Black & Decker BDSBC10A Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
555222-41 PL
www.blackanddecker.eu
Osprzęt samochodo-
wy do zastosowań
nieprzemysłowych
INSTRUKCJA OBSŁUGI
MODEL BDSBC10A
2
3
POLSKI
Zastosowanie zgodne z
przeznaczeniem
Ładowarka Black & Decker jest przeznaczona do łado-
wania akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Urządzenie
to nie nadaje się do celów przemyowych.
Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
Uwaga! Przy korzystaniu z urządzeń sieciowych
dokładnie przestrzegaj wskazówek zawartych w tej
instrukcji i podstawowych przepisów bhp, by zminimali-
zować ryzyko paru, porażenia prądem elektrycznym,
czy też doznania urazu ciała i szkód rzeczowych.
Przed pierwszym użyciem przyrdu dokładnie
przeczytaj niniejszą instrukcję.
W instrukcji tej opisano zastosowanie przyrządu
zgodne z przeznaczeniem. Używanie akcesoriów
lub przystawek innych, niż zalecane w tej instrukcji,
lub obugiwanie przyrządu w sposób niezgodny z
opisem grozi doznaniem urazu.
Przechowuj niniejszą instrukcję na wypadek,
gdyby znów była kiedyś potrzebna.
Zastosowanie ładowarki
Z przyrdem tym zawsze obchodź się ostrożnie.
Zabrania się używania przyrządu przez dzieci lub
osoby niepełnosprawne bez należytego nadzoru.
Przyrząd nie jest zabawką.
ywaj przyrządu tylko w suchym otoczeniu.
Uważaj, by go nie zamoczyć.
Nie zanurzaj przyrdu w wodzie.
Nie próbuj otwierać obudowy. W jej wnętrzu nie ma
żadnych elementów podlegających konserwacji.
Nie używaj przyrdu w otoczeniu zagrożonym
wybuchem, w którym znajdują się palne ciecze,
gazy lub pyły.
Nigdy nie ciągnij za kabel, by wyjąć wtyczkę z
gniazda sieciowego. Grozi to uszkodzeniem kabla
i wtyczki.
Po użyciu
Nieużywany przyrząd przechowuj w suchym,
dobrze wentylowanym miejscu poza zasięgiem
dzieci.
Uniemożliw dzieciom dostęp do przechowywanych
urządzeń.
Przy transportowaniu przyrządu w samochodzie
umić go w bagniku lub odpowiednim schowku,
by nie mógł się przemicić w razie nagłej zmiany
prędkości lub kierunku ruchu.
Chroń przyrząd przed bezpośrednim promie-
niowaniem słonecznym, wysoką temperaturą i
wilgocią.
Kontrola i naprawy
Przed użyciem przyrządu sprawdź, czy nie zawiera
on jakichś uszkodzonych elementów lub czy nie
wystąpiły jakieś inne okoliczności, które mo
negatywnie wpłynąć na działanie urządzenia.
Nie używaj przyrządu, gdy jakaś jego część jest
niesprawna.
W razie uszkodzenia jakiejś części zleć jej naprawę
lub wymianę jednemu z naszych autoryzowanych
warsztatów serwisowych.
Nie wymieniaj ani nie usuwaj żadnych części
nieopisanych w tej instrukcji.
Bezpieczne korzystanie z kabla sieciowego
Uwaga! Nie dokonuj żadnych przeróbek w kablu
ani we wtyczce. Gdyby wtyczka nie pasowała do
gniazda, zwć się w tej sprawie do wykwalifi kowanego
specjalisty elektryka. Nieprawidłowe podłączenie grozi
porażeniem prądem elektrycznym.
Specjalne wskazówki bezpieczeństwa pracy
ładowarek
Na ładowarce umieszczono następujące symbole:
Przyrząd ten jest podwójnie zaizolowany i
dlatego żyła uziemiająca nie jest konieczna.
Zawsze sprawdzaj, czy lokalne napięcie
sieciowe zgadza się z wartością podaną na
tabliczce znamionowej przyrządu.
W całości i uważnie przeczytaj tę instrukcję.
Przyrząd ten nie nadaje się o pracy na
wolnym powietrzu.
Ten pojemnik nie jest przewidziany jako
miejsce przechowywania przyrządu.
Przed użyciem ładowarki przeczytaj instrukcję
obsługi.
W razie uszkodzenia kabla sieciowego zleć jego
wymianę producentowi lub autoryzowanemu
warsztatowi serwisowemu Black & Decker, by
nie narażać się na niebezpieczeństwo porażenia
prądem elektrycznym.
W żadnym przypadku nie próbuj ładować baterii.
Uszkodzony kabel natychmiast wymień na nowy.
Uważaj, by do ładowarki nie dosta się woda.
Nie próbuj otwierać obudowy ładowarki.
Nie dokonuj w ładowarce żadnych przeróbek.
Uważaj, by nie zewrzeć czerwonego i czarnego
zacisku szczękowego (4) i by nie przytknąć
ich jednocześnie do tego samego metalowego
przewodnika. Może to spowodować uszkodzenie
przyrządu lub wybuch na skutek zaiskrzenia.
Zaciski szczękowe (4) zawsze pozostawiaj w
zintegrowanych uchwytach.
Akumulatory
Uwaga! W żadnym przypadku nie próbuj ładować
zamarzniętego akumulatora.
W żadnym przypadku nie otwieraj akumulatora.
Uważaj, by do akumulatora nie dostała się woda.
Uwaga! Elektrolit stanowi roztwór kwasu siarkowego,
który jest szkodliwy dla zdrowia i innych przedmiotów.
Gdyby środek ten zetknął się ze skó, natychmiast
obfi cie spłucz ją wodą. W razie zaczerwienienia, po-
drażnienia lub innych niepokojących objawów zgłoś się
do lekarza. Gdyby roztwór prysnął w oczy, natychmiast
4
przepłucz je dużą ilością wody i niezwłocznie udaj się
do lekarza.
Przy utylizacji akumulatorów przestrzegaj wskazó-
wek podanych w punkcie „Ochrona środowiska”.
Do każdego ogniwa wlej wodę destylowaną do
poziomu określonego przez producenta. Pomaga
to w ulotnieniu się nadmiaru gazu z ogniw. Uważaj,
by woda się nie przela. Przy braku dostępu do
ogniw (akumulator bezobsługowy) przestrzegaj
instrukcji ładowania wydanej przez producenta.
Nie przekraczaj zalecanego natężenia prądu
ładowania i przestrzegaj odnośnych przepisów
bezpieczeństwa, kre określają np., czy przy
ładowaniu mają być zdjęte korki z ogniw.
Pilnuj, by początkowy prąd ładowania nie
przekroczył wartci podanej przez producenta
akumulatora.
Uwaga! Niebezpieczeństwo wybuchu mieszaniny gazu.
Praca w pobliżu akumulatorów kwasowo-ołowiowych
jest ryzykowna. Podczas normalnego użytkowania
akumulatorów mogą z nich wydzielać się wybuchowe
gazy. Dlatego przed użyciem ładowarki bezwzględnie
przeczytaj niniejszą instrukcję obsługi i dokładnie
przestrzegaj wszystkich zamieszczonych w niej
wskazówek.
Stosowanie akcesoriów niezalecanych lub
niesprzedawanych przez firmę Black & Decker
może doprowadzić do pożaru, porażenia prądem
elektrycznym lub urazu ciała.
Nie używaj przeacza, jeżeli nie jest to
bezwzględnie konieczne. Zastosowanie nieod-
powiedniego przedłużacza może być przyczyną
pożaru i porażenia pdem elektrycznym, a
ponadto powoduje utratę gwarancji.
Wyświetlacz ciekłokrystaliczny
W razie wylania się kryształu ciekłego na skórę:
Dokładnie zmyj narażone miejsce dużą ilością
wody. Zdejmij zabrudzoną odzież. W razie pry-
śnięcia w oczy przepłucz je czystą wodą i zoś s
do lekarza. W razie pkncia dokładnie wypłucz
usta dużą ilcią wody. Wypij dużo wody i wywołaj
wymioty. Zoś się do lekarza.
Bezpieczeństwo osób
Zakładaj okulary ochronne całkowicie osłaniające
oczy i odpowiednią odzież, by zapobiec ewentualnemu
kontaktowi z elektrolitem.
Podczas korzystania z akumulatora nie dotykaj oczu, by
nie przenieść na nie kwasu lub produktów korozji.
Podczas pracy z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi
nie noś metalowej biżuterii, jak obrączki, bransolety,
naszyjniki lub zegarki. Prąd zwarciowy akumulatora
kwasowo-owiowego może spowodować poważne
oparzenia.
Szczególnie uważaj, by jakiś metalowy przedmiot nie
spadł na akumulator, gdyż mogłoby to doprowadzić do
wybuchu na skutek zaiskrzenia lub zwarcia.
Przed rozpoczęciem ładowania
Ładowarkę wolno przyłączać tylko do akumulatorów
kwasowo-owiowych o napięciu 12 V. Przed rozpo-
częciem ładowania sprawdź, czy napięcie akumulatora
wynosi 12 V. Informacja o tym jest podana na samym
akumulatorze lub w dokumentacji odnośnego urządze-
nia (jak np. książka obsługi pojazdu).
Przy użyciu tej ładowarki nie ładuj baterii suchych czę-
sto stosowanych w sprzęcie gospodarstwa domowego.
Baterie te mogą pęknąć, co niechybnie prowadzi do
szkód rzeczowych i osobowych.
Uwaga! W czasie ładowania z akumulatorów kwa-
sowo-ołowiowych może wydzielać się wybuchowy
gaz. Zapewnij wystarczającą wentylację i wyeliminuj
możliwe źródła zapłonu.
Ładowar umieść możliwie jak najdalej od
akumulatora. Ładowarka zawiera wyłącznik, który
może zaiskrzyć.
Nie stawiaj ładowarki na ani nad akumulatorem.
Wybuchowe gazy mogą się gromadzić w pobliżu
poogi. Ustaw ładowarkę możliwie jak najwej
nad podłogą.
W obszarze ładowania nie używaj żadnych
elektrycznych urządzeń.
W obszarze ładowania nie pouguj się otwartym
ogniem ani nie pal.
Przy przączaniu i odłączaniu kabli od ładowarki
i biegunów akumulatora przestrzegaj odnośnej
instrukcji.
Uwaga! Akumulatory używane na statkach i łodziach
muszą być wyjmowane i ładowane na lądzie. Ładowanie
na poadzie jest możliwe tylko przy użyciu specjalnie
do tego celu opracowanych przyrządów. Ładowarka ta
NIE nadaje się do tego celu.
Pojazdy na oł zawierają układy elektryczne i
elektroniczne (jak np. układ sterowania silnika lub te-
lefon komórkowy), które mogą ulec uszkodzeniu przez
impulsy napięciowe. Dlatego przed przączeniem
ładowarki do pojazdu przeczytaj jego instrukcję obsługi,
by dowiedzieć się, czy dozwolone jest zewnętrzne
ładowanie.
Stosuj się do wskazówek zamieszczonych w tej
instrukcji obsługi, a także w instrukcjach wydanych
przez producentów akumulatora i pojazdu.
Przed przyłączeniem lub oączeniem zacisków
wyjściowych ładowarki wyjmij wtyczkę kabla z
gniazda sieciowego. Uważaj, by nie zewrz
zacisków szczękowych.
Przed przyłączeniem ładowarki zorientuj się, ja
polaryzację mają bieguny akumulatora pojazdu.
Najpierw zawsze odłączaj kabel minusowy
(czarny), a następnie plusowy (czerwony).
Przy ładowaniu zamontowanego akumulatora po-
łączonego z instalacją elektryczną przestrzegaj
instrukcji wydanej przez producenta oraz poniższych
wskazówek:
Nie ładuj akumulatora przy pracującym silniku.
Pamiętaj, że niektóre zespoły silnika (jak np.
wentylator chłodnicy) mogą zostać automatycznie,
5
niespodziewanie uruchomione. Ręce i inne części
ciała trzymaj z dala od zespołów silnika i tak
umieść ładowarkę i kable, by nie mogło dojść do
zwarcia.
Tak usytuuj ładowarkę i kable, by nie moy ulec
uszkodzeniu przy zamykaniu drzwi lub maski
silnika.
Uważaj, by przy przyłączaniu ładowarki nie
dotknąć metalowej obudowy ani sąsiadujących
metalowych elementów.
Gdy ładowarka ta jest wykorzystywana w pobliżu
akumulatora i silnika pojazdu, umieść ją na płaskiej
i wystarczająco stabilnej podkładce. Nie zbliżaj
zacisków szczękowych ani elementów odzieży i
członków ciała do ruchomych części pojazdu.
Gdy w celu naładowania lub oczyszczenia biegu-
nów trzeba wyjąć akumulator z pojazdu, uprzednio
wącz wszystkie dodatkowe urdzenia, by
uniemożliwić zaiskrzenie.
Jeżeli zamierzasz wykonać jakieś czynności
zwzane z konserwacją lub czyszczeniem, oącz
ładowar od zasilania, by nie narażać się na
porażenie prądem elektrycznym. By wykluczyć
to ryzyko, nie wystarczy wączyć przyrządu za
pomocą odpowiednich elementów obsługi.
Przyłączenie ładowarki
Po odpowiednim, opisanym wyżej przygotowaniu dalej
postępuj zgodnie z następującymi wskazówkami:
W większości pojazdów i podobnych urządzeń
ładowarkę można przyłączyć do akumulatora,
który jest połączony z instalacją elektryczną
prądu stego. W takim przypadku postępuj
zgodnie z punktem „Ładowanie zamontowanego
akumulatora”.
Gdy przed naładowaniem trzeba odłączyć akumu-
lator od instalacji elektrycznej, postępuj zgodnie ze
wskazówkami podanymi w punkcieŁadowanie
wymontowanego akumulatora”.
Ładowanie zamontowanego akumulatora
Uwaga! Nieprawidłowe podłączenie, zwarcie biegunów
akumulatora, niekorzystne usytuowanie akumulatora
i ładowarki stanowią potencjalne źródła zagrożenia.
Upewnij się, czy wszystkie czynności przygotowawcze
zostały prawidłowo wykonane.
Uwaga! Nieprawidłowe podłączenie, zwarcie biegunów
akumulatora, niekorzystne usytuowanie akumulatora
i ładowarki stanowią potencjalne źródła zagrożenia.
Upewnij się, czy wszystkie czynności przygotowawcze
zostały prawidłowo wykonane.
Uwaga! Gdy dostęp do biegunów akumulatora jest
trudny lub istnieje ryzyko przypadkowego zetknięcia się
zacisków szczękowych ładowarki z sąsiadującymi czę-
ściami samochodu, akumulator przed naładowaniem
trzeba wymontować. Zrób to zgodnie z instrukcją de-
montażu, opracowaną przez producenta urządzenia.
Zorientuj się, jaką polaryzację mają bieguny
akumulatora. Biegun dodatni (POS, P, +) naj-
częściej ma większą średnicę niż biegun ujemny
(NEG, N, -).
Zgodnie z instrukcją producenta zdejmij nakładki
izolacyjne z biegunów akumulatora.
Plusowy (czerwony) zacisk szckowy ładowarki
przyłącz do bieguna dodatniego (POS, P, +)
akumulatora.
Minusowy (czarny) zacisk szczękowy ładowarki (-)
przyłącz do stabilnej, nieruchomej części podwo-
zia lub karoserii pojazdu. W żadnym przypadku nie
przyłączaj go bezpośrednio do bieguna ujemnego
akumulatora ani jakiegoś ruchomego elementu.
Odpowiednie informacje na ten temat można
znaleźć w instrukcji obsługi samochodu.
By odłączyć ładowarkę od akumulatora, zawsze
wykonuj następujące czynności:
Wyłącz ładowarkę i wyjmij wtyczkę kabla z gniazda
sieciowego.
Najpierw oącz minusowy zacisk szczękowy.
Następnie odłącz plusowy zacisk szczękowy.
Ponownie załóż nakładki izolacyjne na bieguny
akumulatora.
Ładowanie wymontowanego akumulatora
Uwaga! Nieprawidłowe podłączenie, zwarcie biegunów
akumulatora, niekorzystne usytuowanie akumulatora
i ładowarki stanowią potencjalne źróa zagrożenia.
Upewnij się, czy wszystkie czynności przygotowawcze
zostały prawidłowo wykonane.
Gdy akumulator jeszcze nie jest wymontowany, zanim
rozpoczniesz ładowanie wymontuj go zgodnie ze
wskazówkami producenta.
Zorientuj się, jaką polaryzację mają bieguny
akumulatora. Biegun dodatni (POS, P, +) naj-
częściej ma większą średnicę niż biegun ujemny
(NEG, N, -).
Plusowy (czerwony) zacisk szckowy ładowarki
przyłącz do bieguna dodatniego (POS, P, +)
akumulatora.
Minusowy (czarny) zacisk szczękowy ładowarki
przącz do bieguna ujemnego (NEG, N, -)
akumulatora.
By odłączyć ładowarkę od akumulatora, zawsze
wykonuj następujące czynności:
Wyłącz ładowarkę i wyjmij wtyczkę kabla z gniazda
sieciowego.
Najpierw oącz minusowy zacisk szczękowy.
Następnie odłącz plusowy zacisk szczękowy.
Ponownie załóż nakładki izolacyjne na bieguny
akumulatora.
Elementy ładowarki
1. Wyświetlacz cyfrowy z przewijaniem
2. Przełącznik wyboru języka
3. Przełącznik wyboru funkcji
4. Zaciski szczękowe
5. Dioda świecąca stanu
6. Wskaźnik ładunku akumulatora
7. Szpula do nawijania kabla
8. Uchwyt do zacisku szczękowego
9. Uchwyt do przenoszenia
6
Wybór języka
Komunikaty o usterkach i informacje mogą być
wyświetlane na wyświetlaczu ładowarki w różnych
zykach. By wybrać inny język (domyślnym językiem
jest angielski), wykonaj następujące operacje:
Przyłącz ładowarkę do napięcia sieciowego i w
czasie inicjalizacji jeden raz naciśnij przycisk
wyboru języka (2). Żądany język można wybrać
przez sekwencyjne naciskanie przycisku (2).
Po wybraniu żądanego języka wszystkie komuni-
katy i informacje będą wwietlane w tym języku.
Żądany język wystarczy wybrać tylko raz, gd
ładowarka przyjmuje go na przyszłość jako nowy język
domyślny.
Ogólne wskazówki dotyczące obsługi
Przyłącz przyrząd zgodnie z opisem w punkcie
Przyłączanie ładowarki.
Przełącznikiem (3) wybierz żądaną funkcję.
Przyłącz ładowarkę do źródła prądu przemiennego
o napięciu 230 V.
Przącz zaciski szczękowe ładowarki do biegunów
akumulatora.
Gdy ładowarka jest prawiowo przączona i
gotowa do pracy, na wyświetlaczu cyfrowym (1)
ukazuje się napis Kontrola akumulatora.
Gdy ładowarka jest przyłączona do źródła
prądu, ale nie jest przączona do akumulatora
lub połączenie to jest nieprawidłowe, ukazuje się
komunikat Sprawdź podłączenie akumulatora.
Po zakończeniu kontroli akumulatora rozpoczyna
się proces ładowania, jeżeli przełącznik wyboru
funkcji (3) znajduje się w pozycji inteligentnego
ładowania. Jest wskazywane napięcie akumulatora
(np. ŁADOWANIE/12,5 V). W tym czasie wskaźnik
(6) pokazuje bieżący ładunek; gdy wskazówka
znajduje się w czerwonym polu, ładunek wynosi
między 0 i 25 % pojemnci akumulatora, a w
zielonym polu - między 90 i 100 % pojemności
akumulatora.
Po całkowitym naładowaniu akumulatora na
wskaźniku ukazuje się napis CAŁKOWICIE NA-
ŁADOWANY AKUMULATOR i zapala się zielona
dioda świecąca stanu (5).
Najpierw oącz ładowarkę od sieci, a następnie
zaciski szckowe (4) od biegunów akumulatora.
Przy odłączaniu postępuj zgodnie ze „Wskazówka-
mi bezpieczeństwa” zamieszczonymi na początku
tej instrukcji.
Zastosowanie
Ładowarka Black & Decker zależnie od modelu dyspo-
nuje funkcją szybkiego ładowania prądem o natężeniu
10 A. Przyrząd ten nadaje się wyłącznie do ładowania
akumulatorów kwasowo-owiowych. Zaliczają się
do nich np. tradycyjne akumulatory samochodowe,
akumulatory bezobsługowe i żelowe, używane np. w
samochodach osobowych, ciężarówkach, maszynach
rolniczych, na łodziach, w kosiarkach/traktorkach ogro-
dowych, w motocyklach i wielu innych urządzeniach.
Tryb Auto Select
Po wybraniu żądanej aplikacji proces ładowania
przebiega dalej automatycznie.
Tryb ładowania czterofazowego (rys. C)
Tryb ładowania czterofazowego dzięki zintegrowanemu
mikroprocesorowi umożliwia szybkie, niezawodne i
pełne naładowanie akumulatora.
Faza 1 - Status akumulatora
Przed rozpoczęciem ładowania przyrząd sprawdza,
czy akumulator jest prawidłowo przyłączony, by
zapobiec ewentualnym szkodom wskutek niewłaściwej
polaryzacji.
Faza 2 - Ładowanie podstawowe
W trybie szybkiego ładowania akumulator uzyskuje
ładunek odpowiadający ok. 80 % pojemności.
Faza 3 - Ładowanie końcowe
Dzięki powolnemu ładowaniu do 100 % pojemności
zapobiega się przeładowaniu akumulatora.
Faza 4 - Ładowanie konserwacyjne
Jest utrzymywany pełny ładunek akumulatora aż do
jego użycia.
Konsola operatorska
Na konsoli operatorskiej ukazują się następujące
symbole:
Funkcja inteligent-
nego ładowania
Kontrola
alternatora
Funkcja inteligentnego ładowania (rys. A)
Ładowarka automatycznie analizuje akumulator i
w zależności od rodzaju, pojemności i pozostałego
ładunku akumulatora wybiera optymalną szybkość
ładowania.
Przyblone czasy ładowania
W czasie ładowania natężenie prądu automatycznie
dostosowuje się do sytuacji. Ładowanie kczy się
z chwilą pnego naładowania akumulatora. Czasy
ładowania akumulatorów bezobsługowych mogą być
nieco dłuższe.
W ponszej tabeli podano kilka przybliżonych czasów
ładowania:
20Ah 60Ah 180Ah 360Ah 450Ah 560Ah
10A 1,06h 3,20h 10,00h
** ** *
Wskazówka:
Wartości podane w powyższej tabeli są przybliżone,
a przy ich obliczaniu założono, że akumulator jest
rozładowany w 50 %. Czasy ładowania mogą się różn
zależnie od pojemności, wieku i stanu akumulatora oraz
od warunków otoczenia
7
Kontrola alternatora (rys. B)
Uszkodzony alternator może stanowić ukryte źródło
usterki w postaci samoczynnego rozładowywania się
akumulatora.
Uwaga! W ten sposób kontroluje się tylko alternatory
o napięciu 12 V!
Część 1 (brak obciążenia)
Wyłącz wszystkie odbiorniki prądu obciążające
alternator.
W czasie kontroli alternatora akumulator musi być
całkowicie naładowany.
Uruchom silnik na 3 minuty, aż osgnie normalną
prędkość obrotową biegu jałowego, i sprawdź, czy
występuje napięcie jałowe.
Przed przyłączeniem zacisków szczękowych do
akumulatora przącznikiem (3) wybierz funkcję
kontroli alternatora. Po przyłączeniu zacisków
szckowych na wwietlaczu ukazuje się komu-
nikat KONTROLA ALTERNATORA.
Gdy alternator działa prawiowo, ukazuje się
komunikat ALTERNATOR DZIAŁA PRAWIDŁOWO
i zapala się zielona dioda świecąca. Gdy napięcie
wytwarzane przez alternator wykracza poza usta-
lony zakres, ukazuje się komunikat USZKODZONY
ALTERNATOR lub NIE DZIA SILNIK i zapala się
czerwona dioda świecąca.
Część 2 (pod obciążeniem)
ącz tyle odbiorników elektrycznych obcią-
żających alternator, ile tylko możliwe, oprócz
urządzenia klimatyzacyjnego i ogrzewania szyb.
Gdy alternator działa prawiowo, ukazuje się
komunikat ALTERNATOR DZIAŁA PRAWIDŁOWO
i zapala się zielona dioda świecąca. Gdy napięcie
wytwarzane przez alternator wykracza poza usta-
lony zakres, ukazuje się komunikat USZKODZONY
ALTERNATOR lub NIE DZIA SILNIK i zapala się
czerwona dioda świecąca.
Gdy w pierwszej części kontrola alternatora przebiegnie
pozytywnie, a w drugiej wykaże jednak usterkę, może
ona być spowodowana następującymi przyczynami:
Poluzowany pasek klinowy.
Przejściowe uszkodzenie diody.
Wadliwe połączenia między akumulatorem a
alternatorem i/lub masą.
Wskazówka: Komunikaty USZKODZONY ALTER-
NATOR lub SILNIK NIE PRACUJE mogą zost
wyświetlone, gdy w czasie ładowania załączy się
dodatkowy odbiornik elektryczny, przez co wzrośnie
obciążenie alternatora. Sprawdź, czy alternator jest
przystosowany do takiego obciążenia.
Wykrywanie i usuwanie usterek
Wskazania na wyświetlaczu, najczęstsze usterki i
środki zaradcze.
Nie działa żadna funkcja
Sprawdź, czy ładowarka jest przyłączona do
napięcia sieciowego 230 V.
Wykonaj operacje opisane w punkcie „Podłączenie
ładowarki” na początku tej instrukcji obsługi.
Po prawidłowym przyłączeniu akumulatora
ładowarka automatycznie się załącza. Jeżeli się
nie załączy, to znaczy że albo nie jest prawidłowo
przyłączona, albo napięcie ładowanego akumula-
tora jest zbyt niskie (poniżej 3,0 V).
Komunikaty o błędach w trybie inteligentnego
ładowania
SPRAWDŹ POĄCZENIE AKUMULATORA - komu-
nikat ten z reguły ukazuje się wtedy, gdy akumulator jest
nieprawidłowo przyłączony.
Zgodnie zeWskazówkami bezpieczeństwa
zamieszczonymi na początku tej instrukcji odłącz
kabel sieciowy i zaciski szczękowe (4) od akumu-
latora. Oczć bieguny akumulatora i ponownie
przyłącz do niego ładowarkę. Gdy usterka nadal
występuje, oddaj akumulator do autoryzowanego
zakładu serwisowego w celu sprawdzenia.
WYMIEŃ LUB SPRAWDŹ AKUMULATOR - w
ładowanym akumulatorze albo jest otwarty wewnętrzny
obwód prądowy, albo zwarte ogniwo, albo nastąpiło
powne zasiarczenie i akumulator nie jest w stanie
przyjąć normalnego prądu ładowania. Zalecamy oddać
go do autoryzowanego warsztatu serwisowego w celu
sprawdzenia.
CYKL CHŁODZENIA – świeci się czerwona dioda
- być może są zablokowane szczeliny wentylacyjne
w ładowarce.
Przed ponownym uruchomieniem zapewnij
prawidłową, wystarczającą wentylację.
ZAMIANA POLARYZACJI świeci się czerwona dioda
i rozbrzmiewa ciąy sygnał akustyczny.
Zostały zamienione przewody łączące ładowarkę z
biegunem ujemnym i dodatnim akumulatora.
Zgodnie zeWskazówkami bezpieczeństwa
zamieszczonymi na początku tej instrukcji odłącz
kabel sieciowy i zaciski szczękowe (4) od aku-
mulatora. Ponownie przyłącz zaciski szczękowe
do akumulatora zgodnie z opisem w punkcie
„Ładowanie akumulatora”.
PRZEKROCZONY CZAS ŁADOWANIA – cykl ładowa-
nia przekracza 18 godzin. Może to być spowodowane
następującymi przyczynami:
Ładowany akumulator jest uszkodzony. Oddaj
akumulator do naprawy w warsztacie lub wymi
go.
• Pojemność ładowanego akumulatora przekracza
możliwości ładowarki.
Ładowanie bardzo zimnego akumulatora
Bardzo zimne akumulatory (na przykład w temperatu-
rach poniżej 0 °C) mogą być ładowane tylko prądem
o małym natężeniu. Na początku natężenie prądu
ładowania jest bardzo małe. Ze wzrostem temperatury
akumulatora rośnie także natężenie prądu ładowania.
W żadnym przypadku nie próbuj ładować zamarznię-
tego akumulatora.
8
Komunikaty o błędach przy kontroli alternatora
SPRAWDŹ POĄCZENIE AKUMULATORA - komu-
nikat ten z reguły ukazuje się wtedy, gdy akumulator jest
nieprawidłowo przyłączony.
Zgodnie zeWskazówkami bezpieczeństwa
zamieszczonymi na początku tej instrukcji odłącz
kabel sieciowy i zaciski szczękowe (4) od akumu-
latora. Oczć bieguny akumulatora i ponownie
przyłącz do niego ładowarkę.
Gdy usterka nadal występuje, oddaj akumulator
do autoryzowanego zakładu serwisowego w celu
sprawdzenia.
ZAMIANA POLARYZACJI – świeci się czerwona dioda
i rozbrzmiewa ciąy sygnał akustyczny.
Zostały zamienione przewody łączące ładowarkę z
biegunem ujemnym i dodatnim akumulatora.
Zgodnie zeWskazówkami bezpieczeństwa
zamieszczonymi na początku tej instrukcji odłącz
kabel sieciowy i zaciski szczękowe od akumu-
latora. Ponownie przyłącz zaciski szczękowe
do akumulatora zgodnie z opisem w punkcie
„Ładowanie akumulatora”.
Konserwacja
Ładowarka fi rmy Black & Decker odznacza się dużą
trwałością użytkową i prawie nie wymaga konserwacji.
Jednak w celu zapewnienia ciągłej, bezawaryjnej pracy
niezbędne jest jej regularne czyszczenie.
Uwaga! Przed rozpoczęciem konserwacji lub czyszcze-
nia przyrządu oącz go od źróa zasilania.
Od czasu do czasu przecieraj ładowarkę wilgotną
szmatą. Nie używaj do tego celu żadnych ścier-
nych środków czyszczących ani takich, które
zawierają rozpuszczalniki. Nie zanurzaj przyrządu
w wodzie.
Po każdym użyciu oczyść zaciski szczękowe
(4), usuwając przy tym wszelkie pozostałości
elektrolitu, by w ten sposób chronić zaciski (4)
przed korozją.
Obudowę ładowarki czć miękką szmatką, ew.
przy użyciu łagodnego roztworu mydlanego.
Uważaj, by do ładowarki nie dostała się jakaś
ciecz. Ładowarkę włączaj tylko wtedy, gdy jest
sucha.
Przy przechowywaniu ładowarki tylko luźno zwijaj
kable, by ich nie uszkodzić.
Ochrona środowiska
Selektywna zbiórka odpadów. Produktu tego
nie wolno wyrzucać do normalnych śmieci z
gospodarstw domowych.
Gdy pewnego dnia poczujesz się zmuszony zastąpić
produkt Black & Decker nowym sprzętem lub nie
dziesz go już potrzebować, w trosce o ochronę
środowiska nie wyrzucaj go do śmieci z gospodarstw
domowych, a jedynie oddaj do specjalistycznego
zakładu utylizacji odpadów.
Dzięki selektywnej zbiórce zużytych pro-
duktów i opakowań niekre materiy mogą
być odzyskane i ponownie wykorzystane. W
ten sposób chroni się środowisko naturalne i
zmniejsza popyt na surowce.
Stosuj się do lokalnych przepisów, jeżeli wymagają
one oddawania zużytych elektrycznych urządzeń po-
wszechnego użytku do specjalnych punktów zbiorczych
lub zobowiązują sprzedawców do przyjmowania ich
przy zakupie nowego produktu.
Firma Black & Decker chętnie przyjmuje stare,
wyprodukowane przez siebie urządzenia i utylizuje je
zgodnie z obowzującymi przepisami. By skorzyst
z tej usługi, oddaj elektronarzędzie do autoryzowanego
warsztatu naprawczego, który prowadzi zbiórkę w
naszym imieniu.
W instrukcji tej zamieszczono adresy przedstawicielstw
handlowych fi rmy Black & Decker, które udzielają infor-
macji o warsztatach serwisowych. Ich listę znajdziesz
tae w Internecie pod adresem: www.2helpU.com.
Akkumulátor
Akumulatory kwasowo-ołowiowe fi rmy Black&
Decker dają się wielokrotnie ładować, ale
po ostatecznym zużyciu trzeba je fachowo
zlikwidować zgodnie z obowiązującymi
przepisami o ochronie środowiska.
Nie wrzucaj akumulatorów do ognia, gdyż może to
doprowadzić do wybuchu.
Akumulatory kwasowo-owiowe mogą być
powrnie wykorzystane. Nie wolno ich wyrzuc
do śmieci z gospodarstw domowych. Stosuj się
do lokalnych wytycznych do utylizacji odpadów
specjalnych.
Uważaj, by nie zewrzeć biegunów akumulatora.
Pamiętaj, że akumulator jest ciężki.
Jeżeli to możliwe, rozładuj akumulator.
Włóż akumulator do odpowiedniego pojemnika, by nie
moo dojść do zwarcia biegunów.
Oddaj akumulator do autoryzowanego warsztatu
serwisowego lub do punktu zbiorczego w swojej okolicy.
Zużyte akumulatory są następnie fachowo utylizowane
lub usuwane jako odpad zgodnie z przepisami o
ochronie środowiska naturalnego.
Dane techniczne
BDSBC10A
Napięcie wejściowe V
AC
230
Pobór mocy W 180
Napięcie wyjściowe V
DC
12
Prąd wyjściowy A 10
Masa kg 1,82
Ładowarka V Pojemnć akumulatora
10 A 12 od 20 do 180 Ah
9
Deklaracja zgodności z normami UE
BDSBC10A TYPE1
Firma Black & Decker deklaruje niniejszym, że
produkt BDSBC10A TYP 1
został wykonany zgodnie z następującymi normami:
EN60335, 2006/95/EC
Niżej podpisany jest odpowiedzialny za prawdziwość
danych technicznych i sada tę deklarację w imieniu
rmy Black & Decker.
Kevin Hewitt
Dyrektor ds Technologii
Użytkowej Black & Decker
Spennymoor, County Durham, DL16 6JG,
Wielka Brytania
06.08.2008
10
zst00094275 - 06-02-2009
7. Klient otrzyma nowy sprt, jeżeli:
a) Centralny Serwis Gwarancyjny stwierdzi na
piśmie, że usunięcie wady jest niemożliwe;
b) produkt nie podlega naprawie, tylko wymianie
bez dokonywania naprawy.
8. O ile taki sam produkt jest nieosgalny, może
być wydany nowy produkt o nie gorszych
parametrach.
9. Decyzja Centralnego Serwisu Gwarancyjne-
go odnośnie zasadności zgłaszanych usterek
jest decyzją ostateczną.
10. Gwarancją nie są objęte:
a) wadliwe działanie lub uszkodzenia spowo-
dowane niewłaściwym użytkowaniem lub
używaniem produktu niezgodnie z przezna-
czeniem, instrukcją obsługi lub przepisami
bezpieczeństwa. W szczególności profe-
sjonalne użytkowanie amatorskich narzędzi
Black & Decker powoduje utratę gwarancji;
b) wadliwe działanie lub uszkodzenia spowo-
dowane przeciążaniem narzędzia, które
prowadzi do uszkodzeń silnika, przekładni
lub innych elementów a także stosowa-
niem osprzętu innego niż zalecany przez
Black & Decker;
c) mechaniczne uszkodzenia produktu i wywo-
łane nimi wady;
d) wadliwe działanie lub uszkodzenia na skutek
działania pożaru, powodzi, czy też innych
klęsk żywiołowych, nieprzewidzianych
wypadw, korozji, normalnego zużycia
w eksploatacji czy też innych czynników
zewnętrznych;
e) produkty, w których naruszone zosty plom-
by gwarancyjne lub, które były naprawiane
poza Centralnym Serwisem Gwarancyjnym
lub były przerabiane w jakikolwiek sposób;
f) elementy ulegające naturalnemu zużyciu.
11. Centralny Serwis Gwarancyjny, fi rmy han-
dlowe, które sprzedały produkt, nie udzielają
upownień ani gwarancji innych niż określo-
ne w karcie gwarancyjnej. W szczególnci
nie obejmują prawa klienta do domagania
się zwrotu utraconych zysków w związku
z uszkodzeniem produktu.
12. Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie
zawiesza uprawnień kupującego wynikają-
cych z niezgodności towaru z umową.
Centralny Serwis Gwarancyjny ERPATECH
ul. Obozowa 61, 01-418 Warszawa
tel.: (22) 862-08-08, fax: (22) 862-08-09
Black & Decker
Warunki gwarancji:
Gwarantujemy sprawne działanie produktu, zgod-
nie z warunkami techniczno-eksploatacyjnymi
opisanymi w instrukcji obsługi. Niniejszą gwa-
rancją nie jest objęte dodatkowe wyposenie,
jeżeli nie została do niego dołączona oddzielna
karta gwarancyjna oraz elementy podlegające
naturalnemu zużyciu.
1. Niniejszą gwarancją objęte są usterki pro-
duktu spowodowane wadami produkcyjnymi
i wadami materiałowymi.
2. Niniejsza gwarancja jest ważna po przedsta-
wieniu przez Klienta w Centralnym Serwisie
Gwarancyjnym reklamowanego produktu
oraz łącznie:
a) poprawnie wypełnionej karty gwarancyjnej;
b) ważnego paragonu zakupu z datą sprzedaży
taką, jak w karcie gwarancyjnej lub kopii
faktury.
3. Gwarancja obejmuje bezpłatną napra
urdzenia (wraz z bezpłatną wymia
uszkodzonych części) w okresie 24 miescy
od daty zakupu.
4. Produkt reklamowany musi być:
a) dostarczony bezpośrednio do Centralnego
Serwisu Gwarancyjnego wraz z poprawnie
wypełnioną Kartą Gwarancyjną i ważnym
paragonem zakupu (lub kopią faktury) oraz
szczegółowym opisem uszkodzenia, lub
b) przesłany do Centralnego Serwisu Gwaran-
cyjnego za pośrednictwem punktu sprzedaży
wraz z dokumentami wymienionymi powy-
żej.
5. Koszty wysyłki do Centralnego Serwisu
Gwarancyjnego ponosi Black & Decker.
Wszelkie koszty związane z zapewnieniem
bezpiecznego opakowania, ubezpieczeniem
i innym ryzykiem ponosi Klient. W przypad-
ku odrzucenia roszczenia gwarancyjnego,
produkt jest odsyłany do miejsca nadania na
koszt adresata.
6. Usterki ujawnione w okresie gwarancji będą
usunięte przez Centralny Serwis Gwarancyj-
ny w terminie:
a) 14 dni roboczych od daty przycia produktu
przez Centralny Serwis Gwarancyjny;
b) termin usunięcia wady (punkt 6a) może być
wydłużony o czas niezdny do importu
niezbędnych części zamiennych.
11
BDSBC10A BATTERY CHARGER 1
©
Tylko zaznaczone części są osiągalne
12
13
14
CZ ZÁRUČNÍ LIST
H JÓTÁLLÁSI JEGY
PL KARTA GWARANCYJNA
SK ZÁRUČNÝ LIST
měsíců
hónap
24
CZ
H
miesiące
mesiacov
PL
SK
CZ
Výrobní kód Datum prodeje
Razítko prodejny
Podpis
H
Gyári szám A vásárlás napja
Pecsét helye
Aláírás
PL
Numer seryjny Data sprzedaży
Stempel
Podpis
SK
Číslo série Dátum predaja
Pečiatka predajne
Podpis
CZ
Adresy servisu
Band Servis
Klášterského 2
CZ-14300 Praha 4
Tel.: 00420 2 444 03 247
Fax: 00420 2 417 70 204
PL
Adres serwisu centralnego
ERPATECH
ul. Obozowa 61
01-418 Warszawa
Tel.: 022-8620808
Fax: 022-8620809
SK
Adresa servisu
Band Servis
Paulínska ul. 22
SK-91701 Trnava
Tel.: 00421 33 551 10 63
Fax: 00421 33 551 26 24
Dokumentace záruční opravy
A garanciális javitás dokumentálása
CZ
H
Band Servis
K Pasekám 4440
CZ-76001 Zlín
Tel.: 00420 577 008 550,1
Fax: 00420 577 008 559
http://www.bandservis.cz
Przebieg napraw gwarancyjnych
Záznamy o záručných opravách
PL
H
Black & Decker Központi
Garanciális-és Márkaszerviz
1163 Budapest
(Sashalom) Thököly út 17.
Tel.: 403-2260
Fax: 404-0014
SK
CZ Číslo Datum příjmu Datum zakázky Číslo zakázky Závada Razítko
Podpis
H Sorszám Bejelentés időpontja Javítási időpont Javitási
munkalapszám
Hiba jelleg
oka
Pecsét
Aláírás
Jótállás új határideje
PL Nr. Data zgłoszenia Data naprawy Nr. zlecenia Przebieg
naprawy
Stempel
Podpis
SK Číslo
dodávky
Dátum nahlásenia Dátum opravy Číslo
objednávky
Popis
poruchy
Pečiatka
Podpis
02/07
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Black & Decker BDSBC10A Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi