Shimano PD-T8000 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
UM-L840A-001-04
Instrukcja użytkownika
SPD/pedały płaskie
Instrukcje użytkownika w innych językach są dostępne pod adresem:
http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie zostały opisane w
tej instrukcji użytkownika, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą
roweru. Instrukcja sprzedawcy dla doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z niniejszą instrukcją
użytkownika przed użyciem produktu i przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany skontaktowac sie z punktem sprzedazy lub sprzedawca roweru.
OSTRZEŻENIE DLA RODZICA/OPIEKUNA
UŻYTKOWANIE Z TEGO PRODUKTU ZGODNIE Z NINIEJSZĄ INSTRUKCJĄ UŻYTKOWNIKA MA
KLUCZOWE ZNACZENIE DLA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA. NALEŻY SIĘ UPEWNIĆ, ŻE ZARÓWNO OSOBA
DOROSŁA, JAK I DZIECKO ZROZUMIELI NINIEJSZE INSTRUKCJE UŻYTKOWNIKA. NIEPRZESTRZEGANIE
TYCH INSTRUKCJI UŻYTKOWNIKA MOŻE PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
OSTRZEŻENIE
Te pedały zaprojektowane są tak, aby można było je wypiąć jedynie, kiedy jest to zamierzone.
Nie są one zaprojektowane do automatycznego wypięcia w momentach takich, jak spadanie z
roweru.
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie inne rodzaje obuwia mogą nie
wypiąć się z pedału lub wypiąć się niespodziewanie.
Należy stosować tylko bloki Shimano (SM-SH51 / SM-SH56) i pewnie dokręcić śruby mocujące do
butów.
Przed rozpoczęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami należy potwierdzić znajomość
zasady działania mechanizmu blokowania/wypinania pedałów i bloków (butów).
Przed rozpoczęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu nacisnąć hamulce, a następnie
postawić jedną stopę na ziemi i wypróbować wpinanie i wypinanie każdego z butów z pedału,
dopóki ta czynność nie będzie wykonywana w sposób naturalny i z minimalnym wysiłkiem.
Do czasu opanowania wpinania i wypinania obuwia z pedałów należy jeździć po płaskich
powierzchniach.
Przed jazdą należy wyregulować napięcie sprężyny stosownie do upodobań.
Jeśli napięcie sprężyny będzie niewielkie, bloki mogą przypadkowo wypiąć się, powodując utratę
równowagi i upadek z roweru. Jeśli napięcie sprężyny będzie duże, wypięcie bloków będzie
utrudnione.
W czasie jazdy z małą prędkością lub w przypadku konieczności przerwania jazdy (np. w czasie
zawracania, dojazdu do skrzyżowania, jazdy pod górę lub pokonywania zakrętu bez
widoczności) należy wcześniej wypiąć buty z pedałów, aby w razie konieczności można było
szybko postawić stopy na ziemi.
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy zastosować mniejsze napięcie sprężyny
mocowania bloków pedałów.
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu zapewnienia swobodnego
wpinania oraz wypinania.
Należy pamiętać o okresowej kontroli zużycia bloków. Jeżeli bloki są zużyte, należy je wymienić.
Zawsze po wymianie zacisku pedału oraz przed jazdą należy sprawdzić napięcie sprężyny.
NALEŻY DOKŁADNIE PRZECZYTAĆ POWYŻSZE OSTRZEŻENIA I ICH PRZESTRZEGAĆ.
Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie wyczepić się z pedałów, kiedy to
konieczne, lub wyczepić się nieoczekiwanie albo przypadkowo, czego konsekwencją mogą
być poważne obrażenia.
Jeśli użytkownik nie ma wiedzy na temat wymiany krótkich i długich sworzni w pedałach, należy
skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Jeśli przyczepność między butami a pedałami (siła zapobiegająca ślizganiu się butów na boki) jest
niewystarczająca, należy zastosować długie sworznie w celu zwiększenia tej siły. Spowoduje to
zwiększenie przyczepności. Zwiększenie przyczepności między butami a pedałami uniemożliwia
wypięcie stóp z pedałów poprzez przesunięcie ich w bok, o ile wcześniej stopy nie zostaną
podniesione z pedałów. Aby uniknąć upadku z roweru i odniesienia poważnych obrażeń, należy
opanować kładzenie i zdejmowanie stopy z pedału, trzymając drugą stopę opartą o ziemię. Jeśli
przyzwyczajenie się do tej czynności jest niemożliwe, należy zastosować krótkie sworznie.
Bezpośredni kontakt długich sworzni ze skórą może spowodować obrażenia. Należy pamiętać
ozałożeniu ubrania i wyposażenia ochronnego odpowiedniego do rodzaju planowanej jazdy.
Przerwać jazdę, jeżeli odblaski są zabrudzone lub uszkodzone. W przeciwnym razie kierowcy
nadjeżdżających pojazdów będą mieli trudność z zauważeniem roweru.
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Dodatkowo, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego sprawdzenia.
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów, może być konieczna ich regulacja.
Skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące elementy. W przypadku
problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcąroweru.
Czy części mocujące są właściwie zamocowane?
Czy między blokami a pedałami występuje duży luz wynikający ze zużycia?
Czy podczas wpinania lub wypinania bloków występują jakiekolwiek nieprawidłowości?
Czy słychać jakieś nieprawidłowe dźwięki?
Nazwy części
Bok pedału SPD
Wiązanie
Bok pedału płaskiego
Część mocująca
Część mocująca
Sworznie
Krótki
sworzeń
Długi
sworzeń
Typy bloków i użytkowanie pedałów
OSTRZEŻENIE
Nie wolno używać pedałów i bloków w sposób inny niż
przedstawiony w niniejszych instrukcjach użytkownika. Bloki są
zaprojektowane tak, aby wpinać i wypinać buty z pedałów, kiedy
bloki i pedały skierowane są do przodu.
Sposób montażu bloków podano w instrukcji poniżej.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI MOŻE
PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Przód
Do użytku z niniejszymi pedałami dostępne są bloki jednokierunkowego wypinania (SM-SH51)
i bloki wielokierunkowego wypinania (SM-SH56).
Każdy rodzaj bloku ma swoje własne funkcje, dlatego należy pamiętać o dokładnym
przeczytaniu instrukcji serwisowej oraz wybranie bloku, który najlepiej odpowiada stylowi
jazdy użytkownika oraz terenowi i warunkom jazdy, które użytkownik może napotkać.
Nie można stosować innych typów bloków jednokierunkowego wypinania (SM-SH52) i bloków
wielokierunkowego wypinania (SM-SH55), ponieważ nie zapewniają one odpowiedniego
wypięcia lub wystarczającej siły trzymania.
Wpinanie bloków do pedałów
Wcisnąć bloki do pedałów, wykonując ruch do
przodu i w dół.
Wypinanie bloków z pedałów
Sposób wypinania zależy od rodzaju zastosowanego bloku.
(Należy sprawdzić numer modelu oraz kolor bloków w celu określenia odpowiedniego sposobu
wypinania).
Bloki jednokierunkowego wypinania:
SM-SH51
(czarne)
Bloki wielokierunkowego wypinania:
SM-SH56
(srebrne, złote/opcja)
Te bloki wypinają się jedynie po
przekręceniu kostki na zewnątrz.
Nie wypną się one, jeżeli pięta zostanie
skręcona w jakimkolwiek innym kierunku.
Bloki można wypiąć, odchylając piętę w
dowolnym kierunku.
Na pedały można przykładać siłę
skierowaną do góry, ponieważ bloki nie
wypną się, dopóki stopa nie zostanie
odchylona na zewnątrz.
Ponieważ blok może zostać również
wypięty przez podniesienie pięty, może
dojść do przypadkowego wypięcia w razie
wywierania na pedały siły skierowanej do
góry.
Takich bloków nie należy stosować w
przypadku stylu jazdy, który może
wymagać naciskania na pedały, lub dla
czynności takich jak skakanie, w przypadku
których na pedały działają siły odrywające,
które mogą powodować wypięcie buta z
pedału.
Bloki niekoniecznie wypną się w przypadku
utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w
których może dojść do utraty równowagi,
należy pamiętać o tym, żeby mieć
odpowiednio dużo czasu na wcześniejsze
wypięcie butów z pedałów.
Chociaż bloki mogą zostać zwolnione przez
odchylenie pięt w dowolnym kierunku lub
ich podniesienie, niekoniecznie dojdzie do
wypięcia w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w
których może dojść do utraty równowagi,
należy pamiętać o tym, żeby mieć
odpowiednio dużo czasu na wcześniejsze
wypięcie butów z pedałów.
W przypadku agresywnego pedałowania
pięta może w niezamierzony sposób
odchylać się na zewnątrz, co może
powodować przypadkowe wypinanie się
bloku. W razie przypadkowego wypięcia
bloku można spaść z roweru, czego
konsekwencją może być poważne
zranienie.
Można temu zapobiec, regulując siłę
wymaganą do wypięcia bloków. Konieczne
jest też ćwiczenie wypinania do chwili
przyzwyczajenia się do siły oraz kąta
wypięcia bloku.
W razie przypadkowego wypięcia bloku
można spaść z roweru, czego konsekwencją
mogą być poważne obrażenia.
Jeżeli działanie bloków
wielokierunkowego wypinania nie jest do
końca zrozumiałe i jeżeli nie są one
używane prawidłowo, może dochodzić do
przypadkowego wypinania częściej niż w
przypadku bloków jednokierunkowego
wypinania.
Możesz pomóc zapobiec temu, regulując
wielkość siły wymaganej do wypięcia
bloków w każdym kierunku. Konieczne jest
też ćwiczenie wypinania do chwili
przyzwyczajenia się do siły oraz kąta
wypięcia bloku.
Uwaga:
Konieczne jest przećwiczenie wypinania do chwili przyzwyczajenia się do takiej techniki.
* Wypinanie przez uniesienie pięty w trybie wielokierunkowego wypinania wymaga
szczególnej wprawy.
Regulacja napięcia sprężyny pedałów
Śruba regulacyjna
Śruba regulacyjna
Zmniejszenie
Zwiększenie
1
1
2
2
Klucz imbusowy 3 mm
Płytka regulacyjna
Napięcie sprężyny można regulować, obracając śrubę regulacyjną, aby zmienić siłę sprężyny
wiązania.
Jedno kliknięcie śruby regulacyjnej oznacza zmianę o jeden stopień. Podczas każdego obrotu
występują cztery kliknięcia.
Śruba regulacyjna znajduje się z tyłu każdego wiązania, łącznie w dwóch miejscach na obu
pedałach.
Należy dostosować siłę sprężyny do poziomu optymalnego, zapewniającego łatwe wpinanie
iwypinanie bloku z pedału.
Wyrównać siły wymagane do wypięcia bloku w dwóch miejscach, sprawdzając położenie płytki
regulacyjnej i zliczając liczbę obrotów śrub regulacyjnych.
Obrót śruby regulacyjnej w prawo zwiększa napięcie sprężyny, a jej obrót w lewo zmniejsza
napięcie sprężyny.
Pozycja najsilniejszego napięcia Pozycja najsłabszego napięcia
Płytka
regulacyjna
Śruba
regulacyjna
Jeżeli płytka regulacyjna jest w położeniu największego lub najmniejszego napięcia, nie
należy dalej obracać śruby regulacyjnej.
Uwaga:
Aby zapobiec przypadkowemu lub niezamierzonemu wypięciu, należy upewnić się, że
napięcie sprężyny w obu blokach zostało odpowiednio wyregulowane oraz należy sprawdzić
napięcia sprężyn.
Jeżeli napięcia sprężyn nie będą ustawione równomiernie, może to utrudnić wpinanie
iwypinanie z pedału. Należy ustawić takie samo napięcie sprężyn dla prawego i lewego
pedału.
Wymiana bloków i osłony
Bloki i osłona są materiałami eksploatacyjnymi i należy je okresowo wymieniać.
Bloki i osłonę należy wymienić u sprzedawcy lub w punkcie sprzedaży natychmiast po
pojawieniusię oznak zużycia lub, gdy ich wypinanie będzie utrudnione albo dużo łatwiejsze
niż,gdy były nowe.
Osłona
  • Page 1 1

Shimano PD-T8000 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi