Shimano ST-EF50 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

a
b
1
1
T
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
-
C
J
A
P
A
N
U
.
S
.
P
A
T
4
2
6
8
2
5
9
L
O
C
K
4
0
0
k
g
/
c
m
O
N
A
M
I
H
S
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Uwaga
Wyregulować tylną przerzutkę z odwrotną sprężyną typu RD-C201 od dolnej strony.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować
wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy
wymienić przerzutkę.
Należy okresowo czyścić przerzutkę i smarować wszystkie części ruchome (mechanizm
i kółka).
Jeżeli nie można dokonać regulacji zmiany biegów, sprawdzić stopień równoległości
tylnej części roweru. Sprawdzić również, czy nasmarowana jest linka oraz czy pancerz
nie jest zbyt długi lub zbyt krótki.
Jeżeli w wyniku poluzowania słychać nietypowy dźwięk w kółku, należy wymienić
kółko.
Jeżeli koło stanie się sztywne i trudne do obracania, należy je nasmarować.
Nie dawać żadnego smaru lub oleju do wnętrza piasty, w przeciwnym razie może się
on wydostać.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym i następnie ponownie
je smarować. Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym
i smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z koronek, wymienić koronki
i łańcuch.
Należy zawsze upewnić się, czy zestaw koronek nosi to samo
oznaczenie grupy. Nigdy nie używać kombinacji koronek
noszących różne oznaczenie grupy.
Stosowanie ram z wewnętrznym prowadzeniem linek jest bardzo
odradzane, ponieważ mają one tendencję do pogarszania
działania przerzutki SIS, ze względu na duże opory linek.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet
w przypadku gdy kierownica jest skręcona maksymalnie.
Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka
ramy, gdy kierownica jest maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne
ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy
obraca się mechanizm korbowy.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi,
prosimy kierować do profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić czy koła są dobrze zamocowane. Jeżeli koła są
w jakikolwiek sposób poluzowane, mogą one wypaść z widelca przedniego, czego
konsekwencją może być poważne zranienie.
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować
zasadowych lub kwaśnych środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ
mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem
sworznia do zastosowania, należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku
stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany jest sworzeń
wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać
wystarczającej siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie
łańcucha.
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha
z powodu zmiany ilości zębów koronek łańcuch skrócić
w innym miejscu niż miejsce gdzie łańcuch został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub
sworznia końcowego. Łańcuch zostanie uszkodzony,
jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został
połączony za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest
uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy
wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do zerwania łańcucha
i poważnego zranienia.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na
przyszłość.
Techniczna instrukcja serwisowa
SI-0027B
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie następującej
kombinacji.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Oznaczenia grupy
Dane techniczne
Przerzutka tylna
Napęd tylny
Wzmocniony sworzeń łączący
Sworzeń końcowy Sworzeń ogniwa
Czynność zmiany biegu
Zarówno dźwignia (A) jak i dźwignia (B) zawsze wracają do położenia wyjściowego, kiedy zostaną
puszczone po zmianie przełożenia. W czasie uruchamiania jednej z dźwigni zawsze należy
pamiętać, aby jednocześnie obracać ramieniem korby.
Aby zmienić z dużej koronki na mniejszą (Dźwignia A)
Aby przerzucić tylko 1 bieg, nacisnąć dźwignię (A) do położenia
(1). Aby przerzucić o dwa biegi za jednym razem, nacisnąć
dźwignię do położenia (2).
Aby zmienić z małej koronki na większą (Dźwignia B)
Nacisnąć dźwignię (B) jeden raz, aby przerzucić o jeden poziom
z większej na mniejszą tylną koronkę.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Zastosować chwyt kierownicy z maksymalną zewnętrzną
średnicą 32 mm.
Klucz imbusowy 5 mm
Moment dokręcania kluczem
imbusowym: 6 - 8 Nm
Wymiana główki piasty
Po wyjęciu osi piasty należy wykręcić
śrubę mocującą główkę (wewnątrz główki
piasty), i wymienić główkę.
Uwaga:
Nie należy próbować rozbierania główki,
ponieważ może to spowodować
niewłaściwe działanie.
Moment dokręcenia:
35 - 50 Nm
Korpus główki
Podkładka główki
Śruba mocująca główkę piasty
Demontaż
Montaż
Klucz imbusowy
10 mm (TL-WR37)
Montaż tylniej koronki
Kombinacja zębów kasety zębatek
Dźwignia (B)
1
2
Położenie początkowe
dźwigni (A)
Regulacja SIS
Montaż łańcucha
Zamontować łańcuch z przyczepioną blokadą regulacyjną Pro-Set.
Po zamontowaniu usunąć blokadę regulacyjną Pro-Set.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić przerzutkę w dolnym położeniu.
Uwaga:
Upewnić się, że linka jest
przymocowana w rowku.
Rowek
Przyłączyć linkę do tylnej przerzutki i po usunięciu luzu
początkowego linki, ponownie przymocować tylną przerzutkę, jak
pokazano na rysunku.
Pociągnąć
4. Regulacja SIS
Podczas obracania korbą nacisnąć dźwignię (B) w celu przerzucenia przerzutki na
największą koronkę. Następnie ponownie przesunąć dźwignię (A), aby przestawić
przerzutkę na koronkę drugiego biegu. Następnie przesunąć dźwignię (A) kasując
luz i obrócić korbę.
Moment dokręcenia:
5 - 7 Nm
Kiedy następuje zmiana na
trzeci bieg
Obrócić śrubę regulacyjną linki w prawo,
aby dokręcić ją dopóki łańcuch nie wróci
na koronkę drugiego biegu.
Najlepsze ustawienie
Najlepsze ustawienie jest wówczas, gdy śruba regulacyjna linki jest dokręcana
(obracana w prawo) do chwili wystąpienia hałasu bez poruszania dźwignią (A),
a następnie poluzowana (obrócona w lewo) o 90-180 stopni od tego punktu.
Nacisnąć dźwignię (A) w celu zmiany biegów i sprawdzenia czy w położeniu
któregoś z biegów występuje hałas.
Kiedy nie słychać hałasu
Obracać śrubę regulacyjną linki w lewo
w celu poluzowania jej do chwili, kiedy
łańcuch dotknie tylnej koronki i spowoduje
hałas.
W celu zapewnienia najlepszego działania przerzutki SIS okresowo, należy smarować
wszystkie elementy przeniesienia napędu.
1
1 2
2
2. Regulacja górna
Obrócić ramię korby odciągając ręcznie przerzutkę do
położenia biegu wysokiego, a następnie obrócić śrubę
regulacji górnej, aby ustawić tak, że kółko prowadzące
znajdzie się w linii z krawędzią zewnętrzną najmniejszej
koronki, patrząc od tyłu.
Obrócić ramię korby tak, aby ustawić przerzutkę
w dolnym położeniu.
3. Zabezpieczenie pancerza i linki
Nacisnąć dźwignię (B) przynajmniej siedem razy w celu
ustawienia dźwigni w najniższym położeniu. Odkręcić
śrubkę i zdjąć osłonę.
Wyciągnąć linkę jak pokazano na rysunku, a następnie
założyć nową.
1. Regulacja dolna
Obrócić śrubę regulacji dolnej tak, aby kółko
prowadzące przesunęło się do położenia bezpośrednio
w linii z największą koronką.
Kółko
prowadzące
Śruba regulacji
dolnej
Największa
koronka
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem.
Nanieść smar od końca z oznaczeniem, aby zachować
sprawność działania linki.
Oznaczenie
1
2
1 2
Kółko
prowadzące
Zewnętrzna krawędź
najmniejszej koronki
Śruba
regulacji
górnej
Moment dokręcenia:
0,3 - 0,5 Nm
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do
końca z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą
samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Umieścić pancerz tak, aby nie dotykał kosza i błotnika, w przeciwnym wypadku może wystąpić
problem z działaniem przerzutki.
Ustawić pancerz tak, aby jego długość była następująca.
Dodać 10 mm do długości pancerza od końca, który jest
włożony do uchwytu pancerza, do końca, który włożony jest
do ogniwa.
•Górne prowadzenie pancerza:
(Łańcuch powinien być na największej tarczy i największej koronce.)
Ustawić długość pancerza tak, aby tworzył łagodny łuk
oraz tak, żeby ogniwo zatrzymywało się w miejscu, gdzie
istnieje mała szpara pomiędzy ogniwem a jego blokadą.
•Dolne prowadzenie pancerza:
(Łańcuch powinien być na największej tarczy i największej koronce.)
Oparcie
pancerza
Dodać 10 mm
Ogniwo
Ogniwo
Blokada
ogniwa
Największa
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Największa
koronka
Największa
tarcza
Pozycja łańcucha
Przyłączyć linkę do przerzutki jak
pokazano na rysunku.
Blokada regulująca Pro-Set
Linka
Dźwignia (B)
Osłona
Śruba
Rama
Śruba haka
Nakrętka haka
Montaż tylnej przerzutki
Mocowanie na śrubę
Wepchnąć
i dokręcić
Moment dokręcenia:
8 - 10 Nm
5 mm Klucz imbusowy
Mocowanie na hak
Moment dokręcenia:
3 - 4 Nm
Hak
Linka
śruba regulująca
śruba regulująca
23
23
23
23
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na największej koronce
i największej tarczy)
Łańcuch
Największa koronka Największa tarcza
W przypadku każdej koronki,
powierzchnia z oznaczeniem
grupy powinna być
skierowana na zewnątrz i
ustawiona tak, aby oznaczenie
trójkąta (
) na każdej koronce
i część A (na której rowek jest
szeroki) główki piasty, były
wyrównane.
Rowek jest
szeroki tylko
w jednym miejscu.
a
c
-
1
4
T
A
Nakrętka kasety
Sześć koronek mocowanych jest
za pomocą nitów.
Moment dokręcenia:
30 - 50 Nm
Nakrętka
kasety
Narzędzie
(TL-SR21)
Demontaż
TL-LR15
OSTRZEŻENIE
Grupa Altus
Rapidfire Plus ST-EF50-8RT
Pancerz SIS
Przerzutka tylna RD-C201
Typ MGS
Piasta tylna FH-RM30-8
Biegi 8
Kaseta zębatek CS-HG50-8I / CS-HG40-8I
Łańcuch CN-HG50 / CN-HG40
Ślizg SM-SP18 / SM-BT18
Symbol modelu RD-C201
Typ MGS
Całkowita pojemność 43T
Największa koronka 34T
Najmniejsza koronka 11T
Różnica zębów w mechanizmie korbowym 20T
Symbol modelu Koronki Nazwa grupy Kombinacja ilości zębów
CS-HG50-8I 8
an
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T
CS-HG40-8I 8
ao
11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 34T
Oznaczenie
Podczas montowania koronek HG
zastosować narzędzie specjalne (TL-LR15)
do dokręcenia nakrętki kasety.
Uwaga: Specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polish)
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo wąski
łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
Srebrny
TL-CN32 / TL-CN23
8-/7-/6-biegowy wąski
łańcuch, taki jak
CN-HG50 / CN-IG51
Czarny
TL-CN32 / TL-CN23
6,5 mm
7,1 mm
Aby wymienić koronki HG zastosować
narzędzia specjalne
(TL-LR15) i TL-SR21,
aby odkręcić nakrętkę
kasety.
SI-0027B-03
  • Page 1 1

Shimano ST-EF50 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla