Garmin GT15M-TH Instrukcja instalacji

Typ
Instrukcja instalacji
Przetwornik GT15M-TH
Instrukcja instalacji
Ważne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Należy zapoznać się z zamieszczonym w opakowaniu plotera
nawigacyjnego lub echosondy rybackiej przewodnikiem Ważne
informacje dotyczące bezpieczeństwa i produktu zawierającym
ostrzeżenia i wiele istotnych wskazówek.
Urządzenie musi być zainstalowane za pomocą co najmniej
jednej z dołączonych do zestawu śrub antyrotacyjnych.
Niespełnienie tego wymogu mogłoby skutkować obracaniem się
urządzenia podczas ruchu łodzi i spowodować uszkodzenie
łodzi.
Użytkownik jest odpowiedzialny za bezpieczne i roztropne
sterowanie swoim statkiem. Sonar jest narzędziem
wspomagającym rozeznanie się w obszarze znajdującym się
pod łodzią. Nie zwalnia ono użytkownika z obowiązku
obserwacji otaczających go wód podczas nawigacji.
PRZESTROGA
Niezainstalowanie tego sprzętu i brak jego konserwacji zgodnie
z niniejszymi instrukcjami może doprowadzić do uszkodzeń
i obrażeń.
Podczas wiercenia, cięcia lub szlifowania należy zawsze nosić
okulary ochronne, ochronniki słuchu i maskę przeciwpyłową.
NOTYFIKACJA
Podczas wiercenia i wycinania należy zawsze sprawdzić, co
znajduje się po drugiej stronie obrabianej powierzchni.
Aby zapewnić najlepsze działanie oraz uniknąć uszkodzeń łodzi,
urządzenie Garmin
®
należy zainstalować w sposób opisany
w niniejszej instrukcji.
Przed rozpoczęciem instalacji należy zapoznać się z całą
instrukcją instalacji. Jeśli podczas instalacji wystąpią problemy,
skontaktuj się z działem pomocy technicznej firmy Garmin.
Rejestrowanie urządzenia
Pomóż nam jeszcze sprawniej udzielać Tobie pomocy i jak
najszybciej zarejestruj swoje urządzenie przez Internet.
Odwiedź stronę my.garmin.com/registration.
Pamiętaj o konieczności zachowania oryginalnego dowodu
zakupu (względnie jego kserokopii) i umieszczenia go
w bezpiecznym miejscu.
Aktualizacja oprogramowania
Po zainstalowaniu urządzenia lub dodaniu do niego akcesorium
może być konieczne zaktualizowanie oprogramowania
urządzenia.
To urządzenie obsługuje karty pamięci o pojemności do 32 GB
w formacie FAT32.
Ładowanie nowego oprogramowania na kartę pamięci
Skopiuj aktualizację oprogramowania na kartę pamięci,
korzystając z komputera z oprogramowaniem Windows
®
.
UWAGA: Jeśli nie masz komputera z oprogramowaniem
Windows, skontaktuj się z biurem obsługi klienta Garmin w celu
zamówienia karty zawierającej aktualną wersję
oprogramowania.
1
Włóż kartę pamięci do gniazda kart w komputerze.
2
Odwiedź stronę garmin.com/support/software/marine.html.
3
Wybierz opcję Pobierz obok pakietu oprogramowania
odpowiedniego dla Twojego plotera nawigacyjnego.
UWAGA: Pobrane oprogramowanie zawiera aktualizacje dla
wszystkich urządzeń podłączonych do plotera
nawigacyjnego. Wybierz właściwy pakiet odpowiadający
ploterowi nawigacyjnemu, który ma zostać zaktualizowany.
Możesz wybrać opcję Pokaż wszystkie urządzenia
z zestawu, aby potwierdzić urządzenia, dla których pobierane
są aktualizacje.
4
Przeczytaj i zaakceptuj warunki.
5
Wybierz Pobierz.
6
W razie potrzeby wybierz Uruchom.
7
Jeśli to konieczne, wybierz dysk powiązany z kartą pamięci,
a następnie wybierz kolejno Dalej > Zakończ.
8
Wypakuj pliki na karcie pamięci.
UWAGA: Załadowanie aktualizacji oprogramowania na kartę
pamięci może zająć kilka minut.
Aktualizacja oprogramowania urządzenia
Aby można było zaktualizować oprogramowanie, należy
uzyskać kartę pamięci do aktualizacji oprogramowania lub
załadować najnowsze oprogramowanie na kartę pamięci.
1
Włącz ploter nawigacyjny.
2
Gdy pojawi się ekran główny, włóż kartę do gniazda kart.
UWAGA: Aby wyświetlić instrukcje przeprowadzenia
aktualizacji oprogramowania, przed włożeniem karty należy
całkowicie uruchomić urządzenie.
3
Wykonaj instrukcje wyświetlane na ekranie.
4
Poczekaj kilka minut na zakończenie procesu aktualizacji
oprogramowania.
5
Gdy zostanie wyświetlony monit, uruchom ponownie ręcznie
ploter nawigacyjny, nie wyjmując karty pamięci.
6
Wyjmij kartę pamięci.
UWAGA: Jeśli karta pamięci zostanie usunięta, zanim
urządzenie uruchomi się ponownie, aktualizacja
oprogramowania nie zostanie zakończona.
Uwagi dotyczące montażu
W przypadku kadłubów z kątem nachylenia podoblenia
o wartości 5° konieczne będzie zmodyfikowanie bloku
korekcyjnego (niedostępne w sprzedaży).
Na łodziach z kątem nachylenia podoblenia o wartości 12°
przetwornik z blokiem korekcyjnym może być zamontowany
w kadłubie o grubości do 29 mm (1,15 cala).
Na łodziach z kątem nachylenia podoblenia o wartości 20°
przetwornik z blokiem korekcyjnym może być zamontowany
w kadłubie o grubości do 19 mm (
3
/
4
cala).
Na łodziach z kadłubem wypornościowym przetwornik należy
zamontować w pobliżu linii środkowej.
Kwiecień 2017
190-02161-80 _0B
Na łodziach z kadłubem ślizgowym przetwornik należy
zamontować przed, na lub w pobliżu linii środkowej,
w obszarze pierwszej pary redanów.
Na łodziach z kadłubem wypornościowym lub kadłubem
ślizgowym przetwornik należy zamontować na prawej burcie,
gdzie łopaty śruby obracają się ku dołowi.
Na łodziach z kadłubem stopniowym przetwornik powinien
być zamontowany bezpośrednio przed pierwszym stopniem.
Na jednostkach z finkilem przetwornik powinien być
zamontowany ponad 300 mm (12 cali) i mniej niż 600 mm
(24 cale) przed mieczem, na linii środkowej lub w jej pobliżu.
Na jednostkach z płetwą na całej długości kilu przetwornik
powinien być zamontowany na środku statku, daleko od kilu
i w miejscu o najniższym kącie nachylenia.
W przypadku łodzi z jednym silnikiem nie należy montować
przetwornika w jednej osi ze śrubą.
Na łodziach z dwoma silnikami przetwornik należy
zamontować pomiędzy nimi, jeśli to możliwe.
Przetwornik należy zamontować na płaskiej powierzchni
o kącie nachylenia podoblenia mniejszym niż 6°.
Przetwornik należy zamontować z dala od śrub i wałów.
Przetwornik należy zamontować tak, aby znajdował się
w pozycji pionowej, kiedy łódź płynie. Jeśli przetwornik jest
pochylony do przodu, dno morza będzie się zdawało
pochylone ku górze. Jeśli przetwornik będzie skierowany ku
rufie, mogą występować zakłócenia powierzchniowe.
Przetwornik należy zamontować w odległości ponad 600 mm
(24 cali) od innych przetworników.
Przetwornik należy zamontować w takiej pozycji, aby nie
zawadzał o stępkę ani o wały śrub napędowych.
Przetwornik należy montować w miejscu, w którym będzie
stale zanurzony w wodzie.
Przetwornik powinien być zamontowany w miejscu, które
pozwala na łatwy dostęp do niego z wnętrza jednostki.
Nie montuj przetwornika za pasem blach poszycia,
rozporami, mocowaniami, wlotami lub wylotami wody lub
innymi elementami, które mogą powodować tworzenie się
pęcherzy powietrza lub zawirowania wody.
Nie montuj przetwornika w miejscu narażonym na wstrząsy
podczas uruchamiania, holowania lub przechowywania.
Przetwornik może powodować kawitację prowadzącą do
obniżenia osiągów łodzi i uszkodzenia śruby.
W celu uzyskania optymalnej wydajności przetwornik musi
znajdować się w wodzie o przepływie laminarnym (nie
turbulentnym).
W razie pytań na temat umiejscowienia przetwornika
montowanego na kadłubie skontaktuj się z producentem
swojej jednostki lub innymi użytkownikami podobnych
jednostek, aby uzyskać pomoc.
Niezbędne narzędzia
Wiertarka i wiertło o średnicy 3 mm (
1
/
8
cala)
Piła walcowa 25 mm (1 cal) w przypadku kadłuba z włókna
szklanego
Piła walcowa 32 mm (1
1
/
4
cala) w przypadku kadłubów
metalowych
Papier ścierny
Taśma maskująca
Środek uszczelniający do zastosowań morskich
Szczypce nastawne (kadłub metalowy)
Pilnik do metalu (kadłub metalowy)
Żywica epoksydowa lub środek uszczelniający do odkrytego
rdzenia (w przypadku kadłubów z rdzeniem z włókna
szklanego)
Arkusze z włókna szklanego i żywica (do uszczelnienia
kadłuba z rdzeniem z włókna szklanego)
Opaski zaciskowe
Instrukcja instalacji na kadłubie łodzi
z porowatego poszycia z włókna szklanego
Wiercenie otworów w kadłubie z porowatego poszycia
z włókna szklanego
1
Od wewnątrz łodzi wywierć w kadłubie otwór prowadzący
o średnicy 3 mm (
1
/
8
cala).
2
Obejrzyj otwór prowadzący od zewnętrznej strony łodzi
i wybierz odpowiednią opcję:
Jeśli otwór prowadzący nie znajduje się we właściwym
miejscu, uszczelnij go żywicą epoksydową i powtórz krok
1.
Jeśli otwór prowadzący znajduje się we właściwym
miejscu, użyj piły walcowej o średnicy 25 mm (1 cal) i od
zewnętrznej strony wytnij otwór tylko w poszyciu
zewnętrznym z włókna szklanego. Nie wycinaj otworu na
wylot przez kadłub.
3
Od wewnętrznej strony łodzi, w miejscu, gdzie znajduje się
otwór prowadzący, za pomocą piły walcowej wytnij otwór
większy o 9–12 mm (
3
/
8
1
/
2
cala) od otworu wyciętego od
zewnętrznej strony łodzi w kroku 2.
Wytnij otwór w poszyciu wewnętrznym z włókna szklanego
i w większej części rdzenia, nie przecinając poszycia
zewnętrznego.
UWAGA: Podczas wycinania otworu w wewnętrznym
poszyciu z włókna szklanego i rdzeniu należy uważać, aby
nie przeciąć zewnętrznego poszycia, gdyż w przeciwnym
wypadku nie będzie możliwe właściwe uszczelnienie
kadłuba.
4
Usuń elementy wewnętrznego poszycia z włókna szklanego
i rdzenia wycięte w kroku 3.
Powinna być widoczna wewnętrzna strona zewnętrznego
poszycia z włókna szklanego.
5
Wyszlifuj wnętrze otworu i obszar wokół wewnętrznego
i zewnętrznego poszycia z włókna szklanego.
2
6
Wyczyść ten obszar łagodnym detergentem lub łagodnym
rozpuszczalnikiem, np. alkoholem izopropylowym, aby
usunąć cały kurz i brud.
Przygotowanie kadłuba z rdzeniem z włókna
szklanego
NOTYFIKACJA
Jeśli rdzeń lub kadłub z porowatego poszycia z włókna
szklanego nie zostaną prawidłowo uszczelnione, woda może
zacząć się sączyć do rdzenia i spowodować poważne
uszkodzenie łodzi.
À
Włókno szklane lub żywica epoksydowa (niedołączone do zestawu)
Á
Przekładka cylindryczna (z dołączoną tuleją)
Â
Poszycie wewnętrzne z włókna szklanego
Ã
Rdzeń
Ä
Poszycie zewnętrzne z włókna szklanego
1
Wywierć otwór w kadłubie.
2
Uszczelnij rdzeń w kadłubie za pomocą włókna szklanego
(Uszczelnianie rdzenia włóknem szklanym, strona 3) lub
za pomocą żywicy epoksydowej (Uszczelnianie rdzenia
żywicą epoksydową, strona 3).
Uszczelnianie rdzenia włóknem szklanym
1
Wewnątrz łodzi pokryj arkusz włókna szklanego żywicą do
włókna szklanego i umieść arkusz wewnątrz otworu, aby
uszczelnić rdzeń.
2
Nakładaj warstwami arkusze włókna szklanego i żywicy, aż
otwór będzie miał średnicę 25 mm (1 cala).
3
Gdy włókno szklane stwardnieje, wyszlifuj i oczyść otwór
wewnątrz oraz obszar wokół otworu.
Kadłub z rdzeniem z włókna szklanego jest teraz
przygotowany i można dokończyć instalację przetwornika.
Uszczelnianie rdzenia żywicą epoksydową
1
Pokryj dołączony cylinder o średnicy 25 mm (1 cal) woskiem.
2
Włóż cylinder do otworu od zewnętrznej strony łodzi i przyklej
go taśmą do powierzchni zewnętrznej.
3
Wypełnij przestrzeń pomiędzy cylindrem a rdzeniem żywicą
epoksydową.
4
Gdy żywica epoksydowa stwardnieje, usuń cylinder,
a następnie wyszlifuj i oczyść otwór wewnątrz oraz obszar
wokół otworu.
Kadłub z rdzeniem z włókna szklanego jest teraz
przygotowany i można dokończyć instalację przetwornika.
Nakładanie środka uszczelniającego do zastosowań
morskich na przetwornik kadłubowy
Trzeba nałożyć środek uszczelniający do zastosowań morskich,
aby utworzyć szczelne, wodoodporne łączenie pomiędzy
przetwornikiem i kadłubem.
Nałóż warstwę środka uszczelniającego do zastosowań
morskich o grubości 2 mm (
1
/
16
cala) na kołnierz obudowy,
który będzie się stykać z kadłubem, oraz na ścianę boczną
obudowy.
UWAGA: Środek uszczelniający musi wystawać 6 mm (
1
/
4
cala) ponad górną część kadłuba, aby zapewnić szczelność
i zabezpieczyć nakrętkę.
Instalowanie przetwornika na kadłubie z włókna
szklanego
Zalecamy, aby te instrukcje wykonało dwóch monterów — jeden
z nich powinien znajdować się wewnątrz, a drugi na zewnątrz
łodzi.
UWAGA: W przypadku instalowania przetwornika na kadłubie
z włókna szklanego nie należy zbyt mocno dokręcać nakrętek,
aby nie uszkodzić kadłuba.
1
Od zewnętrznej strony kadłuba ruchem obrotowym wsuń
przetwornik
À
w otwór montażowy, aby wycisnąć nadmiar
środka uszczelniającego.
2
Od wewnętrznej strony kadłuba
Á
nałóż na nóżkę gumową
Â
i nylonową podkładkę
Ã
, a następnie nakrętkę
Ä
.
3
Użyj szczypiec nastawnych lub klucza nastawnego, aby
przytrzymać nóżkę i dokręcić nakrętkę do nóżki przetwornika.
Nakrętki nie należy dokręcać zbyt mocno.
4
Zanim środek uszczelniający stwardnieje, wytrzyj jego
nadmiar z zewnętrznej części kadłuba, aby zapewnić płynny
przepływ wody wokół przetwornika.
Instrukcja instalacji na kadłubie bez rdzenia,
kadłubie z włókna szklanego lub drewna
Wiercenie otworów w kadłubie bez rdzenia
1
Wybierz miejsce montażu (Uwagi dotyczące montażu,
strona 1).
2
Od zewnątrz kadłuba wywierć otwór prowadzący o średnicy
3 mm (
1
/
8
cala).
3
Jeśli jednostka ma kadłub z włókna szklanego, przyklej
taśmę maskującą na otwór prowadzący i obszar wokół niego
na zewnętrznej stronie kadłuba, aby nie uszkodzić włókna
szklanego.
4
Jeśli otwór prowadzący został zaklejony, wytnij nożem otwór
w taśmie.
5
Trzymając pionowo wiertło piórkowe o średnicy 25 mm
(1 cal), wywierć otwór od zewnętrznej strony kadłuba
w miejscu otworu na nóżkę.
6
Wyszlifuj i oczyść obszar wokół otworu.
Nakładanie środka uszczelniającego do zastosowań
morskich na przetwornik kadłubowy
Trzeba nałożyć środek uszczelniający do zastosowań morskich,
aby utworzyć szczelne, wodoodporne łączenie pomiędzy
przetwornikiem i kadłubem.
Nałóż warstwę środka uszczelniającego do zastosowań
morskich o grubości 2 mm (
1
/
16
cala) na kołnierz obudowy,
który będzie się stykać z kadłubem, oraz na ścianę boczną
obudowy.
UWAGA: Środek uszczelniający musi wystawać 6 mm (
1
/
4
cala) ponad górną część kadłuba, aby zapewnić szczelność
i zabezpieczyć nakrętkę.
3
Instalowanie przetwornika na kadłubie z włókna
szklanego
Zalecamy, aby te instrukcje wykonało dwóch monterów — jeden
z nich powinien znajdować się wewnątrz, a drugi na zewnątrz
łodzi.
UWAGA: W przypadku instalowania przetwornika na kadłubie
z włókna szklanego nie należy zbyt mocno dokręcać nakrętek,
aby nie uszkodzić kadłuba.
1
Od zewnętrznej strony kadłuba ruchem obrotowym wsuń
przetwornik
À
w otwór montażowy, aby wycisnąć nadmiar
środka uszczelniającego.
2
Od wewnętrznej strony kadłuba
Á
nałóż na nóżkę gumową
Â
i nylonową podkładkę
Ã
, a następnie nakrętkę
Ä
.
3
Użyj szczypiec nastawnych lub klucza nastawnego, aby
przytrzymać nóżkę i dokręcić nakrętkę do nóżki przetwornika.
Nakrętki nie należy dokręcać zbyt mocno.
4
Zanim środek uszczelniający stwardnieje, wytrzyj jego
nadmiar z zewnętrznej części kadłuba, aby zapewnić płynny
przepływ wody wokół przetwornika.
Instrukcja instalacji na metalowym kadłubie
łodzi
Wiercenie otworów w kadłubie metalowym
1
Wybierz miejsce montażu (Uwagi dotyczące montażu,
strona 1).
2
Od zewnątrz łodzi wywierć w kadłubie otwór prowadzący
o średnicy 3 mm (
1
/
8
cala).
Otwór musi znajdować się prostopadle do lustra wody.
3
Za pomocą piły walcowej o średnicy 32 mm (1
1
/
4
cala)
wywierć otwór na nóżkę od zewnątrz kadłuba.
4
Wyszlifuj i oczyść obszar wokół otworów.
Nakładanie środka uszczelniającego do zastosowań
morskich na przetwornik kadłubowy w kadłubie
metalowym
Trzeba nałożyć środek uszczelniający do zastosowań morskich,
aby utworzyć szczelne, wodoodporne łączenie pomiędzy
przetwornikiem i kadłubem.
1
Nałóż warstwę środka uszczelniającego do zastosowań
morskich o grubości 2 mm (
1
/
16
cala) na kołnierz obudowy,
który będzie się stykać z kadłubem, oraz na ścianę boczną
obudowy.
UWAGA: Środek uszczelniający musi wystawać 6 mm (
1
/
4
cala) ponad górną część kadłuba, aby zapewnić szczelność
i zabezpieczyć nakrętkę.
2
Nasuń płytkę izolacyjną i tuleję na nóżkę i nałóż środek
uszczelniający na powierzchnie płytki i tulei, które stykają się
z kadłubem. Wypełnij ubytki wewnątrz i wkoło płytki i tulei.
Instalowanie przetwornika w kadłubie metalowym
Zalecamy, aby te instrukcje wykonało dwóch monterów — jeden
z nich powinien znajdować się wewnątrz, a drugi na zewnątrz
łodzi.
1
Od zewnętrznej części kadłuba przełóż przetwornik
À
przez
płytkę izolacyjną
Á
i tuleję
Â
.
2
Ruchem obrotowym wsuń przetwornik wraz z płytką i tuleją
w otwór montażowy, aby wycisnąć nadmiar środka
uszczelniającego.
3
W razie potrzeby przytnij tuleję.
UWAGA: Po zamontowaniu tuleja musi znajdować się
poniżej nakrętki.
4
Od wewnętrznej strony kadłuba
Ã
nałóż na nóżkę gumową
Ä
i nylonową podkładkę
Å
, a następnie nakrętkę
Æ
.
5
Użyj szczypiec nastawnych lub klucza nastawnego, aby
przytrzymać nóżkę i dokręcić nakrętkę do nóżki przetwornika.
Nakrętki nie należy dokręcać zbyt mocno.
6
Zanim środek uszczelniający stwardnieje, wytrzyj jego
nadmiar z zewnętrznej części kadłuba, aby zapewnić płynny
przepływ wody wokół przetwornika.
Konserwacja
Testowanie instalacji
NOTYFIKACJA
Łódź należy skontrolować pod kątem przecieków przed
pozostawieniem jej na wodzie na dłuższy czas.
Ponieważ woda jest konieczna do przenoszenia sygnału sonaru,
w celu prawidłowej pracy przetwornika musi on znajdować się
w wodzie. Po wyjęciu go z wody nie można uzyskać odczytu
głębokości lub odległości. Po spuszczeniu łodzi na wodę należy
sprawdzić, czy w pobliżu otworów na śruby wykonanych poniżej
linii wodnej nie występują przecieki.
Farba przeciwporostowa
Aby zapobiec korozji metalowych kadłubów oraz spowolnić
wzrost orgiazmów na ich powierzchni, które mogą wpłynąć na
sprawność i wytrzymałość jednostki, kadłub należy malować co
sześć miesięcy farbą przeciwporostową na bazie wody.
UWAGA: Nie należy malować kadłuba farbą na bazie ketonów,
ponieważ wchodzą one w reakcje z wieloma rodzajami tworzyw,
wskutek czego mogą uszkodzić lub zniszczyć przetworniki.
Czyszczenie przetwornika
Zanieczyszczenia z wody gromadzą się szybko i mogą
zmniejszyć wydajność urządzenia.
1
Usuń zanieczyszczenia miękką szmatką i delikatnym
środkiem czyszczącym.
2
Jeśli zanieczyszczenie jest poważne, użyj gąbki lub
szpachelki żeby usunąć osad.
3
Wytrzyj urządzenie do sucha.
Dane techniczne
Dane techniczne Wielkość
Częstotliwości* Od 80 do 160 kHz
Maksymalna głębokość** 549 m (1800 stóp)
Moc transmisji 600 W
4
Dane techniczne Wielkość
Zakres temperatury roboczej Od 0°C do 50°C (od 32°F do 122°F)
Zakres temperatury przecho
wywania
Od 40°C do 70°C (od 40°F do 158°F)
* Zależy od modelu plotera nawigacyjnego lub echosondy
wędkarskiej.
** Zależy od warunków wodnych.
© 2017 Garmin Ltd. lub jej oddziały
Garmin
®
oraz logo Garmin są znakami towarowymi firmy Garmin Ltd. lub jej oddziałów
zarejestrowanych w Stanach Zjednoczonych i innych krajach.
Panoptix
jest znakiem
towarowym firmy Garmin Ltd. lub jej oddziałów. Wykorzystywanie tych znaków bez
wyraźnej zgody firmy Garmin jest zabronione.
5
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6

Garmin GT15M-TH Instrukcja instalacji

Typ
Instrukcja instalacji