© Danfoss | DCS (MWA) | 2016.12
DKRCI.PI.HS1.A6.ML | 520H6354 | 14
POLSKI
Montaż zaworu
Czynniki chłodnicze
Dotyczy czynników chłodniczych HCFC, HFC,
R717(amoniak) i R744 (CO
2
).
Nie zaleca się stosowania z łatwopalnymi
węglowodorami.
Zaleca się stosować wyłącznie w obiegach
zamkniętych. Aby uzyskać więcej
informacji,
należy skontaktować się z Danfoss.
Ważne:
Zawory ICLX można stosować
wyłącznie w korpusach
wyprodukowanych w i po 49
tygodniu 2012 roku w związku
z tym numer kodu tygodnia widoczny
na korpusie musi być 4912 lub
późniejszy.
Zakres temperatur
-60/+120°C (-76/+248°F)
Ciśnienie
Maksymalne ciśnienie robocze zaworów wynosi
52 bary (g) (754 psi (g)).
Zastosowanie
Zawory ICLX wykorzystuje się w rurociągach
ssawnych do otwierania przy
wysokich
różnicach ciśnień, np. po odszranianiu
gorącym
gazem w dużych przemysłowych instalacjach
chłodniczych, w których stosuje się amoniak,
uorowcopochodne czynniki chłodnicze lub
CO
2
.
Zawory ICLX otwierają się dwustopniowo:
W pierwszym stopniu otwarcia, po wzbudzeniu
elektromagnetycznych zaworów pilotowych ,
przepustowość wynosi około 10%.
Drugi stopień otwiera się automatycznie, gdy
różnica ciśnień przed i za zaworem osiągnie
wartość około 1,25 bara.
Ciśnienie sterujące
Ciśnienie sterujące doprowadzane do zaworu
ICLX zawsze powinno być o 1,5 bara wyższe
od ciśnienia na wlocie do zaworu. Dzięki temu
maksymalna różnica ciśnień otwarcia (MOPD)
zaworu wynosić będzie 28 barów. Jeśli ciśnienie
sterujące będzie o 2 bary wyższe od ciśnienia
wlotowego, maksymalna różnica ciśnień
otwarcia (MOPD) zaworu ICLX wyniesie 40 barów.
Połączenia elektryczne
Zawór ICLX jest zaworem normalnie zamkniętym
.
Aby zapewnić, że będzie on pracować jak
zawór normalnie zamknięty, ważne jest,
aby zamontować elektromagnetyczny zawór
pilotowy, normalnie zamknięty (NC)
w gnieździe
zaworu głównego, znajdującym
się obok wlotu
ciśnienia sterującego (rys. 2).
W przypadku trybu normalnej pracy do obu
zaworów pilotowych należy równocześnie
doprowadzić zasilanie, tzn., że dla obu
zaworów sterujących można zastosować ten
sam sygnał.
Wymagania dotyczące cewek
Obie cewki muszą być wykonane w klasie
ochrony IP67.
EVM NC: 10 W AC (lub więcej) dla MOPD do
21 barów
EVM NC: 20 W AC dla MOPD 21 → 40 barów
EVM NO: 10 W AC (lub więcej)
Zawór będzie działał wadliwie, gdy
podczas przepływu czynnika
chłodniczego różnica ciśnień przed
i za zaworem przekroczy 1 bar
(15 psig). W takim przypadku
w drugim stopniu pracy nastąpi
zamknięcie zaworu.
Ustawienie
Zawór należy zamontować w taki sposób, aby
strzałka wskazywała kierunek przepływu, a
zawory pilotowe były zwrócone w jedną ze
stron pokazanych na rys. 1. Montaż z
zaworami pilotowymi skierowanymi w dół
(pod jakimkolwiek kątem) jest niemożliwy.
Górną pokrywę można obracać o kąt 4 x 90°
względem korpusu zaworu.
Jeśli zawór ICLX jest montowany z zaworami
pilotowymi ustawionymi pionowo (patrz rys.
1), należy pamiętać, że zawór EVM NO
powinien znajdować się na dole. W razie
potrzeby należy obrócić górną pokrywę.
Zawór wyposażono w mechanizm ręcznego
otwierania. Należy zwrócić uwagę, aby rurociąg
ciśnienia sterującego został podłączony od
góry
do rurociągu głównego, aby zabrudzenia
i olej pochodzący z instalacji nie dostawał się
do mechanizmu sterującego.
Zawór został tak zaprojektowany, aby wytrzymał
wysokie ciśnienie. Jednak układ rurociągów
powinień być zaprojektowany tak, aby uniknąć
zamkniętych przestrzeni cieczowych i zmniejszyć
ryzyko wzrostu ciśnienia spowodowanego
rozszerzalnością cieplną. Należy zapewnić
ochronę zaworu przed impulsami wysokiego
ciśnienia wynikającymi z uderzń cieczowych.
Spawanie (rys. 5 i 8a)
Pokrywę górną (rys. 8a, poz. 2) i moduł
roboczy rys. 8a, 3 należy zdjąć przed
spawaniem, aby zapobiec uszkodzeniu pierścieni
O-ring i teonu (PTFE).
Często pokrywę i moduł roboczy można zdjąć
bez demontowania urządzenia (rys. 3a).
Jednak jeśli wewnętrzne pierścienie o-ring
przylgną do metalowej powierzchni,
urządzenie należy zdemontować w 2 krokach
(rys. 3b). W obu przypadkach elementy
można delikatnie wyjąć za pomocą 2
śrubokrętów.
Uwaga: Przed spawaniem należy usunąć
wszelkie części z korpusu zaworu
(patrz rys. 5).
Na powierzchniach wewnętrznych
i końcówkach do spawania
obudowanego zaworu ICLX
zastosowano zabezpieczenie
antykorozyjne.
Aby zachować skuteczność tego
zabezpieczenia antykorozyjnego, ważnym
jest, by dopilnować żeby zawór został
zdemontowany tuż przed rozpoczęciem
spawania.
W przypadku, gdy moduł roboczy trzeba
pozostawić zdemontowany nawet
na krótko,
należy zapewnić dodatkową
ochronę,
umieszczając go w polietylenowym
worku
lub nakładając na powierzchnie środek
antykorozyjny (np. olej chłodniczy lub olej
antykorozyjny BRANOROL).
Do spawania korpusu zaworu można stosować
wyłącznie materiały i metody spawania
odpowiednie z materiałem korpusu.
Nie pozostawiać okruchów spawalniczych ani
zanieczyszczeń w korpusie zawor i module
roboczym. Po zamontowaniu korpus zaworu
nie może być naprężony (obciążony zewnętrznie).
Zaworów nie wolno montować w instalacjach,
w których wylot zaworu jest otwarty do
atmosfery. Wylot zaworu musi być zawsze
przyłączony do instalacji lub należycie
zaślepiony np. przyspawaną dennicą.
Montaż
Przed złożeniem zaworu należy usunąć zrur
oraz zkorpusu zaworu okruchy spawalnicze
iwszelkie zanieczyszczenia. Przed ponownym
założeniem modułu roboczego sprawdzić, czy
pierścienie O-ring są nienaruszone. O ile to
możliwe nałożyć nieco oleju chłodniczego,
aby ułatwić wsunięcie modułu i zabezpieczyć
pierścienie O-ring. Sprawdzić, czy uszczelka
górna nie uległa uszkodzeniu. W przypadku
uszkodzenia powierzchni lub wygięcia
uszczelki należy ją wymienić.
Dokręcanie (rys. 6)
Pokrywę górną dokręcić kluczem
dynamometrycznym
momentem podanym
w tabeli.
Kolory i identykacja
Zawory ICLX są fabrycznie zabezpieczone
powłoką chromowo-cynkową. Powłoka
chromowo-cynkowa nie pokrywa końcówek
do spawania. Jeśli wymagana jest większa
ochrona antykorozyjna, zawory można
pomalować.
Po złożeniu i zamontowaniu zaworu, zewnętrzną
powierzchnię korpusu należy zabezpieczyć
odpowiednią powłoką ochronną.
Przed przystąpieniem do malowania zaworu
zaleca się zabezpieczenie tabliczki znamionowej.
Uwaga ważna dla zaworów ICLX:
Zawór ICLX jest utrzymywany w
pozycji otwartej przez ciśnienie
gorącego gazu. Gorący gaz skrapla
się w zimnym zaworze, co powoduje
zbieranie się cieczy pod tłokiem serwo-
mechanizmu. Gdy zawory pilotowe zmieniają stan
w celu zamknięcia zaworu ICLX, ciśnienie pod
tłokiem serwo-mechanizmu wyrównuje się z
ciśnieniem za zaworem przez zawór pilotowy.
Wyrównywanie ciśnień wymaga czasu, ponieważ
w zaworze znajduje się skroplony płyn.
Dokładny czas wymagany od zmiany
położenia zaworów pilotowych do pełnego
zamknięcia zaworu ICLX zależy od
temperatury, ciśnienia, czynnika
chłodniczego i wielkości zaworu. Z tego
względu nie można podać dokładnego czasu
zamknięcia zaworów, ale ogólnie rzecz
ujmując, niższe temperatury powodują, że
czasy zamykania są dłuższe.
Bardzo ważne jest, aby wziąć pod uwagę
czasy zamykania zaworów, przy
przeprowadzaniu odtajania parowników
gorącym gazem. Muszą być podjęte kroki,
zapewniające, że zawór doprowadzający
gorący gaz do chłodnicy nie będzie otwarty
przed całkowitym zamknięciem zaworu ICLX
w przewodzie ssawnym. Jeśli zawór
doprowadzający gorący gaz zostanie otwarty
przed zamknięciem zaworu ICLX w
przewodzie ssawnym, nastąpi strata znacznej
ilości energii i mogą powstać niebezpieczne
sytuacje wynikające z uderzeń
hydraulicznych. W zaworach ICLX drugi
stopień, otwierany jest siłą spręzyny, i może
nastąpić jego zamknięcie jeżeli spadek
ciśnienia na zaworze, powstający na skutek
przepływu czynika wyniesie Δp > 1,5 bara.
Końcowym rezultatem mogłoby być
poważne uszkodzenie zaworu.
Za punkt wyjścia przyjmuje się czas
zamykania wynoszący 2 minuty. Optymalny
czas zamykania dla każdego systemu
musi zostać określony przy pierwszym
uruchomieniu instalacji w planowanych
warunkach eksploatacyjnych. Zalecane jest
sprawdzenie, czy czas zamykania musi zostać
zmieniony w przypadku zmiany warunków
(ciśnienia ssania, temp. otoczenia itp.).
Ponadto czas zamykania należy sprawdzać
podczas serwisowania zaworu. Po dobraniu
optymalnego czasu zamykania zaleca się
dodanie marginesu bezpieczeństwa
wynoszącego 30 sekund do optymalnego
czas zamykania.