Dell Vostro 420 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Instrukcja serwisowa Dell™ Vostro™ 420/220/220s
Rozwiązywanie problemów
Przed wykonaniem prac we wnętrzu komputera
Pokrywa komputera
Oprawa
Wspornik obudowy
Karty PCI i PCI Express
Napędy
Panel we/wy
Wentylator
Zestaw radiatora/wentylatora procesora
Moduły pamięci
Zasilacz
Bateria pastylkowa
Płyta systemowa
Procesor
Program do konfiguracji systemu (System Setup)
Kontakt z firmą Dell
Modele: DCSCLF, DCSCMF, DCSCSF
Uwagi, pouczenia i ostrzeżenia
UWAGA: UWAGA oznacza ważną wiadomość, która pomoże lepiej wykorzystać komputer.
POUCZENIE: OSTRZEŻENIE oznacza możliwość uszkodzenia sprzętu lub utraty danych, a także przedstawia sposób
uniknięcia problemu.
OSTRZEŻENIE: PRZESTROGA informuje o sytuacjach, w których występuje ryzyko uszkodzenia sprzętu,
obrażeń lub śmierci.
Jeśli zakupiono komputer firmy Dell™ z serii n, żadne odniesienia do systemu operacyjnego Microsoft
®
Windows
®
zawarte w
tym dokumencie nie mają zastosowania.
Informacje zawarte w tym dokumencie mogą zostać zmienione bez uprzedzenia.
© 2008 Dell Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Powielanie tych materiałów w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody firmy Dell Inc. jest surowo zabronione.
Znaki towarowe użyte w tym tekście: Dell, logo DELL i Vostro znakami towarowymi firmy Dell Inc.; Intel jest zarejestrowanym znakiem
towarowym firmy Intel Corporation w USA i innych krajach; Microsoft, Windows, Windows Vista oraz logo przycisku start Windows Vista znakami
towarowymi lub zarejestrowanymi znakami towarowymi firmy Microsoft Corporation w USA i/lub innych krajach. Bluetooth jest zarejestrowanym
znakiem towarowym firmy Bluetooth SIG Inc. i jest używany przez firmę Dell na podstawie licencji.
Tekst może zawierać także inne znaki towarowe i nazwy towarowe, odnoszące się do podmiotów posiadających prawa do tych znaków i nazw lub do
ich produktów. Firma Dell Inc. nie rości sobie żadnych praw do znaków i nazw towarowych innych niż jej własne.
Wrzesień 2009 Wer. A01
Powrót do spisu treści
Rozwiązywanie problemów
Instrukcja serwisowa Dell™ Vostro™ 420/220/220s
Narzędzia
Program Dell Diagnostics
Rozwiązywanie problemów
Usługa technicznej aktualizacji firmy Dell
Program narzędziowy Dell Support
Narzędzia
Lampki zasilania
OSTRZEŻENIE: Przy wykonywaniu czynności wewnątrz komputera należy przestrzegać dostarczonych wraz
z nim instrukcji dotyczących bezpieczeństwa. Więcej informacji na temat postępowania zgodnego z
zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod adresem
www.dell.com/regulatory_compliance.
Lampka przycisku zasilania, umieszczona z przodu komputera, świeci ciągłym światłem lub błyska, wskazując różne stany
komputera:
Jeśli lampka zasilania świeci na niebiesko, a komputer nie reaguje na polecenia, patrz Kody dźwiękowe.
Jeśli lampka zasilania świeci przerywanym niebieskim światłem, komputer jest w trybie wstrzymania. Aby przywrócić
normalne działanie, naciśnij dowolny klawisz na klawiaturze, porusz myszą lub naciśnij przycisk zasilania.
Jeśli lampka zasilania jest wyłączona, komputer jest wyłączony albo nie jest podłączony do źródła zasilania.
Włóż ponownie kabel zasilania zarówno do złącza zasilania z tyłu komputera, jak i do gniazda elektrycznego.
Jeśli komputer jest podłączony do listwy zasilającej, upewnij się, że listwa jest podłączona do gniazda
elektrycznego i włączona.
Sprawdź, czy można włączyć komputer bez pośrednictwa urządzeń zabezpieczających, listew zasilania i
przedłużaczy.
Upewnij się, że gniazdko zasilania jest sprawne, sprawdzając je za pomocą innego urządzenia, na przykład
lampy.
Upewnij się, że główny kabel zasilania i kabel panelu przedniego dobrze podłączone do płyty systemowej
(patrz Elementy płyty systemowej
).
Jeśli lampka zasilania błyska na pomarańczowo, komputer jest zasilany, ale mógł wystąpić wewnętrzny problem z
zasilaniem.
Upewnij się, że przełącznik wyboru napięcia, jeśli istnieje, jest ustawiony zgodnie z napięciem prądu zmiennego
w miejscu używania komputera.
Upewnij się, że główny kabel zasilania procesora jest dobrze podłączony do płyty systemowej (patrz Elementy
płyty systemowej).
Jeśli lampka zasilania świeci ciągłym pomarańczowym światłem, jedno z urządzeń mogło ulec awarii lub jest
nieprawidłowo zainstalowane.
Wyjmij, a następnie ponownie zainstaluj moduły pamięci (patrz Wymiana lub instalacja dodatkowego modułu
pamięci).
Wyjmij, a następnie zainstaluj ponownie wszystkie karty (patrz Karty PCI i PCI Express).
Wyeliminuj źródła zakłóceń. Możliwe przyczyny zakłóceń następujące:
Przedłużacze zasilania, klawiatury i myszy
Zbyt duża liczba urządzeń podłączonych do listwy zasilającej
Wiele listew zasilających podłączonych do tego samego gniazda elektrycznego
Kody dźwiękowe
Jeśli wyświetlanie na monitorze informacji o błędach lub problemach nie będzie możliwe, komputer może podczas procedury
startowej emitować określone sygnały dźwiękowe. Na przykład jeden z możliwych sygnałów dźwiękowych składa się z trzech
krótkich, powtarzanych dźwięków, co sygnalizuje wykrycie możliwej awarii płyty systemowej.
Jeśli podczas uruchamiania komputera zostanie wyemitowana seria sygnałów dźwiękowych:
1. Zapisz wyemitowany kod dźwiękowy.
2. Aby szczegółowo zidentyfikować problem, uruchom program Dell Diagnostics. (Patrz Program Dell Diagnostics
).
Kod
(powtarzane
krótkie
sygnały)
Opis Sugerowane rozwiązanie
1 Błąd sumy
kontrolnej
systemu BIOS.
Możliwa awaria
płyty głównej.
Skontaktuj się z firmą Dell (zobacz Kontakt z firmą Dell
).
2 Nie wykryto
modułów
pamięci.
Jeśli zainstalowano więcej niż jeden moduł pamięci, wyjmij wszystkie moduły
(patrz Wymiana lub instalacja dodatkowego modułu pamięci
), a następnie
zainstaluj ponownie tylko jeden moduł i uruchom ponownie komputer. Jeśli
uruchamianie komputera przebiegnie normalnie, instaluj kolejno pozostałe moduły
pamięci, aż zidentyfikujesz moduł uszkodzony lub zainstalujesz wszystkie moduły
pamięci bez wystąpienia błędu.
O ile to możliwe, wszystkie moduły pamięci zainstalowane w komputerze powinny
być tego samego typu (patrz Wymiana lub instalacja dodatkowego modułu
pamięci).
Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, skontaktuj się z firmą Dell (patrz Kontakt z
firmą Dell).
3 Możliwa awaria
płyty głównej.
Skontaktuj się z firmą Dell (zobacz Kontakt z firmą Dell).
4 Błąd zapisu lub
odczytu pamięci
operacyjnej
(RAM).
Upewnij się, że nie istnieją żadne specjalne wymagania względem położenia
modułów pamięci/złączy pamięci (patrz Wymiana lub instalacja dodatkowego
modułu pamięci).
Upewnij się, że komputer obsługuje zainstalowane moduły pamięci.
Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, skontaktuj się z firmą Dell (patrz Kontakt z
firmą Dell).
5 Błąd zegara
czasu
rzeczywistego.
Możliwe
wyczerpanie
baterii lub awaria
płyty
systemowej.
Włóż baterię (patrz Bateria pastylkowa).
Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, skontaktuj się z firmą Dell (patrz Kontakt z
firmą Dell).
6 Błąd podczas
testowania
systemu BIOS
wideo.
Skontaktuj się z firmą Dell (zobacz Kontakt z firmą Dell
).
Komunikaty systemowe
UWAGA: Jeśli wyświetlonego komunikatu nie ma w poniższej tabeli, zapoznaj się z dokumentacją systemu
operacyjnego lub programu, który był uruchomiony w chwili pojawienia się komunikatu.
Alert! Previous attempts at booting this system have failed at checkpoint [nnnn]. For help in resolving this
problem, please note this checkpoint and contact Dell Technical Support (Aby ułatwić rozwiązanie problemu,
zanotuj ten punkt kontrolny i zwróć się do Pomocy technicznej firmy Dell). — Trzy razy z rzędu nie powiódł się
rozruch komputera z powodu tego samego błędu (aby uzyskać pomoc, patrz Kontakt z firmą Dell
).
CMOS checksum error (Błąd sumy kontrolnej systemu CMOS)Możliwa awaria płyty systemowej lub niski poziom
naładowania baterii zegara RTC. Włóż akumulator (patrz Instalowanie baterii pastylkowej
).
CPU fan failure (Awaria wentylatora procesora CPU)Awaria radiatora/wentylatora procesora. Zamontuj
radiator/wentylator (patrz Zestaw radiatora/wentylatora procesora
).
Hard-disk read failure (Błąd odczytu dysku twardego)Możliwa awaria dysku twardego podczas testu POST.
Keyboard failure (Awaria klawiatury)Awaria klawiatury lub poluzowany kabel klawiatury (patrz Problemy z
klawiaturą).
No boot device available (Brak dostępnego urządzenia startowego)System nie może odnaleźć urządzenia
startowego lub partycji startowej.
Jeśli urządzeniem startowym jest dysk twardy, sprawdź, czy kable podłączone, a napęd jest właściwie
zamontowany i podzielony na partycje jako urządzenie startowe.
Przejdź do programu konfiguracji systemu (patrz Program do konfiguracji systemu (System Setup)) i sprawdź,
czy informacje o sekwencji ładowania prawidłowe.
No timer tick interrupt (Brak przerwania taktu zegara)Mogło dojść do uszkodzenia układu na płycie systemowej lub
uszkodzenia całej płyty (aby uzyskać pomoc, zobacz Program do konfiguracji systemu (System Setup)
).
NOTICE — Hard Drive SELF MONITORING SYSTEM has reported that a parameter has exceeded its normal
operating range.Dell recommends that you back up your data regularly.A parameter out of range may or may not
indicate a potential hard drive problem. (UWAGA — SYSTEM SAMOCZYNNEGO MONITOROWANIA dysku twardego
zaraportował, że dla parametru przekroczony został normalny zakres działania. Firma Dell zaleca regularne
tworzenie kopii zapasowych danych. Przekroczenie normalnego zakresu operacyjnego parametru może niekiedy
oznaczać potencjalny problem z dyskiem twardym). — Błąd zgłaszany przez system S.M.A.R.T; możliwa awaria dysku
twardego. Tę funkcję można włączać i wyłączać w konfiguracji systemu BIOS.
Narzędzie do rozwiązywania problemów ze sprzętem
Jeśli urządzenie nie zostało wykryte podczas instalacji systemu operacyjnego, albo zostało wykryte, ale nieprawidłowo
skonfigurowane, do wyeliminowania niezgodności można użyć narzędzia do rozwiązywania problemów ze sprzętem.
Windows
®
XP:
1. Kliknij Start ® Help and Support (Pomoc i obsługa techniczna).
2. W polu wyszukiwania wpisz wyrażenie hardware troubleshooter (narzędzie do rozwiązywania problemów ze
sprzętem) i naciśnij klawisz <Enter>, aby rozpocząć wyszukiwanie.
3. W polu Fix a Problem (Rozwiąż problem) kliknij opcję Hardware Troubleshooter (Narzędzie do rozwiązywania
problemów ze sprzętem).
4. Z listy Hardware Troubleshooter (Narzędzie do rozwiązywania problemów ze sprzętem) wybierz opcję, która
najlepiej pasuje do problemu, i kliknij przycisk Next (Dalej), aby wykonać pozostałe czynności niezbędne do
rozwiązania problemu.
Windows Vista
®
:
1. Kliknij przycisk Start systemu Windows Vista
, a następnie kliknij polecenie Help and Support (Pomoc i obsługa
techniczna).
2. W polu wyszukiwania wpisz wyrażenie hardware troubleshooter (narzędzie do rozwiązywania problemów ze
sprzętem) i naciśnij klawisz <Enter>, aby wyszukać informacje.
3. Z listy wyników wyszukiwania wybierz opcję, która najlepiej opisuje problem i wykonaj pozostałe czynności
rozwiązywania problemu.
Program Dell Diagnostics
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji proszę zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Kiedy należy używać programu Dell Diagnostics
W przypadku wystąpienia problemów z funkcjonowaniem komputera, przed nawiązaniem kontaktu z firmą Dell w celu
uzyskania pomocy technicznej należy wykonać odpowiednie czynności sprawdzające, opisane w rozdziale i uruchomić program
Dell Diagnostics.
Program Dell Diagnostics można uruchomić z dysku twardego lub z nośnika Drivers and Utilities (Sterowniki i programy
narzędziowe) dostarczonego z komputerem.
UWAGA: Nośnik Drivers and Utilities (Sterowniki i programy narzędziowe) jest opcjonalny i może nie być dostarczany z
komputerem.
UWAGA: Program Dell Diagnostics działa tylko na komputerach firmy Dell.
Uruchamianie programu Dell Diagnostics z dysku twardego
Przed uruchomieniem programu Dell Diagnostics przejdź do programu konfiguracji systemu (patrz Program do konfiguracji
systemu (System Setup)), aby zapoznać się z informacjami o konfiguracji komputera i upewnić się, że funkcja, której
działanie chcesz sprawdzić, jest wyświetlona w ustawieniach systemu i że jest ona aktywna.
Program Dell Diagnostics znajduje się na osobnej partycji narzędzi diagnostycznych na dysku twardym komputera.
UWAGA: Jeśli na ekranie komputera nie ma obrazu, skontaktuj się z firmą Dell (patrz Kontakt z firmą Dell).
1. Sprawdź, czy komputer jest podłączony do sprawnego gniazdka elektrycznego.
2. Włącz (lub uruchom ponownie) komputer.
3. Po wyświetleniu logo firmy DELL naciśnij niezwłocznie klawisz <F12>.
UWAGA: Zbyt długie przytrzymanie wciśniętego klawisza może spowodować błąd klawiatury. Aby uniknąć
możliwej usterki klawiatury, naciskaj i zwalniaj klawisz <F12> w równych odstępach czasu aż do chwili
wyświetlenia menu urządzeń startowych (Boot Device Menu).
W przypadku zbyt długiego oczekiwania i pojawienia się logo systemu operacyjnego należy zaczekać na wyświetlenie
pulpitu systemu Microsoft Windows, a następnie wyłączyć komputer i spróbować ponownie.
4. Za pomocą klawiszy strzałek w górę i w dół zaznacz opcję Diagnostics (Diagnostyka) w menu startowym, a następnie
naciśnij klawisz <Enter>.
UWAGA: Jeśli zostanie wyświetlony komunikat informujący, że nie znaleziono partycji narzędzi diagnostycznych,
należy uruchomić program Dell Diagnostics z nośnika Drivers and Utilities (Sterowniki i programy narzędziowe)
(patrz Uruchamianie programu Dell Diagnostics z dysku Drivers and Utilities (Sterowniki i programy
narzędziowe)).
5. Naciśnij dowolny klawisz, aby uruchomić program Dell Diagnostics z partycji narzędzi diagnostycznych na dysku
twardym.
6. Naciskając klawisz <Tab>, wybierz opcję Test System (Testuj system), a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
UWAGA: Zaleca się wybranie opcji Test System (Testuj system) w celu wykonania pełnego testowania systemu.
Wybranie opcji Test Memory (Testuj pamięć) powoduje rozpoczęcie testu pamięci rozszerzonej, który może
potrwać trzydzieści minut lub dłużej. Po zakończeniu testu zapisz jego wyniki, a następnie naciśnij dowolny
klawisz, aby powrócić do poprzedniego menu.
7. W menu głównym (Main Menu) programu Dell Diagnostics kliknij lewym przyciskiem myszy lub naciśnij klawisz <Tab>,
a następnie klawisz <Enter>, aby wybrać test, który chcesz wykonać (patrz Menu główne programu Dell Diagnostics
).
UWAGA: Zapisuj dokładnie wszelkie wyświetlane kody błędów i opisy problemów i wykonuj instrukcje
wyświetlane na ekranie.
8. Po ukończeniu wszystkich testów zamknij okno testów, aby powrócić do menu głównego (Main Menu) programu Dell
Diagnostics.
9. Zamknij okno menu głównego (Main Menu), aby zakończyć pracę z programem Dell Diagnostics i uruchomić komputer
ponownie.
Uruchamianie programu Dell Diagnostics z dysku Drivers and Utilities
(Sterowniki i programy narzędziowe)
Przed uruchomieniem programu Dell Diagnostics przejdź do programu konfiguracji systemu (patrz Program do konfiguracji
systemu (System Setup)), aby zapoznać się z informacjami o konfiguracji komputera i upewnić się, że sprawdzana funkcja
jest wyświetlona w ustawieniach systemu i że jest ona aktywna.
1. Włóż nośnik Drivers and Utilities (Sterowniki i programy narzędziowe) do napędu optycznego.
2. Uruchom ponownie komputer.
3. Po wyświetleniu logo firmy DELL naciśnij niezwłocznie klawisz <F12>.
UWAGA: Zbyt długie przytrzymanie wciśniętego klawisza może spowodować błąd klawiatury. Aby uniknąć
możliwej usterki klawiatury, naciskaj i zwalniaj klawisz <F12> w równych odstępach czasu aż do chwili
wyświetlenia menu urządzeń startowych (Boot Device Menu).
W przypadku zbyt długiego oczekiwania i pojawienia się logo systemu operacyjnego należy zaczekać na wyświetlenie
pulpitu systemu Microsoft Windows, a następnie wyłączyć komputer i spróbować ponownie.
4. Po wyświetleniu listy urządzeń startowych za pomocą klawiszy strzałek w górę i w dół zaznacz opcję CD/DVD/CD-RW
Drive (Napęd CD/DVD/CD-RW), a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
UWAGA: Użycie menu jednorazowego rozruchu powoduje zmianę sekwencji ładowania jedynie dla bieżącej
procedury uruchamiania. Podczas ponownego uruchamiania rozruch komputera następuje zgodnie z sekwencją
ładowania określoną w programie konfiguracji systemu.
5. Naciśnij dowolny klawisz, aby potwierdzić żądanie uruchomienia komputera z dysku CD/DVD.
W przypadku zbyt długiego oczekiwania i pojawienia się logo systemu operacyjnego należy zaczekać na wyświetlenie
pulpitu systemu Microsoft Windows, a następnie wyłączyć komputer i spróbować ponownie.
6. Naciśnij klawisz 1, aby wybrać opcję Run the 32 Bit Dell Diagnostics (Uruchom 32-bitową wersję programu Dell
Diagnostics).
7. W menu programu Dell Diagnostics naciśnij klawisz 1, aby wybrać opcję Dell 32-bit Diagnostics for Resource
CD (graphical user interface) (32- bitowa wersja programu Dell Diagnostics dla Resource CD [graficzny interfejs
użytkownika]).
8. Naciskając klawisz <Tab>, wybierz opcję Test System (Testuj system), a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
UWAGA: Zaleca się wybranie opcji Test System (Testuj system) w celu wykonania pełnego testowania systemu.
Wybranie opcji Test Memory (Testuj pamięć) powoduje rozpoczęcie testu pamięci rozszerzonej, który może
potrwać trzydzieści minut lub dłużej. Po zakończeniu testu zapisz jego wyniki, a następnie naciśnij dowolny
klawisz, aby powrócić do poprzedniego menu.
9. W menu głównym (Main Menu) programu Dell Diagnostics kliknij lewym przyciskiem myszy lub naciśnij klawisz <Tab>,
a następnie klawisz <Enter>, aby wybrać test, który chcesz wykonać (patrz Menu główne programu Dell Diagnostics
).
UWAGA: Zapisuj dokładnie wszelkie wyświetlane kody błędów i opisy problemów i wykonuj instrukcje
wyświetlane na ekranie.
10. Po ukończeniu wszystkich testów zamknij okno testów, aby powrócić do menu głównego (Main Menu) programu Dell
Diagnostics.
11. Zamknij okno menu głównego (Main Menu), aby zakończyć pracę z programem Dell Diagnostics i uruchomić komputer
ponownie.
12. Wyjmij nośnik Drivers and Utilities (Sterowniki i programy narzędziowe) z napędu optycznego.
Menu główne programu Dell Diagnostics
Po załadowaniu programu Dell Diagnostics jest wyświetlane następujące menu:
Opcja Funkcja
Test Memory (Testuj pamięć) Uruchamia samodzielny test pamięci
Test System (Testuj system) Uruchamia funkcję diagnostyki systemu
Exit (Wyjście) Kończy działanie funkcji diagnostyki
Naciskając klawisz <Tab>, wybierz test, który chcesz uruchomić, a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
UWAGA: Zaleca się wybranie opcji Test System (Testuj system) w celu wykonania pełnego testowania systemu.
Wybranie opcji Test Memory (Testuj pamięć) powoduje rozpoczęcie testu pamięci rozszerzonej, który może potrwać
trzydzieści minut lub dłużej. Po zakończeniu testu zapisz jego wyniki, a następnie naciśnij dowolny klawisz, aby
powrócić do tego menu.
Po wybraniu opcji Test System (Testuj system) jest wyświetlane następujące menu:
Opcja Funkcja
Express Test
(Test szybki)
Wykonywany jest przyspieszony test urządzeń w systemie. Ten test zazwyczaj trwa od 10 do 20 minut.
UWAGA: Ten rodzaj testu nie wymaga interwencji ze strony użytkownika. Test Express Test (Test szybki)
należy uruchamiać jako pierwszy, gdyż zwiększa prawdopodobieństwo szybkiego wykrycia przyczyny
problemu.
Extended Test
(Test
rozszerzony)
Wykonywany jest wyczerpujący test urządzeń w systemie. Ten test zazwyczaj trwa godzinę lub dłużej.
UWAGA: Test typu Extended (Rozszerzony) wymaga od użytkownika udzielania co pewien czas
odpowiedzi na pytania.
Custom Test
(Test
niestandardowy)
Za pomocą tej opcji można sprawdzić określone urządzenie lub skonfigurować wykonywane testy.
Symptom Tree
(Drzewo
objawów)
Ta opcja umożliwia wybranie testów na podstawie opisu występujących problemów. Przedstawiona lista
zawiera najczęściej występujące problemy.
UWAGA: Zaleca się wybranie opcji Extended Test (Test rozszerzony), aby przeprowadzić dokładne sprawdzenie
urządzeń zainstalowanych w komputerze.
Jeśli w trakcie testu wystąpi problem, zostanie wyświetlony komunikat zawierający kod błędu i opis problemu. Zapisz
dokładnie wyświetlony kod błędu i opis problemu i wykonuj instrukcje wyświetlane na ekranie. Jeżeli nie możesz rozwiązać
problemu samodzielnie, skontaktuj się z firmą Dell (patrz Kontakt z firmą Dell
).
UWAGA: Zanim skontaktujesz się z działem pomocy technicznej firmy Dell, przygotuj numer seryjny swojego
komputera. W górnej części każdego ekranu testowego jest wyświetlany kod Service Tag.
Na następujących kartach można znaleźć dodatkowe informacje o testach wykonywanych z użyciem opcji Custom Test (Test
niestandardowy) lub Symptom Tree (Drzewo objawów):
Karta Funkcja
Results
(Wyniki)
Zawiera wyniki testu i wszelkie wykryte błędy.
Errors (Błędy) Zawiera wykryte błędy, kody błędu i opis problemu.
Help (Pomoc) Zawiera opis testu i warunki wymagane do jego przeprowadzenia.
Configuration
(Konfiguracja)
Zawiera konfigurację sprzętową wybranego urządzenia.
Program Dell Diagnostics uzyskuje informacje o wszystkich urządzeniach z danych konfiguracji systemu,
pamięci i szeregu testów wewnętrznych, po czym wyświetla je na liście urządzeń w lewym okienku na
ekranie.
UWAGA: Lista urządzeń może nie zawierać nazw wszystkich komponentów zainstalowanych w komputerze
lub przyłączonych do niego urządzeń peryferyjnych.
Parameters
(Parametry)
Pozwala dostosować ustawienia testu do indywidualnych wymagań, o ile to możliwe.
Rozwiązywanie problemów
Podczas rozwiązywania problemów z komputerem należy postępować zgodnie z następującymi wskazówkami:
Jeśli przed wystąpieniem problemu dodano lub wyjęto podzespół, przejrzyj procedury instalacyjne i upewnij się, że
podzespół został prawidłowo zainstalowany.
Jeśli nie działa urządzenie peryferyjne, należy sprawdzić, czy jest prawidłowo podłączone.
Jeżeli na ekranie wyświetlony zostanie komunikat o błędzie, zapisz dokładnie jego treść. Komunikat ten może pomóc
personelowi pomocy technicznej w zdiagnozowaniu i rozwiązaniu problemu.
Jeśli w programie wystąpił komunikat o błędzie, należy zapoznać się z dokumentacją danego programu.
UWAGA: Procedury przedstawione w tym dokumencie napisano z uwzględnieniem domyślnego widoku Windows i mogą
nie mieć zastosowania, jeśli w komputerze Dell™ ustawiono widok klasyczny Windows.
Problemy z akumulatorem
OSTRZEŻENIE: Nieprawidłowe zainstalowanie nowego akumulatora może grozić jego wybuchem. Baterię
należy wymieniać tylko na inną baterię tego samego typu lub jej odpowiednik zalecany przez producenta.
Zużyte akumulatory należy utylizować zgodnie z instrukcjami producenta.
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Wymień baterię — Jeżeli po włączeniu komputera konieczne jest częste ustawianie godziny i daty lub jeśli podczas
uruchamiania systemu wyświetlana jest nieprawidłowa godzina lub data, należy wymienić baterię (patrz Bateria pastylkowa
).
Jeżeli bateria wciąż nie działa prawidłowo, należy skontaktować się z firmą DelI pod adresem support.dell.com.
Problemy z napędami
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Upewnij się, że system Microsoft® Windows® wykrywa napęd
Windows XP:
Kliknij przycisk Start, a następnie kliknij polecenie My Computer (Mój komputer).
Windows Vista®:
Kliknij przycisk Start systemu Windows Vista , a następnie kliknij polecenie Computer (Komputer).
Jeśli danego napędu nie ma na liście, wykonaj pełne skanowanie programem antywirusowym, aby wyszukać i usunąć
ewentualne wirusy. Wirusy mogą niekiedy powodować, że system Windows nie rozpoznaje napędów.
Sprawdź napędWłóż do napędu inny dysk, aby się upewnić, że przyczyną błędu nie jest uszkodzenie dysku.
Oczyść napęd lub dyskPatrz „Czyszczenie komputera” w Instrukcji konfiguracji i informacjach o systemie.
Sprawdź połączenia kabli.
Uruchom narzędzie do rozwiązywania problemów ze sprzętem — Patrz Narzędzie do rozwiązywania problemów ze
sprzętem.
Uruchom program Dell DiagnosticsPatrz Program Dell Diagnostics
.
Problemy z napędem optycznym
UWAGA: Pracujący z dużą szybkością napęd optyczny powoduje wibracje i wywołuje hałas. Jest to zjawisko normalne,
które nie oznacza uszkodzenia napędu ani dysku.
UWAGA: Ze względu na różnice między poszczególnymi regionami świata oraz różne stosowane formaty dysków nie
wszystkie dyski DVD można odtwarzać w każdym napędzie DVD.
Dostosuj głośność w systemie Windows
Kliknij ikonę głośnika, znajdującą się w prawym dolnym rogu ekranu.
Upewnij się, że poziom głośności jest odpowiednio wysoki, klikając suwak i przeciągając go w górę.
Upewnij się, że dźwięk nie jest wyciszony, klikając wszystkie zaznaczone pola.
Sprawdź głośniki i głośnik niskotonowyPatrz Problemy z dźwiękiem i głośnikami
.
Problemy z zapisem w napędzie optycznym
Zamknij inne programyPodczas zapisywania napęd optyczny musi odbierać ciągły strumień danych. Przerwanie
strumienia danych powoduje wystąpienie błędu. Przed rozpoczęciem zapisu w napędzie optycznym zamknij wszystkie
programy.
Wyłącz tryb wstrzymania w systemie Windows przed rozpoczęciem zapisu na dysku — Aby uzyskać informacje o
trybach zarządzania energią, wyszukaj słowo kluczowe standby (tryb gotowości) w Centrum pomocy i obsługi technicznej
systemu Windows.
Problemy z dyskiem twardym
Uruchom program Check Disk
Windows XP:
1. Kliknij przycisk Start, a następnie kliknij polecenie My Computer (Mój komputer).
2. Kliknij prawym przyciskiem myszy pozycję Local Disk C: (Dysk lokalny C:).
3. Kliknij Properties (Właściwości) ® Tools (Narzędzia) ® Check Now (Sprawdź teraz).
4. Kliknij polecenie Scan for and attempt recovery of bad sectors (Skanuj dysk i próbuj odzyskać uszkodzone
sektory), a następnie kliknij przycisk Start (Rozpocznij).
Windows Vista:
1. Kliknij przycisk Start,
a następnie kliknij polecenie Computer (Mój komputer).
2. Kliknij prawym przyciskiem myszy pozycję Local Disk C: (Dysk lokalny C:).
3. Kliknij Properties (Właściwości) ® Tools (Narzędzia) ® Check Now (Sprawdź teraz).
Może zostać wyświetlone okno User Account Control (Kontrola konta użytkownika). Jeśli jesteś administratorem
komputera, kliknij opcję Continue (Kontynuuj); w przeciwnym razie zwróć się do administratora, aby wykonał żądaną
czynność.
4. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.
Komunikaty o błędzie
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Jeśli komunikatu o błędzie nie ma na liście, należy zapoznać się z dokumentacją systemu operacyjnego lub programu, który
był uruchomiony w chwili wyświetlenia komunikatu.
A filename cannot contain any of the following characters (Nazwa pliku nie może zawierać żadnego z
następujących znaków): \ / : * ? " < > | Nie używaj tych znaków w nazwach plików.
A required .DLL file was not found (Nie odnaleziono wymaganego pliku DLL)Brak istotnego pliku wymaganego do
otworzenia żądanego programu. Aby usunąć, a następnie ponownie zainstalować program:
Windows XP:
1. Kliknij Start® Control Panel (Panel sterowania) ® Add or Remove Programs (Dodaj lub usuń programy) ®
Programs and Features (Programy i funkcje).
2. Wybierz program, który chcesz usunąć.
3. Kliknij przycisk Uninstall (Odinstaluj).
4. Instrukcja dotycząca instalacji znajduje się w dokumentacji programu.
Windows Vista:
1. Kliknij Start
® Control Panel (Panel sterowania) ® Programs (Programy) ® Programs and Features (Programy
i funkcje).
2. Wybierz program, który chcesz usunąć.
3. Kliknij przycisk Uninstall (Odinstaluj).
4. Instrukcja dotycząca instalacji znajduje się w dokumentacji programu.
litera napędu:\ is not accessible. The device is not ready (Napęd [litera]:\ jest niedostępny. Urządzenie nie jest
gotowe)Napęd nie może odczytać dysku. Włóż dysk do napędu i spróbuj ponownie.
Insert bootable media (Włóż nośnik startowy)Włóż dysk startowy CD lub DVD.
Not enough memory or resources. Close some programs and try again (Niewystarczająca ilość pamięci lub
zasobów. Zamknij niektóre programy i spróbuj ponownie)Zamknij wszystkie okna i otwórz program, którego chcesz
używać. Niekiedy przywrócenie zasobów komputera może wymagać jego ponownego uruchomienia. W takim przypadku jako
pierwszy uruchom program, którego chcesz używać.
Operating system not found (Nie odnaleziono systemu operacyjnego) — Skontaktuj się z firmą Dell (zobacz Kontakt z
firmą Dell).
Problemy z urządzeniami IEEE 1394
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
UWAGA: Ten komputer obsługuje tylko standard IEEE 1394a.
Sprawdź, czy kabel urządzenia IEEE 1394 jest prawidłowo podłączony do urządzenia i złącza w komputerze.
Sprawdź, czy urządzenie IEEE 1394 jest włączone w programie konfiguracji systemuAby uzyskać pomoc, patrz
Program do konfiguracji systemu (System Setup)
.
Sprawdź, czy urządzenie IEEE 1394 jest rozpoznawane przez system Windows
Windows XP:
1. Kliknij przycisk Start, a następnie kliknij polecenie Control Panel (Panel sterowania).
2. W obszarze Pick a Category (Wybierz kategorię) kliknij Performance and Maintenance (Wydajność i konserwacja)®
System® System Properties (Właściwości systemu) ® Hardware (Sprzęt) ® Device Manager (Menedżer urządzeń).
Windows Vista:
1. Kliknij Start
® Control Panel (Panel sterowania) ® Hardware and Sound (Sprzęt i dźwięk).
2. Kliknij opcję Device Manager (Menedżer urządzeń).
Jeśli urządzenie IEEE 1394 znajduje się na liście, zostało rozpoznane przez system Windows.
Jeśli problem dotyczy urządzenia IEEE 1394 dostarczonego przez firmę DellSkontaktuj się z firmą Dell (zobacz
Kontakt z firmą Dell
).
Jeśli problem dotyczy urządzenia IEEE 1394, którego nie dostarczyła firma DellSkontaktuj się z producentem
urządzenia IEEE 1394.
Problemy z klawiaturą
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Sprawdź kabel klawiatury —
Sprawdź, czy kabel klawiatury jest prawidłowo podłączony do komputera.
Wyłącz komputer (patrz Przed rozpoczęciem pracy we wnętrzu komputera), podłącz ponownie kabel klawiatury, jak to
pokazano na diagramie konfiguracyjnym komputera, po czym uruchom komputer ponownie.
Sprawdź, czy kabel nie jest naderwany lub w inny sposób uszkodzony oraz czy w złączu kabla nie ma wygiętych lub
wyłamanych styków. Wyprostuj wygięte styki.
Odłącz wszelkie przedłużacze i podłącz klawiaturę bezpośrednio do komputera.
Wykonaj test klawiatury — Podłącz do komputera prawidłowo działającą klawiaturę i spróbuj jej użyć.
Uruchom narzędzie do rozwiązywania problemów ze sprzętem — Patrz Narzędzie do rozwiązywania problemów ze
sprzętem.
Blokowanie się komputera i problemy z oprogramowaniem
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Komputer nie chce się uruchomić
Sprawdź stan lampek diagnostycznychPatrz Lampki zasilania.
Upewnij się, że kabel zasilania jest prawidłowo podłączony do komputera i gniazdka zasilania.
Komputer nie reaguje na polecenia
POUCZENIE: Jeśli nie można zamknąć systemu operacyjnego, może nastąpić utrata danych.
Wyłącz komputerJeśli komputer nie reaguje na naciśnięcia klawiszy ani na ruch myszy, naciśnij i przytrzymaj przycisk
zasilania przez przynajmniej 8 do 10 sekund, aż komputer wyłączy się, a następnie uruchom go ponownie.
Program nie reaguje na polecenia
Zakończ działanie programu
1. Naciśnij jednocześnie klawisze <Ctrl><Shift><Esc>, aby otworzyć okno Task Manager (Menedżer zadań).
2. Kliknij kartę Applications (Aplikacje).
3. Kliknij nazwę programu, który nie reaguje na polecenia.
4. Kliknij przycisk Zakończ zadanie .
Powtarzające się awarie programu
UWAGA: W dokumentacji oprogramowania, na dysku CD lub DVD są zwykle dołączane instrukcje dotyczące
instalowania.
Sprawdź dokumentację programuW razie potrzeby odinstaluj program i zainstaluj go ponownie.
Program jest przeznaczony dla wcześniejszej wersji systemu operacyjnego Windows
Uruchom kreator zgodności programów —
Windows XP:
Kreator zgodności programów konfiguruje program tak, że działa on w środowisku podobnym do środowisk innych niż system
operacyjny Windows XP.
1. Kliknij Start® All Programs (Wszystkie programy) ® Accessories (Akcesoria) ® Program Compatibility Wizard
(Kreator zgodności programów) ® Next (Dalej).
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.
Windows Vista:
Kreator zgodności programów konfiguruje program w taki sposób, by był on uruchamiany w środowisku podobnym do
systemów innych niż Windows Vista.
1. Kliknij polecenia Start
® Control Panel (Panel sterowania) ® Programs (Programy) ® Use an older program
with this version of Windows (Użyj starszego programu z tą wersją systemu Windows).
2. Na ekranie powitalnym kliknij przycisk Next (Dalej).
3. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.
Pojawia się niebieski ekran
Wyłącz komputerJeśli komputer nie reaguje na naciśnięcia klawiszy ani na ruch myszy, naciśnij i przytrzymaj przycisk
zasilania przez przynajmniej 8 do 10 sekund, aż komputer wyłączy się, a następnie uruchom go ponownie.
Inne problemy z oprogramowaniem
Sprawdź dokumentację dostarczoną z oprogramowaniem lub skontaktuj się z producentem oprogramowania w
celu uzyskania informacji na temat rozwiązywania problemów
Sprawdź, czy program jest zgodny z systemem operacyjnym zainstalowanym w komputerze.
Sprawdź, czy komputer spełnia minimalne wymagania sprzętowe potrzebne do uruchomienia programu. Zapoznaj się z
dokumentacją oprogramowania.
Sprawdź, czy program został poprawnie zainstalowany i skonfigurowany.
Sprawdź, czy sterowniki urządzeń nie powodują konfliktów z niektórymi programami.
W razie potrzeby odinstaluj program i zainstaluj go ponownie.
Natychmiast utwórz kopie zapasowe swych plików.
Użyj programu antywirusowego, aby sprawdzić dysk twardy, dyski CD lub DVD.
Zapisz i zamknij otwarte pliki lub programy i wyłącz komputer za pomocą menu Start
Problemy z pamięcią
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Jeśli został wyświetlony komunikat o niewystarczającej ilości pamięci
Zapisz i zamknij wszystkie otwarte pliki i zakończ działanie wszystkich otwartych programów, których nie używasz, aby
sprawdzić, czy spowoduje to rozwiązanie problemu.
Informacje na temat minimalnych wymagań dotyczących pamięci można znaleźć w dokumentacji dostarczonej z
oprogramowaniem. W razie potrzeby zainstaluj dodatkową pamięć (patrz Wymiana lub instalacja dodatkowego modułu
pamięci).
Popraw osadzenie modułów pamięci, aby upewnić się, że komputer prawidłowo komunikuje się z pamięcią.
Uruchom program Dell Diagnostics (zobacz Program Dell Diagnostics).
Jeśli występują inne problemy z pamięcią
Popraw osadzenie modułów pamięci, aby upewnić się, że komputer prawidłowo komunikuje się z pamięcią (patrz
Wymiana lub instalacja dodatkowego modułu pamięci
).
Upewnij się, że postępujesz zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi instalacji pamięci.
Upewnij się, że komputer obsługuje zainstalowane moduły pamięci. Więcej informacji na temat typów pamięci
obsługiwanych przez komputer znajduje się w sekcji „Dane techniczne” w Instrukcji konfiguracji i informacjach o
systemie.
Uruchom program Dell Diagnostics (zobacz Program Dell Diagnostics).
Problemy z myszą
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Sprawdź kabel myszy
Sprawdź, czy kabel nie jest naderwany lub w inny sposób uszkodzony oraz czy w złączu kabla nie ma wygiętych lub
wyłamanych styków. Wyprostuj wygięte styki.
Odłącz wszelkie przedłużacze i podłącz klawiaturę bezpośrednio do komputera.
Sprawdź, czy kabel myszy jest podłączony zgodnie ze schematem konfiguracji komputera.
Uruchom ponownie komputer.
1. Naciśnij jednocześnie klawisze <Ctrl><Esc>, aby wyświetlić menu Start.
2. Naciśnij klawisz <u>, za pomocą klawiszy z strzałkami w górę i w dół zaznacz polecenie Shut down (Zamknij) lub
Turn off (Wyłącz), a następnie naciśnij klawisz <Enter>.
3. Po wyłączeniu komputera ponownie podłącz kabel myszy zgodnie ze schematem konfiguracji komputera.
4. Włącz komputer.
Sprawdź mysz — Podłącz do komputera prawidłowo działającą mysz i spróbuj jej użyć.
Sprawdź ustawienia myszy —
Windows XP
1. Kliknij Start® Control Panel (Panel sterowania)® Mouse (Mysz).
2. W razie potrzeby dostosuj ustawienia.
Windows Vista:
1. Kliknij Start ® Control Panel (Panel sterowania) ® Hardware and Sound (Sprzęt i dźwięk) ® Mouse (Mysz).
2. W razie potrzeby dostosuj ustawienia.
Ponownie zainstaluj sterownik myszy
Uruchom narzędzie do rozwiązywania problemów ze sprzętem — patrz Narzędzie do rozwiązywania problemów ze
sprzętem.
Problemy z siecią
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Sprawdź złącze kabla sieciowego — Upewnij się, że kabel sieciowy jest prawidłowo podłączony do złącza sieciowego z tyłu
komputera i do gniazdka sieciowego.
Sprawdź lampki karty sieciowej z tyłu komputeraJeśli lampka integralności łącza nie świeci (patrz „Informacje o
komputerze” w Instrukcji konfiguracji i informacjach o systemie ), komunikacja w sieci nie odbywa się. Wymień kabel
sieciowy.
Ponownie uruchom komputer i ponownie zaloguj się do sieci.
Sprawdź ustawienia sieciSkontaktuj się z administratorem sieci lub osobą, która konfigurowała daną sieć i sprawdź, czy
ustawienia prawidłowe, a sieć działa.
Uruchom narzędzie do rozwiązywania problemów ze sprzętem — Patrz Narzędzie do rozwiązywania problemów ze
sprzętem.
Problemy z zasilaniem
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Jeśli lampka zasilania świeci na niebiesko, a komputer nie reaguje — Patrz Lampki zasilania
.
Jeśli lampka zasilania miga na niebieskoKomputer jest w trybie gotowości. Aby przywrócić normalne działanie,
naciśnij dowolny klawisz na klawiaturze, porusz myszą lub naciśnij przycisk zasilania.
Jeśli lampka zasilania jest wyłączona — Komputer jest wyłączony lub nie jest podłączony do źródła zasilania.
Popraw osadzenie kabla zasilania w złączu zasilania z tyłu komputera oraz w gniazdku elektrycznym.
Sprawdź, czy można włączyć komputer bez pośrednictwa listew zasilania, przedłużaczy i wszelkich urządzeń
zabezpieczających.
Jeśli używasz listwy zasilania, upewnij się, że jest ona podłączona do gniazdka elektrycznego i włączona.
Upewnij się, że gniazdko zasilania jest sprawne, sprawdzając je za pomocą innego urządzenia, na przykład lampy.
Upewnij się, że główny kabel zasilania i kabel panelu przedniego dobrze podłączone do płyty systemowej (patrz
Elementy płyty systemowej
).
Jeśli lampka zasilania miga na bursztynowo, kod dźwiękowy 3. — Komputer jest zasilany, ale mogła wystąpić awaria
płyty systemowej.
Upewnij się, że przełącznik wyboru napięcia elektrycznego jest ustawiony zgodnie z rodzajem zasilania w miejscu
używania komputera.
Upewnij się, że wszystkie komponenty i kable prawidłowo zainstalowane i podłączone do płyty systemowej (patrz
Elementy płyty systemowej).
Jeśli lampka zasilania świeci ciągłym bursztynowym światłemJedno z urządzeń może być uszkodzone lub
niepoprawnie zainstalowane.
Upewnij się, że główny kabel zasilania procesora jest dobrze podłączony do płyty systemowej (patrz Elementy płyty
systemowej).
Wyjmij, a następnie ponownie zainstaluj moduły pamięci (patrz Wymiana lub instalacja dodatkowego modułu pamięci).
Wyjmij, a następnie ponownie zainstaluj wszystkie karty, w tym kartę graficzną (patrz Karty PCI i PCI Express).
Wyeliminuj źródła zakłóceńMożliwe przyczyny zakłóceń następujące:
Przedłużacze zasilania, klawiatury i myszy
Zbyt duża liczba urządzeń podłączonych do tej samej listwy zasilania
Wiele listew zasilających podłączonych do tego samego gniazda elektrycznego
Problemy z drukarką
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
UWAGA: Jeśli jest potrzebna pomoc techniczna dotycząca drukarki, należy skontaktować się z jej producentem.
Sprawdź dokumentację drukarkiInformacje o konfiguracji i rozwiązywaniu problemów można znaleźć w dokumentacji
drukarki.
Sprawdź, czy drukarka jest włączona
Sprawdź połączenia kabli drukarki
Informacje dotyczące połączeń kabli można znaleźć w dokumentacji drukarki.
Upewnij się, że kable drukarki prawidłowo podłączone do drukarki i do komputera.
Sprawdź gniazdko elektryczneUpewnij się, że gniazdko zasilania jest sprawne, sprawdzając je za pomocą innego
urządzenia, na przykład lampy.
Sprawdź, czy system Windows rozpoznaje drukarkę —
Windows XP:
1. Kliknij Start® Control Panel (Panel sterowania) ® Printers and Other Hardware (Drukarki i inny sprzęt) ® View
installed printers or fax printers (Wyświetl zainstalowane drukarki lub faks-drukarki).
2. Jeśli drukarka jest wymieniona na liście, kliknij prawym przyciskiem myszy jej ikonę.
3. Kliknij Properties (Właściwości) ® Ports (Porty). W przypadku drukarki równoległej należy się upewnić, że dla opcji
Print to the following port(s): (Drukuj do następujących portów) wybrano ustawienie LPT1 (Port drukarki). W
przypadku drukarki USB należy się upewnić, że dla opcji Print to the following port(s): (Drukuj do następujących
portów) wybrano ustawienie USB.
Windows Vista:
1. Kliknij Start
® Control Panel (Panel sterowania) ® Hardware and Sound (Sprzęt i dźwięk) ® Printer (Drukarka).
2. Jeśli drukarka jest wymieniona na liście, kliknij prawym przyciskiem myszy jej ikonę.
3. Kliknij polecenie Properties (Właściwości), a następnie kliknij przycisk Ports (Porty).
4. W razie potrzeby dostosuj ustawienia.
Zainstaluj ponownie sterownik drukarkiAby uzyskać informacje na temat instalowania sterownika drukarki, zapoznaj
się z dokumentacją drukarki.
Problemy ze skanerem
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
UWAGA: Jeśli jest potrzebna pomoc techniczna dotycząca skanera, należy skontaktować się z jego producentem.
Sprawdź dokumentację skaneraInformacje dotyczące konfiguracji oraz rozwiązywania problemów znajdują się w
dokumentacji skanera.
Odblokuj skanerJeśli skaner ma zatrzask lub przycisk blokady, sprawdź, czy jest odblokowany.
Ponownie uruchom komputer i jeszcze raz sprawdź skaner
Sprawdź połączenia kabli. —
Informacje dotyczące połączeń kabli można znaleźć w dokumentacji skanera.
Upewnij się, że kable skanera są prawidłowo podłączone do skanera i do komputera.
Sprawdź, czy skaner jest rozpoznawany przez system Microsoft Windows
Windows XP:
1. Kliknij Start® Control Panel (Panel sterowania) ® Printers and Other Hardware (Drukarki i inny sprzęt) ®
Scanners and Cameras (Skanery i aparaty fotograficzne).
2. Jeśli skaner jest wymieniony na liście, został rozpoznany przez system Windows.
Windows Vista:
1. Kliknij Start
® Control Panel (Panel sterowania) ® Hardware and Sound (Sprzęt i dźwięk) ® Scanners and
Cameras (Skanery i aparaty fotograficzne).
2. Jeśli skaner jest wymieniony na liście, został rozpoznany przez system Windows.
Zainstaluj ponownie sterownik skaneraInstrukcje instalacyjne można znaleźć w dokumentacji skanera.
Problemy z dźwiękiem i głośnikami
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
Brak dźwięku z głośników
UWAGA: Ustawienia poziomu dźwięku w odtwarzaczu plików MP3 i w innych odtwarzaczach multimedialnych mogą
przesłonić systemowe ustawienie poziomu dźwięku Windows. Zawsze należy sprawdzić, czy dźwięk nie został
nadmiernie przyciszony lub wyłączony w odtwarzaczu multimedialnym.
Sprawdź połączenia kabli głośnikówUpewnij się, że głośniki są połączone tak, jak przedstawiono na schemacie
konfiguracyjnym dołączonym do głośników. Jeśli została zakupiona karta dźwiękowa, upewnij się, że głośniki są podłączone do
tej karty.
Upewnij się, że głośnik niskotonowy (subwoofer) oraz inne głośniki włączone — Zapoznaj się ze schematem
konfiguracyjnym dostarczonym z głośnikami. Jeśli głośniki wyposażone w regulatory głośności, dostosuj poziom głośności
oraz tony niskie i wysokie, aby wyeliminować zniekształcenia.
Dostosuj głośność w systemie WindowsKliknij lub kliknij dwukrotnie ikonę głośnika, znajdującą się w prawym dolnym
rogu ekranu. Upewnij się, że dźwięk jest wystarczająco głośny i nie jest wyciszony.
Odłącz słuchawki od gniazda słuchawekDźwięk w głośnikach jest automatycznie wyłączany, gdy słuchawki
podłączone do złącza słuchawek znajdującego się na przednim panelu komputera.
Sprawdź gniazdko elektryczneUpewnij się, że gniazdko zasilania jest sprawne, sprawdzając je za pomocą innego
urządzenia, na przykład lampy.
Wyeliminuj potencjalne źródła zakłóceńWyłącz znajdujące się w pobliżu wentylatory i lampy fluorescencyjne lub
halogenowe, aby sprawdzić, czy zakłócenia nie pochodzą od tych urządzeń.
Wykonaj diagnostykę głośników
Ponownie zainstaluj sterownik dźwięku
Uruchom narzędzie do rozwiązywania problemów ze sprzętem — Patrz Narzędzie do rozwiązywania problemów ze
sprzętem.
Brak dźwięku w słuchawkach
Sprawdź połączenie kabla słuchawekUpewnij się, że kabel słuchawek jest dobrze włożony do gniazda słuchawkowego
(patrz Widok komputera wewnątrz
).
Dostosuj głośność w systemie WindowsKliknij lub kliknij dwukrotnie ikonę głośnika znajdującą się w prawym dolnym
rogu ekranu. Upewnij się, że dźwięk jest wystarczająco głośny i nie jest wyciszony.
Problemy z obrazem i monitorem
OSTRZEŻENIE: Przed rozpoczęciem procedur opisanych w tej sekcji należy zapoznać się z instrukcjami
dotyczącymi bezpieczeństwa dostarczonymi wraz z komputerem. Więcej informacji na temat postępowania
zgodnego z zasadami bezpieczeństwa znajduje się na stronie dotyczącej przestrzegania przepisów pod
adresem www.dell.com/regulatory_compliance.
POUCZENIE: Jeśli w komputerze jest zainstalowana karta graficzna typu PCI, nie trzeba jej wyjmować podczas
instalowania dodatkowych kart graficznych. Karta graficzna jest jednak wymagana w przypadku konieczności
rozwiązania ewentualnych problemów. Wymontowaną kartę należy przechowywać w bezpiecznym miejscu. Aby uzyskać
informacje na temat używanej karty graficznej, przejdź do witryny support.dell.com.
Na ekranie nie ma obrazu
UWAGA: Procedury rozwiązywania problemów można znaleźć w dokumentacji monitora.
Obraz na ekranie jest nieczytelny
Sprawdź połączenia kabli monitora
Upewnij się, czy kabel monitora jest podłączony do właściwej karty graficznej.
W przypadku korzystania z adaptera DVI-VGA sprawdź, czy adapter jest prawidłowo podłączony do karty graficznej i do
monitora.
Sprawdź, czy kabel myszy jest podłączony zgodnie ze schematem konfiguracji komputera.
Odłącz wszelkie przedłużacze i podłącz klawiaturę bezpośrednio do komputera.
Zamień kable zasilania komputera i monitora, aby sprawdzić, czy kabel zasilania jest uszkodzony.
Sprawdź, czy w złączach kabla nie ma wygiętych lub wyłamanych styków (brak niektórych styków w złączu kabla
monitora jest rzeczą normalną).
Sprawdź lampkę zasilania monitora
Jeżeli lampka zasilania świeci lub błyska, monitor jest zasilany.
Jeśli lampka zasilania jest wyłączona, naciśnij mocno przycisk, aby upewnić się, że monitor jest włączony.
Jeżeli lampka zasilania błyska, naciśnij klawisz na klawiaturze lub porusz myszą, aby wznowić działanie komputera.
Sprawdź gniazdko elektryczneUpewnij się, że gniazdko zasilania jest sprawne, sprawdzając je za pomocą innego
urządzenia, na przykład lampy.
Sprawdź stan lampek diagnostycznychPatrz Lampki zasilania
.
Sprawdź ustawienia monitoraW dokumentacji monitora można znaleźć informacje na temat dostosowywania kontrastu
i jasności, rozmagnesowywania monitora i uruchamiania autotestu monitora.
Odsuń głośnik niskotonowy od monitoraJeśli używany system głośników zawiera również głośnik niskotonowy,
upewnij się, że głośnik niskotonowy znajduje się przynajmniej 60 cm od monitora.
Odsuń monitor od zewnętrznych źródeł zasilaniaWentylatory, światła fluorescencyjne, lampy halogenowe i inne
urządzenia elektryczne mogą powodować drganie obrazu. Wyłącz znajdujące się w pobliżu urządzenia, aby sprawdzić, czy
powodują zakłócenia.
Obróć monitor, aby wyeliminować odbicia promieni słonecznych i ewentualne zakłócenia
Dostosuj ustawienia wyświetlania systemu Windows —
Windows XP:
1. Kliknij Start® Control Panel (Panel sterowania) ® Appearance and Themes (Wygląd i kompozycje).
2. Kliknij obszar, który chcesz zmienić, lub kliknij ikonę Display (Ekran).
3. Wypróbuj różne ustawienia opcji Color quality (Jakość kolorów) i Screen resolution (Rozdzielczość ekranu).
Windows Vista:
1. Kliknij Start
® Control Panel (Panel sterowania) ® Hardware and Sound (Sprzęt i dźwięk) ® Personalization
(Personalizacja) ® Display Settings (Ustawienia ekranu).
2. Dostosuj odpowiednio ustawienia opcji Resolution (Rozdzielczość) i Colors settings (Ustawienia kolorów).
Niska jakość obrazu trójwymiarowego
Sprawdź połączenia kabla zasilania karty graficznejSprawdź, czy kabel zasilający kartę graficzną jest prawidłowo
przyłączony do karty (kart).
Sprawdź ustawienia monitoraW dokumentacji monitora można znaleźć informacje na temat dostosowywania kontrastu
i jasności, rozmagnesowywania monitora i uruchamiania autotestu monitora.
Obraz na wyświetlaczu jest częściowo nieczytelny
Podłącz zewnętrzny monitor
1. Wyłącz komputer i podłącz do niego monitor zewnętrzny.
2. Włącz komputer i monitor, po czym wyreguluj jaskrawość i kontrast monitora.
Jeśli zewnętrzny monitor zadziała, może to oznaczać, że uszkodzony jest wyświetlacz lub kontroler grafiki. Skontaktuj się z
firmą Dell (patrz Kontakt z firmą Dell).
Usługa technicznej aktualizacji firmy Dell
Usługa technicznej aktualizacji firmy Dell zapewnia aktywne powiadamianie pocztą elektroniczną o aktualizacjach
oprogramowania i sprzętu dla danego komputera. Usługa jest bezpłatna i można dostosować pod względem zawartości,
formatu oraz częstotliwości odbierania powiadomień.
Aby rozpocząć korzystanie z usługi aktualizacji technicznej firmy Dell, przejdź na stronę
support.dell.com/technicalupdate.
Program narzędziowy Dell Support
Narzędzie pomocy technicznej firmy Dell (Dell Support Utility) jest instalowane na komputerze i dostępne w pomocy
technicznej firmy Dell oraz po kliknięciu ikony na pasku zadań lub w menu przycisku Start. Z tego narzędzia pomocy
technicznej należy korzystać w celu uzyskania informacji wspomagających samodzielną obsługę lub w celu aktualizacji
oprogramowania oraz sprawdzania stanu środowiska przetwarzania danych.
Uzyskiwanie dostępu do narzędzia pomocy technicznej firmy Dell
Dostęp do programu Dell Support Utility można uzyskać, klikając ikonę na pasku zadań lub w menu Start.
Jeśli ikona narzędzia pomocy technicznej firmy Dell nie widnieje na pasku zadań:
1. Kliknij opcje: Start® Wszystkie programy® Dell Support (Pomoc techniczna firmy Dell)® Dell Support Settings
(Ustawienia pomocy technicznej firmy Dell).
2. Upewnij się, że opcja Show icon on the taskbar (Pokaż ikonę na pasku zadań) jest zaznaczona.
UWAGA: Jeśli narzędzie pomocy technicznej firmy Dell jest niedostępne w menu Start, przejdź do strony
support.dell.com i pobierz oprogramowanie.
Program Dell Support Utility jest dostosowany do środowiska konkretnego komputera.
Ikona
na pasku zadań działa w różny sposób w zależności od tego, czy została kliknięta raz, dwa razy, czy też została
kliknięta prawym przyciskiem myszy.
Kliknięcie ikony Dell Support
Kliknięcie lub kliknięcie prawym przyciskiem myszy ikony umożliwia wykonywanie następujących zadań:
Kontrola środowiska przetwarzania danych komputera
Przeglądanie ustawień programu Dell Support Utility
Uzyskanie dostępu do pliku pomocy programu Dell Support Utility
Przeglądanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Zapoznanie się z programem Dell Support Utility
Wyłączenie programu Dell Support Utility.
Dwukrotne kliknięcie ikony programu Dell Support Utility
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93

Dell Vostro 420 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi