Shimano AX-MT500 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

UM-2C60A-001-04
Podręcznik użytkownika
Piasta tylna E-THRU
12mm typu I
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na stronie
internetowej: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie
zostały opisane w tym podręczniku użytkownika, należy skontaktować się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Podręcznik sprzedawcy dla
doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest dostępny na
naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z
niniejszym podręcznikiem użytkownika przed użyciem produktu
i przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu uzyskania informacji dotyczących wymiany należy skontaktować się
zpunktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
PRZED UŻYCIEM NALEŻY UWAŻNIE PRZECZYTAĆ INSTRUKCJE UŻYTKOWNIKA
DOTYCZĄCE UKŁADU PIASTY TYLNEJ E-THRU 12mm TYPU I. W PRZYPADKU
JAKICHKOLWIEK PYTAŃ NALEŻY SKONTAKTOWAĆ SIĘ ZE SPRZEDAWCĄ.
Tylna piasta E-THRU 12 mm typu I może być stosowana w połączeniu ze
specjalną ramą i specjalną piastą/kołem. Jeżeli będzie używana w połączeniu z
jakąkolwiek inną ramą lub piastą/kołem, może to spowodować odłączenie się
koła od roweru podczas jazdy, co grozi poważnymi obrażeniami ciała.
Jeżeli tylna piasta E-THRU 12mm typu I nie będzie prawidłowo zamontowana do
roweru, koło może odpaść podczas jazdy, co grozi poważnymi obrażeniami ciała.
Jeśli dźwignia E-THRU znajduje się po lewej
stronie (po stronie tarczy) ramy, należy się
upewnić, że dźwignia E-THRU nie styka się z
tarczą (rysunek 1). Ponadto należy sprawdzić,
czy dźwignia E-THRU nie ociera o ramę, inne
części, akcesoria itp. oraz czy podczas jazdy
nie zahaczają o nią żadne przeszkody (takie
jak gałęzie, wystające skały). Jeśli dźwignia
E-THRU poluzuje się z powodu ocierania lub
zahaczania o przeszkody, koło nie będzie
wystarczająco silnie trzymane i zacznie
grzechotać. Jeśli tak się stanie, należy się
skontaktować z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru. Jazda rowerem z
poluzowanym kołem może spowodować jego
usterkę i w jej wyniku poważne obrażenia.
Położenie CLOSE
(zamknięte)
Rysunek 1
Tarcza hamulca
Dźwignia
E-THRU
Nie wolno dotykać tarczy hamulcowej podczas obsługi systemu E-THRU. Nie
wolno również obsługiwać dźwigni E-THRU, gdy koło się obraca. Tarcza
hamulcowa jest bardzo ostra, jej dotknięcie może spowodować poważne
obrażenia ciała.
Podczas używania hamulców zacisk hamulca i tarcza hamulcowa stają się
bardzo gorące. Aby uniknąć zagrożenia poparzeniem, należy po zakończeniu
jazdy na rowerze odczekać, aż elementy te ostygną, zanim będzie można
przystąpić do obsługi systemu E-THRU.
Przed montażem koła należy usunąć wszelkie ciała obce i brud z otworów w
zakończeniach widelca, połączeń gwintowanych po stronie ramy i otworów
osi. Ciała obce i kurz mogą przeszkadzać w prawidłowej instalacji systemu
E-THRU, a jeżeli piasta i oś nie zostaną zamontowane prawidłowo, koło może
odpaść, co może spowodować poważne obrażenia ciała.
Nie można obracać regulatora o więcej niż 3 obroty.
Nie obracać regulatora z nadmierną siłą podczas dokręcania lub luzowania,
jeśli podczas obracania wyczuwalny jest duży opór. Obrócenie regulatora ze
zbyt dużą siłą może prowadzić do jego uszkodzenia.
W rowerach użytkowanych bez regulatora zanotowano przypadki, braku
możliwości przeprowadzenia kolejnych regulacji. W takim przypadku należy
wymienić piastę E-THRU na nową.
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją
na przyszłość.
Uwaga
Przed jazdą należy zawsze sprawdzić piasty E-THRU w celu upewnienia się, że
koła są poprawnie zamocowane do ramy. Jest to szczególnie ważne w
przypadku parkowania roweru w miejscu publicznym.
Należy się upewnić, że dźwignie E-THRU są ustawione w położeniu CLOSE
(zamkniętym) (strona dźwigni z napisem „CLOSE” musi być skierowana na
zewnątrz od ramy roweru). Ustawić dźwignie zgodnie z rysunkiem. Nie wolno
ich obracać.
Położenie OPEN (otwarte)
Położenie CLOSE
(zamknięte)
W przypadku wymiany osi dźwigni typu E-THRU na drugą upewnić się, że nowa
oś dźwigni E-THRU ma taką samą nazwę modelu, jak model E-THRU podany na
ramie.
W razie innej nazwy modelu nie będzie można zamontować nowej osi dźwigni
typu E-THRU na ramie z powodu różnicy długości, rozmiaru gwintu, średnicy
obudowy itp.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia ani pogorszenia działania
wynikających z normalnego użytkowania i starzenia się.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy. W
przypadku problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Czy koła są prawidłowo przymocowane do ramy?
Czy dźwignie E-THRU są maksymalnie dociśnięte do położenia „CLOSE”
(zamkniętego)?
SZYBKA KONTROLA
Unieść rower tak, aby koło nie stykało się z ziemią i kilkukrotnie energicznie
nacisnąć górną część opony w dół, jak pokazano na rysunku 1. Poruszać również
kołem na boki w sposób pokazany na rysunku 2, aby upewnić się, że koło nie jest
luźne. To sprawdzenie nie gwarantuje, że dźwignia E-THRU ma odpowiedni
moment dokręcania. W razie braku pewności, czy dźwignia E-THRU została
dokręcona prawidłowo, przed rozpoczęciem jazdy na rowerze powtórzyć
procedurę montażu opisaną w punkcie dotyczącym Instalacja koła w tej instrukcji
serwisowej.
Rysunek 1
Rysunek 2
Nazwy części
Otwór na oś
Zgrubienie piasty
Zakończenie widełek
Dźwignia
E-THRU
Regulator
Działanie
UWAGA
Dźwignię E-THRU można obsługiwać wyłącznie ręką. Do zamykania dźwigni
nie można używać młotka ani innych przedmiotów. Niezastosowanie się do tej
instrukcji grozi uszkodzeniem systemu E-THRU i ramy.
Co to jest piasta E-THRU?
Jest to mechanizm umożliwiający łatwy montaż i demontaż koła za pomocą
dźwigni E-THRU.
Działanie piasty E-THRU
Odchylić dźwignię E-THRU w kierunku położenia „CLOSE” (zamkniętego) i
zacisnąć ją w celu zamocowania koła w prawidłowym położeniu.
Położenie CLOSE (zamknięte)
Dźwignia
E-THRU
Położenie OPEN (otwarte)
Instalacja koła
1. Ustawić zgrubienie piasty w linii z
zakończeniem widełek.
Zakończenie widełek
Zgrubienie
piasty
2.
Ustawić dźwignię E-THRU w
położeniu „OPEN” (otwartym) i
włożyć ją do otworu zakończenia
widełek po stronie przeciwnej do
gwintu. Przełożyć oś dźwigni przez
całe widełki, aż sięgnie ona do
gwintu po drugiej stronie.
3.
Obrócić dźwignię E-THRU w celu wkręcenia osi dźwigni E-THRU do
gwintu po stronie ramy.
Otworzyć i zamknąć dźwignię E-THRU, a następnie dokręcać oś dźwigni
E-THRU do gwintu po stronie ramy do momentu, aż będzie wyczuwalny
pewien opór, gdy dźwignia E-THRU znajdzie się w położeniu równoległym do
osi piasty podczas jej przemieszczenia w stronę położenia „CLOSE”
(zamkniętego).
1
2
Położenie
OPEN (otwarte)
Sprawdzanie
położenia
Położenie CLOSE
(zamknięte)
4.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa należy sprawdzić, czy dźwignia E-THRU jest
ustawiona wzdłuż ramy, gdy znajduje się w położeniu „CLOSE” (zamknięte).
Korzystając wyłącznie z siły ręki, popchnąć dźwignię E-THRU, aż pokona ona
całą drogę do położenia „CLOSE” (zamkniętego). Sprawdzić, czy strona
dźwigni E-THRU z napisem „CLOSE” (zamknięte) jest skierowana na zewnątrz
roweru.
Należy sprawdzić, czy dźwignia E-THRU nie ociera o ramę, inne części,
akcesoria itp. Ponadto należy zwrócić uwagę, czy podczas jazdy nie
zahaczają o nią żadne przeszkody (takie jak gałęzie krzaków, wystające
skały). Jeśli dźwignia E-THRU nie będzie prawidłowo ustawiona, należy
odpowiednio ustawić regulator. Procedura regulacji jest podana w części
„Regulacja regulatora”.
Moment dokręcania:
5–7,5 Nm
Dźwignia
E-THRU
Tarcza hamulca
Położenie CLOSE (zamknięte)
Jeżeli w instrukcji serwisowej zostały podane wskazówki dotyczące pozycji
dokręcania dźwigni E-THRU, należy ich przestrzegać podczas jej dokręcania.
Zdejmowanie koła
Przestawić dźwignię E-THRU z położenia „CLOSE” (zamkniętego) do położenia
„OPEN” (otwartego), po czym obrócić dźwignię E-THRU w lewo w celu odłączenia
piasty E-THRU od gwintu po stronie ramy. Po odłączeniu osi dźwigni E-THRU od
gwintu po stronie ramy wyjąć piastę E-THRU z koła.
1
2
Regulacja regulatora
1. Wkręcić oś dźwigni E-THRU do gwintu po stronie ramy, jak opisano w kroku 3
dotyczącym montażu koła, a następnie obracać dźwignię E-THRU, aż zacznie
przemieszczać się do prawidłowego położenia CLOSE (zamkniętego).
Następnie sprawdzić moment dokręcania.
2. Uwaga
Regulację należy przeprowadzić przed zamknięciem dźwigni
E-THRU. Regulacja po zamknięciu dźwigni E-THRU może
spowodować uszkodzenie mechanizmu regulacji.
Jeśli podczas przemieszczania dźwigni E-THRU do położenia
„CLOSE” (zamkniętego) siła trzymania jest słaba, wsunąć klucz
imbusowy 2,5mm do otworu regulatora i obrócić w prawo.
Sprawdzić wyniki w kroku 1. Jeśli siła trzymania jest zbyt duża i nie można
łatwo przemieścić dźwigni E-THRU do położenia „CLOSE” (zamkniętego),
wsunąć klucz imbusowy 2,5mm do otworu regulatora i obrócić w lewo, aby
zmniejszyć siłę trzymania. Luzować regulator stopniowo, w kilku etapach, do
momentu, gdy zamknięcie dźwigni piasty E-THRU będzie wymagało użycia
maksymalnej siły.
Regulator
Moment mocowania:
Mocniej
Moment mocowania:
Słabiej
Położenie
OPEN
(otwarte)
3.
Powtarzać tę regulację do uzyskania prawidłowej siły instalacji przy
prawidłowym położeniu dźwigni.
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
  • Page 1 1

Shimano AX-MT500 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla