Uwaga: Dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia w wyniku
wprowadzenia ulepszeń. (Polski)
Informacje ogólne dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
– Aby uniknąć
poważnych urazów:
Podczas mocowania ramienia hamulca do ramy należy •
pamiętać o zastosowaniu uchwytu ramienia hamulca
odpowiedniego do wielkości dolnej rury tylnego trójkąta ramy
i poprawnie połączyć je za pomocą śruby uchwytu i nakrętki
uchwytu, stosując określony moment dokręcania.
Jako nakrętki uchwytu należy użyć nakrętki zabezpieczającej
z wkładką nylonową (nakrętka samozabezpieczająca się).
Zaleca się zastosowanie standardowych części Shimano
jako śruby uchwytu, nakrętki uchwytu i uchwytu ramienia
hamulca. Ponadto należy użyć uchwytu ramienia hamulca
odpowiadającego wielkości dolnej rury tylnego trójkąta ramy.
Jeśli nakrętka uchwytu zejdzie z ramienia hamulca lub
jeśli śruba uchwytu albo uchwyt ramienia hamulca ulegną
uszkodzeniu, ramię hamulca może się obracać na podpórce
łańcucha i powodować nagłe szarpnięcia kierownicy lub
też koło roweru może się zablokować, powodując upadek
roweru i poważne obrażenia.
Podczas montażu piasty na ramie należy pamiętać o •
zamontowaniu właściwych nieobracających się podkładek
z lewej i prawej strony oraz o odpowiednim przykręceniu
nakrętek piasty z zastosowaniem podanych momentów
dokręcania. Jeśli nieobracające się podkładki zostaną
zamontowane tylko z jednej strony lub jeśli nakrętki piasty
nie zostaną odpowiednio przykręcone, nieobracająca się
podkładka może wypaść, prowadząc do obracania się
osi piasty i kasety. Może to spowodować przypadkowe
pociągnięcie kierownicy przez linkę zmiany biegów i
doprowadzić do bardzo poważnego wypadku.
• Przed zamontowaniem części należy uważnie przeczytać
niniejszą instrukcję. Luźne, zużyte lub uszkodzone części
mogą spowodować poważne obrażenia kierującego
rowerem. Zalecamy stosowanie jedynie oryginalnych części
zamiennych Shimano.
Przed jazdą na rowerze należy sprawdzić, czy koła są •
prawidłowo zamocowane. Jeżeli koła są w jakikolwiek
sposób poluzowane, mogą wypaść z roweru, powodując
w konsekwencji poważne zranienie.
Należy dokładnie przeczytać niniejszą techniczną instrukcję •
serwisową i zachować ją na przyszłość.
UWAGA:
Biegi mogą być zmieniane podczas pedałowania, ale •
czasami mechanizm zapadkowy wewnątrz piasty może
potem hałasować, co jest normalnym elementem operacji
zmiany biegu.
Przyłącze kasety CJ-NX10 powinno być używane tylko •
z zębatkami od 16T do 23T.
Jeżeli koło stanie się sztywne i będzie obracać się z oporem, •
należy je nasmarować.
Nie należy stosować żadnego smaru lub oleju do wnętrza •
piasty, ponieważ może się on wydostać na zewnątrz.
Zębatki należy okresowo myć neutralnym środkiem •
czyszczącym i następnie ponownie je smarować. Dodatkowo
czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i
smarowanie może być skutecznym sposobem zwiększenia
trwałości zębatek i łańcucha.
Jeżeli łańcuch w czasie użytkowania nadal spada z zębatek, •
należy wymienić zębatki i łańcuch.
Gwarancja nie obejmuje normalnego zużycia lub pogorszenia •
parametrów roboczych wynikających z normalnego
użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu obsługi lub regulacji •
prosimy kierować do sprzedawcy.
SI-7R45E
SG-7R46
SG-7R45
CJ-NX10
Techniczna instrukcja serwisowa
Przed użyciem należy przeczytać te instrukcje wraz
z instrukcjami serwisowymi dotyczącymi hamulca
Inter-M i dźwigni zmiany biegów Inter-7.
Montaż zębatki na piaście
Załóż prawą nasadkę przeciwpyłową C na element
napędzający z prawej strony korpusu piasty. Następnie
zamontuj zębatkę i unieruchom ją na miejscu za pomocą
pierścienia sprężynującego.
Zauważ
kierunek.
Pierścień
sprężynujący
Zębatka
Prawa nasadka
przeciwpyłowa C
Element
napędzający
Montaż przyłącza kasety na
piaście
Zamontuj osłonę elementu napędzającego na elemencie
napędzającym z prawej strony korpusu piasty. Obróć
kółko przyłącza kasety w kierunku wskazywanym
strzałką tak, aby żółty znak
●
został dopasowany do
żółtego znaku
▲
, a następnie dopasuj żółte znaki
▲
na
przyłączu kasety do żółtych znaków
▲
z prawej strony
korpusu piasty.
1.
CJ-NX10
JAPAN
CJ-NX10
JAPAN
Powinny zostać
dopasowane.
Zauważ
kierunek.
Żółte znaki
▲
Żółte znaki
▲
Kółko
Przyłącze kasety
Element napędzający
Osłona elementu
napędzającego
Zamocuj przyłącze kasety do piasty za pomocą pier-
ścienia mocującego przyłącze kasety. Podczas mon-
tażu pierścienia mocującego przyłącze kasety dopasuj
żółty znak
●
do żółtego znaku
●
na krążku przyłącza
kasety, a następnie obróć pierścień mocujący przyłącze
kasety o 45° w prawo.
2.
CJ-NX10
JAPAN
CJ-NX10
JAPAN
Obróć o 45°
Pierścień mocujący przyłącze
kasety
Kółko przyłącza
kasety
Pierścień mocujący przyłącze
kasety
Poprawnie zamontuj
wspornik przyłącza kasety.
Przed zamontowaniem
dopasuj żółte znaki
●
.
Montaż piasty do ramy
Załóż łańcuch na zębatkę, a następnie wstaw oś piasty
w zakończenia widełek.
1.
Nałóż nieruchome podkładki z prawej i lewej strony osi
piasty. Jednocześnie obróć przyłącze kasety tak, aby
występy nieruchomych podkładek były dopasowane
do wyżłobień w zakończeniach widełek. Po zakończeniu
tej czynności można zamocować przyłącze kasety tak,
aby było ustawione prawie równolegle do dolnej rury
tylnego trójkąta ramy.
2.
CJ-NX10
JAPAN
Oś piasty
Zakończenie widełek
C
J
-
N
X
1
0
J
A
P
AN
L
O
C
K
7
R
Nieobracająca się podkładka (dla lewej strony)
Przyłącze kasety
Wyżłobienie
zakończenia widełek
Nieruchoma
podkładka (dla
prawej strony)
Podpórka
łańcucha
W standardowych i odwróconych zakończeniach •
widełek można stosować różne rodzaje prawych
i lewych nieruchomych podkładek. Należy użyć
dowolnej pasującej nieruchomej podkładki.
Left
Fork end
Non-turn washer
Mark/Color
Size
Right
=
=
7
R
Oznaczenie
Wystające części powinny znajdować się po •
stronie zakończenia widełek.
Załóż nieobracające się podkładki tak, aby •
wystające części weszły w wyżłobienia za-
kończenia widełek z każdej strony osi piasty.
Zamocuj ramię hamulca Inter-M do dolnej rury tylnego
trójkąta ramy za pomocą uchwytu ramienia hamulca,
tymczasowo dokręcając wkręt i nakrętkę uchwytu, a
następnie dokręć nakrętkę mocującą zespołu hamulca.
3.
Jeśli ramię hamulca znajduje się w niewłaściwym
położeniu (patrz ilustracja), które uniemożliwia
tymczasowy montaż na podpórce łańcucha, należy
odkręcić nakrętkę mocującą zespołu łańcucha i
obrócić ramię hamulca. Następnie, po tymczasowym
zamocowaniu ramienia hamulca do dolnej rury tylnego
trójkąta ramy, należy dokręcić nakrętkę mocującą
zespołu hamulca.
Uwaga:
Uchwyt ramienia hamulca
Dolna rura tylnego
trójkąta ramy
Ramię hamulca
Nakrętka mocująca zespołu hamulca
Moment dokręcania: 20 - 25 Nm
Zlikwiduj luz łańcucha i zamocuj koło do ramy za
pomocą nakrętek kołpakowych.
4.
C
J
-
N
X
1
0
J
A
P
A
N
L
O
C
K
7
R
Moment
dokręcania:
30 - 45 Nm
Nakrętka kołpakowa
Nieruchoma podkładka
C
J
-
N
X
1
0
J
A
P
A
N
L
O
C
K
Podczas montowania do osi piasty części takich
jak dolnej rurze tylnego trójkąta ramy montaż należy
przeprowadzić w kolejności pokazanej na poniższej
ilustracji.
Uwaga:
Nieruchoma podkładka
Podkładka
Nakrętka
kołpakowa
Wspornik błotnika
Wspornik bagażnika
Ramię hamulca Inter-M należy poprawnie zamocować
do podpórki łańcucha za pomocą uchwytu ramienia
hamulca.
5.
W przypadku przyło-
żenia nadmiernej siły
do hamulca trudno
będzie obrócić koło.
Należy pamiętać, aby
podczas montażu
nie przykładać zbyt
dużej siły.
Uchwyt ramienia hamulca
Dolnej rura
tylnego trójkąta
ramy
Ramię hamulca
Podczas montowania uchwytu ramienia hamulca •
należy poprawnie dokręcić śrubę uchwytu,
przytrzymując nakrętkę uchwytu kluczem 10 mm.
Uwaga:
Moment dokręcania:
2 - 3 Nm
Po zamontowaniu uchwytu ramienia hamulca •
sprawdź, czy śruba uchwytu wystaje na około
2 - 3 mm poza powierzchnię nakrętki uchwytu.
2 - 3 mm
Ramię hamulca
Uchwyt ramienia
hamulca
Nakrętka uchwytu
Śruba uchwytu
(M6 16 mm)
Zakończenie
widełek
Nieruchoma podkładka
Oznaczenie/kolor
Rozmiar
Prawa Lewa
Standardowe 7R/czarna 7L/szara 20 38
Odwrócone 6R/srebrna 6L/biała 0
Odwrócone
(pełna obudowa
łańcucha)
5R/żółta 5L/brązowa 0
SI-7R45E-03