Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
UM-L8H0A-001-04
Instrukcja użytkownika
Pedały SPD Light Action /
pedały platformowe
Instrukcje użytkownika w innych językach są dostępne pod
adresem:
http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie zostały opisane w
tej instrukcji użytkownika, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą
roweru. Instrukcja sprzedawcy dla doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
•
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszym
podręcznikiem użytkownika przed użyciem produktu i przestrzegać go podczas
jego użytkowania.
Ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu uzyskania informacji dotyczących wymiany należy skontaktować się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą rowerów.
OSTRZEŻENIE DLA RODZICA/OPIEKUNA
•
UŻYTKOWANIE Z TEGO PRODUKTU ZGODNIE Z NINIEJSZĄ INSTRUKCJĄ UŻYTKOWNIKA MA
KLUCZOWE ZNACZENIE DLA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA. NALEŻY SIĘ UPEWNIĆ, ŻE ZARÓWNO OSOBA
DOROSŁA, JAK I DZIECKO ZROZUMIELI NINIEJSZE INSTRUKCJE UŻYTKOWNIKA. NIEPRZESTRZEGANIE
TYCH INSTRUKCJI UŻYTKOWNIKA MOŻE PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
OSTRZEŻENIE
•
Te pedały są przeznaczone do celów rekreacyjnych. Wpinanie tych pedałów w bloki i wypinanie
ich jest łatwiejsze niż w przypadku pedałów SPD. Te pedały są przeznaczone do jazdy
nieagresywnej i niewyścigowej. Jeśli pedały zostaną użyte do agresywnej jazdy, to mogą
przypadkowo wypiąć się z bloków, powodując upadek z roweru.
•
Te pedały zaprojektowano tak, aby można było je wypiąć jedynie, kiedy jest to zamierzone. Nie
są one zaprojektowane do automatycznego wypięcia w momentach takich, jak spadanie z
roweru.
•
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie inne rodzaje obuwia mogą nie
wypiąć się z pedału lub wypiąć się niespodziewanie.
•
Należy stosować tylko bloki Shimano (SM-SH51 / SM-SH56) i pewnie dokręcić śruby mocujące do
butów.
•
Przed rozpoczęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami należy potwierdzić znajomość
zasady działania mechanizmu blokowania/wypinania pedałów i bloków (butów).
•
Przed rozpoczęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu nacisnąć hamulce, a następnie
postawić jedną stopę na ziemi i wypróbować wpinanie i wypinanie każdego z butów z pedału,
dopóki ta czynność nie będzie wykonywana w sposób naturalny i z minimalnym wysiłkiem.
•
Do czasu opanowania wpinania i wypinania butów z pedałów należy jeździć po płaskich
powierzchniach.
•
Przed jazdą należy wyregulować napięcie sprężyny stosownie do upodobań.
Jeśli napięcie sprężyny będzie niewielkie, bloki mogą przypadkowo wypiąć się, powodując utratę
równowagi i upadek z roweru. Jeśli napięcie sprężyny będzie duże, wypięcie bloków będzie
utrudnione.
•
W czasie jazdy z małą prędkością lub w przypadku konieczności przerwania jazdy (np. w czasie
zawracania, dojazdu do skrzyżowania, jazdy pod górę lub pokonywania zakrętu bez
widoczności) należy wcześniej wypiąć buty z pedałów, aby w razie konieczności można było
szybko postawić stopy na ziemi.
•
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy zastosować mniejsze napięcie sprężyny
mocowania bloków pedałów.
•
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu zapewnienia swobodnego
wpinania oraz wypinania.
•
Należy pamiętać o okresowej kontroli zużycia bloków. Jeśli bloki są zużyte, należy je wymienić.
Należy zawsze sprawdzić napięcie sprężyny przed jazdą i po wymianie bloków pedałów.
NALEŻY DOKŁADNIE PRZECZYTAĆ POWYŻSZE OSTRZEŻENIA I ICH PRZESTRZEGAĆ.
Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie wyczepić się z pedałów, kiedy to
konieczne, lub wyczepić się nieoczekiwanie albo przypadkowo, czego konsekwencją mogą
być poważne obrażenia.
•
Ponadto, jeżeli pedały działają inaczej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
•
Jeśli siła mocowania między butami a pedałami (siła zapobiegająca ślizganiu się butów na boki)
jest niewystarczająca, należy zastosować sworznie w celu zwiększenia tej siły. Zwiększy to siłę
mocowania. W przypadku zwiększonej siły mocowania butów, aby wypiąć stopy poprzez
wysunięcie ich na bok należy najpierw podnieść je z pedałów; wykonanie tej czynności w
odwrotnej kolejności nie będzie możliwe. Aby uniknąć ryzyka upadku z roweru i odniesienia
poważnych obrażeń, opierając się jedną stopą mocno na ziemi należy przećwiczyć wielokrotne
zakładanie i zdejmowanie stopy z pedału do momentu opanowania tej czynności. Jeśli
przyzwyczajenie się do tej czynności jest niemożliwe, należy usunąć sworznie.
•
Bezpośredni kontakt długich sworzni ze skórą może spowodować obrażenia. Należy pamiętać
ozałożeniu ubrania i wyposażenia ochronnego odpowiedniego do rodzaju planowanej jazdy.
•
W przypadku jazdy po drogach publicznych zamontowanie odblasków na rowerze jest
obowiązkowe.
•
Odblaski są dostępne opcjonalnie do modeli niewyposażonych w standardowo. Aby uzyskać
informacje dotyczące odpowiednich odblasków, należy skontaktować się z punktem sprzedaży
lub sprzedawcą roweru.
•
Przerwać jazdę, jeżeli odblaski są zabrudzone lub uszkodzone. W przeciwnym razie kierowcy
nadjeżdżających pojazdów będą mieli trudność z zauważeniem roweru.
•
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją na przyszłość.
Uwaga
•
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
•
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów, może być konieczna ich regulacja.
Skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
•
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy. W przypadku
problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcąroweru.
•
Czy części mocujące są właściwie zamocowane?
•
Czy między blokami a pedałami występuje duży luz wynikający ze zużycia?
•
Czy podczas wpinania lub wypinania bloków występują jakiekolwiek nieprawidłowości?
•
Czy słychać jakieś nieprawidłowe dźwięki?
Nazwy części
Bok pedału SPD
Wiązanie
Część mocująca
Bok pedału płaskiego
Część mocująca
Sworzeń
Typy bloków i użytkowanie pedałów
OSTRZEŻENIE
Nie wolno używać pedałów ani bloków w sposób inny niż
przedstawiony w niniejszym podręczniku użytkownika. Bloki są
zaprojektowane tak, aby wpinać i wypinać buty z pedałów
skierowanych do przodu.
Sposób montażu bloków podano w instrukcji poniżej.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI MOŻE
PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Przód
Do użytku z niniejszymi pedałami dostępne są bloki jednokierunkowego wypinania (SM-SH51)
i bloki wielokierunkowego wypinania (SM-SH56).
Każdy rodzaj bloku ma określoną charakterystykę, dlatego należy pamiętać o dokładnym
przeczytaniu instrukcji serwisowych oraz wybrać blok, który najlepiej odpowiada stylowi jazdy
użytkownika oraz terenowi i warunkom jazdy, które użytkownik może napotkać.
Nie można stosować innych typów bloków jednokierunkowego wypinania (SM-SH52) i bloków
wielokierunkowego wypinania (SM-SH55), ponieważ nie zapewniają one odpowiedniego
wypinania lub wystarczającej siły trzymania.
Wpinanie bloków do pedałów
Wcisnąć bloki do pedałów, wykonując ruch do
przodu i w dół.
Wypinanie bloków z pedałów
Sposób wypinania zależy od rodzaju zastosowanego bloku.
(Należy sprawdzić numer modelu oraz kolor bloków w celu określenia odpowiedniego sposobu
wypinania).
Bloki wielokierunkowego wypinania:
SM-SH56
(srebrne, złote/opcja)
Bloki jednokierunkowego wypinania:
SM-SH51
(czarne)
Bloki można wypiąć, odchylając piętę w
dowolnym kierunku.
Bloki te wypinają się jedynie, kiedy pięta
zostanie odchylona na zewnątrz.
Nie wypną się one, jeżeli pięta zostanie
skręcona w jakimkolwiek innym kierunku.
Ponieważ bloki mogą zostać również
wypięte przez podniesienie pięty, może
dojść do przypadkowego wypięcia w razie
wywierania na pedały siły skierowanej do
góry.
Takich bloków nie należy stosować w
przypadku stylu jazdy, który może
wymagać podciągania pedałów lub
wykonywania ewolucji, takich jak skakanie,
gdy na pedały działają siły odrywające
mogące powodować wypięcie buta.
Do pedałów można przykładać siłę
skierowaną do góry, ponieważ bloki nie
wypną się, dopóki stopa nie zostanie
odchylona na zewnątrz.
Chociaż bloki mogą zostać zwolnione przez
odchylenie pięty w dowolnym kierunku lub
jej podniesienie, niekoniecznie dojdzie do
wypięcia w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w
których może dojść do utraty równowagi,
należy pamiętać o tym, żeby mieć
odpowiednio dużo czasu na wcześniejsze
wypięcie bloków.
Bloki niekoniecznie wypną się w przypadku
utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w
których może dojść do utraty równowagi,
należy pamiętać o tym, żeby mieć
odpowiednio dużo czasu na wcześniejsze
wypięcie butów z pedałów.
W razie przypadkowego wypięcia bloku
można spaść z roweru, czego konsekwencją
mogą być poważne obrażenia.
Jeżeli działanie bloków
wielokierunkowego wypinania nie jest do
końca zrozumiałe lub jeżeli nie są one
używane prawidłowo, może dochodzić do
częstszego przypadkowego wypinania niż
w przypadku bloków jednokierunkowego
wypinania.
Można temu pomóc zapobiec, regulując
siłę wymaganą do wypięcia bloków w
każdym kierunku. Konieczne jest też
ćwiczenie wypinania aż do przyzwyczajenia
się do siły oraz kąta wypięcia bloku.
W przypadku agresywnego pedałowania
pięta może w niezamierzony sposób
odchylać się na zewnątrz, co może
powodować przypadkowe wypinanie się
bloku. W razie przypadkowego wypięcia
bloku można spaść z roweru, czego
konsekwencją mogą być poważne
obrażenia.
Można temu zapobiec, regulując siłę
wymaganą do wypięcia bloków. Konieczne
jest też ćwiczenie wypinania do chwili
przyzwyczajenia się do siły oraz kąta
wypięcia bloków.
Uwaga:
Konieczne jest przećwiczenie wypinania do chwili przyzwyczajenia się do takiej techniki.
* Wypinanie przez uniesienie pięty w trybie wielokierunkowego wypinania wymaga
szczególnej wprawy.
Regulacja napięcia sprężyny pedałów
1
1
2
2
Śruba regulacyjna
Śruba regulacyjna
Zmniejszenie
Zwiększenie
Płytka
regulacyjna
Klucz imbusowy 3 mm
•
Napięcie sprężyny pedałów reguluje się przez obracanie śruby regulacyjnej.
•
Klikanie śruby regulacyjnej oznacza zmianę napięcia o jeden krok. Podczas każdego obrotu
występują cztery kliknięcia.
•
Śruba regulacyjna jest z tyłu każdego wiązania, łącznie w czterech miejscach.
•
Do wypinania bloku z wiązania należy dostosować siłę sprężyny do optymalnej siły utrzymującej
blok.
•
Wyrównać siły wymagane do wypięcia bloku w dwóch miejscach, sprawdzając położenie płytki
regulacyjnej i zliczając liczbę obrotów śrub regulacyjnych.
•
Obracanie śruby regulacyjnej w prawo zwiększa napięcie sprężyny, a obracanie w lewo —
zmniejsza.
Pozycja najsilniejszego napięcia Pozycja najsłabszego napięcia
Płytka
regulacyjna
Śruba
regulacyjna
Jeżeli płytka regulacyjna jest w położeniu największego lub najmniejszego napięcia, nie
należy dalej obracać śruby regulacyjnej.
Uwaga:
•
Aby zapobiec przypadkowemu lub niezamierzonemu wypięciu, należy upewnić się, że
napięcie sprężyny w obu blokach zostało odpowiednio wyregulowane oraz należy sprawdzić
napięcia sprężyn.
•
Jeżeli siły napięcia sprężyn nie będą ustawione równomiernie, może to utrudnić wpinanie i
wypinanie z pedału. Należy ustawić takie samo napięcie sprężyny dla prawego i lewego
pedału.
Wymiana bloków i osłony
Bloki oraz osłona korpusu są podatne na zużycie i wymagają okresowej wymiany.
Bloki i osłonę korpusu należy wymienić u sprzedawcy lub w punkcie sprzedaży natychmiast po
pojawieniu się oznak zużycia lub, gdy ich wypinanie będzie utrudnione albo dużo łatwiejsze niż
gdy były nowe.
Osłona