4
Podłączenie do źródła prądu stałego o napięciu 12 V
za pomocą wtyku (4) (rys. rys. A - C)
Końcówka wtyku łączy się z plusem (+), a jego boczne
styki - z minusem (-).
• Odchyl wtyk (4) do jednej z 5 ustalonych pozycji.
• Przyłącz przekształtnik do źródła prądu o napięciu 12
V przez włożenie wtyku (4) do gniazda zapalniczki
samochodowej lub innego źródła prądu stałego.
• Zielona dioda świecąca (3) informuje, że podłączenie
zostało prawidłowo wykonane.
• Zdejmij zaślepkę USB (2), by uzyskać dostęp do
jednego z dwóch portów USB (1).
• Przyłącz wtyczkę USB zasilanego urządzenia do
portu USB (1) i normalnie z niego korzystaj.
Wskazówka: Przewody do ładowania telefonów komór-
kowych dostarczane przez niektórych producentów nie
mają standardowych wtyczek USB. W takim przypadku
zwróć się do właściwego producenta w celu nabycia
odpowiedniego przewodu.
Wskazówka: Jednocześnie można zasilać 2 urządzenia
USB.
Uwaga! Nie używaj przekształtnika w instalacjach elek-
trycznych, w których uziemiony jest plus (np. w starszych
pojazdach).
Uwaga! W razie odwrócenia polaryzacji przepala się
bezpiecznik i może też nastąpić trwałe uszkodzenie
przekształtnika.
Przekształtnika prądu stałego można używać, gdy silnik
pracuje lub jest wyłączony. Może on jednak nie działać
w czasie rozruchu pojazdu ze względu na występujący
wówczas znaczy spadek napięcia akumulatora.
Uwaga! Luźne styki mogą powodować przegrzewanie
się przewodów i stopienie izolacji. Sprawdź polaryzację.
Uszkodzenie z powodu zamiany polaryzacji nie podlega
naszej gwarancji.
Zabezpieczenie przekształtnika prądu stałego
W przekształtniku prądu stałego są wskazywane nastę-
pujące potencjalnie niebezpieczne stany:
• Zabezpieczenie przed zbyt niskim napięciem
akumulatora. Stan ten nie stwarza zagrożenia dla
przekształtnika, tylko dla źródła prądu.
• Gdy napięcie źródła prądu stałego spadnie poniżej
10,5 ± 0,5 V, przekształtnik automatycznie się wy-
łącza. Gdy napięcie to wzrośnie do wartości 11,5 V,
przekształtnik znów podejmuje pracę.
• Zabezpieczenie przed zwarciem. Zamiana pola-
ryzacji lub zwarcie powoduje przepalenie zewnętrz-
nego lub wewnętrznego bezpiecznika, ale może
też doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia
przekształtnika. Szczególną uwagę zwracaj na
właściwą polaryzację przy podłączaniu.
• Zabezpieczenie przeciążeniowe. Gdy ciągłe obcią-
żenie przekroczy wartość nominalną, przekształtnik
automatycznie się wyłącza. Po ustaniu przeciążenia
przyrząd można wyzerować przez odłączenie i po-
nowne przyłączenie wtyku do gniazda zapalniczki.
Porady, jak osiągnąć najlepsze wyniki pracy
By osiągnąć jak najlepsze wyniki pracy, ustaw przekształt-
nik na płaskim, stabilnym podłożu w miejscu spełniającym
następujące kryteria:
• SUCHO - Uważaj, by do wnętrza przekształtnika nie
dostała się woda ani inne ciecze.
• CHŁODNO - Temperatura powietrza otaczającego
powinna się zawierać w granicach od 4 do 40 oC,
a najlepiej między 15 a 25 oC. W miarę możliwości
chroń przekształtnik przed bezpośrednim promie-
niowaniem słonecznym.
• WYSTARCZAJĄCA WENTYLACJA - Zadbaj o wy-
starczającą wolną przestrzeń wokół przekształtnika,
która umożliwia swobodną cyrkulację powietrza.
• W czasie pracy przekształtnika nie umieszczaj na
nim lub nad nim żadnych przedmiotów. W razie
nadmiernego wzrostu temperatury przyrząd auto-
matycznie się wyłącza.
• BEZPIECZNIE - Nie używaj przekształtnika w pobli-
żu palnych materiałów ani w obszarach, w których
mogą się gromadzić palne pary lub gazy. W czasie
wykonywania lub rozłączania połączeń elektrycz-
nych istnieje niebezpieczeństwo zaiskrzenia.
Wykrywanie i usuwanie usterek
Gdy zielony wskaźnik elektroluminescencyjny (3) nie
świeci się:
• Sprawdź, czy wszystkie połączenia ze źródłem
prądu stałego zostały prawidłowo wykonane.
• Sprawdź, czy kontakty nie są poluzowane.
Wskazówka: Sprawdź, czy w gnieździe zapalniczki
występuje napięcie. W niektórych pojazdach gniado
zapalniczki jest zasilane tylko wtedy, gdy kluczyk za-
płonowy znajduje się w odpowiedniej pozycji (często
oznaczonej jako ACC).
Gdy świeci się czerwony wskaźnik elektroluminescen-
cyjny (3), to znaczy że zaistniał jeden z następujących
stanów:
• Zabezpieczenie przed zbyt niskim napięciem aku-
mulatora
• Zabezpieczenie przed zwarciem
• Zabezpieczenie przeciążeniowe
• Odłącz urządzenie (jeżeli jest przyłączone).
Wyjmij wtyk z gniazda zapalniczki samochodowej, usuń
usterkę i ponownie włóż wtyk.
Konserwacja
Przekształtnik fi rmy Black & Decker odznacza się dużą
trwałością użytkową i prawie nie wymaga konserwacji.
Jednak w celu zapewnienia ciągłej, bezawaryjnej pracy
niezbędne jest jego regularne czyszczenie.
Uwaga! Przed rozpoczęciem konserwacji lub czyszcze-
nia przekształtnika odłącz go od źródła zasilania.
• Od czasu do czasu przecieraj przyrząd wilgotną
szmatą. Nie używaj do tego celu żadnych ściernych
środków czyszczących ani takich, które zawierają
rozpuszczalniki. Nie zanurzaj przyrządu w wodzie.