SP950C

Dometic SP950C, CoolAir SP950C Instrukcja instalacji

  • Cześć! Jestem chatbotem AI, który pomoże Ci z Dometic SP950C Instrukcja instalacji. Zapoznałem się już z dokumentem i mogę pomóc w prosty i zrozumiały sposób.
137
PL
CoolAir SP950C Objasnienia symboli
Spis treści
1 Objasnienia symboli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
2 Zasady bezpieczeństwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
2.1 Korzystanie z urządzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
2.2 Obchodzenie się z przewodami elektrycznymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
3 Konwencje zastosowane w podręczniku . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
3.1 Ogólne informacje dotyczące instrukcji montażu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
3.2 Odbiorcy instrukcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
4 Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
5 Zakres dostawy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
6 Instalacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
6.1 Zalecany sposób instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
6.2 Wskazówki dotyczące instalacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
6.3 Ustalanie pozycji montażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
6.4 Montaż jednostki kompresora. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
6.5 Połączenie jednostki kompresora z jednostką parownika . . . . . . . . . . . . . . . . 145
7 Dane techniczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
1Objasnienia symboli
!
!
A
I
OSTRZEŻENIE!
Wskazówka dot. bezpieczeństwa: Nieprzestrzeganie może prowadzić
do śmierci lub ciężkich obrażeń ciała.
OSTROŻNIE!
Wskazówka dot. bezpieczeństwa: Nieprzestrzeganie może prowadzić
do obrażeń ciała.
UWAGA!
Nieprzestrzeganie może prowadzić do powstania szkód materialnych
i zakłóceń w działaniu produktu.
WSKAZÓWKA
Informacje uzupełniające dot. obsługi produktu.
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 137 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
PL
Zasady bezpieczeństwa CoolAir SP950C
138
2 Zasady bezpieczeństwa
Należy uważnie przeczytać treść całego podręcznika. Tylko postępowanie
zgodne z zawartymi w nim instrukcjami zapewnia niezawodność klimatyzatora i
ochronę przed obrażeniami ciała oraz szkodami materialnymi.
Producent nie odpowiada za szkody spowodowane:
błędami powstałymi w trakcie montażu lub podłączania
uszkodzeniem produktu w sposób mechaniczny lub spowodowany prze-
ciąźeniami elektrycznymi
zmianami dokonanymi w produkcie bez wyraźnej zgody producenta
użytkowaniem w celach innych niż opisane w niniejszej instrukcji
2.1 Korzystanie z urządzenia
Nie wolno ograniczać swobody ruchu naczep (zewnętrzna krawędź naczepy
przy skręcie lub zginaniu) oraz innych nadbudowanych części pojazdu.
Klimatyzatora postojowego należy używać jedynie w celu określonym przez
producenta: nie wolno dokonywać w nim żadnych modyfikacji lub przezbro-
jeń.
W przypadku gdy klimatyzator ma widoczne uszkodzenia, jego uruchomie-
nie jest niedozwolone.
Klimatyzator postojowy musi być zainstalowany w sposób zabezpieczający
go przed przewróceniem lub upadkiem.
Instalację, konserwację i ewentualną naprawę mogą wykonywać tylko
wykwalifikowane osoby, które zapoznały się ze związanymi z tym
zagrożeniami i stosownymi przepisami.
Nie należy umieszczać klimatyzatora postojowego w pobliżu łatwopalnych
płynów i gazów.
Urządzenia nie należy używać w temperaturze otoczenia poniżej 0 °C.
W przypadku pożaru nie wolno zdejmować górnej pokrywy klimatyzatora:
należy używać atestowanych środków gaśniczych. Nie należy używać do
gaszenia wody.
Podczas wykonywania wszelkich prac przy klimatyzatorze postojowym
(czyszczenie, konserwacja) należy odłączyć urządzenie od zasilania.
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 138 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
139
PL
CoolAir SP950C Konwencje zastosowane w podręczniku
2.2 Obchodzenie się z przewodami elektrycznymi
W przypadku konieczności przeprowadzenia przewodów przez ściany o
ostrych krawędziach należy użyć pustych rurek lub przepustów przewodów!
Nie należy układać luźnych albo mocno zgiętych przewodów na materiałach
przewodzących prąd (metal)!
Pociąganie za przewody jest zabronione!
Przewody należy układać i mocować w taki sposób, aby uniknąć potykania
się o nie i ich uszkodzenia.
Podłączenie elektryczne może wykonać tylko specjalistyczna firma.
W celu ochrony przyłącza do sieci w pojeździe należy użyć bezpiecznika
25 amper.
Przewodu zasilającego (kabla akumulatora) nie należy kłaść w pobliżu prze-
wodów sygnałowych i sterowniczych.
3 Konwencje zastosowane w podręczniku
3.1 Ogólne informacje dotyczące instrukcji montażu
Instrukcja montażu zawiera istotne informacje i wskazówki dotyczące instalacje
klimatyzatora. Prezentowane informacje są skierowane do zakładu dokonują-
cego instalacji klimatyzatora.
Poniższe wskazówki pomogą w prawidłowym korzystaniu z instrukcji montażu:
Instrukcja montażu jest elementem dostawy i należy ją starannie przechowy-
wać.
Instrukcja obsługi zawiera ważne wskazówki dotyczące montażu, a
w przypadku naprawy służy jako poradnik.
Producent nie ponosi odpowiedzialności w razie niestosowania się do tej
instrukcji obsługi. Ewentualne roszczenia są wykluczone.
3.2 Odbiorcy instrukcji
Informacje dotyczące instalacji i konfiguracji, które zamieszczono w tej instrukcji,
są skierowane do specjalistów z zakładów instalacyjnych, posiadających wiedzę
w zakresie zaleceń i środków bezpieczeństwa obowiązujących podczas mon-
tażu elementów akcesoriów w samochodach ciężarowych.
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 139 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
PL
Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem CoolAir SP950C
140
4 Zastosowanie zgodne z przeznaczeniem
Urządzenie CoolAir SP950 służy do klimatyzowania kabiny kierowcy samo-
chodu ciężarowego za pomocą schłodzonego powietrza o odpowiednio
zmniejszonej wilgotności. Możliwe jest wykorzystanie urządzenia także podczas
jazdy.
Jednostka kompresora CoolAir SP950C (nr prod. 9100100033) działa jedynie w
połączeniu z jednostką parownika dachowego CoolAir SP950T lub jednostką
parownika na tylnej ścianie CoolAir SP950I. Oba komponenty tworzą razem
klimatyzator postojowy CoolAir SP950.
A
I
Urządzenie CoolAir SP950 jest dostarczane w stanie gotowym do zainstalowa-
nia. Producent wyraźnie zaleca zastosowanie specyficznej dla pojazdu ramy
mocującej, która zapewni optymalny montaż jednostki kompresora CoolAir
SP950C na tylnej ścianie kabiny kierowcy.
5 Zakres dostawy
UWAGA!
Klimatyzator postojowy SP950 nie jest przeznaczony do instalacji
w maszynach budowlanych, rolniczych oraz podobnych urządzeniach
roboczych. Przy zbyt silnych wibracjach oraz dużych ilościach kurzu nie
gwarantuje się prawidłowego działania urządzenia.
Praca klimatyzatora postojowego SP950 przy napięciu o wartościach
różniących się od podanych powoduje jego uszkodzenie.
WSKAZÓWKA
Klimatyzator SP950 nie jest przeznaczony do pracy w trybie chłodzenia
w temperaturze otoczenia powyżej 43°C.
Nazwa części Ilość Nr produktu
Jednostka kompresora CoolAir SP950C 1 9100100033
Uniwersalny zestaw montażowy 1
Instrukcja montażu 1 4445100626
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 140 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
141
PL
CoolAir SP950C Instalacja
6Instalacja
A
6.1 Zalecany sposób instalacji
Jednostka kompresora (fig. 1 1, page 3) jest mocowana bezpośrednio na
stabilnej i prostej tylnej ścianie kabiny kierowcy lub z użyciem stabilnej ramy
mocującej.
I
Klimatyzator postojowy SP950 z jednostką parownika na tylnej ścianie CoolAir
SP950I składa się z następujących komponentów (fig. 1, page 3):
Jednostka kompresora CoolAir SP950C (1)
Jednostka parownika na tylnej ścianie CoolAir SP950I (2) z przewodem
łączącym (3)
Klimatyzator postojowy SP950 z jednostką parownika dachowego
CoolAir SP950T składa się z następujących komponentów (fig. 1, page 3):
Jednostka kompresora CoolAir SP950C (1)
Jednostka parownika dachowego CoolAir SP950T (4) z przewodem łączą-
cym (3)
UWAGA!
Instalacja klimatyzatora postojowego może być wykonywana wyłącznie przez
odpowiednio wykwalifikowanych pracowników zakładów specjalistycznych.
Poniższe informacje są skierowane do specjalistów, którzy zapoznali się z
odpowiednimi wytycznymi i środkami bezpieczeństwa.
WSKAZÓWKA
Przewód łączący (fig. 1 3, page 3) można instalować dopiero po
zamontowaniu jednostki parownika oraz jednostki kompresora.
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 141 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
PL
Instalacja CoolAir SP950C
142
6.2 Wskazówki dotyczące instalacji
!
!
A
I
Przed instalację klimatyzatora postojowego należy koniecznie przeczytać niniej-
szą instrukcję montażu.
Podczas instalacji należy stosować się do następujących rad i wskazówek:
Należy zasięgnąć u producenta pojazdu następujących informacji:
Czy na ściance tylnej kabiny pojazdu można umieścić urządzenie?
Czy nadwozie jest odpowiednie dla przyjęcia statycznego ciężaru i
obciążeń związanych z klimatyzatorem postojowym w tracie ruchu
pojazdu?
Przed instalacją urządzenia należy skontrolować, czy nie spowoduje ona
uszkodzenia lub zdeformowania jakichkolwiek części pojazdu bądź nie
wpłynie negatywnie na ich działanie.
Unikać zbędnego lub częstego mechanicznego obciążania przewodów
zasilających pomiędzy jednostką parownika a jednostką kompresora. Uszko-
dzenia mogą prowadzić do utraty czynnika chłodniczego oraz zmniejszenia
wydajności urządzenia.
OSTRZEŻENIE! Zagrożenie w wyniku porażenia prądem!
Przed instalacją klimatyzatora postojowego należy odłączyć od
akumulatora wszelkie przewody.
Przed rozpoczęciem prac przy częściach zasilanych prądem elektrycznym
należy upewnić się, że nie są one już podłączone do napięcia!
OSTROŻNIE!
Nieprawidłowa instalacja klimatyzatora postojowego może spowodować
nieodwracalne uszkodzenie urządzenia i zagrożenie bezpieczeństwa
użytkownika.
W przypadku zainstalowania urządzenia niezgodnie z instrukcją montażu
producent nie ponosi żadnej odpowiedzialności za usterki w działaniu oraz
bezpieczeństwo pracy klimatyzatora, a w szczególności za obrażenia ciała i
szkody materialne.
UWAGA!
Producent ponosi odpowiedzialność wyłącznie za dostarczone przez siebie
części. W przypadku montażu urządzenia z użyciem części innych producen-
tów gwarancja nie obowiązuje.
WSKAZÓWKA
Producent wyraźnie zaleca zastosowanie specyficznej dla pojazdu ramy
mocującej, która zapewni optymalny montaż jednostki kompresora
SP950C na tylnej ścianie kabiny kierowcy.
Po zainstalowaniu urządzenia sprawdzić wpisane parametry oprogramo-
wania urządzenia (patrz instrukcja instalacji przynależnej jednostki parow-
nika).
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 142 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
143
PL
CoolAir SP950C Instalacja
Modyfikacja dostarczonych części do montażu przez użytkownika jest niedo-
zwolona.
Otwory wentylacyjne (siatka) nie mogą być przykryte (minimalna odległość
od innych elementów konstrukcji: 10 cm).
Jeśli urządzenie nie zostanie zamontowane za pomocą ramy mocującej,
należy zwrócić uwagę na to, aby pozycja montażu jednostki kompresora nie
znajdowała się zbyt nisko na tylnej ścianie. Urządzenie może ulec uszkodze-
niu pod wpływem działania wysokich temperatur ciepła odlotowego silnika.
6.3 Ustalanie pozycji montażu
Pozycja montażu urządzenia musi spełniać następujące kryteria:
Jednostka parownika powinna zostać zamontowana tak, aby dostęp do niej
był łatwy. Jest to ważne w związku z przeprowadzaniem prac konserwacyj-
nych.
Musi być wystarczająco dużo miejsca na przewód czynnika chłodniczego.
Jednostka kompresora nie może zostać zamontowana z odchyleniem w pio-
nie lub poziomie.
Jednostka kompresora nie może znajdować się w obszarze bezpośredniego
oddziaływania ciepła odlotowego (ciepło silnika itp.).
Długość przewodu czynnika chłodniczego (SP950T: ok. 4,2 m; SP950I:
ok. 2,3 m) musi wystarczyć do połączenia jednostki kompresora z jednostką
parownika. Przewód nie może być ułożony z naprężeniem.
Powierzchnia mocowania powinna być możliwie płaska. W przypadku nie-
równych powierzchni zastosować tuleje dystansowe. Wówczas konieczne
jest użycie odpowiednio dłuższych śrub mocujących z odpowiednią wytrzy-
małością na rozciąganie (brak w zestawie montażowym).
Nie ograniczać swobody ruchu naczep (zewnętrzna krawędź naczepy przy
skręcie lub zginaniu) oraz innych nadbudowanych części pojazdu.
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 143 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
PL
Instalacja CoolAir SP950C
144
6.4 Montaż jednostki kompresora
A
I
Zdemontować obudowę zewnętrzną.
W tym celu usunąć cztery śruby z łbem sześciokątnym przy wentylatorze
(fig. 2 1, page 4) oraz osiem śrub imbusowych (fig. 2 2, page 4).
Przy ściąganiu zewnętrznej obudowy poluzować złącze wtykowe kabla przy-
łączeniowego wentylatora.
Ustalić położenie jednostki kompresora.
Jako szablonu użyć to tego otworów montażowych jednostki kompresora.
Wybrane miejsca nawierceń zaznaczyć za pomocą mazaka.
Wywiercić otwory do mocowania (Ø 9 mm) w zaznaczonych miejscach.
I
Przełożyć cztery śruby M8 x 40 mm (fig. 3 10, page 4) z czterema podkład-
kami AD Ø 40 mm (fig. 3 9, page 4) od wewnątrz przez tylną ścianę.
Od zewnętrznej strony przełożyć cztery podkładki (fig. 3 8, page 4) i nasu-
nąć je na wystające śruby.
Na śruby z nakładkami nakręcić wąskie nakrętki M8 (fig. 3 7, page 4) i
dokręcić.
Na wystające śruby M8 nasunąć podkładki (fig. 4 6, page 5).
W przypadku tylnych ścian z wgłębieniem zastosować do wyrównania dołą-
czone tuleje dystansowe (fig. 4 5, page 5).
Dopasować długość.
Na wystające śruby M8 nasunąć jednostkę kompresora.
Przymocować podkładkami M8 (fig. 4 4, page 5) i nakrętkami zabezpie-
czającymi M8 (fig. 4 3, page 5).
UWAGA!
Z powodu znacznej wagi jednostka kompresora musi być przytwierdzona do
powierzchni w przynajmniej dwóch punktach mocowania. Nie wolno stoso-
wać tulei dystansowych przy wszystkich czterech punktach mocowania.
WSKAZÓWKA
Przy montażu jednostki kompresora za pomocą specyficznej dla danego
pojazdu ramy mocującej należy przestrzegać instrukcji dostarczonej wraz
z ramą. Poniższe etapy robocze opisują montaż jednostki kompresora bez
specyficznej dla danego pojazdu ramy mocującej.
WSKAZÓWKA
Aby zabezpieczyć wszystkie wywiercone otwory przed korozją, nanieść na nie
środek antykorozyjny.
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 144 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
145
PL
CoolAir SP950C Instalacja
I
6.5 Połączenie jednostki kompresora z jednostką
parownika
A
Ułożyć odpowiednio przewód łączący do jednostki kompresora i wprowa-
dzić go do niej.
I
Tylne segmenty (gruby przewód czynnika chłodzącego) (fig. 5, page 5)
połączyć ze sobą i dokręcić kluczem widłowym o +¼obrotu.
Przednie segmenty (cienki przewód czynnika chłodzącego) (fig. 6, page 6)
połączyć ze sobą i dokręcić kluczem widłowym o +¼obrotu.
Osłonę nałożyć na uchwyt poniżej połączenia i zamocować za pomocą dołą-
czonej pokrywy.
Gruby przewód czynnika chłodzącego unieruchomić dołączonym zaciskiem
rurowym, śrubą z łbem sześciokątnym M6 x 16 mm, podkładką typu U M6
oraz nakrętką zabezpieczającą M6 (fig. 7, page 6).
Podczas układania przewodów zasilających należy stosować się do następują-
cych wskazówek:
Koniecznie przestrzegać zasad zawartych w instrukcji instalacji jednostki
parownika.
Maksymalna długość przewodu przewód pomiędzy jednostką parownika a
jednostką kompresora wynosi:
SP950T: ok. 4,2 m
SP950I: ok. 2,3 m
WSKAZÓWKA
Osłonę można założyć dopiero po podłączeniu przewodu czynnika
chłodzącego oraz kabli (chapter “Połączenie jednostki kompresora z jed-
nostką parownika” on page 145).
UWAGA!
Przed przykręceniem punktów połączeń należy pamiętać o konieczności
zachowania bezwzględnej czystości powierzchni uszczelnień oraz gwinto-
wań. Zanieczyszczenie prowadzi do zakłócenia pracy klimatyzatora.
WSKAZÓWKA
Pamiętać, aby segment z cienką rurką kapilarną nie został przekręcony bądź
zgięty.
Przy dociąganiu segmentów połączenia należy bezwzględnie używać dru-
giego klucza widłowego w celu przytrzymania.
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 145 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
PL
Instalacja CoolAir SP950C
146
Podczas układania i wyginania przewodów zasilających należy unikać
ostrych kątów. Do uginania używać odpowiedniej okrągłej części, którą
podkłada się pod przewód. Zbyt ostry kąt powoduje zagięcie przewodu
czynnika chłodniczego, a tym samym uniemożliwia pracę klimatyzatora
postojowego.
Nadmiar długości przewodu zasilającego skrócić, wyginając go w łuk.
Aby zapobiec przedostawaniu się wody pomiędzy tylną ścianę pojazdu a
zacisk, zastosować masę uszczelniającą (fig. 8 1, page 7).
I
Przymocować przewód zasilający do tylnej ściany pojazdu za pomocą dołą-
czonego zacisku (fig. 8, page 7).
Wetknąć rurę falistą we właściwy uchwyt (fig. 8 2, page 7).
Założyć pokrywę (fig. 8 4, page 7).
Kabel z wtyczką (przewód zasilający) umieścić we wtyczce jednostki kompre-
sora (fig. 9, page 7).
Ponownie połączyć złącze wtykowe kabla wentylatora.
Nasunąć na jednostkę kompresora obudowę zewnętrzną.
Przymocować obudowę zewnętrzną ośmioma śrubami imbusowymi
(fig. 2 2, page 4).
Przykręcić wentylator czterema śrubami z łbem sześciokątnym (fig. 2 1,
page 4).
WSKAZÓWKA
W celu uniknięcia uszkodzenia tylnej ściany pojazdu na skutek wiercenia zacisk
można również przykleić odpowiednim klejem.
Należy przy tym uwzględnić uwagi producenta tego kleju.
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 146 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
147
PL
CoolAir SP950C Dane techniczne
7Dane techniczne
Klimatyzator postojowy CoolAir SP950 z
jednostką parownika dachowego SP950T
Maks. wydajność chłodzenia: 850 W
Zasilanie: 24 Vg (22,5 Ag – 30 Vg)
Maks. pobór energii: 22 A
Zakres temperatury roboczej: 0 do +43 °C
Wyłączenie podnapięciowe: Z możliwością konfiguracji
Wymiary (dł. x szer. x wys.):
Jednostka parownika:
Jednostka kompresora:
577 x 779 x 182 mm
156 x 346 x 490 mm
Waga:
Jednostka parownika:
Jednostka kompresora:
ok. 15 kg
ok. 12 kg
Klimatyzator postojowy CoolAir SP950 z
jednostką parownika tylnej ścianki SP950I
Maks. wydajność chłodzenia: 850 W
Zasilanie: 24 Vg (22,5 Ag – 30 Vg)
Maks. pobór energii: 22 A
Zakres temperatury roboczej: 0 do +43 °C
Wyłączenie podnapięciowe: Z możliwością konfiguracji
Wymiary (Sz x W x G):
Jednostka parownika:
Jednostka kompresora:
648 x 278 x 144 mm
346 x 490 x 156 mm
Waga:
Jednostka parownika
(wraz zprzewodami przyłączeniowymi):
Jednostka kompresora (bez ramy mocującej):
ok. 10,5 kg
ok. 12 kg
SP950C-Uni--I-16s.book Seite 147 Mittwoch, 2. November 2016 6:45 18
/