.
• Niewłaściwe zastosowanie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę sterowania i wypadek, który może
prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ prowadzenie
każdego roweru może być inne, należy nauczyć się właściwej
techniki hamowania (w tym nacisk na dźwignię hamulca i
charakterystyk kierowania rowerem) dla swojego roweru.
Sprawdzić u sprzedawcy oraz w instrukcji obsługi roweru oraz
przećwiczyć technikę jazdy i hamowania.
• Mocno dokręcić nakrętki montażowe hamulca szczękowego
za pomocą odpowiedniego momentu dokręcania.
• W przypadku hamulców z nakrętkami użyć nakrętek zabez-
pieczających z wkładką nylonową (nakrętki samoblokujące).
• W przypadku hamulców z nakrętkami wpuszczanymi użyć
nakrętek wpuszczanych o odpowiedniej długości, które
można obrócić min. 6 razy; podczas ponownego montażu na
gwinty nakrętek nanieść uszczelniacz (spoiwo blokujące).
Jeśli nakrętki się poluzują i hamulec odpadnie, może zostać
wciągnięty w mechanizmy roweru i stać się przyczyną wypadku.
Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku koła
przedniego i może spowodować poważne obrażenia.
• Hamulce zaprojektowane do użytku jako hamulce tylne nie
mogą być używane jako hamulce przednie.
• Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą
spowodować poważne obrażenia kierującego rowerem. Zaleca-
my stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Uważać, aby nie dopuścić do dostania się oleju lub smaru na
szczęki hamulcowe. Jeżeli jakikolwiek olej lub smar dostanie się
na szczęki hamulcowe, należy wymienić szczęki hamulcowe. W
przeciwnym razie hamulce mogą nie działać prawidłowo.
• Sprawdzić, czy linka hamulca nie jest zardzewiała lub
postrzępiona i natychmiast wymienić linkę, w przypadku
stwierdzenia takich objawów. Jeśli te czynności nie zostaną
wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy
przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Droga hamowania będzie dłuższa w mokrych warunkach. Należy
wcześniej zmniejszyć prędkość i delikatniej używać hamulca.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się
ślizgać. W przypadku poślizgu opon, istnieje ryzyko upadku z
roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcze-
śniej oraz delikatniej.
• Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję
serwisową i zachować ją na przyszłość.
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
UWAGA:
• Podczas używania okładzin hamulcowych SHIMANO z
obręczami ceramicznymi, okładziny będą się zużywały
szybciej niż normalnie.
• Jeżeli okładziny hamulcowe zużyły się na tyle, że nie są
widoczne rowki, należy je wymienić na nowe.
• Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia
lub pogorszenia działania wynikającego z normalnego
użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub konserwacji,
prosimy kierować do sprzedawcy roweru.
Techniczna instrukcja serwisowa
Aby osiągnąć najlepsze działanie, zalecamy zastosowanie
następującej kombinacji.
Montaż dźwigni hamulca
Montaż hamulca
Wymiana okładzin
1.
Klucz imbusowy 5 mm
2.
Uchwyt linki
Koniec linki
Pancerz
Pancerz
Koniec linki
Śruba montażowa
Uchwyt linki
Taśma
Pancerz
Po wyregulowaniu położenia klocka hamulcowego, gdy
okładziny i powierzchnia obręczy są ustawione tak jak na
rysunku, dokręcić śrubę mocującą hamulca.
Nacisnąć dźwignię hamulca do oporu około 10 razy i
sprawdzić czy wszystko działa sprawnie i czy dystans jest
poprawny po użyciu hamulca.
Kierunek
obrotu obręczy
Kierunek
obrotu obręczy
Zbieżność
0,5 mm
Uwaga:
Uwaga:
Model BR-R560 pozwala na regulację kąta styczności
pomiędzy klockiem a obręczą (zbieżność). Regulacja
zbieżności umożliwia uzyskanie płynnej pracy
hamulca.
1 mm lub więcej
Śruba mocująca klocek
Klucz imbusowy 4 mm
3.
Otwarty
Zamknięty
Dźwignia szybko-
zwalniająca
Śruba regulacyjna linki
Kierunek
wsunięcia
okładzin
Uchwyt
okładziny
Uchwyt okładziny
Okładzina
Okładzina
Przód Przód
Tak samo w przednim i tylnym
Lewa strona
Tak samo w przednim i tylnym
Prawa strona
Okładzina
Nacisnąć
około 10 razy
BR-R560
ST-4500 / BL-R400
Standardowa pozycja
podczas montażu -
łeb śruby centrującej
znajduje się w
położeniu pokazanym
na rysunku.
Śruba centrująca
Śruba mocująca
Klucz imbusowy 5 mm
Śruba mocująca
Śruba mocująca
BR-R560
Tymczasowo zamocować pancerz do kierownicy np. za
pomocą taśmy.
SI-8EL0A
Moment dokręcenia:
6 - 8 Nm
Moment dokręcenia:
8 - 10 Nm
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Moment dokręcania śruby
linki: 6 - 8 Nm
Moment dokręcenia:
1 - 1,5 Nm
2.
6.
Ustawienie klocka hamulcowego Sprawdzić
4.
Następnie owinąć kierownicę taśmą wykończeniową.
Ścisnąć szczęki hamulca i osadzić je, gdy okładziny mocno
dotykają obręczy
1.
Montaż samego hamulca
Obrócić śrubę regulacyjną linki, aby ponownie wyregulować
odległość klocka hamulcowego.
Dokonaj nieznacznej regulacji za pomocą śruby centrującej.
Ustawić dźwignię szybkozwalniającą w położeniu
zamkniętym, a następnie wyregulować odległość klocka (tak
jak na poniższym rys.) i zamocować linkę.
5.
4.
3.
Ponowna regulacja odległości klocka hamulcowego
Centrowanie klocka hamulcowego
Połączenie linki
1.
4.
2.
3.
Dokręć śrubę mocującą.
Uwaga: Specyfi kacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
Usunąć okładzinę wysuwając ją wzdłuż rowka z uchwytu.
Są dwa różne rodzaje okładzin oraz uchwytów, przeznaczone do
stosowania odpowiednio z lewej i prawej strony. Wsunąć nowe
okładzin do rowków w uchwytach okładzin, uważając jednocze-
śnie na właściwy kierunek i położenie otworów na śruby.
− Aby uniknąć poważnych
urazów:
OSTRZEŻENIE
SI-8EL0A-03
Dźwignia hamulca
Hamulec szczękowy
Linka hamulca