SMART Technologies Notebook 11 instrukcja

Typ
instrukcja
Niezwykłe stało się proste
Narzędzia 3D do
oprogramowania SMART
Notebook 11.1
Przewodnik użytkownika
Rejestracja produktu
Jeżeli zarejestrujesz swój produkt SMART, zawiadomimy C o nowych funkcjach i
uaktualnieniach oprogramowania.
Zarejestruj produkt online na stronie smarttech.com/registration.
Zachowaj następuce informacje, na wypadek konieczności kontaktu z pomo techniczną
SMART.
Klucz produktu:
Data zakupu:
Informacja o znakach towarowych
SMARTNotebook, smarttech, SMARTExchange, logo SMART i wszystkie slogany reklamowe SMART znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami
towarowymi firmy SMART Technologies ULC w USA i/lub innych krajach. Trimble i SketchUp znakami towarowymi firmy Trimble Navigation Limited.
Windows jest znakiem towarowym lub zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Microsoft Corporation w USA i/lub innych krajach. Mac i Mac OS X znakami
towarowymi Apple Inc., zarejestrowanymi w USA i innych krajach. Wszelkie nazwy produktów lub spółek należące do ob trzecich mogą b znakami
handlowymi swoich właścicieli.
Informacja o prawach autorskich
© 2013 SMARTTechnologiesULC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej publikacji nie może b powielana, transmitowana, przechowywana w
systemach wyszukiwania informacji lub tłumaczona na dowolny język, w dowolnej formie i w dowolny spob, bez uprzedniej pisemnej zgody udzielonej przez
fir SMART Technologies ULC. Informacje zawarte w niniejszej instrukcji mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia i nie stanow zobowiązania
firmy SMART.
Niniejszy produkt i/lub jego używanie podlega jednemu lub większej liczbie patentów amerykańskich.
www.smarttech.com/patents
03/2013
i
Spis treści
Rozdzi 1: Korzystanie z narzędzi 3D do oprogramowania SMART Notebook 1
Aktywacja narzędzi 3D do oprogramowania SMART Notebook 1
Wzbogacanie lekcji o elementy 3D 2
Rozpoczęcie pracy z narzędziami 3D do oprogramowania SMART Notebook 2
Rozdzi 2: Wstawianie modeli 3D i manipulowanie nimi 3
Wstawianie modeli 3D 3
Manipulowanie modelami 3D 4
Poruszanie s po scenach 3D 7
Ukrywanie modeli 3D przed ich prezentacją 9
Rozdzi 3: Korzystanie z oprogramowania do szkicowania SketchUp oraz z hurtowni
danych Trimble 3D 11
Korzystanie z oprogramowania do szkicowania SketchUp 11
Korzystanie z hurtowni danych Trimble 3D 12
Rozdział 1
1
Rozdział 1: Korzystanie z nardzi 3D do
oprogramowania SMART
Notebook
Aktywacja narzędzi 3D do oprogramowania SMART Notebook 1
Wzbogacanie lekcji o elementy 3D 2
Rozpoczęcie pracy z narzędziami 3D do oprogramowania SMART Notebook 2
Wtyczka narzędzi 3D do oprogramowania SMARTNotebook™ do oprogramowania do
nauczania przez współpracę SMARTNotebook umożliwia prezentac wizualną, którą można
manipulować w trzech wymiarach, by zwkszyć zaangażowanie studentów, uzyskując tym
samym lepsze zrozumienie i uznanie dla złożonych koncepcji.
Niniejszy podręcznik użytkownika zawiera informacje potrzebne do rozpoczęcia pracy z
narzędziami 3D do programu SMARTNotebook oraz oprogramowaniem do szkicowania
SketchUp™ i repozytorium Trimble® 3D Warehouse.
Aktywacja narzędzi 3D do oprogramowania
SMART Notebook
Aktywacja narzędzi 3D do oprogramowania SMART Notebook
1. W przypadku systew operacyjnych Windows® XP i Windows 7, wybierz Start >
Wszystkie programy > SMARTTechnologies > Narzędzia SMART > SMART
Product Update.
W przypadku systemu operacyjnego Windows 8, przejdź do ekranuAplikacje, przew do
opcji SMART Product Update i nacnij ją.
W systemach operacyjnych Mac OS wyszukaj i kliknij dwukrotnie
Aplikacje\SMARTTechnologies\Narzędzia SMART\Aktualizacja produktu SMART.
Zostanie wyświetlone okno SMART Product Update.
2. Kliknij Aktywuj obok opcji SMART Notebook.
Zostanie wyświetlone okno dialogowe Aktywacja oprogramowania SMART.
R O Z D Z I A Ł 1
Korzystanie z narzędzi 3D do oprogramowania SMART Notebook
2
3. Kliknij Dodaj.
4. Wpisz klucz produktu otrzymany od SMART w polu Klucz produktu, a następnie kliknij
Dodaj.
5. Kliknij opc Umowa licencyjna, przeczytaj umowę, a następnie kliknij Zamknij.
6. Jeśli akceptujesz umowę licencyjną, zaznacz pole wyboru Akceptuję warunki umowy
licencyjnej.
7. Kliknij Dalej.
Narzędzia 3D do oprogramowania SMART Notebook zostaną aktywowane.
8. Kliknij Zakończ, a następnie zamknij aplikac SMART Product Update.
Wzbogacanie lekcji o elementy 3D
Można włączać treści 3D do lekcji z wykorzystaniem oprogramowania SMARTNotebook.
Ponej przedstawiamy przyady, jak to zrob:
l Jeśli uczysz biologii, wstaw model 3D serca do pliku .notebook. Obracaj i zmieniaj rozmiar
modelu 3D, by przedstawić żne części serca.
l Jeśli uczysz angielskiego, wstaw model 3D miasta, o którym jest mowa w powieści, którą
klasa akurat czyta. Wprowadź scenę 3D, by nawigow na ulicach i wewnątrz budynków.
l Jeśli uczysz w szkole podstawowej, wstaw wiele modeli 3D i używaj funkcji Ukryj do
ujawniania odpowiedzi jako ćwiczenia pamięci.
Rozpoczęcie pracy z narzędziami 3D do
oprogramowania SMART Notebook
Aby rozpocząć pracę z narzędziami 3D do oprogramowania SMART Notebook, należy mieć
zainstalowane na komputerze oprogramowanie SMART Notebook, które spełnia wymagania
wyszczególnione w notach o wydaniu oprogramowania SMARTNotebook
(smarttech.com/kb/170421).
Rozdział 2
3
Rozdział 2: Wstawianie modeli 3D i
manipulowanie nimi
Wstawianie modeli 3D 3
Manipulowanie modelami 3D 4
Obracanie modelu 3D 4
Pauzowanie, odtwarzanie i ponowne uruchamianie animacji 5
Dodawanie etykiet 6
Poruszanie s po scenach 3D 7
Ukrywanie modeli 3D przed ich prezentacją 9
Używanie narzędzi SMARTNotebook 3D wymaga wstawienia modelu 3D do pliku .notebook.
Po wstawieniu modelu 3D można manipulować nim w taki sam sposób, w jaki manipuluje się
innymi obiektami w oprogramowaniu SMART Notebook.
U W A G A
Można wstawiać obrazy 2D i modele 3D na tę samą stronę i manipulować nimi w taki sam
sposób, w jaki manipuluje się innymi obiektami w oprogramowaniu SMART Notebook.
Wstawianie modeli 3D
Modele 3D są dostępne w folderze Obiekty 3D przykładowych ćwicz lekcyjnych i na stronie
SMARTExchange (exchange.smarttech.com), a także jako Google 3D Warehouse (patrz
Korzystanie z hurtowni danych Trimble 3D na stronie 12). Można także wstawiac własne modele
3D, jeśli są one w jednym z następujących formatów:
l COLLADA (.dae)
l 3D Object (.obj)
l FBX (.fbx)
U W A G A
Tekstury i inne informacje dla niektórych modeli 3D są zapisane w oddzielnych plikach i
folderach. Gdy wstawiasz te modele 3D, upewnij się, że plik modelu 3D znajduje się w
poprawnej strukturze plików wraz z pomocniczymi plikami i folderami.
R O Z D Z I A Ł 2
Wstawianie modeli 3D i manipulowanie nimi
4
Aby wstawić model 3D
1. Wybierz Wstaw > Plik 3D.
Zostanie wyświetlone okno dialogowe Wstaw plik 3D.
2. Przejdź do modelu 3D, który chcesz wstaw i wybierz go.
3. Naciśnij przycisk Otrz.
Na stronie pojawi s model 3D.
Manipulowanie modelami 3D
Po wstawieniu modelu 3D można manipulować nim w taki sam sposób, w jaki manipuluje się
innymi obiektami w oprogramowaniu SMART Notebook. W szczególności, można wykon
następujące czynności:
l Wycinać, kopiować i wklejać
l Klonow
l Przemieszczać
l Zmieniać rozmiar
l Blokować
l Dołączać linki i dźwięk
l Dodawać do kart galerii
U W A G I
l Więcej informacji na temat tych podstawowych opcji, patrz Pomoc do oprogramowania
SMARTNotebook.
l Gdy dodajesz model 3D na kartę Galerii, pojawia s on w kategorii Obiekty 3D
W uzupełnieniu tych podstawowych opcji, można wykonać następujące czynności:
l Obracać model 3D.
l Pauzować, wznawiać, odtwarzać i ponownie uruchamiać animac
l Dodawać etykiety
Obracanie modelu 3D
Można obracać model 3D wokół wielu osi. Po obceniu modelu 3D możesz go zresetować do
oryginalnego położenia.
R O Z D Z I A Ł 2
Wstawianie modeli 3D i manipulowanie nimi
5
Aby obróc model 3D wokół pojedynczej osi
1. Wybierz model 3D.
2. Naciśnij i przytrzymaj jeden z uchwytów obrotu.
3. Przecgnij palcem wokół środka modelu, następnie odsuń palec.
Aby obróc model 3D wokół wielu osi
1. Wybierz model 3D.
2. Naciśnij i przytrzymaj środkowy uchwyt obrotu.
3. Przecgnij palcem w kierunku, w którym chcesz obc model 3D, następnie odsuń palec.
Aby zresetować model 3D do pierwotnego położenia
1. Wybierz model 3D.
2. Naciśnij strzałkę menu modelu 3D i wybierz opc Resetuj obrót.
Pauzowanie, odtwarzanie i ponowne uruchamianie animacji
Jeśli model 3D zawiera animację, można wstrzymać, wznow i ponownie uruchomić.
U W A G A
Jeśli model 3D nie zawiera animacji, menu Animacja opisane w poniższych procedurach jest
zablokowane.
Aby wstrzymać animację
1. Wybierz model 3D.
2. Naciśnij strzałkę menu modelu 3D i wybierz opc Animacja > Odtrz/wstrzymaj
animac.
Aby wznowić odtwarzanie animacji
1. Wybierz model 3D.
2. Naciśnij strzałkę menu modelu 3D i wybierz opc Animacja > Odtrz/wstrzymaj
animac.
R O Z D Z I A Ł 2
Wstawianie modeli 3D i manipulowanie nimi
6
Aby ponownie uruchomić animację
1. Wybierz model 3D.
2. Naciśnij strzałkę menu modelu 3D i wybierz opc Animacja > Uruchom animac
ponownie.
Dodawanie etykiet
Można uż etykiet do podświetlenia różnych części modelu 3D. Etykie może być tekst,
kształt lub innych obiekt 2D.
Aby dod etykietę
1. Wybierz model 3D.
2. Kliknij prawym przyciskiem myszy model 3D w miejscu, w którym chcesz umieścić
etykietę, następnie wybierz Dodaj etykietę.
Pojawia s etykieta.
3. Aby umieśc tekst w etykiecie, kliknij dwukrotnie domyślny tekst etykiety i wpisz inny.
LUB
Aby umieśc kształt lub inny obiekt 2D w etykiecie, utwórz obiekt i przeciągnij go do
etykiety.
4. Opcjonalnie, upuść punkt połączenia etykiety w innym miejscu na modelu 3D.
Aby ukryć i wyświetl etykietę
1. Naciśnij punkt połączenia etykiety na modelu 3D.
Etykieta jest ukryta.
2. Naciśnij punkt połączenia etykiety na modelu 3D, by wyświetlić etykietę.
Aby usunąć etykietę
1. Zaznacz etykietę.
2.
Naciśnij przycisk Zamknij .
R O Z D Z I A Ł 2
Wstawianie modeli 3D i manipulowanie nimi
7
Poruszanie s po scenach 3D
Duże modele 3D, które zawierają wiele szczegółów wewnętrznych, nazywane scenami 3D.
Na scenach 3D można nawigować za pomocą kontrolek nawigacji oprogramowania SMART
Notebook.
U W A G I
l Za pomocą kontrolek nawigacji można nawigow na dowolnych modelach 3D. Niemniej,
nie wszystkie modele 3D zawiera szczegóły wewnętrzne. Jeśli wchodzisz do modelu
3D, który nie zawiera szczegółów wewnętrznych, wnętrze wydaje się puste lub ciemne.
l Jeżeli używasz systemu operacyjnego Mac, nie możesz weć na scenę 3D w trybie
pełnoekranowym. Aby weć na scenę 3D, najpierw opuść tryb pełnoekranowy, potem
wykonaj następującą procedurę.
Aby nawigować na scenie 3D
1. Wybierz model 3D.
2. Naciśnij strzałkę menu modelu 3D i wybierz opc Wejdź na sce 3D.
Oprogramowanie SMART Notebook wyświetla scenę 3D w trybie pełnoekranowym.
Wwietlana jest mapa sceny 3D, kontrolki nawigacji i przycisk Zamknij.
W S K A Z Ó W K I
o
Można nacisnąć szare obramowanie mapy, by przecgć je w inne miejsce strony,
jeśli zakrywa element, który chcesz pokazać. Można także zmniejszyć mapę,
naciskając i przecgając szare obramowanie w prawym dolnym rogu.
o
Można nacisnąć szare tło lub środkową iko kontroli nawigacji, by przecgnąć je w
inne miejsce strony, jeśli zakrywa element, który chcesz pokazać.
R O Z D Z I A Ł 2
Wstawianie modeli 3D i manipulowanie nimi
8
3. Nawigacja na scenie 3D za pomocą kontrolek nawigacji.
Przycisk Użyj, aby:
A Zmień orientac do ry.
B Zmień orientac w lewo.
C Zmień orientac w prawo.
D Zmień orientac w ł.
E Zwiększ wysokość.
F Przesuń do przodu na scenie.
G Przesuń w lewo na scenie.
H Przesuń w prawo na scenie.
I Przesuń do tyłu na scenie.
J Zmniejsz wysokość.
Alternatywnie, do nawigacji na scenie 3D można używ klawiszy.
Klawisz Użyj, aby:
W Zmień orientac do ry.
A Zmień orientac w lewo.
D Zmień orientac w prawo.
S Zmień orientac w ł.
PAGEUP Zwiększ wysokość.
STRZAŁKA W RĘ Przesuń do przodu na scenie.
STRZAŁKA W DÓŁ Przesuń w lewo na scenie.
R O Z D Z I A Ł 2
Wstawianie modeli 3D i manipulowanie nimi
9
Klawisz Użyj, aby:
STRZAŁKA W PRAWO Przesuń w prawo na scenie.
STRZAŁKA W DÓŁ Przesuń do tyłu na scenie.
PAGEDOWN Zmniejsz wysokość.
ESC Zamknij
U W A G A
Gdy nawigujesz na scenie 3D, czerwony wskaźnik na mapie wskazuje, w którym miejscu
się znajdujesz i w którą stronę patrzysz. Strzałka pośrodku wskazuje orientac. Strzałka
staje się kółkiem, gdy patrzysz bezpośrednio w górę lub w ł.
Poziom Nachyl Odchyl
Poza ekranem (poziom) Do góry W ł
4. Po zakończeniu kliknij przycisk Zamknij .
Ukrywanie modeli 3D przed ich prezentacją
Jeśli chcesz ukryć modele 3D w pliku .notebook przed ich prezentacją, możesz uż funkcji
Ukryj, by nakryć modele 3D magicznym kapeluszem.
U W A G A
Jeśli ukryjesz modele 3D na tej samej stronie, na której są magiczne kapelusze, każdy
magiczny kapelusz ma wstążkę w innym kolorze.
Aby ukryć model 3D pod magicznym kapeluszem
1. Wybierz model 3D.
2. Naciśnij strzałkę menu modelu 3D i wybierz opc Ukryj > Ukryty.
Aby zmienić kolor magicznego kapelusza
1. Wybierz magiczny kapelusz.
2. Naciśnij strzałkę menu magicznego kapelusza i wybierz opc Ukryj > Zmień kolor.
R O Z D Z I A Ł 2
Wstawianie modeli 3D i manipulowanie nimi
10
Aby odsłonić model 3D pod magicznym kapeluszem
Naciśnij ikonę kapelusza w lewym dolnym rogu.
Rozdział 3
11
Rozdział 3: Korzystanie z oprogramowania
do szkicowania SketchUp oraz
z hurtowni danych Trimble 3D
Korzystanie z oprogramowania do szkicowania SketchUp 11
Korzystanie z hurtowni danych Trimble 3D 12
Możesz korzystać z następucych narzędzi 3D z narzędziami 3D programu SMART Notebook:
l Oprogramowanie do szkicowania SketchUp
l Hurtownia danych Trimble 3D Warehouse
Korzystanie z oprogramowania do szkicowania
SketchUp
Oprogramowania do szkicowania SketchUp można używać do tworzenia modeli 3D. Te modele
3D można zapisywać w formacie COLLADA (.dae), a następnie wstawiać je do oprogramowania
SMART Notebook.
Aby zapisać model 3D w formacie .dae
1. Otwórz model 3D w oprogramowaniu do szkicowania SketchUp.
2. Wybierz Plik > Eksportuj > Model 3D.
Zostanie wyświetlone okno dialogowe Eksportuj model.
3. Wsk lokalizację do zapisania pliku.
4. Wpisz naz pliku w polu Nazwa pliku.
5. Wybierz Plik COLLADA (*.dae) z listy rozwijanej Typ eksportu.
6. Naciśnij Eksportuj.
Aby wstawić model 3D do oprogramowania SMART Notebook
Patrz Wstawianie modeli 3D na stronie 3.
R O Z D Z I A Ł 3
Korzystanie z oprogramowania do szkicowania SketchUp oraz z hurtowni danych Trimble 3D
12
Korzystanie z hurtowni danych Trimble 3D
Trimble 3D Warehouse to repozytorium online modeli 3D. Karta Galeria w programie SMART
Notebook zawiera link do hurtowni Trimble 3D Warehouse. Za pomocą tego linku można
wyszukiwać modele 3D i pobierać je na dysk twardy swojego komputera. Modele 3D można
wstawiać do plików .notebok.
Pobieranie modeli 3D z repozytorium Trimble 3D Warehouse
1.
Naciśnij kartę Galeria .
2. Naciśnij przycisk Trimble 3D Warehouse.
Repozytorium Trimble 3D Warehouse pojawia się w dolnej sekcji karty Galeria.
3. Wyszukaj model 3D, który chcesz pobrać.
Zaznacz model.
4. Naciśnij opc Pobierz model, a następnie kliknij na łącze Pobierz obok pliku Collada
(.zip).
U W A G I
o
Gdy pobierasz model 3D pierwszy raz, aplikacja Trimble 3D Warehouse może
poprosić o wybranie nazwy użytkownika.
o
Jeśli używasz systemu operacyjnego Mac OS X i anulujesz pobieranie, model 3D
zostanie mimo to zapisany w folderze Pobrane.
5. Zapisz plik .zip na komputerze.
6. Wypakuj zawartość archiwum .zip do wybranego folderu na komputerze.
Wstawianie modelu 3D, pobranego z Trimble 3D Warehouse
Patrz Wstawianie modeli 3D na stronie 3.
SMARTTechnologies
smarttech.com/support
smarttech.com/contactsupport
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18

SMART Technologies Notebook 11 instrukcja

Typ
instrukcja