Ważne!
Silnik wzestawie dostosowany jest jedyniedo użytku z 2-ogniwowymiakumulatorami LiPo
(mocznamionowa7,4 V)bądźz4-6-ogniwowymiakumulatoramiNiMH(moc znamionowa
4,8-7,2V).
Jeśliakumulatorzogniwamizostaniepodłączonydotempomatu,totempomati/lubsilnikzosta-
nieuszkodzony.Utratagwarancji/rękojmi!
Jeśliinnysilnik zostaniepodłączonydotempomatu,któryjestdostosowanydowiększej ilo-
ściogniw,tokoniecznienależyuważaćnaobroty silnika,patrztabela. Pozatymwentylator
tempomatumusizostaćwymienionynainny,któryfunkcjonujeprzywyższychtemperaturach.
Nieprzestrzeganiegroziuszkodzeniemwentylatorai/lubtempomatu!Utratagwarancji/rękojmi!
• Włącznik/wyłącznikzprzyciskiemprogramowaniaznajdujesięwmiejscułatwodostępnym.Tutajrównież
należyskorzystaćztaśmynarzepyalbodwustronnejtaśmysamoprzylepnej.
• Wszystkiekablenależypoprowadzićwtakisposób,abyniemogłydostaćsiędokręcącychlubporuszają-
cychsięczęścipojazdu.Domocowanianależyużywaćnp.opasekkablowych.
Programowanie
a) Programowanie ustawień pełnego gazu i ustawień pozycji neutralnej
Abyzaprogramowaćustawieniapełnegogazudlajazdydoprzodu/dotyłuorazustawieniatrybuneutralne-
go,należyrobićconastępuje:
• Należywłączyćnadajnik,ustawićdźwignięgazu/hamulcawpozycjineutralnej(luz).Należyustawićtry-
mowaniefunkcjiruchuwpołożeniuśrodkowym.Wprzypadkunadajnikówkomputeraniemogązostać
zaprogramowaneograniczeniadrogiorazABS.Jeśliprogramowanieniedziałajaknależy,należyustawić
kierunekregulacjidladźwignigazunaReverse.
• Należywyłączyćtempomatipodłączyćdołączonyakumulator.
• NależyprzytrzymaćprzyciskSetupiwłączyćtempomat.Należypuścić
przyciskSetupzarazwtedy,gdydiodaLED(patrzrysunekpolewej)
wtempomaciemiganaczerwonoisilnikwydajesygnałdźwiękowy.
Sygnałdźwiękowyzostajewywołanyprzezkrótkienastroje-
niesilnikabezszczotkowego.Wzależnościodsilnikasygnał
jest jednakże albobardzo cichy, albo niesłyszalny. Należy
wtedyzwracaćuwagęnawskaźnikLEDnatempomacie.
• Należyterazrazwcisnąćprzyciskprogramowania,gdydźwigniagazu/
hamulcaznajdujesięwpozycjineutralnej.DiodaLEDnatempomacie
jeszczerazmiganazielono.Silnikwydajesygnałdźwiękowy.
• Należyprzesunąćdźwignięgazu/hamulcanapozycjępełnegogazudojazdyprzodem(pociągnąćdźwi-
gnięgazu/hamulcacałkowiciewstronęuchwytuorazmocnojątamprzytrzymać.Należyterazprzycisnąć
razprzyciskprogramowania.DiodaLEDzaświecidwarazynazielono.Silnikwydajesygnałdźwiękowy.
Ustawieniepełnegogazudojazdydoprzoduzostajezapisane.
• Należyprzesunąćdźwignięgazu/hamulcanapozycjępełnegogazudojazdytyłem(pociągnąćdźwignia
gazu/hamulcacałkowiciedoprzoduoduchwytu)orazmocnojątamprzytrzymać.Należyterazprzycisnąć
razprzyciskprogramowania.DiodaLEDzaświecidwarazynazielono.Silnikwydajesygnałdźwiękowy.
Ustawieniepełnegogazudojazdydotyłuzostajezapisane.
• Należypuścićdźwignięgazu/hamulca,abyznówznajdowałasięwpozycjineutralnej.DiodaLEDzaświeci
dwarazynazielono.Silnikwydajesygnałdźwiękowy.Programowaniepozycjineutralnejzostałozapisane.
Silnikoraztempomatsągotowedodziałaniapook.trzechsekundach.Jeślitempomatzostanienanowo
włączony,tobędziegotowydodziałaniazwyżejprzedstawionymiparametrami.
b) Programowanie funkcji specjalnych
Zopcjonalnąkartą programowaniamożna bardzo łatwozaprogramować wszystkie możliwe
ustawienia tempomatu. Należyprzestrzegać wskazówek przedstawionych pod www.conrad.
comnainternetowejstronieproduktu.
• Należypołączyćtempomatzakumulatorem,przycisnąćprzyciskprogramowania(przytrzymać!)orazwłą-
czyćtempomat.MigaczerwonadiodaLED.
Należyprzytrzymaćprzyciskprogramowaniatakdługo,ażzamigazielonadiodaLED.
SąterazPaństwonapłaszczyźnieprogramowaniaimogązaprogramowaćnastępująceopcje.
5opcjizostaniepokazanychwpętli.
1xmiganietoopcja1,2xmiganietoopcja2itd.,ażdoopcji5.Następnieponownienastąpi
opcja1.
Wprzypadkuchęcidostaniasiędoopcji(1,2,3,4lub5),należypuścićprzyciskprogramowa-
nia.ZnajdująsięterazPaństwowpodmenuwybranejopcji.
CzerwonadiodaLEDsygnalizujeaktualneustawieniewybranejopcji.
• Abywybraćdaneustawieniewpodmenu(opiszobaczc),należypoprostuprzycisnąćprzyciskprogra-
mowaniatakdługo,ażczerwonadiodaLEDoraznastępstwodźwiękówzasygnalizująodpowiednieusta-
wienie.
Ustawienia CzerwonadiodaLEDmiga+sygnałdźwiękowy
1 1xkrótko
2 2xkrótko
3 3xkrótko
4 4xkrótko
5 1xdługo
6 1xdługo+1xkrótko
7 1xdługo+2xkrótko
8 1xdługo+3xkrótko
• Gdydaneustawieniezostaniejużwybraneizaprogramowane,tonależynastępniewłączyćtempomat.
Ustawieniezostaniezapisane.JeślichcąPaństwoprzeprowadzićprogramowanieinnejopcji,tonależyna
noworozpocząćprocesprogramowania.
c) Dostępne możliwości programowania
Opcja 1 = tryb jazdy
Możnatuustalićtrybjazdy(1=jedyniejazdadoprzodu;2=jazdadotyłuidoprzodu).
Wprzypadkuprzełączeniamiędzyjazdądoprzodunajazdędotyłuochronaukładów,kółiwydajnośćaku-
mulatorazostanądopieropopewnejchwiliprzełączonenajazdędotyłu.
Opcja 2 = hamulec silnikowy
Jeślidźwigniagazunanadajnikuzostanieprzeniesionazpozycjijazdydoprzodunapozycjęneutralną,to
aktywowanyzostaniehamulecsilnikowy.
Funkcjaodpowiadahamulcowisilnikowemuprzy„odpowiednim”trybieautomatycznym,gdyzdjętazostaje
stopazpedaługazu,alenienaciskajeszczenapedałhamulca.
Hamulecsilnikowymożezostaćzaprogramowanynaośmiupoziomach.Imwyższaustawionawartość,tym
silniejszehamowanie.Możnaustawićnastępującewartości:
1=0%;2=5%;3=10%;4=15%;5=20%;6=25%;7=30%,8=40%
Opcja 3 = wykrywanie obniżonego napięcia
RozpoznanieobniżonegonapięciajestpodanepodczasużytkowaniamodeluzakumulatoramiLiPo,jaki
NiMH.AktywowanietejfunkcjijestzalecaneszczególnieakumulatoromLiPo,abyzapobiegaćszkodliwym
głębokimrozładowaniomakumulatorów.
UstawionewartościodnosząsięprzyjednymakumulatorzeLiPodowartościnapięcianaogniwoakumu-
latora.
Przykład:Wprzypadkuustawienia3,0V2-ogniwowyakumulatorprzynapięciuakumulatora6,0V(2ogniwa
x3,0V=6,0V)osiągaustawionyprógnapięciadolnego.Tempomatzostanieterazodłączonyodsilnika,aby
zapobiecgłębokiemurozładowaniuakumulatora.
WprzypadkukorzystaniazakumulatoraNiMH,tonastępujeprzeliczenieliczbogniw(LiPo)napodstawie
napięciaakumulatora,któreniejestniezbędnedlatempomatupodczaswłączania.Jeślipowłączeniutem-
pomaturozpoznanezostajenapięcieod9,0do12,0V,tonastąpiodłączeniepodobnedotegowprzypadku
3-ogniwowegoakumulatoraLiPo.Jeślirozpoznanezostanienapięcieponiżej9,0V,totempomatprzeprowa-
dziodłączeniepodobnedotegowprzypadku2-ogniwowegoakumulatoraLiPo.
Przykład:Jeślipodłączonyjestwpełninaładowany6-ogniwowyakumulatorNiMHonapięciuok.8,4Voraz
napięciewyłączenianaogniwo(LiPo)ustawionejestna2,6V,toprzyosiągnięciunapięciaakumulatora
5,2V(2x2,6V=5,2V)zostaniewyłączonerozpoznawanienapięciadolnegosilnika.
Możliwesąnastępującewartościregulacji:
1=brakochronynapięciadolnego;2=2,6V/ogniwo;3=2,8V/ogniwo;4=3,0V/ogniwo;5=3,2V/ogniwo,
6=3,4V/ogniwo
DoakumulatorówLiPozalecasięustawienie3,2V/ogniwo.
Napięcieakumulatorajeststalesprawdzane.Jeślinapięciedolnezostanietylkochwiloworoz-
poznane,towydajnośćzostaniezredukowanao50%nadwiesekundy.Po10sekundachsilnik
zostaniewyłączony.JeśliwprzypadkuakumulatoraLiPonapięcienajednymogniwiejestniższe
niż3,5V,totempomatniemożejużzostaćuruchomiony.Wtakimwypadkunależyzakończyć
trakcjęiponowniecałkowicienaładowaćakumulator.
Opcja 4 = dynamika dojazdu
Toustawienieregulujedynamikędojazdu.1=łagodna;2=średnia;3=wysoka;4=bardzowysoka.
Imwyższaustawionawartość,tymbardziejgwałtowniereagujesilniknasygnałysterowaniaznadajnika.
Ważneprzytymjest,abyakumulatormógłdostarczyćniezbędnąenergię(Należywykorzystaćakumulator
LiPozwyższymtempemC).Jeślisilnik„zacinasię”nanajwyższympoziomiedynamikidojazdu,aakumula-
torniejestrozładowany(bądźjestwystarczającowydajny),tonależyewentualniezmienićbiegprzełożenia
wskrzynibiegów.
Opcja 5 = hamowanie
Hamowaniezostajeuregulowanepoprzezprzełożeniadźwignisterowaniananadajnikuzjazdydoprzoduna
jazdędotyłu(bądźhamowanie)dojejpunktukońcowego.
Możnaustawićnastępującewartości:1=25%;2=50%;3=75%;4=100%.
Imwyższaustawionawartość,tymsilniejszehamowanie.Imsilniejustawionehamowanie,tym
wyższejestobciążeniedlaskrzynibiegóworazpierścieni.
d) Przywracanie ustawień fabrycznych
Wprzypadkuprzytrzymaniaprzyciskuprogramowaniaprzywłączonymtempomacieprzezok.trzysekundy,
równocześniemigajączerwoneizielonediodyLED.NastępniemigajedynieczerwonadiodaLEDiwskazuje
tymsamym,żeustawieniafabrycznezostałyprzywrócone.
Tenpowrótdoustawieńfabrycznychsprawia,żeskasowanezostająwszystkiedotychczasoweustawienia,
łączniezprogramowaniempozycjineutralnej.
Następnienależyzaprogramowaćpozycjęneutralnątempomatucałkowicieodnowa.
Należyprzytymwyłączyćtempomatirozpocząćprogramowanieodnowa(patrz„Programowanieustawień
pełnegogazuiustawieńpozycjineutralnej”).
Podłączenie do odbiornika
Należypołączyćtrzybiegunowąwtyczkętempomatuzodpowiednimkanałemodbiornika.Zwróćkoniecz-
nieuwagęnawłaściweobsadzenienaodbiorniku(patrzinstrukcjaużytkowaniaodbiornikalubnadrukna
odbiorniku).
Żółty/biały/pomarańczowyprzewód:Sygnałsterowania
Czerwonyprzewód:Napięcierobocze
Brązowy/czarnyprzewód:GND/minus
Tempomatposiadaelektronikę BEC.W tensposóbodbiornik otrzymujeenergię bezpośred-
niopoprzezautomatzakumulatora.JeślielektronikaBECzostaniewykorzystanajakoźródło
zasilaniadlainstalacjiodbiornika,tonienależyjużkorzystaćzżadnychbateriiodbiornikaani
akumulatorówodbiornika!
Ważne!
Jeżelizamiastwbudowanejelektroniki BECmazostaćużyteosobnezasilanie odbiornika,w
trzybiegunowejwtyczceodbiornikaregulatoranależyprzerwaćiodizolowaćśrodkowy,czerwo-
nyprzewód.Wprzeciwnymrazieregulatorruchuzostaniezniszczony!Utratagwarancji/rękojmi!