Montaż
■ Naciąg szprych koła
Upewnić się, że szprychy zostały naplecione jak na rysunku.
Nie można użyć naciągu radialnego.
Naciągnąć szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej w przypadku lewej strony
przedniego koła (strona z zamontowaną tarczą) oraz lewej i prawej strony tylnego
koła, a w przypadku prawej strony przedniego koła jak pokazano na rysunku
2 poniżej.
■ Montaż tarczy
<SM-RT51>
Zamontować tarczę oraz podkładki
dociskające tarczę na piaście, a następnie
dokręcić śruby, jak pokazano na rysunku 1.
■ Montaż dźwigni hamulca
Do montażu używać klucza imbusowego
5 mm.
■ Montaż zacisków
W rękawicach ochronnych chwycić mocno
tarczę i obrócić ją zgodnie z ruchem
wskazówek zegara, jak pokazano na
rysunku 2. Jednocześnie dokręcać śruby
mocujące tarczę w kolejności pokazanej
na rysunku.
Użyć płaskiego śrubokręta lub podobnego narzędzia do zagięcia końców
podkładki dociskającej na główki śrub, jak pokazano na rysunku 3.
Kierunek
obrotu koła
Przód lewo Tył lewo Tył prawo Przód prawo
Rys. 1 Rys. 2
Rys. 1
Podkładka
dociskająca
Tarcza
Piasta
Śruby mocujące tarczę
(nr 25 Torx)
Moment dokręcenia: 2 - 4 Nm
Rys. 2 Rys. 3
Podkładka dociskająca
Zastosować chwyt kierownicy
o maksymalnej średnicy zewnętrznej
32 mm.
Moment dokręcenia: 6 - 8 Nm
1. Zamontować koło roweru.
Poluzować śruby mocujące zacisk,
a następnie zamontować zaciski na
ramie tak, aby można było je
przesuwać w lewo lub w prawo.
Śruba dociskowa
zacisku
Śruby mocujące zacisk
2. Po nałożeniu rękawic ochronnych nacisnąć na adapter w kierunku przeciwnym
do ruchu wskazówek zegara, jednocześnie dokręcając śrubę dociskową
zacisku.
1. Przełożyć linkę przez śrubę
regulacyjną linki, a następnie
dokręcić śrubę mocującą linkę.
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do
oporu około 10 razy i sprawdzić
czy nie występują problemy z
żadnym z komponentów, a także
czy tarcze i okładziny nie stykają
się ze sobą podczas obracania się
koła.
5. Obracać śrubą regulacji linki, aby wyeliminować wszelki luz linki.
Śruba dociskowa zacisku
Miska
Moment dokręcenia: 6 - 8 Nm
Moment dokręcenia: 6 - 8 Nm
Śruba regulująca
linkę
Śruba mocująca
linkę
Linka
Nacisnąć
około 10 razy
Aby zapobiec luzowaniu się śrub, zabezpieczyć wszystkie trzy śruby za pomocą
nakładki blokującej, jak pokazano na rysunku.
Nakładka blokująca
< Przód > < Tył >
■ Do typu post
Nakładka
blokująca
• Przy regulowaniu zużytych okładzin należy korzystać zarówno ze śrub
regulujących linkę, jak i śrub regulujących okładzinę. Jeżeli będziesz korzystać
jedynie ze śruby regulującej linkę, nie będzie możliwe używanie okładziny, aż do
standardowej wymiany przy grubości poniżej 0,5 mm. Ponadto okładzina i tarcza
nie mogą się stykać nawet wtedy, gdy hamulce nie są używane.
Jeśli okładziny hamulcowe zużyją się do grubości 0,5 mm, należy je wymienić.
Wyreguluj tak, aby oba odstępy — A i B — wynosiły 0,2-0,4 mm.
Śruba regulująca linkę
Śruba regulacyjna
okładziny
< Strona B >
W celu regulacji dokręć śrubę
mocującą okładzinę.
< Strona A >
Obracaj śrubę regulującą linkę
przy dźwigni hamulca lub korpus
zacisku.
Wymiana okładzin hamulcowych
1. Zdjąć koło z ramy roweru i zdemontować okładziny hamulcowe zgodnie
z rysunkiem.
2. Poluzuj śrubę regulacyjną okładziny
i obracaj śruby regulacji linki przy
dźwigni hamulca oraz korpusie
zacisków, aby je poluzować.
3. Zamontuj nowe okładziny hamulcowe.
Następnie, odgiąć zawleczkę. Dokręć
śrubę regulacyjną okładziny tak,
aby luz pomiędzy okładziną hamulca
a tarczą wynosił 0,2-0,4 mm.
Okładzina hamulcowa
Śruba regulująca linkę
Śruba regulacyjna okładziny
Zawleczka
Zawleczka
Techniczna instrukcja serwisowa SI-8EA0D-003
System hamulców tarczowych
(do jazdy Cross Country)
W celu uzyskania najlepszej skuteczności hamowania, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
4. Po sprawdzeniu, czy okładzina
hamulca nie styka się z tarczą
hamulcową sprawdzić, czy nie
występują żadne problemy po
naciśnięciu dźwigni hamulca.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
• Należy zwrócić szczególną uwagę, aby trzymać palce z dala od
obracającej się tarczy hamulca podczas instalacji lub serwisowania
koła. Tarcza jest na tyle ostra, aby spowodować poważne obrażenia
palców, jeśli znalazłyby się w otworach obracającej się tarczy.
• Wyregulować linkę tak, aby wystający odcinek był krótszy od 20 mm.
Jeśli odcinek wystający jest dłuższy, koniec linki może zaplątać
w tarczę, co może spowodować zablokowanie koła i przewrotkę
roweru w przód, powodując poważne uszkodzenia ciała.
• Zacisk hamulcowy i tarcza rozgrzewają się podczas pracy, więc nie
należy ich dotykać podczas jazdy lub bezpośrednio po demontażu
z roweru. W przeciwnym wypadku mogą wystąpić poparzenia.
Upewnić się, że elementy hamulca zostały odpowiednio schłodzone
przed próbą regulacji hamulców.
• Przed jazdą na rowerze, zawsze należy upewnić się, że przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin wynosi
0,5 mm lub więcej.
• Jeśli podczas operowania hamulcem słychać hałas, może to świadczyć
o całkowitym zużyciu się okładzin hamulcowych. Po sprawdzeniu, czy
układ hamulcowy dostatecznie ostygł, sprawdzić grubość okładzin
hamulcowych.
Gdy wskaźniki zużycia okładzin są widoczne, wymienić okładziny
hamulca.
• Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy lub
okładzin hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
• Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy wymienić okładziny. Jeśli olej lub
smar przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić. Jeżeli nie zostanie to zrobione,
hamulce mogą nie działać właściwie.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub postrzępiona i w przypadku
stwierdzenia takich objawów natychmiast wymienić linkę. Jeżeli nie zostanie to zrobione,
hamulce mogą nie działać właściwie.
• Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach.
Należy zwolnić i zacząć hamować wcześniej i delikatniej.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku
poślizgu opon, istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić
i zacząć hamowanie wcześniej i delikatniej.
• Jeśli dźwignia zacisku znajduje się po tej samej stronie co tarcza, istnieje ryzyko, że
będzie ona kolidować z tarczą, więc należy sprawdzić, czy nie dochodzi do kontaktu.
• Pełne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru jest bardzo ważne.
Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania
lub wypadek, który może prowadzić do poważnych obrażeń. Ze względu na fakt, że
każdy rower może posiadać inne charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się
odpowiedniej techniki hamowania (w tym siły nacisku dźwigni hamulca i
charakterystyki kontroli roweru) oraz obsługi roweru. Można to zrobić
konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję
obsługi oraz poprzez praktyczne doskonalenie techniki jazdy i hamowania.
• Hamulce tarczowe M416 osiągają optymalną skuteczność w przypadku
użycia zestawu złożonego z zacisku BR-M416/M416-A, dźwigni hamulca
ST-M410/M405/M360/BL-M421 i tarcz SM-RT53/51 oraz z okładzinami Shimano (B01S).
Należy zastosować dźwignię dwupalcową do hamulców typu V-brake, np. ST-M410/
M405/M360/BL-M421. W przypadku zastosowania dźwigni 4-palcowych, np. ST-T300/
T400, siła hamowania może być większa. Jednocześnie w pewnych warunkach, np. przy
niektórych pozycjach jazdy lub przy określonej masie całkowitej, bez zachowania
właściwej ostrożności, rower może przewrócić się i spowodować uszkodzenia ciała.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą doprowadzić do wywrócenia roweru,
co może spowodować poważne obrażenia. Zalecamy stosowanie wyłącznie oryginalnych
części zamiennych Shimano.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
• Tarcze hamulcowe posiadają okres docierania, a siła hamowania będzie się stopniowo
zwiększać wraz z postępem okresu docierania. Upewnić się, że jest się świadomym
takiego zwiększania siły hamowania podczas używania hamulców w okresie docierania.
Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin hamulcowych lub tarczy.
Uwaga
• Tarcza SM-RT53 powinna być używana z okładzinami żywicznymi. W przypadku
zastosowania okładzin metalowych, ulegną one szybkiemu zużyciu.
• Jeśli uchwyt mocowania hamulca tarczowego i końcówka tylnych widełek nie są
równoległe, tarcza może stykać się z zaciskiem.
• Gwarancja nie obejmuje zakresu normalnego zużycia lub degradacji wynikającej
z normalnego użytkowania.
Wskaźniki
zużycia
okładzin
Mniej niż
20 mm
2 mm 0,5 mm
<SM-RT53>
Pierścień mocujący tarczę
TL-LR15
Moment dokręcania: 40 Nm
Śruba regulująca linkę
■ Zabezpieczenie linki
Tarcza
2. Naciskając dźwignię hamulca, ustawić zaciski w żądanym położeniu
a następnie dokręcić śruby mocujące zaciski.
3. Poluzować dokręcić śrubę regulacyjną
okładziny o dwa kliknięcia.
Okładziny
Śruba regulacyjna okładziny
SI-8EA0D-003-03
OSTRZEŻENIE
UWAGA
Zacisk hamulcowy
BR-M416 / BR-M416-A
Dźwignia hamulca
ST-M410 / ST-M405 / ST-M360 / BL-M421
Tarcza
SM-RT53 / SM-RT51
Komplet okładzin hamulcowych (okładziny żywiczne)
B01S
Linka hamulca
Moment dokręcenia: 6 - 8 Nm
■ Regulacja w przypadku zużytych okładzin
Do dźwigni hamulca oraz zacisków użyj śrub regulujących linkę, jak również śrub
regulujących okładziny, dostosowując dystans między okładzinami, które są
zużyte. Okładziny mogą być używane tak długo, jak długo ich grubość wynosi
0,5 mm lub więcej.
Śruba regulacyjna okładziny
* TORX to zastrzeżony znak
towarowy Camcar LLC.