29
SPRAWDZANIE POZIOMU OLEJU
Sprawdzaj poziom oleju przed każdym uruchomieniem
silnika i co każde 5 godzin pracy W yjmij miarkę i wytrzyj
do sucha. Wkręć korek z miarką do końca gwintu i upewnij
się czy poziom dochodzi do znaku FULL.
DOCIERANIE SILNIKA DO PIERWSZEJ WYMIANY
OLEJU
Silnik jest już wyregulowany i nie wymaga specjalnego
docierania, chociaż powinieneś przez pierwsze kilka godzin
pracować przy niepełnym obciążeniu. Pamiętaj, aby zmienić
olej po 5 godzinach pracy (rys.9), a póżniej po każdych 25
godzinach.
PALIWO
Używaj świeżego paliwa bezołowiowego, chociaż dopu-
szczalne jest stosowanie każdej etyliny powyżej 77 okta-
nów (OHV tylko benzyna bezolowiowa). Stosowanie bezo-
łowiowej benzyny zmniejsza tworzenie się nagaru w
komorze silnika. Zatrzymaj silnik przed uzupełnianiem
paliwa. Nie przepełniaj zbiornika – zostaw ok. 6 mm wolnej
przestrzeni między powierzchnią paliwa a górną
płaszczyzną zbiornika.
Nic pozostawiaj paliwa w zbiorniku silnika po sezonie pracy
przed okresem zimowego lub dłuższego przechowywania.
Może to być przyczyną problemów z uruchomieniem silnika
na początku następnego sezonu użytkowania kosiarki.
Uruchamianie silnika
MODELE Z SILNIKAMI BRIGGS & STRA TTON
1. Uruchamianie ”zimnego” silnika: Ustaw dżwignie gazu w
pozycji ”Wysokie obroty” (zając), a dżwignię napędu kół
w pozycji ”Napęd wyłączony”. Przyciśnij pompkę ssania
(rys.4) 3 razy.
Pompka ssania jest umieszczona z przodu silnika (silniki
Quantum i Intek), lub z prawej strony Quattro). Kiedy
uruchamiasz ”ciepły” silnik, używanie pompki ssania nie
jest konieczne.
2. Uchwyt hamulca bezpieczeństwa podczas uruchamiania
i pracy musi być przyciągnięty do uchwytu kosiarki.
3. Pociągnij silnie, ale z wyczuciem za uchwyt linki
rozrusznika ręcznego. Przy niskiej temperaturze powietrza
czasem konieczne jest powtórzenie powyższej procedury
raz jeszcze. Jeśli nadal silnika nie można uruchomić,
spróbuj to samo przy dżwigni gazu w pozycji ”Niskie
obroty” (żółw). Jeśli silnik nadal nie startuje, wykręć świecę
zapłonową oczyść ją i spróbuj ponownie.
EXCELLENT SELFSTART
Stosuj osobnie zalaczona instrukcje przed rozruchem
silnika!
MODELE Z SILNIKAMI HONDA
1. Przy wlaczaniu zimnego silnika staw regulator gazu w
polozeniu zasynia jak najbardziej wysuwajac go do przodu,
otwierajac jednoczenie doplyw benzyny (znajdujacy sie
za filtrem powietrza po lewej stronie silnika). Jesli silnik
otrzymal za duzo benzynyspróbuj zastartowac ustawiajac
regulator gazu w polozeniu neutralnym (zólw). Jesli silnik
nie zapali pomimowszystko, wykrec swiece, wyczysc z
benzyny i zanieczyszczen. Przy startowaniu z cieplym
silnikiem nie potrzeba zazwyczaj uzywac ssania.
2. Uchwyt hamulca bezpieczeństwa podczas uruchamiania
i pracy musi być przyciągnięty do uchwytu kosiarki.
4. Pociągnij silnie, ale z wyczuciem za uchwyt linki
rozrusznika ręcznego. Przy niskiej temperaturze powietrza
czasem konieczne jest powtórzenie powyższej procedury
raz jeszcze. Jeśli nadal silnika nie można uruchomić,
spróbuj to samo przy dżwigni gazu w pozycji ”Niskie
obroty” (żółw). Jeśli silnik nadal nie startuje, wykręć świecę
zapłonową oczyść ją i spróbuj ponownie.
ZATRZYMANIE PRACY KOSIARKI
Maszyne zatrzymuje sie poprzez zwolnienie zabezpieczenia
(zdjecie 5b).
Oczyść trawnik przed koszeniem. Wszelkie przedmioty leżące
w trawie stanowią potencjalne zagrożenie przy uderzeniu
nożem i powodują niepotrzebne, przedwczesne jego zużycie.
Kosiarka nie może najeżdżać na twarde przedmioty; sprawdż
czy w trale nie ma jakichś ukrytych rur , korzeni, itp; jeśli tak
to zaznacz ich pozycję. Prowadz kosiarkę spokojnle i
”metodycznie”.
KOSZENIE ”KOŇC”WEK” TRAWY
Exsperci zgodnie podkreślają że najlepsze jest przycinanie
1/3 wysokości trawnika jednorazowo, stymuluje to wzrost
trawy i daje mocniejszy i bardziej zielony trawnik Sprawdzaj,
czy noże są ostre. Jeśli są zużyte cięcie będzie nierówne i
powodować będzie powierzchniowe żółknięcie trawnika. Koś
często. Ozdobne trawniki powinny być koszone dwa razy w
tygodniu, ale nigdy nie koś gdy trawa jest wilgotna po deszczu
lub rosie, co utrudnia równomierne rozłożenie ściętej trawy ,
a w modelu z pojemnlklem na trawę, może powodować
przyklejanie się ściętej trawy do korpusu i blokowanie wylotu
trawy do pojemnika. Koś na najwyźszych obrotach silnika.
KORZYŚCI ZE STOSOWANIA PRZEDNIEGO NAPĘDU
KÕŁ
Kosiarka z napędem kół przednich jest bardziej
manewrowalna i może skręcać, zawracać i kosić blisko drzew ,
ścian itd. Nawet lekkie przyciśnięcie uchwytu do dołu
zatrzymuje kosiarkę powodując oderwanie się kół przednich
od powierzchni trawnika i ich obracanie się w powietrzu.
Koszenie można również wykonywać z rozłączonym
napędem.
W przypadku zastosowania napędu tylnej osi unikamy
poślizgu kół kiedy pojemnik na trawę jest pełny (powoduje
on dodatkowe dociążenic kół) - co jest zaletą tego rozwiązania.
Dla poprawienia techniki pokonywania zakrętów wskazane
tu jest wyłączanic napędu kół.
Uwagi ogólne
Eksploatacja
Uwaga. Aby przeciwdzialać przypadkowemu uruchomieniu
silnika, zawsze wykręć świecę lub rozłącz przewody
wysokiego napięcia od świecy, szczególnie wówczas, kiedy
silnik kosiarki jest przedmiotem przeglądu!
Maszyna powinna być na przeglądzie w autoryzowanym
serwisie po każdym sezonie. Maszyny ż katalizatorem spalin
powinny być na przeglądzie w autoryzowanym serwisle
Klippo przynajmniej co każde 3 lata lub co 100 godzin pracy
- w zależności co nastąpi wcześniej.
INSTRUKCJA KONSERWACJI
Utrzymuj korpus i spód kosiarki czysty i usuwaj resztki trawy
przed jej wyschnięciem. Aby zapobiec przypadkowemu
uruchomieniu podczas oględzin lub myciu spodu kosiarki,
rozłącz prewód wysokiego napięcia