5
Gra nr 1: Rozpoznawanie zwierząt
Sensoryczna gra pamięciowa przeznaczona dla 2-4 dzieci w wieku od 3 lat wzwyż.
Zalety gry
stymuluje zmysł dotyku, uczy liczenia w zakresie 0-5, ćwiczy pamięć.
M
ateriały potrzebne do gry
Figurka opiekuna zwierząt, 8 żetonów ze zwierzętami, 12 kokosów, wszystkie drewniane
figurki zwierząt, kostka do gry żyrafa, woreczek.
Przygotowanie do gry
Z 8 żetonów ułóżcie okrąg, tak, aby były one zwrócone stroną ze zwierzętami do góry. Ustawcie
figurkę opiekuna poza okręgiem przy dowolnym żetonie. W środku ułóżcie 12 kokosów. Figurki
zwierząt umieśćcie w woreczku oraz przygotujcie kostkę do gry.
Zasady gry
Słyszycie? Coś zaszeleściło w krzakach. Czy to nosorożec, flaming, a może żyrafa? Opiekun zwierząt wyciąga ręce w kierunku
zieleni i poprzez dotyk próbuje odgadnąć kto tam się ukrywa. Czy możecie mu w tym pomóc?
Kolejność gry powinna być zgodna z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Rozpoczyna ten, kto ostatnio pogłaskał jakieś
zwierzątko. Wykonuje rzut kostką i liczy na głos łatki, które pokazała. Następnie przesuwa figurkę opiekuna zwierząt ( również
w kierunku zgodnym z tym zegarowym) o wskazaną przez kostkę ilość pól (gdy zostanie wyrzucona strona bez łatek, figurka
opiekuna pozostaje na swoim miejscu. Nie może wy-konać ruchu). Przyjrzyj się zwierzakowi, przy którym stoi opiekun. Weź do
ręki worek z figurkami i nie zaglądając do środka, spróbuj za pomocą dotyku wylosować pasującą figurkę. Wyciągnij ją z worka
i ustaw na żetonie przy którym stoi opiekun.
Czy drewniana figurka pasuje do obrazka na żetonie?
• Tak?
Super! w nagrodę otrzymujesz 1 kokos.
• Nie?
Niestety nie otrzymujesz nagrody.
Włóż drewnianą figurkę z powrotem do woreczka. Zapamiętaj zwierzaka, który znajduje się na
żetonie i zakryj go.
Ważne
W trakcie gry opiekun zwierząt może ponownie zatrzymać się przy tym samym zakrytym żetonie.
Spróbuj przypomnieć sobie jaki zwierzak się na nim znajduje i wylosować odpowiednią figurkę z
woreczka. Odwróć żeton i sprawdź, czy do siebie pasują. W przypadku poprawnego rozpoznania gracz
otrzymuje w nagrodę 2 kokosy. Włóż figurkę z powrotem do woreczka, żeton pozostaje odkryty.
Czas na ruch kolejnego gracza.
Koniec gry
Gra kończy się w momencie, gdy wszystkie kokosy zostaną rozdane. Każdy z graczy układa
swoje kokosy jeden na drugim tworząc z nich wieżę. Gracz z najwyższą wieżą wygrywa. W
przypadku remisu zwycięzcy wspólnie świętują wygraną.
Gra stanie się łatwiejszą, jeśli nie będziecie zakrywać żetonów ze zwierzakami.
Natomiast podniesiecie poziom trudności, jeśli po zapamiętaniu położenia poszczególnych żetonów zakry-jecie je
wszystkie na samym początku gry. Po każdym ruchu gracza żeton jest ponownie zakrywany.