• Na łodziach z kadłubem ślizgowym przetwornik należy
zamontować przed, na lub w pobliżu linii środkowej,
w obszarze pierwszej pary redanów.
• Na łodziach z kadłubem wypornościowym lub kadłubem
ślizgowym przetwornik należy zamontować na prawej burcie,
gdzie łopaty śruby obracają się ku dołowi.
• Na łodziach z kadłubem stopniowym przetwornik powinien
być zamontowany bezpośrednio przed pierwszym stopniem.
• Na jednostkach z finkilem przetwornik powinien być
zamontowany ponad 300 mm (12 cali) i mniej niż 600 mm
(24 cale) przed mieczem, na linii środkowej lub w jej pobliżu.
• Na jednostkach z płetwą na całej długości kilu przetwornik
powinien być zamontowany na środku statku, daleko od kilu
i w miejscu o najniższym kącie nachylenia.
• W przypadku łodzi z jednym silnikiem nie należy montować
przetwornika w jednej osi ze śrubą.
• Na łodziach z dwoma silnikami przetwornik należy
zamontować pomiędzy nimi, jeśli to możliwe.
• Przetwornik należy zamontować na płaskiej powierzchni
o kącie nachylenia podoblenia mniejszym niż 6°.
• Przetwornik należy zamontować z dala od śrub i wałów.
• Przetwornik należy zamontować tak, aby znajdował się
w pozycji pionowej, kiedy łódź płynie. Jeśli przetwornik jest
pochylony do przodu, dno morza będzie się zdawało
pochylone ku górze. Jeśli przetwornik będzie skierowany ku
rufie, mogą występować zakłócenia powierzchniowe.
• Przetwornik należy zamontować w odległości ponad 600 mm
(24 cali) od innych przetworników.
• Przetwornik należy zamontować w takiej pozycji, aby nie
zawadzał o stępkę ani o wały śrub napędowych.
• Przetwornik należy montować w miejscu, w którym będzie
stale zanurzony w wodzie.
• Przetwornik powinien być zamontowany w miejscu, które
pozwala na łatwy dostęp do niego z wnętrza jednostki.
• Nie montuj przetwornika za pasem blach poszycia,
rozporami, mocowaniami, wlotami lub wylotami wody lub
innymi elementami, które mogą powodować tworzenie się
pęcherzy powietrza lub zawirowania wody.
• Nie montuj przetwornika w miejscu narażonym na wstrząsy
podczas uruchamiania, holowania lub przechowywania.
• Przetwornik może powodować kawitację prowadzącą do
obniżenia osiągów łodzi i uszkodzenia śruby.
• W celu uzyskania optymalnej wydajności przetwornik musi
znajdować się w wodzie o przepływie laminarnym (nie
turbulentnym).
• W razie pytań na temat umiejscowienia przetwornika
montowanego na kadłubie skontaktuj się z producentem
swojej jednostki lub innymi użytkownikami podobnych
jednostek, aby uzyskać pomoc.
Niezbędne narzędzia
• Wiertarka i wiertło o średnicy 3 mm (
1
/
8
cala)
• Piła walcowa 25 mm (1 cal) w przypadku kadłuba z włókna
szklanego
• Piła walcowa 32 mm (1
1
/
4
cala) w przypadku kadłubów
metalowych
• Papier ścierny
• Taśma maskująca
• Środek uszczelniający do zastosowań morskich
• Szczypce nastawne (kadłub metalowy)
• Pilnik do metalu (kadłub metalowy)
• Żywica epoksydowa lub środek uszczelniający do odkrytego
rdzenia (w przypadku kadłubów z rdzeniem z włókna
szklanego)
• Arkusze z włókna szklanego i żywica (do uszczelnienia
kadłuba z rdzeniem z włókna szklanego)
• Opaski zaciskowe
Instrukcja instalacji na kadłubie łodzi
z porowatego poszycia z włókna szklanego
Wiercenie otworów w kadłubie z porowatego poszycia
z włókna szklanego
1
Od wewnątrz łodzi wywierć w kadłubie otwór prowadzący
o średnicy 3 mm (
1
/
8
cala).
2
Obejrzyj otwór prowadzący od zewnętrznej strony łodzi
i wybierz odpowiednią opcję:
• Jeśli otwór prowadzący nie znajduje się we właściwym
miejscu, uszczelnij go żywicą epoksydową i powtórz krok
1.
• Jeśli otwór prowadzący znajduje się we właściwym
miejscu, użyj piły walcowej o średnicy 25 mm (1 cal) i od
zewnętrznej strony wytnij otwór tylko w poszyciu
zewnętrznym z włókna szklanego. Nie wycinaj otworu na
wylot przez kadłub.
3
Od wewnętrznej strony łodzi, w miejscu, gdzie znajduje się
otwór prowadzący, za pomocą piły walcowej wytnij otwór
większy o 9–12 mm (
3
/
8
–
1
/
2
cala) od otworu wyciętego od
zewnętrznej strony łodzi w kroku 2.
Wytnij otwór w poszyciu wewnętrznym z włókna szklanego
i w większej części rdzenia, nie przecinając poszycia
zewnętrznego.
UWAGA: Podczas wycinania otworu w wewnętrznym
poszyciu z włókna szklanego i rdzeniu należy uważać, aby
nie przeciąć zewnętrznego poszycia, gdyż w przeciwnym
wypadku nie będzie możliwe właściwe uszczelnienie
kadłuba.
4
Usuń elementy wewnętrznego poszycia z włókna szklanego
i rdzenia wycięte w kroku 3.
Powinna być widoczna wewnętrzna strona zewnętrznego
poszycia z włókna szklanego.
5
Wyszlifuj wnętrze otworu i obszar wokół wewnętrznego
i zewnętrznego poszycia z włókna szklanego.
2