Shimano SG-7C18 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

C
J
-
N
X
1
0
J
A
P
A
N
L
O
C
K
7
R
7R
7
R
C
J
-
N
X
1
0
J
A
P
A
N
L
O
C
K
7
R
CJ-NX10
JAPAN
CJ-NX10
JAPAN
CJ-NX10
JAPAN
CJ-NX10
JAPAN
CJ-NX10
JAPAN
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady
działania układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe
użycie układu hamulcowego roweru może
spowodować utratę panowania lub wypadek, a
w rezultacie - poważne obrażenia. Ponieważ każdy
rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia,
należy nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania
(w tym wyczucia charakterystyki panowania nad
rowerem) oraz obsługi roweru. Można to zrobić,
konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą
rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także poprzez
praktyczne doskonalenie techniki jazdy i hamowania.
Podczas mocowania ramienia hamulca do ramy
należy pamiętać o zastosowaniu uchwytu ramienia
hamulca odpowiedniego do wielkości dolnej rury
tylnego trójkąta ramy i poprawnie połączyć je
za pomocą śruby uchwytu i nakrętki uchwytu,
stosując określony moment dokręcania.
Jako nakrętki uchwytu należy użyć nakrętki
zabezpieczającej z wkładką nylonową (nakrętka
samozabezpieczająca się). Zaleca się zastosowanie
standardowych części Shimano jako śruby
uchwytu, nakrętki uchwytu i uchwytu ramienia
hamulca. Ponadto należy użyć uchwytu ramienia
hamulca odpowiadającego wielkości dolnej rury
tylnego trójkąta ramy.
Jeśli nakrętka uchwytu zejdzie z ramienia hamulca
lub jeśli śruba uchwytu albo uchwyt ramienia
hamulca ulegną uszkodzeniu, ramię hamulca może
się obracać na dolnej rurze tylnego trójkąta ramy
i powodować nagłe szarpnięcia kierownicy lub
też koło roweru może się zablokować, powodując
upadek roweru i poważne obrażenia.
Podczas montażu piasty na ramie należy pamiętać o
zamontowaniu właściwych nieruchomych podkładek
z lewej i prawej strony oraz o odpowiednim
przykręceniu nakrętek piasty z zastosowaniem
podanych momentów dokręcania. Jeśli nieruchome
podkładki zostaną zamontowane tylko z jednej
strony lub jeśli nakrętki piasty nie zostaną
odpowiednio przykręcone, nieruchoma podkładka
może wypaść, prowadząc do obracania się osi
piasty i kasety. Może to spowodować przypadkowe
pociągnięcie kierownicy przez linkę zmiany biegów
i doprowadzić do bardzo poważnego wypadku.
Przed zamontowaniem części należy uważnie
przeczytać niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub
uszkodzone części mogą spowodować poważne
obrażenia kierującego rowerem.
Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są
prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru,
powodując w konsekwencji poważne zranienie.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną
instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA
Aby uniknąć
poważnych urazów:
Należy unikać ciągłego używania hamulców
podczas długiego zjazdu ze zbocza, ponieważ
spowoduje to znaczne rozgrzanie wewnętrznych
części hamulca, co może pogorszyć działanie
hamulców. Może to również spowodować
zmniejszenie ilości smaru wewnątrz hamulca,
co często prowadzi do takich problemów jak
niespodziewanie silne hamowanie.
Obróć kołem i upewnij się, że siła hamowania
hamulca wolnego biegu jest poprawna.
W przypadku częstego używania hamulców bęben
hamulcowy może być gorący. Nie dotykaj bębna
hamulcowego przez co najmniej 30 minut od
momentu zakończenia jazdy na rowerze.
Bęben hamulcowy
UWAGA:
Używać kół o naciągu na 3 lub 4 krzyże. Nie wolno
używać kół z naciągiem radialnym, ponieważ
szprychy i koło mogą po uruchomieniu hamulców ulec
uszkodzeniu, a hamowaniu może towarzyszyć hałas.
Biegi mogą być zmieniane podczas pedałowania,
ale czasami mechanizm zapadkowy wewnątrz
piasty może potem hałasować, co jest normalnym
elementem operacji zmiany biegu.
W przypadku postawienia stopy na pedale i
ruszenia rowerem do tyłu w pedale będzie słychać
trzaski. Jest to zjawisko normalne i nie oznacza
awarii.
Przyłącze kasety CJ-NX10 powinno być używane
tylko z zębatkami od 16T do 23T.
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie się obracać
z oporem, należy wymienić klocki hamulcowe lub
nasmarować je smarem.
Nie należy stosować żadnego smaru lub oleju do
wnętrza piasty, ponieważ może się on wydostać na
zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem
czyszczącym i następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo czyszczenie łańcucha neutralnym
środkiem czyszczącym i smarowanie może być
skutecznym sposobem zwiększenia trwałości
zębatek i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada
z zębatek, należy wymienić zębatki i łańcuch.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia ani
pogorszenia parametrów roboczych wynikających
z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub
regulacji prosimy kierować do sprzedawcy.
SI-7C26C
SG-7C18
SG-7C16
CJ-NX10
Techniczna instrukcja
serwisowa
Przed użyciem należy przeczytać te instrukcje
wraz z instrukcjami serwisowymi dotyczącymi
dźwigni zmiany biegów Inter-7.
Montaż zębatki na piaście
Załóż prawą nasadkę przeciwpyłową C na element
napędzający z prawej strony korpusu piasty. Następnie
zamontuj zębatkę i unieruchom ją na miejscu za pomocą
pierścienia sprężynującego.
Zauważ
kierunek
Pierścień
sprężynujący
Zębatka
Prawa nasadka
przeciwpyłowa C
Element
napędzający
Montaż przyłącza kasety na
piaście
1.
Zamontuj osłonę elementu napędzającego na elemencie
napędzającym z prawej strony korpusu piasty. Obrócić
kółko przyłącza kasety w kierunku wskazywanym
strzałką tak, aby żółty znak
został dopasowany do
żółtego znaku
, a następnie dopasuj żółte znaki
na
przyłączu kasety do żółtych znaków
z prawej strony
korpusu piasty.
Powinny zostać
dopasowane.
Kółko
Żółte znaki
Przyłącze
kasety
Osłona elementu
napędzającego
Element
napędzający
Zauważ
kierunek
Żółte znaki
2.
1)
Zamocuj przyłącze kasety do piasty za pomocą
pierścienia mocującego przyłącze kasety. Podczas
montażu pierścienia mocującego przyłącze kasety
należy dopasować żółty znak
do żółtego znaku
na kółku przyłącza kasety.
Pierścień mocujący przyłącze
kasety
Kółko przyłącza kasety
Przed zamontowaniem
dopasuj żółte znaki
.
2)
Po zamontowaniu pierścienia mocującego przyłącze
kasety należy go obrócić o 45° w prawo.
Obrót o 45°
Pierścień mocujący
przyłącze kasety
Poprawnie zamontuj
wspornik przyłącza kasety.
Montaż piasty do ramy
1.
Załóż łańcuch na zębatkę, a następnie wstaw oś
piasty w zakończenia widełek.
Oś piasty
Zakończenie
widełek
2.
Nałóż nieruchome podkładki z prawej i lewej strony osi
piasty. Jednocześnie obróć przyłącze kasety tak, aby
występy nieruchomych podkładek były dopasowane do
wyżłobień w zakończeniach widełek. Po zakończeniu tej
czynności można zamocować przyłącze kasety tak, aby
było ustawione prawie równolegle do dolnej rury tylnego
trójkąta ramy.
Nieruchoma podkładka (dla lewej strony)
Przyłącze kasety
Wyżłobienie
zakończenia widełek
Nieruchoma
podkładka
(dla prawej strony)
Dolna rura tylnego
trójkąta ramy
W standardowych i odwróconych zakończeniach
widełek można stosować różne rodzaje prawych
i lewych nieruchomych podkładek. Należy użyć
dowolnej pasującej nieruchomej podkładki.
Oznaczenie
Wystające części powinny znajdować się po
stronie zakończenia widełek.
Załóż nieruchome podkładki tak, aby wystające
części weszły w wyżłobienia zakończenia
widełek z każdej strony osi piasty.
3.
Zlikwiduj luz łańcucha i zamocuj koło do ramy za
pomocą nakrętek kołpakowych.
Moment dokręcania:
30 - 45 Nm
Nakrętka kołpakowa
Nieruchoma podkładka
4.
Ramię hamulca należy poprawnie zamocować
do dolnej rury tylnego trójkąta ramy za pomocą
uchwytu ramienia hamulca.
Nakrętka uchwytu
Ramię hamulca
Śruba uchwytu
Uchwyt ramienia
hamulca
Dolna rura tylnego
trójkąta ramy
Uwaga:
Podczas montowania uchwytu ramienia
hamulca należy poprawnie dokręcić śrubę
uchwytu, przytrzymując nakrętkę uchwytu
kluczem 10 mm.
Moment dokręcania:
2 - 3 Nm
Po zamontowaniu uchwytu ramienia hamulca
sprawdź, czy śruba uchwytu wystaje na około
2-3 mm poza powierzchnię nakrętki uchwytu.
Ramię hamulca
Uchwyt ramienia
hamulca
Nakrętka uchwytu
Śruba uchwytu
(M6
3
16 mm)
2 - 3 mm
5.
Przed użyciem hamulca wolnego biegu należy
sprawdź, czy hamulec działa poprawnie i czy koło
obraca się równomiernie.
Uwaga: W związku z wprowadzaniem ulepszeń dane techniczne
mogą ulec zmianie bez powiadomienia. (Polish)
Aby uniknąć
poważnych urazów:
Zakończenie
widełek
Nieruchoma podkładka
Oznaczenie/kolor
Rozmiar
Prawa Lewa
Standardowe 7R/czarna 7L/szara 20°
7R
38°
Odwrócone 6R/srebrna 6L/biała
7R
= 0 °
Odwrócone
(pełna obudowa
łańcucha)
5R/żółta
5L/
brązowa
7R
= 0 °
SI-7C26C-03
  • Page 1 1

Shimano SG-7C18 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla