UWAGA
SI-8JL0B-001-03
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
- Aby uniknąć poważnych urazów:
• Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania
układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe użycie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę panowania
lub wypadek, a w rezultacie — poważne obrażenia.
Ponieważ każdy rower może mieć inne charakterystyki
prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki
hamowania (w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i
charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi roweru.
Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym
sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także
praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
• Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno,
może dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do
przodu i poważnych obrażeń.
• Piasta przedniego hamulca Shimano Inter-M ma
wbudowany modulator mocy. System ten kontroluje siłę
hamowania, tak aby nie została zastosowana nadmierna
siła, gdy siła hamowania osiąga określoną wartość. Jeżeli
piasta nie jest wyposażona w modulator mocy, może
zostać zastosowana nadmierna siła hamowania. Z tego
powodu zalecamy używanie przedniego hamulca Shimano
Inter-M i piasty jako zestawu. Hałas powodowany przez
działanie modulatora po włączeniu hamulca nie stanowi
objawu usterki.
• Nie wolno dokręcać śruby mocującej linkę wewnętrzną
dołączonej do roweru. Takie działanie może spowodować
odłączenie się śruby mocującej linkę wewnętrzną.
• W przypadku używania hamulców BR-IM86-F/BR-IM85-F w
połączeniu z widelcami amortyzowanymi należy zwrócić uwagę
na wybór używanych widelców amortyzowanych. Proszę
zwrócić się o poradę do pracownika sklepu albo producenta
roweru. W razie wybrania nieodpowiedniego rodzaju widełek
amortyzowanych, widełki te mogą działać niepoprawnie
z powodu przegrzewania podczas hamowania lub braku
wytrzymałości widełek, co może prowadzić do wypadku.
• Dźwignie hamulca SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/
BL-IM65/BL-IM45 są wyposażone w mechanizm przełączania
trybu. Należy pamiętać, aby hamulców BR-IM86-F, BR-
IM85-F używać z mechanizmem w położeniu trybu C.R.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
• Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać,
czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.
• Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej
się ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko
upadku z roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i
hamować wcześniej oraz delikatniej.
• Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną
instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
W przypadku korzystania z układu hamulcowego
Shimano Inter-M należy unikać ciągłego używania
hamulców podczas długiego zjazdu ze zbocza, ponieważ
spowoduje to znaczne rozgrzanie wewnętrznych części
hamulca, co może pogorszyć działanie hamulców.
Może to również spowodować zmniejszenie ilości
smaru wewnątrz hamulca, co często prowadzi do takich
problemów jak niespodziewanie silne hamowanie.
Układ hamulcowy Shimano Inter-M zaprojektowano na
podstawie takich norm, jak ISO 4210 i DIN 79100-2. Te
normy określają osiągi dla masy całkowitej równej 100 kg.
Jednakże w układzie hamulcowym BR-IM86-F przyjęto
masę całkowitą równą 130 kg. Jeśli masa całkowita
przekroczy 100 kg (130 kg w przypadku BR-IM86-F), siła
hamowania zapewniana przez układ może okazać się
niewystarczająca do skutecznego wyhamowania roweru,
a ponadto może się pogorszyć trwałość całego układu.
“C” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami Cantilever.
“R” oznacza pozycję trybu zgodnego
z hamulcami rolkowymi.
Położenie trybu C.R
1.
9.
8.
4.
3.
3.
9.
8.
7.
6.
5.
10.
1.
2.
3.
4.
2.
1.
5.
2.
1.
7.
6.
4.
3.
2.
5.
Przedni układ hamulcowy Inter-M należy montować tylko z
lewej strony roweru mającego koła o rozmiarze co najmniej 26
cali. W razie zastosowania tego układu w mniejszych rowerach
siła hamowania może być zbyt duża i może dojść do wypadku.
Aby uzyskać najlepszą skuteczność przedniego hamulca
Shimano Inter-M, należy użyć zestawu linek i dźwigni
hamulca firmy Shimano. (Patrz wykaz produktów).
Sprawdzić, czy zespół hamulca przedniego jest pewnie
zamocowany do piasty za pomocą nakrętki mocującej
zespół hamulca.
Sprawdzić, czy oś piasty dotyka tyłu zakończenia widełek
oraz czy koło jest prawidłowo zamocowane do ramy za
pomocą zacisku albo nakrętki piasty. Jeśli koło nie jest
poprawnie zamocowane, może się odłączyć od ramy,
powodując poważny wypadek podczas jazdy.
Jeśli podczas korzystania z hamulca zaistnieje jedna z
poniższych sytuacji, należy natychmiast przerwać jazdę i w
punkcie sprzedaży poprosić o sprawdzenie i naprawę roweru.
W sytuacjach 1) i 2) przyczyną może być zbyt mała ilość smaru
w hamulcu, dlatego w punkcie sprzedaży należy poprosić o
nasmarowanie mechanizmu specjalnym smarem do hamulców
rolkowych. Należy pamiętać, aby przed nałożeniem smaru
zdjąć zatyczkę otworu smaru i wcisnąć wężyk w otwór od
tyłu. Nałożyć odpowiednią ilość smaru (około 5 g), powoli
obracając koło. Po nasmarowaniu sprawdzić, czy hamulec
działa prawidłowo oraz czy nie słychać nietypowych dźwięków.
Jeśli hamulce są często używane,
elementy wokół nich mogą stać
się gorące. Nie dotykać tych
elementów przez co najmniej 30
minut od momentu zakończenia
jazdy na rowerze.
Jeśli linka hamulca zardzewieje, pogorszy się
skuteczność hamowania. W takim przypadku należy
wymienić linkę hamulca na oryginalną linkę hamulca
Shimano i ponownie sprawdzić skuteczność hamowania.
Zespołu hamulca przedniego BR-IM86-F/BR-IM85-F oraz
zespołu piasty przedniej HB-IM70, DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H nie wolno demontować. W przypadku
demontażu nie będą już one poprawnie działać.
UWAGA:
• Używać kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno używać
kół z naciągiem radialnym, ponieważ szprychy i koło mogą po
uruchomieniu hamulców ulec uszkodzeniu, a hamowaniu może
towarzyszyć hałas.
• Przedni hamulec Inter-M różni się od konwencjonalnych
hamulców taśmowych tym, że wnętrze bębna hamulca jest
wypełnione smarem. Może to nieco utrudnić obracanie kołem,
zwłaszcza w chłodne dni.
• W przypadku silnego naciśnięcia dźwigni hamulca po
zatrzymaniu roweru i potrząśnięcia kołem będzie słychać, że
w hamulcach występuje niewielki luz. Jest to normalne i nie
powoduje żadnych problemów podczas jazdy.
• Aby sprawdzić rozchwianie
elementów, należy chwycić środek
kierownicy i jedne z przednich
widełek, co pokazano na ilustracji,
a następnie poruszać tymi
elementami do przodu i do tyłu,
w kierunku wskazywanym przez
strzałki.
Hamulce mają niewielki luz przy
pełnym naciśnięciu dźwigni
hamulca i potrząśnięciu kołem
(patrz powyżej), co utrudnia
sprawdzenie rozchwiania
elementów.
• Części nie są objęte gwarancją
w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania
wynikającego z normalnego użytkowania.
• Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub regulacji
prosimy kierować do sprzedawcy.
Elementy wokół
hamulca
Zatyczka otworu
smaru
Smar do
hamulca
rolkowego
Obracać
powoli.
12 mm lub więcej
SI-8JL0B-001
BR-IM86 -F
BR-IM85
-F
Techniczna instrukcja serwisowa
W celu uzyskania optymalnej skuteczności przedniego
układu hamulcowego Shimano Inter-M zaleca się stosowanie
opisanych poniżej kombinacji.
Hamulec BR-IM86-F/BR-IM85-F
Piasta
HB-IM70/DH-2R35-E-H/DH-3R35-H
Dźwignia
SB-8S20/ST-8S20
SB-7S45/BL-IM60
BL-IM65/BL-IM45
Linka hamulca
Mocowanie hamulca do ramy
Zamontować adapter i widełki przednie w taki sposób,
aby otwór gwintowany strony adaptera był skierowany
w górę, jak pokazano na rysunku.
Zamocować na śrubach mocujących pierścienie
zapobiegające spadaniu. Występy pierścieni zapobiegających
spadaniu powinny teraz dotykać przedniego widelca.
Sprawdzić, czy zespół hamulca przedniego jest pewnie
zamocowany do korpusu piasty za pomocą nakrętki
mocującej zespół hamulca.
Włożyć koło z zamontowanym zespołem hamulca
przedniego do oporu w zakończenie widełek i obrócić
dźwignię hamulca tak, aby dotykała ona adaptera. Następnie
zamocować koło za pomocą zacisku albo nakrętki piasty.
Nakrętka mocująca
zespołu hamulca
• W przypadku typu
Quick release: z rolkami
Powierzchnia z rolkami powinna
być skierowana na zewnątrz
• W przypadku typu z nakrętką
piasty: bez rolek
Zespół hamulca
Klucz imbusowy
5 mm
Śruba
mocująca
adapter
Otwór
gwintowany
strony
adaptera
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Pierścień
zapobiegający
spadaniu
Dotyka
Dotyka
Moment dokręcania: 15 - 20 Nm
• W przypadku typu Quick release:
dokręcić mocno dźwignię krzywki
Quick release.
Oś piasty
Dotyka
Dotyka
Adapter
Ramię
hamulca
Moment dokręcania:
5 - 7,5 Nm
Zamocować ramię hamulca za pomocą śruby mocującej
i wcisnąć pierścień zapobiegający spadaniu. Następnie
dosunąć wystającą część pierścienia zapobiegającego
spadaniu do adaptera.
Montaż linki hamulca
Po sprawdzeniu, że śruba i nakrętka regulacyjna są w pełni
dokręcone, włożyć zespół uchwytu pancerza zewnętrznego
do linki wewnętrznej w pokazanym kierunku.
Po sprawdzeniu, czy na tylnej stronie zespołu śruby
mocującej linki wewnętrznej znajduje się oznaczenie “F”,
przełożyć linkę wewnętrzną przez otwór w zespole śruby
mocującej linki wewnętrznej.
Umieścić elementy jak pokazano na poniższym rysunku
i dokręcić nakrętkę mocującą linki wewnętrznej. Użyć
TL-IM21 (narzędzie mocujące linkę wewnętrzną), aby
dokręcić nakrętkę mocującą linki wewnętrznej jak
pokazano na Rys. 1. Po dokręceniu sprawdzić, czy
nakrętka mocująca linkę wewnętrzną i linka wewnętrzna
są prawidłowo zorientowane jak pokazano na Rys. 2.
Nie wolno dokręcać śruby mocującej linkę wewnętrzną
dołączonej do roweru. Orientacja nakrętki mocującej linkę
wewnętrzną i linki wewnętrznej będzie nieprawidłowa, jak
pokazano na Rys. 3, co może spowodować odłączenie
nakrętki mocującej linkę wewnętrzną od hamulca.
• W przypadku typu z nakrętką piasty:
Oś piasty
Moment dokręcania:
20 - 25 Nm
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Pierścień
zapobiegający
spadaniu
Dotyka
Śruba mocująca
Klucz imbusowy 5 mm
Nakrętka regulacyjna
Zespół uchwytu
pancerza zewnętrznego
Śruba regulacyjna
Śruba mocująca linki
wewnętrznej
Oznaczenie "F"
Nakrętka mocująca
linki wewnętrznej
Rys. 1
101 mm
TL-IM21
Moment dokręcania:
6 - 8 Nm
Rys. 2
Rys. 3
Ustawić czerwony znak na podkładce mocującej linki
wewnętrznej tak, aby był on zwrócony w stronę rowka
w zespole nawijarki, po czym włożyć zespół śruby
mocującej linki wewnętrznej i wepchnąć ją do rowka w
zespole nawijarki tak daleko, jak się da.
Poprowadzić linkę wewnętrzną wzdłuż rowka w zespole
nawijarki.
Zaczepić linkę wewnętrzną na haku linki.
Włożyć zespół uchwytu pancerza zewnętrznego do
otworu ramienia hamulca od spodu i wsunąć go do
dolnej części otworu.
Po sprawdzeniu, czy zespół uchwytu pancerza
zewnętrznego jest bezpiecznie zamocowany z tyłu otworu
ramienia hamulca, założyć wewnętrzną nasadkę końcową.
Następnie tak ustawić wewnętrzną nasadkę końcową,
aby nie dotykała żebra ani szprych.
Obrócić śrubę regulacyjną linki w celu zamocowania linki
wewnętrznej.
Wyżłobienie w zespole nawijarki
Czerwony znak
na podkładce
mocującej linki
wewnętrznej
Śruba mocująca linki wewnętrznej
Włożyć zespół śruby mocującej
linki wewnętrznej do rowka w
zespole nawijarki tak daleko,
jak się da.
Rowek w zespole nawijarki Linka wewnętrzna
Linka wewnętrzna
Uchwyt linki
Ramię hamulca
Zespół uchwytu
pancerza
zewnętrznego
Zespół uchwytu
pancerza
zewnętrznego
Końcówka
wewnętrzna
Śruba regulacyjna
linki
Sprawdzić, czy czerwone znaki na podkładce mocującej
linki wewnętrznej są prawidłowo zorientowane ze śrubą
mocującą linki wewnętrznej i wciśnięte w zespole nawijarki.
Instalacja linki hamulca może zostać przeprowadzona
zgodnie z powyższą procedurą. Podczas demontażu linki
należy wykonać ją w odwrotnej kolejności.
Regulacja linki hamulca
Po sprawdzeniu, czy koło obraca się z oporem po
pociągnięciu linki hamulca, nacisnąć dźwignię hamulca
około 10 razy do samego chwytu w celu poprawnego
poprowadzenia linki hamulca.
Uwaga:
Jeśli linka hamulca nie wejdzie na miejsce, trzeba
będzie ją ponownie wyregulować po krótkim okresie
użytkowania.
Obrócić śrubę regulacyjną linki zespołu hamulca lub
dźwigni hamulca w celu uzyskania około 15 mm luzu
na dźwigni hamulca.
Po naciśnięciu dźwigni hamulca w celu sprawdzenia
skuteczności hamowania należy zabezpieczyć nakrętką
śrubę regulacyjną linki.
* Instrukcje serwisowe w innych językach są dostępne na
stronie: http://techdocs.shimano.com
Uwaga: w razie wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą
ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Czerwony znak
Czerwony znak
Nacisnąć
około
10 razy
15 mm luzu
Śruba regulacyjna linki
Śruba regulacyjna linki
Nakrętka
regulacyjna linki
Moment dokręcania:
1 - 2 Nm
Luz na dźwigni hamulca jest to odległość od
położenia spoczynkowego dźwigni hamulca do
położenia, w którym jest nagle przykładana siła w
chwili pociągnięcia dźwigni hamulca.
- Aby uniknąć poważnych urazów:
1) Jeśli po naciśnięciu dźwigni hamulca słychać
odbiegający od normy hałas.
2) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie duża.
3) Jeśli siła hamowania jest niespodziewanie mała.
Zakres ruchu linki musi wynosić przynajmniej
14,5 mm przy naciśniętej dźwigni hamulca. Jeśli jest
on mniejszy niż 14,5 mm, skuteczność hamowania
będzie mniejsza i hamulce mogą nie zadziałać.