Shimano ST-M410 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

SL-M410
Zamocować dźwignię hamulca w położeniu, w którym nie będzie ona utrudniać działania
hamulca. Nie stosować w połączeniu, które utrudnia działanie hamulca.
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa
(z łańcuchem na największej
koronce i największej tarczy)
Łańcuch
Największa tarcza Największa koronka
Montaż dźwigni
Zastosować chwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną średnicą 32 mm.
Moment dokręcania:
5 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Klucz imbusowy 5 mm
SL-M410 ST-M410
Zamontować kapę otworu na linkę obracając
ją do zatrzymania, jak pokazano na rysunku.
Nie obracać jej dalej, ponieważ może dojść
do uszkodzenia śruby.
Moment dokręcania:
0,3 - 0,5 Nm
Kapa otworu na linkę
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić
śrubę mocującą główkę (wewnątrz główki
piasty), i wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy próbować rozbierania
główki, ponieważ może to
spowodować niewłaściwe działanie.
Wymiana główki piasty
Śruba mocująca główkę piasty
Klucz imbusowy 10 mm (TL-WR37)
Korpus główki
Demontaż
Montaż
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Podkładka główki
FH-MC18 / FH-RM40-8
Regulacja SIS
1
1 2
2
Największa
koronka
Kółko prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
1. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak,
aby kółko prowadzące przesunęło
się do położenia bezpośrednio
w linii z największą koronką.
2. Regulacja górna
Obrócić ramię korby odciągając ręcznie
przerzutkę do położenia biegu wysokiego,
a następnie obrócić śrubę regulacji górnej,
aby ustawić tak, że kółko prowadzące znajdzie
się w linii z krawędzią zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić
przerzutkę w dolnym położeniu.
1
2
1 2
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Kółko
prowadzące
Śruba
regulacji górnej
Blokada regulująca Pro-Set
Montaż łańcucha
Zamontować łańcuch z przyczepioną blokadą regulującą
Pro-Set.
Po zamontowaniu usunąć blokadę regulującą Pro-Set.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić przerzutkę
w dolnym położeniu.
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny
do końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć
tą samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Gumowa osłona
Gumowa osłona
Należy uważać, aby nie zgiąć
Uszczelniona końcówka
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS należy okresowo smarować
wszystkie elementy przeniesienia napędu.
5. Regulacja SIS
Podczas obracania korbą nacisnąć dźwignię (B) w celu przestawienia przerzutki na
największą koronkę. Następnie jednokrotnie nacisnąć dźwignię (A), aby przestawić
przerzutkę na koronkę drugiego biegu. Następnie przestawić dźwignię (A) kasując
luz i obrócić korbę.
Kiedy następuje
zmiana na trzeci bieg
Obrócić śrubę regulacyjną linki w
prawo, aby dokręcić ją dopóki łańcuch
nie wróci na koronkę drugiego biegu.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z osłoną
pokrętła regulacyjnego pancerza.
Obracać śrubę regulacyjną linki
w lewo w celu poluzowania jej do
chwili, kiedy łańcuch dotknie tylnej
koronki i spowoduje hałas.
* Obrócić śrubę regulacyjną wraz z osłoną
pokrętła regulacyjnego pancerza.
Kiedy nie
słychać hałasu
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, gdy śruba regulacyjna linki jest
dokręcana (obracana w prawo) do chwili wystąpienia hałasu bez poruszania
dźwignią (A), a następnie poluzowana (obrócona w lewo) 90-180 stopni od
tego punktu.
Nacisnąć dźwignię (A) w celu zmiany biegów i sprawdzenia, czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
4. Jak używać śruby regulacyjnej B
Założyć łańcuch na najmniejszą
przednią tarczę i największą koronkę
tylną i obrócić ramię korby do tyłu.
Następnie obrócić śrubę regulacyjną B,
aby ustawić kółko prowadzące tak blisko
koronki jak to możliwe, ale tak, aby jej nie
dotykało. Następnie ustawić łańcuch
na najmniejszej koronce i powtórzyć
powyższe czynności, pamiętając,
aby kółko prowadzące nie dotknęło koronki.
1
2
1 2
2
1
Największa koronka Najmniejsza koronka
Śruba
regulacyjna B
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki, ponownie przymocować tylną przerzutkę,
jak pokazano na rysunku.
Pociągnąć
Kapa otworu na linkę
Linka
Dźwignia (B)
3. Mocowanie i zabezpieczanie linki
Nacisnąć dźwignię (B) siedem razy lub więcej,
i sprawdzić na wskaźniku, czy dźwignia jest
w najwyższym położeniu. Następnie usunąć
kapę otworu na linkę i przyłączyć linkę.
Rowek
Przyłączyć linkę do
przerzutki jak pokazano
na rysunku.
Uwaga: Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Zastosować smar przez końcówkę z oznaczeniem,
aby zapewnić efektywne działanie linki.
Oznaczenie
Techniczna instrukcja serwisowa SI-0026B
Napęd tylny
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą one wypaść z widelca przedniego, czego konsekwencją może być
poważne zranienie.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych
lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do
uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do
zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż
wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu
łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub
spadnięcie łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany ilości zębów koronek, łańcuch skrócić w innym miejscu
niż miejsce, gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia
końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony.
Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch.
Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Wyregulować tylną przerzutkę z odwrotną sprężyną typu RD-M530 od dolnej strony.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa,
należy wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm i kółka).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości tylnej części
roweru. Sprawdzić również, czy linka jest nasmarowana oraz czy pancerz nie jest zbyt długi
lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się on wydostać.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym
i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha
neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić
koronki i łańcuch.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo oznaczenie
grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek noszących różne oznaczenie
grupy.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo odradzane,
ponieważ mają one tendencję do pogarszania działania przerzutki SIS,
ze względu na duże opory linek.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku, gdy kierownica jest
skręcona maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy,
gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się
linki.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się
mechanizm korbowy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować
do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej kombinacji.
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Dźwignia (B)
a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Nakrętka kasety
Sześć koronek mocowanych jest za pomocą nitów.
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Kombinacja zębów kasety zębatek
Rapidfire Plus
Montaż tylnej przerzutki
Podczas mocowania należy
uważać, aby śruba regulacyjna
B nie zetknęła się z hakiem
przerzutki. W przeciwnym razie
może dojść do uszkodzeń.
Nie wolno w tym momencie
usuwać blokady regulującej
Pro-Set.
Klucz imbusowy 5 mm
Hak przerzutki
Śruba
regulacyjna B
W przypadku każdej koronki, powierzchnia
z oznaczeniem grupy powinna być skierowana na
zewnątrz i ustawiona tak, aby oznaczenie trójkąta ( )
na każdej koronce i część A (na której rowek jest szeroki)
główki piasty, były w jednej linii.
Montaż koronek
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy
zostaną puszczone po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze
należy pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z małej koronki na większą
(Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz,
aby przerzucić jeden bieg z mniejszej
na większą koronkę.
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą
(Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko jeden bieg, nacisnąć
dźwignię (A) do położenia (1). Aby przerzucić
o dwa biegi za jednym razem,
nacisnąć dźwignię do położenia (2).
1
2
Położenie początkowe dźwigni (A)
Podczas montowania koronek HG zastosować narzędzie
specjalne (TL-LR15) do dokręcenia nakrętki kasety.
Aby wymienić koronki HG zastosować narzędzia specjalne
(TL-LR15) i TL-SR21, aby odkręcić nakrętkę kasety.
Moment dokręcania:
30 - 50 Nm
Rowek jest szeroki
tylko w jednym
miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Oznaczenie
Moment dokręcania śruby haka:
8 - 10 Nm
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
Klucz imbusowy 5 mm
Uszczelniona końcówka z gumową
osłoną powinna być zamontowana
w oparciu pancerza na ramie.
Srebrny
Czarny
Łańcuch
Wzmocniony
sworzeń łączący
Wyciskacz
do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-IG51
TL-CN32 / TL-CN23
6,5 mm
7,1 mm
Grupa Alivio
Rapidfire Plus ST-M410 / SL-M410
Pancerz SP40
Przerzutka tylna RD-M530
Typ SGS
Piasta tylna FH-MC18 / FH-RM40-8
Biegi 8
Kaseta zębatek CS-HG50-8I
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu RD-M530
Typ SGS
Biegi 8
Całkowita pojemność 45T
Największa koronka 34T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 22T
Biegi Nazwa grupy Kombinacja ilości zębów
8
an 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
ao 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
aw 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28, 32T
Symbol modelu ST-M410 / SL-M410
Biegi 8
Piasta tylna
Symbol modelu FH-MC18 / FH-RM40-8
Koronki 8
Liczba otworów na szprychy 36 / 32
SI-0026B -001-03
  • Page 1 1

Shimano ST-M410 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla