Beta 1438SAC Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
33
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
SPECJALNY ZESTAW DO CENTROWANIA SPRZĘGIEŁ SAC, ZA-
WIERA ELEMENT CENTRUJĄCY
KOMPONENTY
Kod Beta Opis Kod Beta Opis
VN952 Tuleja z zamocowaną śrubą VN933 Wałek centrujący Ø 15
VN949 Trzpień centrujący przedni Ø11,85 VN927 Wałek centrujący Ø 15/23
VN950
Trzpień centrujący przedni
Ø13,85
VN938
Wałek centrujący Ø 15/26.5
sprzęgła BMW
VN951
Trzpień centrujący przedni
Ø14,85
VN928 Wałek centrujący Ø 15/28
---------- Uszczelka OR 4028 VN929 Wałek centrujący Ø 15/34
VN959 Rozpórka Ø18 mm VN934 Wałek centrujący Ø 16
VN963
Uniwersalny trzpień centrujący
Ø16 - 21 mm do wału korbowego
VN935 Wałek centrujący Ø 17
VN957
Trzpień centrujący stożkowy
Ø15 mm
VN936 Wałek centrujący Ø 18
VN815 Korek Ø15 mm VN937 Wałek centrujący Ø 19
VN816
Uniwersalny trzpień centrujący
Ø20 - 25 mm do wału korbowego
VN925 Szpilka M6
VN817 Trzpień centrujący stożkowy Ø18 VN924 Szpilka M7
VN818 Trzpień centrujący stożkowy Ø19 VN923 Szpilka M8
VN953 Wkręt centralny M8x170 VN922 Rozwieracz
VN956 Prowadnica Ø17,8 VN930 Ekspander Ø 12 z tworzywa
VN920 Wspornik 3 - ramienny VN942 Uchwyt centrujący Ø 20
VN921 Wspornik 4 - ramienny VN940
Uchwyt Ø 12 wraz ze sferycznymi
pokrętlami
---------- Śruba TCE 8x45 VN941 Uchwyt stały Ø 20
VN931 Wałek centrujący Ø 12 VN926 Pokrętło
VN932 Wałek centrujący Ø 14 VN939 Perforowany trzpień
VN958 Korek Ø15 mm VN964 Trzpień centrujący stożkowy Ø15
1438SAC.indd 331438SAC.indd 33 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
34
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
Obecnie coraz więcej samochodów wyposażonych jest w sprzęgla o nazwie SAC
(Self Adjusting Clutch), poniżej wymienione są niektóre modele:
Marka Model
Alfa romeo 147 - 159 - 166 - Brera - Spider
Audi A3 - A4 - A6 - A8 - TT
Bmw 320 - 330 - 520 - 530
Citroën C-Crosser
Fiat Ulisse - Croma - Ducato - Bravo - Stilo
Ford Mondeo - Galaxy - Transit - S-Max - Focus C-Max
Hyundai H-1 - I30 - Santa Fè - Sonata - Tuscon
Lancia Delta - Thesis - Phedra
Mercedes C - E - CLS - S - CLK - SLK - SL
Mitsubishi Grandis - Outlander
Opel Vivaro
Peugeot 4007
Renault Espace IV - Laguna - Laguna II - Laguna III - Trac II - Vel Satis
Seat Altea - Leon - Toledo III
Skoda Octavia - Superb
Vauxhall Vivaro
Volkswagen
Eos - Golf IV - Golf V - Golf V Plus - Jetta III - Multivan T5 - Passat - Passat CC - Scirocco - Touran
- Transporter V
Volvo Volvo S40 II - V50
ZASTOSOWANIE:
Sprzęgła te są określane samonastawne,
ponieważ, poprzez mechanizm automat-
ycznej regulacji, powodują kompensację
rosnącego luzu, który powstaje w wyniku
zużywania się tarczy sprzęgła.
Urządzenie to zapewnia stałą w cza-
sie siłę wysprzęglania co powoduje,
oprócz zwiększenia komfortu, znaczne
przedłużenie żywotności sprzęgła.
Sprzęgła SAC są rozpoznawalne przez obecność 2 lub 3 żółtych
sprężynek na mechaniźmie
1438SAC.indd 341438SAC.indd 34 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
35
Podczas montażu takich sprzęgieł wy-
magana jest duża ostrożność, ponieważ
nieprawidłowy montaż może spowodować
deformację dzwonu mechanizmu sprzęgła
lub utratę jego regulacji.
Skutkiem tego, może być utrudnione uznanie przez
gwarancję części, których wadliwe funkcjonowanie
odnosi się do błędów montażowych.
Aby uniknąć tych niedogodności, prawidłowy montaż
i demontaż sprzęgieł SAC powinien nastąpić przy
pomocy specjalnego narzędzia.
DEMONTAŻ:
Używanie tego specjalnego narzędzia jest warunkiem koniecznym
w celu demontażu samonastawnych sprzęgieł (SAC).
Gdybyśmy próbowali zdemontować sprzęgło SAC bez użycia tego
narzędzia, sprzęgło utraciłoby swoją regulację i spowodowałoby
wadliwe funkcjonwanie podczas ponownego zamontowania.
Przestrzegać poniższych instrukcji:
● Zamontować uchwyt jak na ilustracji 1.
● Odkręcić z mechanizmu 3 śrub na 120° (lub 4 śruby na
90°, il. 2).
● Zamontować śruby na wysokości M6, M7 lub M8
(przekładki) z wyposażenia (il. 3 i 4).
● Zainstalowć specjalne narzędzie montażowe (3 lub 4 -
ramienne) i przymocować je nakrętkami M8.
● Obracać pokrętło specjalnego narzędzia, aby całkowicie
przymocować pokrywę maskę sprężyny (il. 5).
● Odkręcić pozostałe śruby koła zamachowego (il. 6).
● Wyjąć nakrętki M8 ze specjalnego narzędzia, a następnie
samo specjalne narzędzie i 3 przekładki.
● Teraz można podnieść talerz dociskowy tarczy, dzwon
mechanizmu sprzęgła jest na równi z kołem zamachowym,
to ułatwia usunięcie sprzęgła (il. 7).
1
2
3
4
5
6
1438SAC.indd 351438SAC.indd 35 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
36
MONTAŻ:
● Oprzeć tarczę i mechanizm sprzęgła o koło zamachowe.
● Wycentrować tarczę sprzęgła za pomocą odpowiedniego
narzędzia dostarczonego w wyposażeniu (il. 8 – 9 – 10 - 11).
● Wstawić trzy śruby (przekładki) bez dokręcania, ponieważ
mogłoby to spowodować uszkodzenie mechanizmu SAC.
● Zainstalować narzędzie specjalne do zablokowania i
zabezpieczyć je za pomocą trzech dostarczonych śrub.
Należy zauważyć, że dzwon mechanizmu sprzęgła nie
dotyka już koła zamachowego.
● Obracać pokrętło specjalnego narzędzia, aby całkowicie
przymocować sprężynę. Teraz dzwon jest na równi z kołem
zamachowym.
● Umieścić i wkręcić śruby montażowe do koła zamachowego.
● Uwolnić narzędzie spod nacisku i usunąć wszystkie ele-
menty.
● Wkręcić trzy śruby i zakończyć operację.
7
8
9
10
11
Docisk
Koło
zamachowe
Talerz
1438SAC.indd 361438SAC.indd 36 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
37
Narzędzie do centrowania sprzęgła nadaje się do sto-
sowania we wszystkich typach i markach samochodów.
Narzędzie można idealne wyśrodkować w
wewnętrznym otworze wału korbowego, nawet przy
obecności łożyska prowadzącego.
PRZYPADEK 1*: w wewnętrznym otworze wału
korbowego znajduje się łożysko prowadzące, którego
średnica jest mniejsza niż wewnętrzna średnica tarczy
sprzęgła;
Zestaw BETA 1438SAC jest odpowiedni przy obu
warunkach dzięki dołączonym akcesoriom i ekspan-
derom (uniwersalne trzpienie centrujące).
Narzędzie do centrowania sprzęgła jest niezbędne
do prawidłowego montażu skrzyni biegów i do
prawidłowego działania sprzęgła. Idealne ustawienie
tarczy sprzęgła, podczas fazy montażu, umożliwia i
gwarantuje:
Redukcję wibracji
Oszczędność paliwa i redukcję emisji
Kompensację niewspółosiowości centralnej między
silnikiem a skrzynią biegów
Dłuższą żywotność tarczy sprzęgła
Zachowanie gwarancji dostarczonej przez producenta
sprzęgła
PRZYPADEK 2*: gdy nie ma łożyska prowadzącego,
średnica wewnętrznego otworu wału korbowego jest
większa niż wewnętrzna średnica tarczy sprzęgła.
1438SAC.indd 371438SAC.indd 37 03/02/20 10:3903/02/20 10:39
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48

Beta 1438SAC Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi