tarczę
(nr 25 Torx)
Moment dokręcania:
2 - 4 Nm
Rys. 2 Rys. 3
Podkładka dociskająca
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
1. Zamontować koło roweru.
Poluzować śruby mocujące zacisk,
a następnie zamontować zaciski na
ramie tak, aby można było je
przesuwać w lewo lub w prawo.
Śruba dociskowa
zacisku
Śruby mocujące zacisk
2. Po nałożeniu rękawic ochronnych nacisnąć na adapter w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara, jednocześnie dokręcając śrubę dociskową
zacisku.
3. Zabezpieczenie linki
Ułożyć linkę w sposób pokazany
na ilustracji, a następnie dokręcić
śrubę mocującą linkę.
6. Nacisnąć dźwignię hamulca do
oporu około 10 razy i sprawdzić
czy nie występują problemy
z żadnym z komponentów, a
także czy tarcze i okładziny nie
stykają się ze sobą podczas
obracania się koła.
7. Obracać śrubą regulacji linki, aby wyeliminować wszelki luz linki.
Śruba dociskowa zacisku
Łącznik
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
4. Naciskając dźwignię hamulca, ustawić zaciski w żądanym położeniu a
następnie dokręcić śruby mocujące zaciski.
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
5. Poluzować dokręcić śrubę regulacyjną
okładziny o dwa kliknięcia.
Śruba mocująca
linkę
Linka
wewnętrzna
Nacisnąć
około
10 razy
Aby zapobiec luzowaniu się śrub, zabezpieczyć wszystkie trzy śruby za
pomocą nakładki blokującej, jak pokazano na rysunku.
Nakładka blokująca
< Przód > < Tył >
■ Do typu post
Nakładka
blokująca
Jeśli okładziny hamulcowe zużyją się do grubości 0,5 mm, należy je wymienić.
Wymiana okładzin hamulcowych
1. Zdjąć koło z ramy roweru i zdemontować okładziny hamulcowe zgodnie
z rysunkiem.
2. Poluzować śrubę regulacyjną
okładziny i obracać śruby regulacji
linki przy dźwigni hamulca, aby je
poluzować.
Okładzina
hamulcowa
Okładziny
Tarcza
Śruba regulacji linki
Zawleczka
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
• W czasie montażu lub serwisowania koła należy zachować szczególną
ostrożność i uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej
się tarczy hamulca. Tarcza jest na tyle ostra, że może doprowadzić do
poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w jej otworach.
• Wyregulować linkę tak, aby wystający odcinek był krótszy od 20 mm.
Jeśli odcinek wystający jest dłuższy, koniec linki może zaplątać
w tarczę, co może spowodować zablokowanie koła i przewrotkę
roweru w przód, powodując poważne uszkodzenia ciała.
• Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie
należy ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio po
wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może dojść do
oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy
jego elementy dostatecznie ostygły.
• Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi
0,5 mm lub więcej.
• Jeśli podczas operowania hamulcem słychać hałas, może to świadczyć
o całkowitym zużyciu się okładzin hamulcowych. Po sprawdzeniu, czy
układ hamulcowy dostatecznie ostygł, sprawdzić grubość okładzin
hamulcowych.
Gdy wskaźniki zużycia okładzin są widoczne, wymienić okładziny hamulca.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź
okładzin hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy je wymienić. Jeśli
olej lub smar przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeśli te czynności nie
zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona. W przypadku
stwierdzenia takich objawów natychmiast wymienić linkę. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się.
Należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku
poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i
hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza,
może stykać się z tarczą. Dlatego należy się upewnić, że problem ten nie występuje.
• Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania
lub wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy rower może mieć
inne charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania
(w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad
rowerem) oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z
profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także
praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
• Tarcze hamulcowe M465/M495 osiągają optymalną efektywność w
połączeniu z BR-M465/M495 (zaciski), BL-M510/ST-M510 (dźwignia
hamulca), SM-RT61,
SM/RT62/52 (tarcza) oraz z okładzinami Shimano (M08). Należy zastosować dźwignię
dwupalcową do hamulców typu V-brake, np. BL-M510/ST-M510.
W przypadku zastosowania dźwigni 4-palcowych, np. BL-T400/SL-T400, siła
hamowania może być większa. Jednocześnie w pewnych warunkach, np. przy
niektórych pozycjach jazdy lub przy określonej masie całkowitej, bez zachowania
właściwej ostrożności, rower może przewrócić się i spowodować uszkodzenia ciała.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru,
co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją
na przyszłość.
• Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz z upływem
okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania z hamulców w okresie
docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy.
Uwaga
• Tarcza SM-RT52 powinna być używana z okładzinami żywicznymi. Jeśli zastosuje się
metaliczne okładziny, ulegną one szybkiemu zużyciu.
• Jeśli uchwyt mocowania zacisku i końcówka tylnych widełek nie zostaną ustawione
równolegle, tarcza może stykać się z zaciskiem.
• Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia parametrów roboczych
wynikających z normalnego użytkowania.
Wskaźniki
zużycia
okładzin
UWAGA
Techniczna instrukcja serwisowa
System hamulców tarczowych
(do jazdy Cross Country)
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Mniej niż
20 mm
4. Po sprawdzeniu, czy okładzina
hamulca nie styka się z tarczą
hamulcową sprawdzić, czy nie
występują żadne problemy po
naciśnięciu dźwigni hamulca.
*Instrukcje serwisowe w innych językach dostępne są na stronie:
http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Pierścień
mocujący tarczę
TL-LR15
A
A
B
B
Śruba regulacyjna okładziny
Śruba regulacyjna
okładziny
(0,2 - 0,4 mm) (0,2 - 0,4 mm)
Śruba regulacyjna okładziny
3. <BR-M465>
Zamontuj nowe okładziny
hamulcowe. Następnie odgiąć
zawleczkę.
<BR-M495>
Zamontuj nowe okładziny
hamulcowe. Należy pamiętać o
zamontowaniu w tym momencie
pierścienia sprężynującego.
<BR-M465>
<BR-M495>
<BR-M495>
<BR-M465>
Pierścień sprężynujący
Klucz imbusowy
3 mm
Moment dokręcania:
2 - 4 Nm
Moment dokręcania:
40 - 50 Nm
SI-8A10B-001-03
SI-8A10B-001
Zacisk hamulcowy BR-M465 / BR-M495
Dźwignia hamulca BL-M510 / ST-M510
Tarcza SM-RT61, SM-RT62/52
Komplet okładzin hamulcowych
(okładziny żywiczne)
B01S
Linka hamulca
Dokręć śrubę regulacyjną okładziny
tak, aby luz pomiędzy okładziną
hamulca a tarczą wynosił 0,2-0,4 mm.
2 mm
0,5 mm
■ Montaż dźwigni hamulca
Do montażu używać klucza imbusowego
5 mm.
Zastosować chwyt kierownicy o
maksymalnej średnicy zewnętrznej 32 mm.
■ Regulacja w przypadku zużytych okładzin
Należy użyć klucza imbusowego o średnicy 3 mm, aby dokręcić śrubę
regulacyjną okładziny przy zaciskach, zachowując odstępy (A) i (B) 0,2 - 0,4 mm
po obu stronach.
* TORX to zastrzeżony znak
towarowy Camcar LLC.