INSTRUKCJE SERWISOWE SI-45C0B
PD-M505
Pedały SPD
Przed użyciem prosimy uważnie przeczytać instrukcję i
postępować ściśle według jej zaleceń.
OSTRZEŻENIE
• Pedały SPD zaprojektowane są tak, aby można
było je wypiąć jedynie, kiedy jest to zamierzone.
Nie są one zaprojektowane do automatycznego
wypięcia wmomentach takich jak spadanie z roweru.
Jest to środek bezpieczeństwa mający zapobiec
utracie równowagi i spadnięciu z roweru w razie
przypadkowego wyskoczenia nogi z pedału.
• Z tym produktem należy stosować tylko obuwie SPD.
Wszelkie inne rodzaje obuwia mogą nie wypiąć się
zpedału lub wypiąć się niespodziewanie.
• Należy stosować wyłącznie bloki Shimano (SM-SH51/
SM-SH52/SM-SH55) i pewnie dokręcić śruby mocujące do
butów.
• Przed rozpoczęciem jazdy w takim obuwiu i z takimi
pedałami należy potwierdzić znajomość zasady działania
mechanizmu blokowania/wypinania pedałów i bloków
(butów).
• Przed rozpoczęciem jazdy z takimi pedałami i w takim
obuwiu nacisnąć hamulce, a następnie postawić jedną
stopę na ziemi i wypróbować wpinanie i wypinanie
każdego z butów z pedału, dopóki ta czynność nie
będzie wykonywana w sposób naturalny i z minimalnym
wysiłkiem.
• Do czasu opanowania wpinania i wypinania obuwia
zpedałów należy jeździć po płaskich powierzchniach.
• Przed jazdą należy wyregulować napięcie sprężyny
stosownie do upodobań.
• W czasie jazdy z małą prędkością lub w przypadku
konieczności przerwania jazdy (np. w czasie zawracania,
dojazdu do skrzyżowania, jazdy pod górę lub
pokonywania zakrętu bez widoczności) należy wcześniej
wypiąć buty z pedałów, aby w razie konieczności można
było szybko postawić stopy na ziemi.
• W przypadku jazdy w niekorzystnych warunkach należy
zastosować mniejsze napięcie sprężyny mocowania
bloków pedałów.
• Bloki i wiązania powinny być utrzymywane w czystości
w celu zapewnienia swobodnego wpinania oraz
wypinania.
• Należy pamiętać o okresowej kontroli zużycia bloków.
Jeżeli bloki są zużyte, należy je wymienić. Zawsze
po wymianie bloku pedału oraz przed jazdą należy
sprawdzić napięcie sprężyny.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części
mogą spowodować poważne obrażenia rowerzysty.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
• W przypadku pytań związanych z pedałami skontaktuj
się z profesjonalnym sprzedawcą.
• NALEŻY DOKŁADNIE PRZECZYTAĆ POWYŻSZE
OSTRZEŻENIA I ICH PRZESTRZEGAĆ.
• Jeżeli zalecenia nie będą przestrzegane, buty mogą się
nie wyczepić z pedałów, gdy będzie to konieczne, lub
wyczepić się nieoczekiwanie albo przypadkowo, co grozi
poważnymi obrażeniami.
Dostępny jest opcjonalny zestaw odblasków (SM-PD22).
Szczegółowych informacji udzielają profesjonalni
sprzedawcy.
Mocowanie bloków
1.
Za pomocą kombinerek lub podobnego narzędzia ściągnąć
gumową osłonę w celu odkrycia otworów montażowych bloku.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten może nie być
konieczny.
2.
Wyjąć wkładkę buta i ustawić nakrętkę bloku nad owalnymi
otworami.
Uwaga:
Zależnie od typu butów krok ten może nie być
konieczny.
3.
Z dołu buta ustawić blok i następnie adapter bloku nad
otworami bloku. Bloki pasują zarówno do prawego, jak i
lewego pedału. Tymczasowo dokręcić śruby mocujące bloków.
Regulacja położenia bloku
1.
Blok ma zakres regulacji 20 mm do przodu i do tyłu
oraz 5 mm w lewo i w prawo. Po tymczasowym
dokręceniu bloku przećwicz wczepianie i
wyczepianie, jednorazowo na jednym bucie.
Wyregulować w celu określenia najlepszego
położenia bloku.
2.
Po określeniu najlepszego położenia bloku
mocnodokręcić śruby mocujące bloków za
pomocąklucza imbusowego 4 mm.
Regulacja siły sprężyny wiązania
Siła sprężyny jest regulowana za pomocą śruby regulacyjnej. Śruby
regulacyjne znajdują się z tyłu każdego wiązania i dla każdego
pedału są dwie śruby regulacyjne. Należy wyrównać napięcia,
korzystając ze wskaźników napięcia i zliczając liczbę obrotów
śrub regulacyjnych. Napięcie sprężyny można regulować w trzech
krokach dla każdego obrotu śruby regulacyjnej.
W przypadku obracania śruby w prawo zwiększa się napięcie
sprężyny i czerwona część wskaźnika napięcia. Po całkowitym
obrocie śruby w prawo nagle trudno będzie ją obrócić. Nie
wolno obracać śruby poza to położenie. W przypadku obracania
śruby wlewo zmniejsza się napięcie sprężyny i czerwona część
wskaźnika napięcia. Gdy czerwona część wskaźnika napięcia
zniknie, nie wolno dalej obracać śruby w lewo.
Uwaga:
• Regulacja siły sprężyny może zapobiec przypadkowemu
wypięciu.
• Napięcie sprężyny powinno być równe z obu stron każdego
pedału oraz dla obu pedałów.
• Jeżeli napięcia sprężyn nie są jednakowe, zróżnicowana siła
może być potrzebna do wpięcia i wypięcia z bloku prawego
i lewego pedału oraz z obu stron każdego pedału. Może
to stanowić problem w przypadku zapinania i wypinania
bloków.
• Jeśli śruba regulacyjna zostanie całkowicie wykręcona
zpłytki sprężystej, konieczny będzie demontaż i ponowny
montaż. W takim przypadku należy poprosić o pomoc
profesjonalnego sprzedawcę.
Wymiana bloków
Bloki ulegają zużyciu podczas użytkowania i muszą być
wymieniane. Wymienić bloki, gdy wpinanie i wypinanie zacznie
stanowić problem.
Jeśli buty i bloki nie są utrzymywane w dobrym stanie, buty
mogą nie wypiąć się z pedałów w odpowiednim momencie
lub mogą wypiąć się nieoczekiwanie lub przypadkowo,
doprowadzając do poważnych obrażeń.
UWAGA:
W celu uzyskania maksymalnych osiągów zalecamy stosowanie
smarów i produktów konserwacyjnych Shimano.
Uszczelnienie wodoodporne
Wyjąć wkładkę buta i przymocować uszczelnienie wodoodporne.
Uwaga:
Uszczelnienie wodoodporne dostarczane jest wraz z butami Shimano,
które wymagają przeprowadzenia opisanych uprzednio czynności.
Montaż pedałów na ramionach
mechanizmu korbowego
Do montażu pedałów na ramionach mechanizmu korbowego
należy użyć klucza płaskiego 15 mm. Pedał prawy ma gwint
prawoskrętny; pedał lewy ma gwint lewoskrętny.
Rodzaje bloków i korzystanie
zpedałów
OSTRZEŻENIE
Nie wolno korzystać z pedałów i bloków w sposób
inny niż opisany w niniejszej Instrukcji serwisowej.
Bloki są zaprojektowane tak, aby wpinać i wypinać
buty zpedałów, kiedy bloki i pedały skierowane są do
przodu. Poniżej znajdują się instrukcje dotyczące montażu
bloków.
NIEPRZESTRZEGANIE NINIEJSZYCH INSTRUKCJI MOŻE
PROWADZIĆ DO POWAŻNYCH OBRAŻEŃ.
Bloków wielokierunkowego wypinania (SM-SH55)
można również używać z tymi pedałami, oprócz bloków
wielokierunkowego wypinania (SM-SH51/SM-SH52),
które są dostarczane razem z tymi pedałami.
Każdy rodzaj bloku posiada unikalne własności, dlatego
należy dokładnie przeczytać Instrukcje serwisowe i
wybrać rodzaj bloku, który najlepiej pasuje do stylu jazdy
użytkownika oraz warunków terenowych i jezdnych,
które może napotkać.
Wcisnąć zaciski w pedał ruchem do przodu i w dół.
Wypinanie bloków z pedałów
Sposób wypinania zależy od rodzaju zastosowanego bloku.
(Sprawdzić numer modelu oraz kolor zacisków w celu określenia odpowiedniego sposobu wypinania.)
• Bloki jednokierunkowego wyczepiania:
SM-SH51/SM-SH52 (czarne)
• Bloki wielokierunkowego wypinania:
SM-SH55 (srebrne / akcesoria opcjonalne)
Te bloki wypinają się jedynie, jeżeli pięta zostanie skręcona
na zewnątrz . Nie wypną się, jeżeli pięta zostanie skręcona
wjakimkolwiek innym kierunku.
Bloki można wypiąć, odchylając stopę w dowolnym kierunku.
Na pedały można przykładać siłę skierowaną do góry, ponieważ
bloki nie wypną się, dopóki stopa nie zostanie odchylona na
zewnątrz.
Ponieważ bloki można również wypiąć przez podniesienie pięty,
może dojść do przypadkowego wypięcia w razie wywierania na
pedały siły skierowanej do góry.
Takich bloków nie należy stosować w przypadku stylu jazdy,
który może wymagać naciskania na pedały, lub dla czynności
takich jak skakanie, w przypadku których na pedały działają siły
odrywające, które mogą powodować wypinanie buta z pedału.
Bloki niekoniecznie wypną się w przypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść
do utraty równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć
odpowiednio dużo czasu na wcześniejsze wypięcie butów
zpedałów.
Chociaż bloki można wypiąć przez odchylenie pięt w dowolnym
kierunku lub ich podniesienie, niekoniecznie dojdzie do wypięcia
wprzypadku utraty równowagi.
Dlatego w miejscach i warunkach, w których może dojść do utraty
równowagi, należy pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednio dużo
czasu na wcześniejsze wypięcie butów zpedałów.
W przypadku agresywnego pedałowania pięta może
wniezamierzony sposób odchylać się na zewnątrz, co może
powodować przypadkowe wypinanie się bloku. W razie
przypadkowego wypięcia zacisku można spaść z roweru, czego
konsekwencją może być poważne zranienie.
Można temu zapobiec, regulując siłę wymaganą do wypięcia
bloków. Konieczne jest też ćwiczenie wypinania do chwili
przyzwyczajenia się do siły oraz kąta wypięcia bloku.
W razie przypadkowego wypięcia zacisków można spaść
zroweru, czego konsekwencją może być poważne zranienie.
Jeżeli działanie bloków wielokierunkowego wypinania nie jest
do końca zrozumiałe i jeżeli nie są one używane prawidłowo,
może dochodzić do przypadkowego wypinania częściej niż
wprzypadku bloków jednokierunkowego wypinania.
Można temu zapobiec, regulując siłę wymaganą do wypięcia
bloków w każdym kierunku. Konieczne jest też ćwiczenie
wypinania do chwili przyzwyczajenia się do siły oraz kąta
wypięcia bloku.
Tryb jednokierunkowego
wypinania
Wypiąć bloki z pedałów, skręcając pięty
na zewnątrz .
Uwaga:
Konieczne jest przećwiczenie
wypinania do chwili
przyzwyczajenia się do takiej
techniki.
Tryb wielokierunkowego wypinania
Wypiąć bloki z pedałów,
skręcając pięty w dowolnym kierunku.
Uwaga:
W trybie wielokierunkowego
wypinania konieczne jest
przećwiczenie wypinania do chwili
przyzwyczajenia się do takiej techniki.
Szczególnego ćwiczenia wymaga
wypinanie przez podniesienie pięty.
Gumowa osłona
otworów
montażowych bloku
But SPD
Nakrętka bloku
Wkładka buta
Trójkątną cześć zacisku
ustawić skierowaną do
przodu buta.
Przód
SM-SH51
Klucz imbusowy 4 mm
Adapter bloku
Blok
Śruby mocujące bloku
Moment tymczasowego
dokręcania śrub mocujących
bloków: 2,5 Nm
Moment dokręcania:
5 - 6 Nm
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec
zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
Śruba regulacyjna Śruba regulacyjna
R
1
2
Śruba regulacyjna
Zmniejszenie Zwiększenie
Klucz imbusowy 3 mm
1
2
Wskaźnik napięcia
R
R
Uszczelnienie wodoodporne
Wkładka buta
R
15
Należy wrócić uwagę
na oznaczenie
R: prawy pedał
L: lewy pedał
Klucz płaski 15 mm
Moment dokręcania:
min. 35 Nm