Shimano SM-RT53 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

SI-8FZ0A-001-03
W czasie montażu lub serwisowania koła należy zachować szczególną
ostrożność i uważać, aby palce nie znalazły się w pobliżu obracającej
się tarczy hamulca. Tarcza jest na tyle ostra, że może doprowadzić do
poważnego zranienia, jeżeli palce zostaną uwięzione w jej otworach.
Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania niż tarcze 160 mm. Przed
użyciem hamulców upewnić się, że charakterystyka hamowania zapewnia pełną kontrolę.
Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie należy ich dotykać
w czasie jazdy ani bezpośrednio po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie
może dojść do oparzenia. Przed podjęciem próby regulacji hamulca sprawdzić, czy
jego elementy dostatecznie ostygły.
Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach. Należy wcześniej zmniejszyć
prędkość i delikatniej używać hamulca.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać. W przypadku
poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić
i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że przednie i tylne hamulce
działają prawidłowo.
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź okładzin
hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy je wymienić.
Jeśli olej lub smar przedostanie się na tarczę, należy ją wyczyścić.
Jeśli te czynności nie zostaną wykonane, hamulce mogą działać
nieprawidłowo.
Przed jazdą na rowerze należy upewnić się, że grubość okładzin
wynosi 0,5 mm lub więcej.
Jeśli podczas operowania hamulcem słychać hałas, może to
świadczyć o całkowitym zużyciu się okładzin hamulcowych. Po
sprawdzeniu, czy układ hamulcowy dostatecznie ostygł, sprawdzić
grubość okładzin hamulcowych.
Gdy wskaźniki zużycia okładzin są widoczne, wymienić okładziny hamulca.
W przypadku nieprzerwanej pracy hamulców może wystąpić
zapowietrzenie. W takiej sytuacji należy zwolnić dźwignię w jak najkrótszym czasie.
UWAGA
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
W celu uzyskania najlepszych rezultatów zalecamy wykorzystanie poniższej
kombinacji.
Naplecenie szprych koła
Należy sprawdzić, czy szprychy zostały naplecione w sposób pokazany na
ilustracji. Nie można stosować naplecenia radialnego.
Napleść szprychy jak pokazano na rysunku 1 poniżej, dla lewej strony
przedniego kola (strona, po której mocowana jest tarcza) i dla lewej i prawej
strony tylnego kola, oraz tak jak pokazano na rysunku 2 poniżej, dla prawej
strony przedniego koła.
Montaż dźwigni hamulca (BL-M486)
Przymocować dźwignię hamulca jak pokazano na rysunku. (Sprawdzić, czy
w czasie pracy dźwignia hamulca nie styka się z dźwignią zmiany biegów.
Szczegółowe informacje o dźwigni zmiany biegów zamieszczono w instrukcji
serwisowej. W przypadku niektórych typów konieczne jest zamontowanie
najpierw dźwigni zmiany biegów - ze względu na nietypowe położenie śrub
mocujących dźwigni zmiany biegów).
Moment dokręcania dźwigni
hamulca: 6 - 8 Nm
Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca w celu sprawdzenia, czy hamulce działają
poprawnie. Sprawdzić, czy nie ma widocznych wycieków oleju.
W przypadku oparć
w kształcie C i zwykłego typu
oparć linki zastosować do
mocowania specjalne
oparcie przewodu Shimano
(sprzedawane oddzielenie),
jak pokazano na rysunku.
< Oparcie C > < Zwykły typ oparcia linek >
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Kierunek
obrotu koła
Rys. 1 Rys. 2
Przód, prawo Tył, lewo Tył, prawo
Przód,
lewo
Techniczna instrukcja serwisowa
System hamulców tarczowych
(do jazdy Cross Country)
OSTRZEŻENIE
Dodawanie oleju mineralnego
Na czas pracy zakładać okulary ochronne. Unikać kontaktu oleju z oczami. Przy
kontakcie z oczami może dojść do podrażnienia. W przypadku kontaktu z oczami
należy przemyć je czystą wodą i natychmiast udać się do lekarza.
Przed użyciem oleju założyć rękawice. Kontakt ze skórą może spowodować wysypkę i
uczucie dyskomfortu. W razie kontaktu ze skórą należy dobrze przemyć mydłem i
wodą.
Wdychanie oparów oleju może powodować nudności. Nos i usta należy osłonić aparatem
oddechowym i stosować w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku wdychania mgły
lub oparów natychmiast udać się na świeże powietrze. Okryć się kocem. Ogrzać się, nie
wykonywać męczących czynności i zwrócić się o pomoc medyczną.
Nie pić. Może to spowodować wymioty lub biegunkę.
Przechowywać olej z dala od dzieci.
Nie ciąć, nagrzewać, spawać ani poddawać ciśnieniu pojemnika z olejem,
ponieważ grozi to eksplozją lub pożarem.
Utylizacja zużytego oleju: Przestrzegać lokalnego lub krajowego prawa
w zakresie utylizacji. Zachować ostrożność podczas
przygotowywania oleju do utylizacji.
• Wskazówki: Uszczelnić pojemnik, aby zapobiec przedostaniu się do wnętrza
obcych przedmiotów i wilgoci; przechowywać w chłodnym,
zaciemnionym miejscu z dala od bezpośredniego działania
promieni słonecznych lub ciepła.
Okres wypalenia
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania rośnie wraz
z upływem okresu docierania. Należy o tym pamiętać podczas korzystania
z hamulców w okresie docierania. Ta sama sytuacja zaistnieje po wymianie
okładzin hamulcowych lub tarczy.
Czyszczenie za pomocą sprężarki
W przypadku demontażu zacisków hamulcowych w celu wyczyszczenia
wewnętrznych części przy użyciu kompresora należy mieć na uwadze fakt,
że wilgoć ze sprężonego powietrza może pozostać na elementach zacisków.
Przed ponownym zamontowaniem zacisków hamulcowych należy poczekać,
aż ich elementy wyschną.
Uwaga
Tarcze SM-RT53L/M 203/180 mm mają większą średnicę i krzywiznę niż
tarcze 160 mm dla rowerów przełajowych. W efekcie może ona dotknąć
okładzin hamulca.
Jeśli uchwyt mocowania zacisku i końcówka tylnych widełek nie zostaną
ustawione równolegle, tarcza może stykać się z zaciskiem.
Po zdjęciu koła roweru zaleca się montaż elementów dystansowych okładzin.
Elementy dystansowe okładzin zapobiegają ruchowi tłoczka po naciśnięciu
dźwigni hamulca w sytuacji, gdy zdjęto koło.
Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez zamontowanych elementów
dystansowych okładzin, tłoczki wysuną się bardziej niż zwykle. Za pomocą
płaskiego śrubokręta lub podobnego narzędzia wepchnąć okładziny
z powrotem na miejsce, uważając, aby nie uszkodzić ich powierzchni.
(Jeśli okładziny hamulcowe nie są montowane, wepchnąć tłoczki z powrotem,
uważając, aby ich nie uszkodzić).
Jeśli wpychanie z powrotem okładzin hamulcowych lub tłoczków jest
utrudnione, usunąć pokrywę zbiornika i ponowić próbę. (W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju).
Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego używać alkoholu
izopropylowego, wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać powszechnie
dostępnych środków czyszczących ani wyciszających, ponieważ mogą one
spowodować uszkodzenie części takich, jak uszczelki.
Nie usuwać tłoczków podczas montażu zacisków.
Jeśli tarcza jest zużyta, pęknięta lub uszkodzona, należy ją wymienić.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia parametrów
roboczych wynikających z normalnego użytkowania.
Montaż
Do montażu produktu niezbędne są poniższe narzędzia.
Montaż tarczy (SM-RT53 / 53M / 53L)
Moment dokręcania:
40 Nm
Pierścień blokady mocowania tarczy
TL-LR15/LR10
Montaż zacisków hamulcowych (BR-M486) i mocowanie przewodu
W przypadku mocowań o standardzie międzynarodowym zamocować adaptery do zacisków
hamulcowych z mocowaniami typu Post.
(Dostępne są osobne adaptery przednie i tylne).
1. Poluzować śruby mocujące zaciski hamulcowe tak, aby mogły się one poruszać na boki, a
następnie przymocować adapter do ramy.
2. Nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby tarcza została zaciśnięta przez okładziny, a następnie
dokręcić śruby mocujące zaciski hamulcowe.
Montaż przewodu
Szczegółowe informacje o montowaniu przewodu można znaleźć w instrukcji serwisowej
dotyczącej przewodu hamulcowego SM-BH59 (SI-8H20).
Nie dopuścić do skręcenia przewodu podczas montażu. Upewnić się, że zaciski i dźwignie
znajdują się w położeniach, które pokazano na rysunku.
< Dla prawej dźwigni >
< Dla lewej dźwigni >
Zamontować wstępnie zaciski hamulcowe
do ramy (tak, aby zaciski poruszały się na
boki), nacisnąć dźwignię hamulca tak, aby
tarcza została zaciśnięta przez okładziny,
a następnie dokręcić śruby mocujące
zaciski hamulcowe.
Śruby
mocujące
zacisk
Śruby mocujące
zacisk
Mocowanie typu Post
Zacisk
hamulcowy
Tarcza
Łącznik
Międzynarodowy standard mocowania
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
< Przód >
< Tył >
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
< Przód >
Śruby mocujące
łącznik
Śruby
mocujące
łącznik
Nakładka
blokująca
< Przód >
< Tył >
Mocowanie typu Post
Nakładka
blokująca
Nakładka
blokująca
Aby zapobiec obracaniu się śrub, można wykorzystać nakładki blokujące lub drut.
Użyć metody, która lepiej sprawdzi się w przypadku danego typu widelca przedniego i ramy.
Tarcza 160 mm
Nakładka
blokująca
Nakładka
blokująca
< Przód > < Tył >
Mocowanie typu Post
Drut
Nakładka
blokująca
Tarcze 203 / 180 mm
<Metoda oparta na użyciu drutu>
Jeżeli śruba 1 zaczyna się luzować (obracać w kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara), poprzez drut jest zastosowana siła dokręcająca śrubę 2
(zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Mimo to, śruba 2 nie może zostać
bardziej dokręcona. Jednocześnie chroni to śrubę 1 przed dalszym
luzowaniem, ponieważ jest ona również połączona drutem. Jeśli jedna ze śrub
zaczyna się luzować, powoduje to dokręcenie drugiej śruby. Innymi słowy,
system ten chroni przed odkręcaniem się śrub.
Śruba 1
Śruba 2
Podkładki dystansowe okładzin
Konserwacja
Wymiana okładzin hamulcowych
Jeśli olej przylgnie do okładzin hamulcowych po dodaniu oleju, lub jeśli okładziny
hamulcowe są zużyte do grubości 0,5 mm, wymienić okładziny hamulcowe.
1. Zdjąć koło z ramy i wymontować okładziny
hamulcowe zgodnie z rysunkiem.
Regulacja w przypadku niewłaściwej pracy tłoczków
Mechanizm zacisku hamulcowego zawiera dwa tłoczki. Jeśli tłoczki nie działają poprawnie
lub jeśli wysuwają się nierówno albo jeśli okładziny hamulcowe pozostają w kontakcie
z tarczą, wyregulować tłoczki zgodnie z poniższą procedurą.
1. Zdjąć koło oraz okładziny hamulcowe.
Oczyścić tłoczki i ich otoczenie, ustawić dźwignię hamulca tak, aby była równoległa do
podłoża, i zdjąć pokrywę zbiornika.
2. Wepchnąć tłoczek z powrotem w prostym położeniu, bez zginania. W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju.
3. Zamontować klocki hamulcowe i elementy dystansowe klocków hamulcowych.
4. Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu, a następnie użyć jej jeszcze kilka razy, aby oba
tłoczki powróciły do pierwotnego położenia.
5. Usunąć elementy dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy
tarcza nie styka się z zaciskiem hamulcowym. W przypadku stwierdzenia styku tych
elementów dokonać regulacji zgodnie z procedurą “Montaż zacisku hamulcowego”.
6. Po sprawdzeniu poziomu oleju założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
7. Ustawić dźwignię hamulca w pierwotnym położeniu.
Okres wymiany oleju mineralnego
Zaleca się wymianę oleju w zbiorniku, kiedy ulegnie on silnemu przebarwieniu.
2. Wyczyścić tłoczki i ich okolice.
3. Ustawić dźwignię hamulca tak, aby była równoległa
do podłoża i zdjąć pokrywę zbiornika.
6. Nacisnąć kilka razy dźwignię hamulca, aby sprawdzić, czy się usztywnia.
7. Usunąć elementy dystansowe okładzin, zamontować koło, a następnie sprawdzić, czy
tarcza nie styka się z zaciskiem hamulcowym. W przypadku stwierdzenia styku tych
elementów dokonać regulacji zgodnie z procedurą “Montaż zacisku hamulcowego”.
8. Po sprawdzeniu poziomu oleju założyć z powrotem pokrywę zbiornika.
9. Ustawić dźwignię hamulca w pierwotnym położeniu.
4. Wepchnąć tłoczek z powrotem do
wewnątrz do oporu, uważając, aby go
nie przekręcić. (W tym czasie ze
zbiornika może wypłynąć nieco oleju).
Uwaga:
System hamulcowy M486 zaprojektowany jest tak, że wraz ze zużyciem klocków
hamulcowych tłoczki stopniowo wysuwają się na zewnątrz automatycznie regulując
luz między tarczą i klockami hamulcowymi. Dlatego podczas wymiany okładzin
hamulcowych należy wepchnąć tłoczki z powrotem w ich pierwotne położenie.
5. Zamocować nowe okładziny
hamulca i założyć podkładki
dystansowe okładzin.
Okładziny
hamulcowe
Tłoczek
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Zacisk hamulcowy BR-M486
Dźwignia hamulca BL-M486
Tarcza
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
Linka SM-BH59
Oparcie linki SM-HANG
Olej mineralny SM-DB-OIL
Klocek hamulcowy
B01S
(okładziny żywiczne)
SI-8FZ0A-001
Element Narzędzie
Pierścień blokady mocowania tarczy TL-LR15 lub TL-LR10
Śruba mocująca dźwigni hamulca Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca zacisku /
Śruby mocujące adaptera
Klucz imbusowy 5 mm
Trzpień mocujący okładzinę hamulcową Szczypce płaskie
Śruba mocująca linkę hamulca Klucz płaski 8 mm
Pokrywa zbiornika Śrubokręt krzyżakowy nr 1
Oparcie linki Śrubokręt krzyżakowy nr 2
Śruba odpowietrzająca Klucz oczkowy 7 mm
W przypadku wycieku płynu natychmiast zaprzestać używania hamulców i dokonać
odpowiednich napraw. W przypadku kontynuowania jazdy na rowerze pomimo
stwierdzenia wycieku płynu hamulce mogą przestać działać.
Jeśli dźwignia Quick Release zostanie zamontowana po tej samej stronie co tarcza,
może stykać się z tarczą. Dlatego należy się upewnić, że problem ten nie występuje.
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu hamulcowego
roweru. Niewłaściwe użycie układu hamulcowego roweru może spowodować utratę
panowania lub wypadek, a w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy rower
może mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki
hamowania (w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania
nad rowerem) oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym
sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także praktycznie
doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
Tarcze hamulcowe M486 osiągają optymalną efektywność w połączeniu
z BR-M486 (zaciski), BL-M486 (dźwignia hamulca), SM-RT53 (tarcza) oraz
z okładzinami Shimano (B01S).
Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać niniejszą
instrukcję. Poluzowane, zużyte lub uszkodzone części mogą
doprowadzić do wywrócenia roweru, co może spowodować poważne obrażenia.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję serwisową i zachować ją
na przyszłość.
Używać wyłącznie oryginalnego oleju mineralnego Shimano. Użycie innych typów
olejów może spowodować problemy w działaniu hamulców i nieefektywność układu.
Używać wyłącznie oleju z nowo otwartego pojemnika. Nie używać ponownie oleju
spuszczonego z układu. Stary lub używany olej może zawierać wodę, która może
spowodować zapowietrzenie układu hamulcowego.
Uważać, aby do układu hamulcowego nie przedostały się woda lub pęcherzyki
powietrza. W przeciwnym wypadku może wystąpić zapowietrzenie. Należy zachować
szczególną ostrożność podczas zdejmowania pokrywy zbiornika.
Podczas odwracania roweru kołami do góry lub na bok należy pamiętać, że układ
hamulcowy może zawierać pęcherzyki powietrza w zbiorniku, które pozostają tam po
założeniu pokrywy, lub które gromadzą się w różnych częściach układu hamulcowego,
kiedy jest on używany przez długi czas. Tarczowy układ hamulcowy M486 nie jest
przystosowany do odwracania spodem do góry. Jeśli rower zostanie odwrócony
kołami do góry lub na bok, pęcherzyki powietrza w zbiorniku mogą przemieścić się
w kierunku zacisków. Użycie roweru w takim stanie wiąże się z niebezpieczeństwem
niezadziałania hamulców oraz spowodowania poważnego wypadku. Jeśli rower został
odwrócony kołami do góry lub na bok, przed jazdą na rowerze należy kilkukrotnie użyć
dźwigni hamulca, aby sprawdzić, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli hamulce nie
działają prawidłowo, wyregulować je według poniższej procedury.
Zapowietrzenie to zjawisko polegające na nagrzewaniu się oleju w układzie
hamulcowym powodującym zwiększenie objętości wody lub pęcherzyków
powietrza wewnątrz układu hamulcowego. W rezultacie może dojść do nagłego
wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
< Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca rower zbyt wolno wytraca prędkość >
Ustawić dźwignię hamulca tak, aby była równoległa do podłoża, a następnie
kilkukrotnie lekko nacisnąć dźwignię hamulca i zaczekać, aż pęcherzyki wrócą do
zbiornika. Następnie zaleca się otwarcie pokrywy zbiornika i napełnienie go olejem
mineralnym, aż usunięte zostaną wszelkie pęcherzyki powietrza.
Jeśli skuteczność działania hamulców jest nadal niezadowalająca, odpowietrzyć
układ hamulcowy.
(Odnieść się do procedury “Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”).
Wskaźniki
zużycia
okładzin
Pamiętać o przeczytaniu razem z niniejszą instrukcją serwisową procedury
“Dodawanie oleju mineralnego i odpowietrzanie”.
2 mm
0,5 mm
  • Page 1 1

Shimano SM-RT53 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla