• Na łodziach z kątem nachylenia podoblenia o wartości 12°
przetwornik z blokiem korekcyjnym może być zamontowany
w kadłubie o grubości do 29 mm (1,15 cala).
• Na łodziach z kątem nachylenia podoblenia o wartości 20°
przetwornik z blokiem korekcyjnym może być zamontowany
w kadłubie o grubości do 19 mm (
3
/
4
cala).
• Na łodziach z kadłubem wypornościowym przetwornik należy
zamontować w pobliżu linii środkowej.
• Na łodziach z kadłubem ślizgowym przetwornik należy
zamontować przed, na lub w pobliżu linii środkowej,
w obszarze pierwszej pary redanów.
• Na łodziach z kadłubem wypornościowym lub kadłubem
ślizgowym przetwornik należy zamontować na prawej burcie,
gdzie łopaty śruby obracają się ku dołowi.
• Na łodziach z kadłubem stopniowym przetwornik powinien
być zamontowany bezpośrednio przed pierwszym stopniem.
• Na jednostkach z finkilem przetwornik powinien być
zamontowany ponad 300 mm (12 cali) i mniej niż 600 mm
(24 cale) przed mieczem, na linii środkowej lub w jej pobliżu.
• Na jednostkach z płetwą na całej długości kilu przetwornik
powinien być zamontowany na środku statku, daleko od kilu
i w miejscu o najniższym kącie nachylenia.
• W przypadku łodzi z jednym silnikiem nie należy montować
przetwornika w jednej osi ze śrubą.
• Na łodziach z dwoma silnikami przetwornik należy
zamontować pomiędzy nimi, jeśli to możliwe.
• Przetwornik należy zamontować na płaskiej powierzchni
o kącie nachylenia podoblenia mniejszym niż 6°.
• Przetwornik należy zamontować z dala od śrub i wałów.
• Przetwornik należy zamontować tak, aby znajdował się
w pozycji pionowej, kiedy łódź płynie. Jeśli przetwornik jest
pochylony do przodu, dno morza będzie się zdawało
pochylone ku górze. Jeśli przetwornik będzie skierowany ku
rufie, mogą występować zakłócenia powierzchniowe.
• Przetwornik należy zamontować w odległości ponad 600 mm
(24 cali) od innych przetworników.
• Przetwornik należy zamontować w takiej pozycji, aby nie
zawadzał o stępkę ani o wały śrub napędowych.
• Przetwornik należy montować w miejscu, w którym będzie
stale zanurzony w wodzie.
• Przetwornik powinien być zamontowany w miejscu, które
pozwala na łatwy dostęp do niego z wnętrza jednostki.
• Nie montuj przetwornika za pasem blach poszycia,
rozporami, mocowaniami, wlotami lub wylotami wody lub
innymi elementami, które mogą powodować tworzenie się
pęcherzy powietrza lub zawirowania wody.
• Nie montuj przetwornika w miejscu narażonym na wstrząsy
podczas uruchamiania, holowania lub przechowywania.
• Przetwornik może powodować kawitację prowadzącą do
obniżenia osiągów łodzi i uszkodzenia śruby.
• W celu uzyskania optymalnej wydajności przetwornik musi
znajdować się w wodzie o przepływie laminarnym (nie
turbulentnym).
• W razie pytań na temat umiejscowienia przetwornika
montowanego na kadłubie skontaktuj się z producentem
swojej jednostki lub innymi użytkownikami podobnych
jednostek, aby uzyskać pomoc.
Niezbędne narzędzia
• Wiertarka i wiertło o średnicy 3 mm (
1
/
8
cala)
• Piła walcowa 51 mm (2 cale) w przypadku kadłubów
z włókna szklanego
• Piła walcowa 57 mm (2
1
/
4
cala) w przypadku kadłubów
metalowych
• Piła walcowa 60 mm (2
3
/
8
cala) w przypadku kadłubów
z włókna szklanego ze rdzeniem
• Papier ścierny
• Piła taśmowa (blok korekcyjny)
• Środek uszczelniający do zastosowań morskich
• Szczypce nastawne (kadłub metalowy)
• Opaski zaciskowe
• Pilnik do metalu (kadłub metalowy)
• Arkusze z włókna szklanego i żywica (do uszczelnienia
kadłuba z porowatego poszycia z włókna szklanego)
• Cylinder 51 mm (2 cale), wosk, taśma klejąca i żywica
epoksydowa (do uszczelnienia kadłuba z włókna szklanego
ze rdzeniem)
Przycinanie bloku korekcyjnego pod kątem
Blok korekcyjny pomaga umieścić urządzenie równolegle do linii
wodnej, aby zwiększyć dokładność sonaru. Trzeba zmierzyć kąt
nachylenia podoblenia kadłuba, aby stwierdzić, czy do
zamontowania przetwornika konieczne jest użycie bloku
korekcyjnego. Jeśli kąt nachylenia podoblenia w miejscu
montażu przekracza 5°, do zamontowania przetwornika należy
użyć bloku korekcyjnego.
Kąt nachylenia podoblenia
Kąt nachylenia podoblenia to kąt pomiędzy poziomą linia
i kadłubem łodzi w danym punkcie. Kąt nachylenia podoblenia
można zmierzyć za pomocą specjalnej aplikacji w smartfonie,
kątownika, kątomierza lub poziomnicy elektronicznej. Można też
zapytać producenta łodzi o kąt nachylenia podoblenia w danym
miejscu na kadłubie.
UWAGA: Na łodzi może występować kilka kątów nachylenia
podoblenia w zależności od kształtu kadłuba. Zmierz kąt
nachylenia podoblenia kadłuba tylko w planowanym miejscu
instalacji przetwornika.
Przycinanie bloku korekcyjnego
PRZESTROGA
Podczas wiercenia, cięcia lub szlifowania należy zawsze nosić
okulary ochronne, ochronniki słuchu i maskę przeciwpyłową.
1
Za pomocą wkrętów do drewna przymocuj blok korekcyjny do
kawałka drewna.
Ten kawałek drewna będzie prowadnicą podczas cięcia
bloku korekcyjnego.
2
Zmierz kąt nachylenia podoblenia kadłuba w miejscu
montażu.
3
Pochyl ostrze piły stołowej , aby uzyskać wymagany kąt
nachylenia, i dokręć ogranicznik stołu.
2