Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
UM-L890A-001-04
Podręcznik użytkownika
Pedały SPD
Light Action
Podręcznik użytkownika w innych językach dostępne są na
stronie internetowej: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów, które nie zostały
opisane w tym podręczniku użytkownika, należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą rowerów. Podręcznik sprzedawcy dla doświadczonych
izawodowych mechaników rowerowych jest dostępny w naszej witrynie internetowej
(http://si.shimano.com).
•
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać się z
niniejszym podręcznikiem użytkownika przed użyciem produktu i
przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu uzyskania informacji dotyczących wymiany należy skontaktować
się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE DLA RODZICA/OPIEKUNA
•
UŻYTKOWANIE TEGO PRODUKTU ZGODNIE Z NINIEJSZYM PODRĘCZNIKIEM
UŻYTKOWNIKA MA KLUCZOWE ZNACZENIE DLA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA. NALEŻY SIĘ
UPEWNIĆ, ŻE ZARÓWNO OSOBA DOROSŁA, JAK I DZIECKO ZROZUMIELI INFORMACJE W
NINIEJSZYM PODRĘCZNIKU UŻYTKOWNIKA. NIEPRZESTRZEGANIE INSTRUKCJI W
PODRĘCZNIKU UŻYTKOWNIKA MOŻE PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
OSTRZEŻENIE
•
Pedały te są przeznaczone do jazdy rekreacyjnej. Pedały te można łatwiej wpinać i
wypinać z bloków niż pedały SPD. Pedały nie są przeznaczone do zawodów i
agresywnego użytkowania. Jeśli pedały zostaną użyte do agresywnej jazdy, bloki mogą
przypadkowo wypiąć się z pedałów, powodując upadek z roweru.
•
Te pedały zaprojektowano tak, aby można było je wypiąć jedynie, kiedy jest to
zamierzone. Nie są one zaprojektowane do automatycznego wypięcia w momentach
takich, jak spadanie z roweru.
•
Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD. Wszelkie inne rodzaje obuwia
mogą nie wypiąć się z pedału lub wypiąć się niespodziewanie.
•
Stosować tylko bloki Shimano (SM-SH51 / SM-SH56) i pewnie dokręcić śruby mocujące
do butów.
•
Przed rozpoczęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi pedałami należy poznać zasadę
działania mechanizmu wpinania/wypinania pedałów oraz bloków (butów).
•
Przed rozpoczęciem jazdy z takimi pedałami i w takim obuwiu nacisnąć dźwignię
hamulca, a następnie postawić jedną stopę na ziemi i wypróbować wpinanie oraz
wypinanie każdego z butów z pedału, dopóki ta czynność nie będzie wykonywana w
sposób naturalny i z minimalnym wysiłkiem.
•
Do czasu opanowania wpinania i wypinania obuwia z pedałów należy jeździć po
płaskich powierzchniach.
•
Przed jazdą należy wyregulować napięcie sprężyny stosownie do upodobań.
Jeśli napięcie sprężyny będzie niewielkie, bloki mogą przypadkowo wypiąć się,
powodując utratę równowagi i upadek z roweru. Jeśli napięcie sprężyny będzie duże,
wypięcie bloków będzie utrudnione.
•
W czasie jazdy z małą prędkością lub w przypadku konieczności przerwania jazdy (np.
wczasie zawracania, dojazdu do skrzyżowania, jazdy pod górę lub pokonywania zakrętu
bez widoczności) należy wcześniej wypiąć buty z pedałów, aby w razie konieczności można
było szybko postawić stopy na ziemi.
•
W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach zastosować mniejsze napięcie
sprężyny mocowania bloków pedałów.
•
Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości w celu zapewnienia
swobodnego wpinania oraz wypinania.
•
Należy pamiętać o okresowej kontroli zużycia bloków. Jeżeli bloki są zużyte, należy je
wymienić. Należy zawsze sprawdzić napięcie sprężyny przed jazdą i po wymianie
bloków pedałów.
NALEŻY PAMIĘTAĆ O DOKŁADNYM PRZECZYTANIU I PRZESTRZEGANIU POWYŻSZYCH
OSTRZEŻEŃ.
Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą nie wypiąć sie z pedałów, kiedy
to konieczne, lub wypiąć sie nieoczekiwanie albo przypadkowo, czego
konsekwencja mogą być poważne obrażenia.
•
W przypadku jazdy po drogach publicznych zamontowanie odblasków na rowerze jest
obowiązkowe.
•
Odblaski są dostępne opcjonalnie do modeli niewyposażonych w standardowo. Aby
uzyskać informacje dotyczące odpowiednich odblasków, należy skontaktować się z
punktem sprzedaży lub sprzedawcą rowerów.
•
Przerwij jazdę, jeżeli refl ektory są zabrudzone lub uszkodzone. W przeciwnym razie
kierowcy nadjeżdżających pojazdów będą mieli trudność z zauważeniem roweru.
•
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy zachować ją na
przyszłość.
Uwaga
•
Ponadto, jeżeli pedały działają gorzej niż zwykle, należy dokonać ponownego
sprawdzenia.
•
W przypadku problemów z częściami obrotowymi pedałów może być konieczna ich
regulacja. Skontaktować się z punktem sprzedaży lub sprzedawcą rowerów.
•
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani pogorszenia działania wynikających z
normalnego użytkowania.
Regularna kontrola przed rozpoczęciem
jazdy na rowerze
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić poniższe elementy. W przypadku
występowania problemów z podanymi elementami należy skontaktować się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą rowerów.
•
Czy części mocujące są właściwie zamocowane?
•
Czy między blokami a pedałami występuje duży luz wynikający ze zużycia?
•
Czy podczas wpinania lub wypinania bloków występują jakiekolwiek
nieprawidłowości?
•
Czy słychać jakieś nietypowe odgłosy?
Nazwy części
Część
mocująca
Wiązanie
Typy bloków i użytkowanie pedałów
OSTRZEŻENIE
Nie wolno używać pedałów ani bloków w sposób inny niż
przedstawiony w niniejszym podręczniku użytkownika.
Bloki są zaprojektowane tak, aby wpinać i wypinać buty z
pedałów skierowanych do przodu.
Sposób montażu bloków podano w instrukcji poniżej.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI MOŻE
PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Przód
Do użytku z niniejszymi pedałami dostępne są bloki jednokierunkowego wypinania
(SM-SH51) i bloki wielokierunkowego wypinania (SM-SH56).
Każdy rodzaj bloku ma określoną charakterystykę, dlatego należy pamiętać o
dokładnym przeczytaniu instrukcji serwisowych oraz wybrać blok, który najlepiej
odpowiada stylowi jazdy użytkownika oraz terenowi i warunkom jazdy, które
użytkownik może napotkać.
Nie można stosować innych typów bloków jednokierunkowego wypinania (SM-SH52)
i bloków wielokierunkowego wypinania (SM-SH55), ponieważ nie zapewniają one
odpowiedniego wypinania lub wystarczającej siły trzymania.
Wpinanie bloków do pedałów
Wcisnąć bloki do pedałów, wykonując ruch do
przodu i w dół.
Wypinanie bloków z pedałów
Sposób wypinania zależy od rodzaju zastosowanego bloku. (Należy sprawdzić numer
modelu oraz kolor bloków w celu określenia odpowiedniego sposobu wypinania).
Bloki wielokierunkowego wypinania:
SM-SH56
(srebrne, złote)
Bloki jednokierunkowego wypinania:
SM-SH51
(czarne/akcesoria opcjonalne)
Bloki można wypiąć, odchylając piętę
w dowolnym kierunku.
Bloki te wypinają się jedynie, kiedy
pięta zostanie odchylona na zewnątrz.
Nie wypną się one, jeżeli pięta zostanie
skręcona w jakimkolwiek innym
kierunku.
Ponieważ bloki mogą zostać również
wypięte przez podniesienie pięty,
może dojść do przypadkowego
wypięcia w razie wywierania na pedały
siły skierowanej do góry.
Takich bloków nie należy stosować w
przypadku stylu jazdy, który może
wymagać podciągania pedałów lub
wykonywania ewolucji, takich jak
skakanie, gdy na pedały działają siły
odrywające mogące powodować
wypięcie buta.
Do pedałów można przykładać siłę
skierowaną do góry, ponieważ bloki
nie wypną się, dopóki stopa nie
zostanie odchylona na zewnątrz.
Chociaż bloki mogą zostać zwolnione
przez odchylenie pięty w dowolnym
kierunku lub jej podniesienie,
niekoniecznie dojdzie do wypięcia w
przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w
których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym,
żeby mieć odpowiednio dużo czasu na
wcześniejsze wypięcie butów z
pedałów.
Bloki niekoniecznie wypną się w
przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w
których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym,
żeby mieć odpowiednio dużo czasu na
wcześniejsze wypięcie butów z
pedałów.
W razie przypadkowego wypięcia
bloku można spaść z roweru, czego
konsekwencją mogą być poważne
obrażenia.
Jeżeli działanie bloków
wielokierunkowego wypinania nie jest
do końca zrozumiałe lub jeżeli nie są
one używane prawidłowo, może
dochodzić do częstszego
przypadkowego wypinania niż w
przypadku bloków
jednokierunkowego wypinania.
Można temu pomóc zapobiec,
regulując siłę wymaganą do wypięcia
bloków w każdym kierunku. Konieczne
jest też ćwiczenie wypinania aż do
przyzwyczajenia się do siły oraz kąta
wypięcia bloku.
W przypadku agresywnego
pedałowania pięta może w
niezamierzony sposób odchylać się na
zewnątrz, co może powodować
przypadkowe wypinanie się bloku. W
razie przypadkowego wypięcia bloku
można spaść z roweru, czego
konsekwencją może być poważne
zranienie.
Można temu zapobiec, regulując siłę
wymaganą do wypięcia bloków.
Konieczne jest też ćwiczenie wypinania
do chwili przyzwyczajenia się do siły
oraz kąta wypięcia bloków.
Uwaga:
Konieczne jest ćwiczenie wypinania aż do przyzwyczajenia się do tej techniki.
* Wypinanie przez uniesienie pięty w trybie wielokierunkowego wypinania
wymaga szczególnej wprawy.
Regulacja napięcia sprężyny pedałów
Śruba regulacyjna
1
2
Płytka
regulacyjna
Śruba regulacyjna
Zmniejszenie
Zwiększenie
1
2
Klucz imbusowy 3mm
•
Napięcie sprężyny można regulować, obracając śruby regulacyjne, aby zmienić siłę
sprężyny wiązania.
•
Klikanie śruby regulacyjnej oznacza zmianę napięcia o jeden krok. Podczas każdego
obrotu występują cztery kliknięcia.
•
Śruba regulacyjna jest z tyłu każdego wiązania, łącznie w czterech miejscach. (Niektóre
modele pedałów mają po jednej śrubie regulacyjnej).
•
Należy dostosować siłę sprężyny do wartości optymalnej, zapewniającej łatwe wpinanie
i wypinanie bloku z pedału.
•
Wyrównać siły wymagane do wypięcia bloku w czterech miejscach (dwóch w
niektórych modelach), sprawdzając położenie płytki regulacyjnej i zliczając liczbę
obrotów śrub regulacyjnych.
•
Obracanie śruby regulacyjnej w prawo zwiększa napięcie sprężyny, a obracanie w lewo
— zmniejsza.
Położenie największego napięcia Położenie najmniejszego napięcia
Płytka
regulacyjna
Śruba
regulacyjna
Jeżeli płytka regulacyjna jest w położeniu największego lub najmniejszego
napięcia, nie należy dalej obracać śruby regulacyjnej.
Uwaga:
•
Aby zapobiec przypadkowemu lub niezamierzonemu wypięciu, należy upewnić się,
że napięcie sprężyny w obu blokach zostało odpowiednio wyregulowane oraz
należy sprawdzić siły napięcia sprężyn.
•
Jeżeli siły napięcia sprężyn nie będą ustawione równomiernie, może to utrudnić
wpinanie i wypinanie z pedału. Należy ustawić takie samo napięcie sprężyny dla
prawego i lewego pedału.
Wymiana bloków i osłony korpusu
Bloki oraz osłona korpusu są materiałami eksploatacyjnymi i należy je okresowo wymieniać.
Bloki i osłonę korpusu należy wymienić u sprzedawcy lub w punkcie sprzedaży
natychmiast po pojawieniu się oznak zużycia lub, gdy ich wypinanie będzie utrudnione
albo dużo łatwiejsze niż gdy były nowe.
Osłona korpusu