Beta 1893/1234YF Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

86
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA I ZALECENIA DOTYCZĄCE STACJI ŁADOWANIA KLIMATYZATORÓW POJAZDÓW GAS
R1234YF PRODUKOWANEJ PRZEZ:
BETA UTENSILI S.P.A.
Via A. Volta 18,
20845 Sovico (MB)
WŁOCHY
Dokumentacja oryginalna sporządzona jest w języku WŁOSKIM.
Starannie przechowywać instrukcje dotyczące bezpieczeństwa i przekazać je personelowi korzystającemu z urządzenia.
PRZEZNACZENIE UŻYTKOWE
- Stacja ładowania klimatyzatorów pojazdów przeznaczona jest do następującego użytku:
• do stosowania wyłącznie w układach klimatyzacji dla pojazdów: GAS R1234YF
- Nie są dozwolone następujące operacje:
• zabronione jest stosowanie z dodatkami
• zabrania się używania w środowisku wilgotnym, mokrym i nie wystawiać na działanie deszczu czy śniegu
• zabrania się używania poza specykacjami technicznymi zawartymi w tabeli DANE TECHNICZNE
• zabrania się stosowania do wszelkich innych celów niż te określone
BEZPIECZEŃSTWO NA STANOWISKU PRACY
Nie używać stacji ładowania klimatyzatorów pojazdów w pomieszczeniach zawierających atmosferę potencjalnie
wybuchową lub materiały łatwopalne, ponieważ mogą powstać iskry i spowodować zapalenie się pyłów lub oparów.
Nie pozwalać dzieciom lub osobom postronnym zbliżać się do stanowiska pracy podczas używania stacji ładowania
klimatyzatorów pojazdów. Obecność innych osób powoduje rozproszenie uwagi i może spowodować utratę kontroli
podczas użytkowania.
Nie wdychać ewentualnych szkodliwych gazów emitowanych przez stację ładowania klimatyzatorów pojazdów, podczas
pracy przy silniku.
Stosować stację ładowania klimatyzatorów pojazdów w miejscu suchym, unikając wilgoci.
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA ODNOŚNIE STACJI ŁADOWANIA KLIMATYZATORÓW POJAZDÓW
- Przed użyciem sprawdzić, czy stacja ładowania klimatyzatorów pojazdów nie została uszkodzona i czy nie ma zużytych części.
- Nie używać stacji ładowania klimatyzatorów pojazdów, jeśli jest uszkodzona i nie próbować jej otwierać lub modykować.
- Przed podłączeniem do instalacji, zamknąć wszystkie zawory.
- Nie napełniać zbiornika czynnika powyżej 80%.
- Okresowo sprawdzać integralność stacji ładowania klimatyzatorów pojazdów i odnośnych akcesoriów.
- W żaden sposób nie należy przykrywać stacji ładowania klimatyzatorów pojazdów podczas używania. Należy zapewnić
odpowiednią przestrzeń do wentylacji.
- Nie używać stacji ładowania klimatyzatorów pojazdów w środowisku wilgotnym, mokrym i nie wystawiać jej na deszcz.
ZALECENIA ODNOŚNIE BEZPIECZEŃSTWA PERSONELU
- Zaleca się maksymalną uwagę, starając się zawsze skupić na czynnościach, które się wykonuje. Nie używać stacji ładowania
klimatyzatorów pojazdów, gdy jest się zmęczonym lub pod wpływem narkotyków, alkoholu lub leków.
Należy zawsze stosować następujące środki ochrony indywidualnej:
• obuwie ochronne
• okulary ochronne z osłoną boczną
• maskę ochronną
• rękawice chroniące przed czynnikami zycznymi i chemicznymi
- Wszystkie przewidziane prace wykonywać w pomieszczeniach suchych i dobrze wentylowanych.
- Upewnić się, że kable detektora sygnału są oddalone od wirników, ruchomych części i przewodu paliwowego.
BARDZO WAŻNE, ABY PRZED UŻYCIEM STACJI ŁADOWANIA
KLIMATYZATORÓW POJAZDÓW PRZECZYTAĆ CAŁĄ NINIEJSZĄ
INSTRUKCJĘ OBSŁUGI. NIEPRZESTRZEGANIE ZASAD
BEZPIECZEŃSTWA I INSTRUKCJI OBSŁUGI MOŻE BYĆ PRZYCZYNĄ
POWAŻNYCH WYPADKÓW.
UWAGA
87
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
- Nie nosić luźnej odzieży, bransoletek, łańcuszków czy metalowych przedmiotów podczas pracy przy pojeździe.
- Przerywać zawsze zasilanie przed wykonywaniem czynności kontroli uszkodzeń lub czyszczenia: ten środek prewencyjny
zapobiega przypadkowemu uruchomieniu stacji, umożliwiając bezpieczne działanie.
PRAWIDŁOWE STOSOWANIE STACJI ŁADOWANIA KLIMATYZATORÓW POJAZDÓW
- Nie używać stacji ładowania klimatyzatorów pojazdów, jeśli jest uszkodzona.
- Stacja ładowania klimatyzatorów pojazdów nie może być przerabiana. Zmiany mogą zmniejszyć skuteczność środków
bezpieczeństwa i zwiększyć ryzyko dla operatora.
- Naprawa stacji ładowania klimatyzatorów pojazdów może być wykonana wyłącznie przez fachowy personel i tylko przy użyciu
oryginalnych części zamiennych.
- Nie używać stacji ładowania klimatyzatorów pojazdów z napięciami innymi niż te wskazane w tabeli DANE TECHNICZNE.
- Do czyszczenia używać suchej szmatki, odłączając zawsze stację ładowania klimatyzatorów pojazdów . Nigdy nie
używać wilgotnych lub mokrych szmatek.
- Nigdy nie ustawiać stacji poziomo, gdyż pojawiłyby się wycieki oleju.
NOMINALNE NAPIĘCIE ROBOCZE
TYP CZYNNIKA CHŁODNICZEGO
POMPA PRÓŻNIOWA
KOMPRESOR
PRĘDKOŚĆ ODZYSKU
ZBIORNIK GAZOWY
FILTRY
TEMPERATURA ROBOCZA
WYMIARY
WAGA
220-240V – 50-60Hz
GAS R1234YF
140/lm – 0.1Mbar
1/3hp – 12cc
500 gr/min.
15Kg
Wysokowydajny ltr
10°C 50°C
470x620x1150 mm
78 kg
DANE TECHNICZNE
ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ PRZEWIDZIANE W TRAKCIE UŻYWANIA STACJI ŁADOWANIA
KLIMATYZATORÓW POJAZDÓW
Nieprzestrzeganie poniższych zaleceń może spowodować obrażenia ciała i/lub patologie.
UŻYWAĆ ZAWSZE RĘKAWIC CHRONIĄCYCH PRZED CZYNNIKAMI FIZYCZNYMI I
CHEMICZNYMI PODCZAS STOSOWANIA STACJI ŁADOWANIA KLIMATYZATORÓW
POJAZDÓW
UŻYWAĆ ZAWSZE OBUWIA OCHRONNEGO
STOSOWAĆ ZAWSZE OKULARY OCHRONNE Z OSŁONĄ BOCZNĄ
UŻYWAĆ MASKI CHRONIĄCEJ PRZED CZYNNIKAMI FIZYCZNYMI
Może być wymagane użycie dodatkowego wyposażenia ochrony osobistej w zależnosci od wartości
określonych w ankiecie dotyczącej higieny środowiskowej/analizy ryzyka, w przypadku gdy wartości
przekraczają limity określone w obowiązujących przepisach.
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Standardowe wyposażenie jest zawsze kompletne i najwyższej jakości:
Wersja R1234YF
- 1 wąż wysokiego ciśnienia (czerwony).
- 1 wąż niskiego ciśnienia (niebieski).
- 1 złączka do butli.
- 1 szybkozłączka R1234YF wysokiego ciśnienia (czerwona).
- 1 szybkozłączka R1234YF niskiego ciśnienia (niebieska).
88
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
SZYBKOZŁĄCZKA Z POKRĘTŁEM BEZPIECZEŃSTWA
Otwierać szybkozłączkę, przykręcając zgodnie z ruchem wskazówek zegara za pomocą odpowiednich pokręteł, aby uniknąć
wycieku gazu do środowiska. (Patrz rys. 1).
Zaleca się opróżnić rury i odczekać kilka minut przed odłączeniem połączeń układu klimatyzacji, aby uniknąć
uszkodzenia pierścieni uszczelniających.
Rysunek 1
Przed użyciem maszyny po raz pierwszy, usunąć śrubę ustalającą, która chroni ogniwo obciążnikowe podczas
transportu. (Patrz rys. 2).
UŻYCIE
Rysunek 2
Podłączyć kabel zasilający do sieci (220V AC jednofazowy) i włączyć stację za pomocą głównego przełącznika
- Sprawdzić, czy zawory są ZAMKNIĘTE.
- Sprawdzić poziomy olejów (pompy próżniowej i zbiornika nowego oleju).
- Po włączeniu stacji sprawdzić poziom czynnika chłodniczego w zbiorniku, za pomocą wartości pokazanej na wyświetlaczu.
- Sprawdzić, czy układ klimatyzacji to R1234YF i używać odpowiedniej stacji ładowania.
- Sprawdzić, czy układ klimatyzacji ma 1 złącze czy 2 złącza.
Podłączyć węże do stacji ładowania, CZERWONY do wysokiego ciśnienia i NIEBIESKI do niskiego ciśnienia, używając
odpowiednich złączek. Po wykonaniu połączenia należy pamiętać, aby otworzyć zawory „HP-LP” i wykonać fazę próżniową przez
3 min., aby usunąć powietrze obecne w wężach.
PANEL PRZYRZĄDÓW (ilustracja 3, ilustracja 4)
ilustracja 3 ilustracja 4
1
4
7
3
12
2
11
8
10
5 6
9
89
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
Panel przyrządów został zbudowany w taki sposób, aby ułatwić zrozumienie funkcji, na pierwszy rzut oka. Wszystkie wskaźniki,
klawisze i zawory są kolorowe i oznaczone symbolami:
1 - Manometr wysokiego ciśnienia: służy do sprawdzania i diagnozowania układu klimatyzacji (Rysunek 3).
2 - Manometr niskiego ciśnienia: służy do sprawdzania i diagnozowania układu klimatyzacji i sprawdzania próżni (Rysunek 3).
3 - Zawór wysokiego ciśnienia: umożliwia komunikację pomiędzy Stacją ładowania a układem klimatyzacji (Rysunek 4).
4 - Zawór niskiego ciśnienia: umożliwia komunikację pomiędzy Stacją ładowania a układem klimatyzacji (Rysunek 4).
5 - Złączka wysokiego ciśnienia: służy do podłączenia węża łączenia do układu klimatyzacji (Rysunek 4).
6 - Złączka niskiego ciśnienia: służy do podłączenia węża łączenia do układu klimatyzacji (Rysunek 4).
7 - Podświetlany wyświetlacz graczny: wyświetla funkcje Stacji (Rysunek 3).
8 - Klawisz : służy do przewijania funkcji Stacji w celu ustawiania czasu i ilości gazu i oleju (Rysunek 3).
9 - Klawisz : służy do przewijania funkcji Stacji w celu ustawiania czasu i ilości gazu i oleju (Rysunek 3).
10 - Klawisz : służy do potwierdzenia ustawionych funkcji (Rysunek 3).
11 - Klawisz : służy do przerwania jakiejkolwiek operacji (Rysunek 3).
12 - Port szeregowyy: służy do corocznej aktualizacji bazy danych (Rysunek 4).
SYNTETYCZNY OPIS CYKLI PRACY
Po włączeniu wyświetlacz automatycznie ustawia się na bazie danych i umożliwia automatyczne wykonanie zaprogramowa-
nego programu na podstawie: MARKA-MODEL-ROK PRODUKCJI-RODZAJ INSTALACJI TYP OLEJU I ILOŚĆ ZAWARTA W
KOMPRESORZE - ILOŚĆ GAZU znajdującego się w instalacji.
- FAZA 2: próżnia i kontrola szczelności układu klimatyzacji (czas próżni i kontroli szczelności są ustawiane przez operatora).
- FAZA 3: Wprowadzanie ustawionej ilości nowego oleju do układu klimatyzacji (system z opóźnieniem czasowym).
Cykl ręczny
- FAZA 1: odzyskiwanie gazu z układu klimatyzacji, sprawdzanie ewentualnych pęcherzy gazu chłodniczego i automatyczne
odprowadzanie zużytego oleju.
90
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
- FAZA 4: Wprowadzanie ustawionej ilości znacznika.
- FAZA 5: Kontrola pod ciśnieniem wycieków instalacji pojazdu.
Cykl automatyczny
Po naciśnięciu klawisza startu rozpoczyna się cykl automatyczny, a FAZY od 1 do 5, wskazane w poprzednim rozdziale, są
wykonywane automatycznie.
W tej fazie, stacja może się zatrzymać tylko w dwóch przypadkach:
- Kiedy skończy cały cykl pracy.
- Gdy w fazie kontroli próżni wykryty zostanie wyciek w układzie. Cykl automatyczny przeprowadzi poszczególne fazy zgodnie
z ustawionymi parametrami, które można odczytać obok odnośnych ikon. W razie potrzeby można zmodykować dane,
klikając na Klawisz , żądana ikona, używając klawiszy do ustawienia żądanej ilości, a następnie naciskając
Klawisz . W tym przypadku ustawiona wartość pojawi się obok ikony. Powracając klawiszy do ikony startowej
i klikając Klawisz , rozpocznie się cykl automatyczny z wartościami zmodykowanymi przez użytkownika. Po
zakończeniu cyklu i powrocie do ekranu wybranego pojazdu ponownie pojawią się wartości domyślne.
Można:
- Ustawić Czas próżni (w minutach).
- Ustawić Czas kontroli szczelności układu (w minutach).
- Ustawić ilość nowego oleju do uzupełnienia (w gramach).
- Ustawić ilość znacznika do wprowadzenia (w gramach).
- Ustawić ilość czynnika chłodniczego do uzupełnienia (w gramach).
Fazy automatyczne:
- Kontrola wycieków gazu ze stacji i odprowadzanie pozostałości gazowych.
- Odzyskiwanie i odprowadzanie zużytego oleju.
- Próżnia i kontrola szczelności układu.
- Wprowadzania nowego oleju i znacznika.
- Kontrola wycieków pod ciśnieniem instalacji pojazdu.
- Uzupełnianie czynnika chłodniczego.
Na Początku i na Końcu każdego Cyklu możliwe jest Monitorowanie Ciśnienia
Jeśli podczas fazy próżniowej wskaźnik niskiego ciśnienia nie spadnie poniżej lub 0,600 Mbar, próżniomierz
emituje ciągły sygnał akustyczny, który oznacza wykrycie wycieku; należy sprawdzić przyczynę i powtórzyć fazę
próżniową.
Ustawienia
- Napełnianie zbiornika (butli) nastawianą ilością.
- FAZA 6: Automatyczne uzupełnianie ustawionej ilości gazu w układzie klimatyzacji.
91
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
- Kontrola kalibracji dla wagi elektronicznej.
- Ustawianie języka.
Baza danych
- Wykonanie zaprogramowanego programu.
FUNKCJE SPECJALNE
- Manual
- Akcesoria
- Ustawienia:
- Info
Opis funkcji specjalnych:
- Manual: cykl ręczny i cykl automatyczny.
- Akcesoria:
• Tylko dla 1893/1234YF drukowanie cykli roboczych (opcjonalnie).
• Program systemu mycia (opcjonalnie).
• Próba szczelności za pomocą azotu (opcjonalnie).
• Próba czujnika temperatury układu klimatyzacji (opcjonalnie).
- Ustawienia:
• Ustawianie daty - godziny.
• Ustawianie języka.
92
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
• Test tarowania.
• Ładowanie z butli zewnętrznej.
• Ustawienia LCD i aktualizacja pliku.
- Info:
• Model stacji.
• Wersja oprogramowania.
• Konguracja.
Opis bazy danych:
- Marka.
- Model.
- Rok produkcji od-do.
- Rodzaj instalacji.
- Typ oleju i ilość zawarta w kompresorze.
- Ilość gazu zawartego w instalacji.
Wartości wyrażone w bazie danych nie są wiążące, nie ponosimy odpowiedzialności za ewentualne nieścisłości.
ANALITYCZNY OPIS CYKLI
Cykl ręczny
Kontrola wstępna: podczas włączania stacji przeprowadza test na werykację anomalii i możliwych wycieków gazu na stacji przez
30 sekund (Test początkowy).
- Faza 1: odzyskiwanie gazu z układu klimatyzacji i automatyczne odprowadzanie zużytego oleju.
• Otworzyć zawory wysokiego i niskiego ciśnienia.
• Wybrać klawiszem funkcję -RĘCZNY- i nacisnąć klawisz .
• Wybrać klawiszem funkcję -ODZYSKIWANIE- i nacisnąć klawisz .
• Rozpoczyna się faza odzyskiwania gazu.
Pod koniec fazy odzyskiwania stacja automatycznie sprawdza, czy w układzie klimatyzacji pozostały pęcherze czynnika
chłodniczego, a ilość odzyskanego gazu jest wyświetlana na Wyświetlaczu.
• Po tej kontroli stacja przechodzi, nadal automatycznie, do ściągania zużytego oleju do specjalnego zbiornika (patrz ilustracja
4).
Jeśli podczas kontroli nastąpi powrót ciśnienia, Stacja automatycznie wykona odzyskiwanie wszystkich pęcherzy czynnika
chłodniczego.
93
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
- Faza 2: Próżnia i kontrola szczelności układu klimatyzacji (czas próżni i kontrola szczelności są ustawiane przez operatora).
• Otworzyć zawory wysokiego i niskiego ciśnienia.
• Wybrać klawiszem funkcję -RĘCZNY- i nacisnąć klawisz .
• Wybrać klawiszemi funkcję -PRÓŻNIA- i nacisnąć klawisz .
• Ustawić klawiszami żądany czas próżni (zalecane są czasy od 20 do 30 minut) i nacisnąć , aby zapisać.
• Wybrać klawiszem funkcję kontroli próżni, po wejściu do funkcji kontroli próżni ustawić/wprowadzić za pomocą
klawiszy pożądany czas kontroli próżni i nacisnąć , aby zapisać. Wrócić za pomocą na próżnię i
nacisnąć klawisz dwa razy.
• W tym momencie rozpoczyna się faza Próżni, podczas której wyświetlacz pokazuje czas pozostały do końca tej fazy oraz
próżnię w Mbar. Po upływie ustawionego czasu stacja przeprowadza kontrolę szczelności za pomocą próżniomierza przez
wstępnie ustawiony czas. Po zakończeniu kontroli szczelności stacja sygnalizuje serią „BEEP”, że faza się zakończyła.
Jeśli podczas kontroli szczelności nastąpi wyciek, stacja wyemituje ciągły sygnał dźwiękowy.
- Faza 3: Wprowadzanie nowego oleju do układu klimatyzacji.
Jeśli to konieczne, po zakończeniu fazy próżniowej możliwe jest uzupełnienie oleju kompresora z układu klimatyzacji przy
użyciu odpowiedniego zbiornika (patrz ilustracja 4), poprzez następujące operacje.
• Otworzyć zawory wysokiego i niskiego ciśnienia.
• Wybrać klawiszem funkcję -RĘCZNY- i nacisnąć klawisz .
• Wybrać klawiszem funkcję -WPROWADZANIE OLEJU- i nacisnąć klawisz .
• Ustawić za pomocą klawiszy żądaną ilość nowego oleju i nacisnąć klawisz .
• W przypadku znacznika postępować jak z olejem (max zalecana ilość 5/10 g).
- Faza 4: Automatyczne uzupełnianie gazu w układzie klimatyzacji.
• Otworzyć zawory wysokiego i niskiego ciśnienia.
• Wybrać klawiszem funkcję -RĘCZNY- i nacisnąć klawisz .
• Wybrać klawiszem funkcję -UZUPEŁNIANIE- i nacisnąć klawisz .
Ustawić za pomocą klawiszy ilość gazu, wyrażoną w gramach, do uzupełnienia w układzie klimatyzacji i nacisnąć
klawisz .
• Rozpoczyna się faza Reintegracji 10% gazu przewidzianego dla samochodu. Po wprowadzeniu tej ilości do obwodu
samochodu wykonywana jest kontrola szczelności instalacji samochodu przez 2 minuty - jeśli w systemie nie ma wycieków,
wprowadzany gaz jest odzyskiwany i automatycznie wprowadzana jest całkowita ilość gazu chłodniczego przewidziana dla
pojazdu, a na wyświetlaczu pojawia się brakująca ilość Gazu, aby osiągnąć ustalony ładunek.
• Stacja sygnalizuje serią „BEEP”, że faza się zakończyła.
Jeśli na wyświetlaczu pojawi się komunikat Pusta Butla, należy napełnić zbiornik.
94
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
Stacja ładowania automatycznie kompensuje ilość gazu zawartego w wężach ok. 100g.
Przypomina się, że naciśnięcie przycisku przerywa wszystkie operacje.
- Faza 5: Monitorowanie ciśnień układu klimatyzacji:
Zamknąć zawory „HP-LP” przed rozpoczęciem testu.
• Po uzupełnieniu czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji następuje kontrola szczelności ciśnieniowej układu
klimatyzacji.
• Trzymać stację ładowania podłączoną do układu klimatyzacji i zawory zamknięte.
Włączyć silnik samochodu, z klimatyzatorem na minimalnej temperaturze i wentylatorem na maksimum, przez ok. 3/5 min.
• Sprawdzić wysokie i niskie ciśnienie na odnośnych manometrach (czerwony/wysokie niebieski/niskie).
Temperatura
otoczenia
Niskie ciśnienie
R1234YF
Wysokie ciśnienie
R1234YF
°C
Bar
min – max
Bar
min – max
15,5 0,5 – 2,5 6,5 – 10
18 0,5 – 2,5 7 – 12
22 0,5 – 2,5 8 – 14
30 0,5 – 2,5 10 – 17
35 0,5 – 2,5 11,5 – 20
40 0,5 – 3 14 – 22
TABELA CIŚNIEŃ
Nagrzewnica:
Nagrzewnica włączy się automatycznie na początku Fazy Próżni i wyłączy się automatycznie natychmiast po osiągnięciu 10
barów ciśnienia.
Ciśnienie robocze wynosi od 6 do 10 Bar
Cykl automatyczny
Po włączeniu wyświetlacz ustawia się na Bazie danych:
- Wybrać markę z klawiszem i nacisnąć klawisz .
- Wybrać model z klawiszem i nacisnąć klawisz .
- Wybrać rok produkcji z klawiszem i nacisnąć klawisz .
- Sprawdzić, czy ustawione wstępnie wartości są poprawne, nacisnąć klawisz i maszyna będzie działać cyklem
automatycznym.
Jeśli chce się zmienić wstępnie ustawione wartości, postępować w następujący sposób:
- Odzyskiwanie gazu:
• Otworzyć zawory wysokiego i niskiego ciśnienia.
• Wybrać klawiszem funkcję -AUTOMATYCZNY- i nacisnąć klawisz .
• Ustawić za pomocą klawiszy żądany czas Kontroli Próżni i nacisnąć aby zapisać.
• Ustawić za pomocą klawiszy żądaną ilość nowego oleju i nacisnąć aby zapisać.
• Ustawić za pomocą klawiszy ilość gazu, wyrażoną w gramach, do uzupełnienia w układzie klimatyzacji i
nacisnąć aby zapisać.
• Przejść do ikony automatyczny i nacisnąć klawisz Wprowadzanie cieczy znakującej jak oleju; max zalecana ilość 5/10 g
opcjonalnie.
95
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
• Rozpoczyna się Faza odzyskiwania gazu.
• Pod koniec fazy odzyskiwania stacja automatycznie sprawdza, czy w układzie klimatyzacji pozostały pęcherze
czynnika chłodniczego, a ilość odzyskanego gazu jest wyświetlana na Wyświetlaczu.
Pamiętać, że stacja automatycznie kompensuje ilość czynnika chłodniczego pozostałego w rurach serwisowych
(100 g).
- Odprowadzanie zużytego oleju:
• Po tej kontroli stacja przechodzi, nadal automatycznie, do ściągania zużytego oleju do specjalnego zbiornika (patrz ilustracja
4).
• Jeśli podczas kontroli nastąpi powrót ciśnienia, Stacja automatycznie wykona odzyskiwanie ewentualnych pęcherzy czynnika
chłodniczego.
- Próżnia i kontrola szczelności:
• Rozpoczyna się Faza Próżni, podczas której, na wyświetlaczu ukazuje się czas pozostały do jej zakończenia.
• Po upływie ustawionego czasu stacja przeprowadza kontrolę szczelności za pomocą Próżniomierza, przez wstępnie
ustawiony czas.
Jeśli podczas kontroli szczelności nastąpi wyciek, stacja wyemituje ciągły sygnał dźwiękowyi przerwie fazę.
- Wprowadzanie nowego oleju:
• Jeśli w systemie nie ma wycieków, przeprowadzana jest wstępnie zaprogramowana Faza Wprowadzania nowego oleju.
- Uzupełnianie gazu:
• Rozpoczyna się faza Reintegracji 10% gazu przewidzianego dla samochodu. Po wprowadzeniu tej ilości do obwodu
samochodu wykonywana jest kontrola szczelności instalacji samochodu przez 2 minuty - jeśli w systemie nie ma wycieków,
wprowadzany gaz jest odzyskiwany i automatycznie wprowadzana jest całkowita ilość gazu chłodniczego przewidziana dla
pojazdu, a na wyświetlaczu pojawia się brakująca ilość Gazu, aby osiągnąć ustalony ładunek.
Stacja sygnalizuje serią „BEEP”, że faza się zakończyła.
Jeśli w fazie kontroli pod ciśnieniem zostanie wykryty wyciek w instalacji, stacja wskazuje „wyciek instalacji” i zatrzymuje się.
Po uzupełnieniu gazu należy wykonać monitorowanie ciśnień roboczych układu klimatyzacji.
Przypomina się, że naciśnięcie przycisku przerywa wszystkie operacje.
USTAWIENIA
- Ustawianie daty i godziny: tylko dla opcjonalnej drukarki.
- Napełnianie zbiornika: gdy poziom czynnika chłodniczego jest niewystarczający do wykonania doładowania, stacja emituje
sygnał dźwiękowy i wyświetla komunikat, aby napełnić zbiornik. Aby naładować zbiornik, postepować jak następuje:
Połączyć się z zewnętrzną butlą czynnika chłodniczego, takiego samego jak ten używany (za pomocą węża, a jeśli to
konieczne także złączki adaptacyjnej dostarczonej z butlą) a następnie połączyć się ze złączką wysokiego ciśnienia
(czerwoną) stacji ładowania.
Jeśli używana butla ma tylko jeden zawór (niebieski), należy ją obrócić do góry nogami, aby przenieść tylko ciekły
czynnik chłodniczy.
• Otworzyć zawór butli i zawór wysokiego ciśnienia (czerwony).
• Wybrać przyciskiem funkcję -USTAWIENIA- i nacisnąć klawisz .
• Wybrać przyciskiem funkcję – NAPEŁNIANIE ZBIORNIKA (ikona zbiornika) - i nacisnąć klawisz .
• Ustaw ilość gazu do naładowania, naciskając przyciskiem , i nacisnąć klawisz .
• Po osiągnięciu ustawionej ilości faza zatrzymuje się automatycznie i powraca do wyświetlania ilości gazu obecnego w
zbiornika.
• Zamknij kran zewnętrznego butli.
• Odłącz zewnętrzny butli.
• Odzyskaj gaz z rury.
• Zamknij zawór wysokiego ciśnienia.
96
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
- Kontrola kalibracji wagi.
• Wybrać przyciskiem funkcję -USTAWIENIA- i nacisnąć klawisz .
• Wybrać przyciskiem funkcję - TEST TAROWANIA (ikona wagi) - i nacisnąć klawisz .
• Wyświetlacz pokaże, na górnej linii, ilość gazu znajdującą się w zbiorniku i na dolnej linii, wagę próbki.
• W tym momencie operator umieści znaną masę (na przykład ciężar 2 kg) na zbiorniku i będzie musiał odczytać dokładną
wagę na wyświetlaczu, operacja ta jest niezbędna, aby operator mógł okresowo sprawdzać, czy waga jego stacji waży
prawidłowe ilości.
- Język: zmiany języka dokonuje się w następujący sposób:
• Wybrać przyciskiem funkcję -USTAWIENIA- i nacisnąć klawisz .
• Wybrać przyciskiem funkcję - JĘZYK (ikona aga) - i nacisnąć klawisz .
• Wybrać przyciskiem żądany Język i nacisnąć klawisz .
Stacja zapewnia możliwość wyświetlania komunikatów na wyświetlaczu w różnych językach:
• WŁOSKIM
ANGIELSKIM
• FRANCUSKIM
• HISZPAŃSKIM
• itd.....
UWAGI
Samochody z jednym połączeniem.
- W samochodach z układem o pojedynczym połączeniu WYSOKIEGO lub NISKIEGO ciśnienia, należy używać węża i
szybkozłączki odpowiedniej do połączenia. Następnie wykonywać wszystkie funkcje jak w układzie na dwa połączenia. Na
przykład: Samochód tylko z połączeniem WYSOKIEGO ciśnienia: uzupełnianie gazu w układzie klimatyzacji.
• Podłączyć szybkozłączkę wysokiego ciśnienia (czerwoną) do układu klimatyzacji.
• Otworzyć zawór wysokiego ciśnienia (czerwony) i ten niskiego ciśnienia (niebieski).
• Wykonać fazę Uzupełniania Gazu, jak w układzie na 2 połączenia.
Opróżnianie i napełnianie zbiorników oleju.
- Zużyty olej:
• Opróżnić zbiornik, gdy poziom wynosi około 200/220 cm³.
• Używać odpowiednich zbiorników na zużyty olej.
Zużyty olej jest odpadem specjalnym i jako taki musi zostać usuwany zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Nowy olej:
Nowy olej znajduje się w zamkniętych próżniowo pojemnikach, które gwarantują jego integralność z upływem czasu i brak
zanieczyszczeń pozostałościami wilgoci.
• Unikać, aby poziom w zbiorniku spadł poniżej 50/100 cm³.
• Zaleca się stosowanie olejów zalecanych przez producenta układu klimatyzacji.
- Znacznik:
• Unikać, aby poziom spadł poniżej 50/100 cm³.
Zalecamy stosowanie znacznika (kod BETA 018930901), nieprzestrzeganie tych zasad powoduje utratę gwarancji.
Ilustracja 5
97
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
SERWIS
Opróżnianie zbiornika zużytego oleju.
• Wyjąć zbiornik zużytego oleju, działając na szybkozłączkę. Odkręcić złączkę znajdującą się na zbiorniku, jak pokazano
na ilustracji 6, i opróżnić zawartość do odpowiedniego pojemnika na zużyty olej (ilustracja 7).
ilustracja 6
ilustracja 7
Filtr odwadniacz i olej pompy próżniowej.
Wymiana ltra i oleju pompy próżniowej musi być wykonana, gdy włączy się komunikat -SERWIS -. Zalecamy wykonanie usługi
konserwacji przez autoryzowane centrum w celu zresetowania licznika.
Wymiana ltra.
- Wykonać następujące operacje:
• Wybrać funkcję -RĘCZNY- i nacisnąć klawisz .
• Wybrać przyciskiem funkcję ‘ODZYSKIWANIE- i nacisnąć klawisz , aby całkowicie opróżnić ltr.
• Zdjąć plastikową osłonę
• Poluzować odpowiednie złączki (używać kluczy 14 i 17, patrz rysunek 8).
• Wymienić ltr na nowy oryginalny ltr.
Zamontować ltr ze strzałką skierowaną w dół.
• Dokręcić prawidłowo złączki.
Rysunek 8
98
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
Wymiana oleju pompy próżniowej.
- Wykonać następujące operacje:
• Sprawdzać okresowo poziom oleju za pomocą wskaźnika kontrolnego (rys. 9 nr 3) i jego czystości.
• Poziom oleju powinien być w połowie wysokości wskaźnika.
• Aby przywrócić poziom oleju, odkręcić korek (rys. 9 nr 1) i dolać oleju do poziomu (do połowy wskaźnika).
• Zasadniczo, w celu utrzymania długiej żywotności i optymalnej wydajności, zaleca się wymianę oleju po pierwszych 100
godzinach pracy lub maksymalnie co 12 miesięcy, lub gdy olej jest zanieczyszczony i zmienia kolor na ciemny.
• Stacja, po okresie pracy pompy próżniowej, automatycznie wyświetla na ekranie komunikat „SERWIS”. Ten komunikat
wskazuje, że należy wykonać okresową kontrolę.
• Używać tylko specjalnego smaru (olej hydrauliczny ISO 68).
• Aby wymienić olej, należy uruchomić pompę na kilka minut, odkręcić korek (rys. 9 nr 2) spuścić olej do pojemnika, uruchomić
pompę na 30 sekund, pozostawić olej do spłynięcia. Przykręcić korek (rys. 9 nr 2), odkręcić korek (rys. 9 nr 1) i wprowadzić
wymaganą ilość oleju, do połowy wskaźnika (rys. 9 nr 3).
• Zamknąć korek (rys. 9 nr 1), uruchomić pompę i sprawdzić poziom.
Zużyty olej odzyskany z pompy jest odpadem specjalnym i jako taki musi zostać usuwany zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
W każdym przypadku zaleca się wymianę ltra i oleju pompy próżniowej (zestaw wymienny kod BETA 018930510)
co najmniej raz w roku.
Rysunek 9
99
KONSERWACJA
Prace konserwacyjne i naprawcze powinny być wykonywane tylko i wyłącznie przez wykwalikowany personel.
Odnośnie tych interwencji można kontaktować się z centrum serwisowym Beta Utensili S.P.A., za pośrednictwem
zaufanego dystrybutora Beta.
LIKWIDACJA
Stacja ładowania klimatyzatorów pojazdów, akcesoria i opakowania muszą zostać przesłane do do punktu zbiórki odpadów,
zgodnie z przepisami obowiązującymi w Kraju, w którym się znajdujecie.
GWARANCJA
Warunki gwarancji dla towarów produkcji Beta Utensili S.p.A. sprzedawanych przez Beta Polska Sp. z o.o.
określone są w aktualnym Oświadczeniu Gwarancyjnym Beta Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Skarbimierzycach, które dostępne jest na stronie internetowej spółki oraz będzie wysyłane na każde
żądanie.
DEKLARACJA ZGODNOŚCI
Niniejszym oświadczamy z pełną odpowiedzialnością, że opisany produkt jest zgodny ze wszystkimi odnośnymi
przepisami następujących Dyrektyw:
• Dyrektywa maszynowa 2006/42/WE.
Dokumentacja techniczna dostępna jest pod adresem:
BETA UTENSILI S.P.A.
Via A. Volta 18,
20845 Sovico (MB)
WŁOCHY
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA
PL
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128

Beta 1893/1234YF Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla