GYS BATTERY TESTER DBT300 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
73502_V1_16/10/2019
PL
2-5
TESTER AKUMULATORA DBT 300
www.gys.fr
INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA
Niniejsza instrukcja obsługi zawiera informacje na temat działania
urządzenia oraz środków ostrożności, które należy podjąć dla
bezpieczeństwa użytkownika. Prosimy uważnie zapoznać się z
instrukcją obsługi przed rozpoczęciem pracy z urządzeniem.
Niebezpieczeństwo wybuchu i pożaru!
Podczas ładowania, akumulator może wydzielać gazy wybuchowe.
Tester akumulatorów powinien być podłączony tylko do akumulatorów
o znamionowym napięciu wyjściowym 12 V.
UWAGA: Odwrotna polaryzacja spowoduje przepalenie bezpiecznika i
może spowodować jego trwałe uszkodzenie. Uszkodzenia powstałe w
wyniku odwrócenia polaryzacji nie są objęte naszą gwarancją.
OSTRZEŻENIE: Jeśli akumulator samochodowy jest odłączony, niektóre
systemy zarządzania mogą zostać wyłączone.
Więcej informacji na temat instalacji można znaleźć w instrukcji obsługi
pojazdu.
Nie należy używać testera baterii, jeśli przewód lub zaciski uszkodzone.
Nie należy używać testera baterii, jeżeli doznał on silnego wstrząsu lub
został w jakikolwiek sposób uszkodzony.
Nie należy demontować urządzenia. Nieprawidłowy ponowny montaż
może spowodować ryzyko porażenia prądem elektrycznym lub pożaru.
Ryzyko wytrysku kwasów !
• Noś okulary ochronne i odzież ochronną.
W przypadku dostania się do oczu lub kontaktu ze skórą, należy
jak najszybciej opłukać dane miejsce wodą, a następnie niezwłocznie
skontaktować się z lekarzem.
• Należy unikać ognia i iskier w pobliżu urządzenia. Nie palić!
• Należy chronić elektryczne powierzchnie stykowe akumulatora przed
zwarciem.
Urzadzenie jest zgodne z dyrektywami europejskimi. Deklaracja
zgodności UE jest dostępna na naszej stronie internetowej.
Znak zgodności EAC (Euroazjatyckiej wspólnoty Gospodarczej)
Urządzenie to podlega selektywnej zbórce odpadów zgodnie z
dyrektywą UE 2012/19/UE. Nie wyrzucać do zwykłego kosza!
Produkt, którego producent zaangażowany jest w recykling, przyczy-
niając się do globalnego systemu sortowania, kolektywnej zbiórki i re-
cyklingu odpadów opakowaniowych z gospodarstw domowych.
Produkt nadaje się do recyklingu zgodnie z instrukcjami sortowni.
2
PL
DBT 300
Tłumaczenie oryginalnej instrukcji
PODŁĄCZENIE TESTERA
1- Przed wykonaniem testu należy upewnić się, że obszar jest dobrze wentylowany.
2- Tester akumulatorów 12 V (i akumulatorów 12 V START & STOP) oraz test systemu ładowania.
3- Przed przystąpieniem do testowania akumulatora w pojeździe, należy wyłączyć zapłon, wszystkie akcesoria i ładunki.
Zamknij wszystkie drzwi i bagażnik.
4- Upewnij się, że terminale akumulatora są czyste. W razie potrzeby należy je oczyścić za pomocą szczotki drucianej
Wszelkie utlenianie pomiędzy zaciskami testera a złączami akumulatora lub pomiędzy złączami akumulatora a zaciskami
akumulatora zmniejsza wydajność testera.
5- Podłączyć czarny zacisk kablowy do ujemnego terminala akumulatora. Podłączyć czerwony zacisk kablowy do do-
datniego terminala akumulatora
NAPIĘCIE AKUMULATORA
1. Po podłączeniu testera, na wyświetlaczu pojawia się napięcie akumulatora. Naciśnij przycisk
i wybierz «BAT», aby
rozpocząć test akumulatora. Potwierdzić przez naciśnięcie .
2. Wybierz typ baterii (SLI / AGMS / GEL / AGMF) za pomocą strzałek . Jeśli bateria jest «START / STOP, wybierz
pomiędzy «SSA» lub «SSEFB» (SS oznacza start i stop).
3. Naciśnij przycisk aby zatwierdzić i uzyskać dostęp do pozostałych kryteriów.
3. Wybrać normę oznaczoną na baterii i zatwierdzić (możliwe normy: CCA, BCI, CA, MCA, DIN, IEC, EN, SAE, GB)
4. Za pomocą strzałek (np. 830SAE) wprowadzić prąd rozruchowy, wskazany na akumulatorze, a następnie zatwierdzić.
Zaczyna się test.
Jeśli tester wyświetla «BAT» i XX.XX V, należy naładować akumulator i ponownie go przetestować. Jeśli komunikat pozostaje taki
sam, należy natychmiast wymienić akumulator.
Jeśli tester wyświetla «BAT. CHARGED» (Czy testowany akumulator jest naładowany?), naciśnij
i wybierz strzałkami «YES» lub
«NO».
Wynik testu akumulatora
Wynik Analiza
OK Akumulator jest sprawny.
OK RECHARGE
Bateria w dobrym stanie, ale w niskim stanie
naładowania.
RECHARGE RETEST
Należy naładować akumulator, a następnie po-
nowić jego test.
BAD
Bateria zbliża się do końca swojej żywotności.
Należy się spodziewać jego zastępstwa. LUB jest
problem z komórkami (zwarcie...).
Należy wymienić baterię.
ERREUR CHARGE
Akumulator przekracza 1200 CCA (SAE) lub zaciski
nie są prawidłowo podłączone.
Jeśli nie występuje żadna z powyższych przyczyn,
należy w pełni naładować akumulator i prze-
prowadzić ponowny test. Jeśli komunikat pozostaje
taki sam, należy natychmiast wymienić akumulator.
5. W każdym przypadku, aby wyświetlić stan baterii (SOH) i stan naładowania (SOC), naciśnij przycisk w celu
przewinięcia wyników.
6. Naciśnij przycisk aby powrócić do ekranu głównego.
TEST ALTERNATORA
1. W menu głównym należy nacisnąć «CRANKING», aby rozpocząć testowanie systemu.
2. Przed uruchomieniem silnika należy wyłączyć wszystkie akcesoria pojazdu, światła / oświetlenie, klimatyzację, radio, itp.
3. Naciśnij przycisk
. Na wyświetlaczu pojawia się . Uruchomić silnik.
3
PL
DBT 300
Tłumaczenie oryginalnej instrukcji
3
Sprawa Wyświetlacz ekranowy Analiza
Napięcie poniżej 9,6 V LO
Napięcie rozruchowe jest nienormalne. Akumulator musi być
wymieniony.
Napięcie powyżej 9,6 V OK Napięcie rozruchowe jest normalne.
Nie pulsacji ---
Nie wykryto napięcia wyjściowego. Sprawdzić połączenia,
kable i alternator.
Powtórzyć test.
1. Jeśli napięcie startowe jest normalne, należy nacisnąć przycisk
aby kontynuować test. Na ekranie wyświetlany jest napis
«ALT. & XX.XX V»
2. Uruchomić silnik pomiędzy 1200 a 1500 obr/min.
3. Wyświetlany jest jeden z 3 wyników:
Wynik testu napięcia rozruchowego
Sprawa Wyświetlane wyniki Analiza
Wysokie napięcie rozruchowe, gdy ba-
danie jest przeprowadzane z silnikiem
na biegu jałowym.
HI
Sprawdź, czy połączenia są dobre. Jeśli wszystko
jest dobrze podłączone, należy wymienić alternator.
Normalne napięcie rozruchowe, gdy ba-
danie jest przeprowadzane z silnikiem
na biegu jałowym.
OK
Nie wykryto żadnych problemów. Normalna praca
alternatora.
Niskie napięcie rozruchowe, gdy bada-
nie jest przeprowadzane z silnikiem na
biegu jałowym
LO
Alternator nie dostarcza wystarczającej ilości prądu
do akumulatora. Sprawdź pasy i upewnij się, że
alternator pracuje przy pracującym silniku. Jeśli
pasy się ślizgają lub są zepsute, należy je wymie-
nić i ponownie przetestować. Należy sprawdzić,
połączenie pomiędzy alternatorem a akumulatorem.
Jeśli połączenie jest nieprawidłowe, należy oczyścić
lub wymienić kabel i przeprowadzić ponowny test.
Jeśli pasy i połączenia są w dobrym stanie, należy
wymienić alternator.
Wynik badania układu obciążenia z działającym osprzętem
1. Włączyć grzejnik na maksimum (ciepło), światła przednie i tylne. Nie wolno włączać obciążeń cyklicznych, takich jak klimatyzacja
czy wycieraczki.
Sprawa Wyświetlane wyniki Analiza
Wysokie napięcie rozruchowe, gdy test
jest przeprowadzany z działającym
osprzętem
HI
Napięcie wyjściowe alternatora jest nienormalnie
wysokie. Sprawdź, czy nie ma żadnych problemów z
połączeniem. Jeśli nie, wymienić alternator.
Normalne napięcie rozruchowe, gdy
test jest przeprowadzany przy włączo-
nych akcesoriach.
OK
Nie wykryto żadnych problemów. Normalna praca
alternatora.
Niskie napięcie rozruchowe, gdy test
jest przeprowadzany z działającym
osprzętem.
LO
Alternator nie dostarcza prądu wystarczającego
do ładowania układu elektrycznego i akumulatora.
Sprawdź pasy i upewnij się, że alternator pracuje
przy pracującym silniku. Jeśli pasy się ślizgają lub
są zepsute, należy je wymienić i ponownie prze-
testować. Należy sprawdzić, połączenie pomiędzy
alternatorem a akumulatorem. Jeśli połączenie jest
nieprawidłowe, należy oczyścić lub wymienić kabel i
przeprowadzić ponowny test. Jeśli pasy i połączenie
są w dobrym stanie, należy wymienić alternator.
2. Naciśnij przycisk
aby wyświetlić intensywność tętnień w obwodzie obciążenia. Na ekranie wyświetlany jest komunikat
«RIPPLE & XX.XX V».
4
PL
DBT 300
Tłumaczenie oryginalnej instrukcji
4
Znaleziono wyniki Wyświetlacz ekranowy
Analiza
Normalne natężenie fali OK
Diody działają dobrze w alternatorze/
rozruszniku.
Wysoka intensywność fali condition de garantie HI
Jedna lub więcej diod nie działa lub są uszko-
dzone. Upewnij się, że wspornik alternatora
jest prawidłowo ustawiony i że pasy działają
prawidłowo. W takim przypadku należy wy-
mienić alternator.
GABLOTA EKRANOWA
Sprawa Analiza
Na ekranie wyświetla się HI Zbyt wysokie napięcia akumulatora.
Na ekranie wyświetla się Lo
Napięcie akumulatora jest zbyt niskie dla testera. Należy naładować akumulator, a
następnie ponowić jego test.
Ekran jest biały
Napięcie akumulatora jest zbyt niskie dla testera. Należy naładować akumulator, a
następnie ponowić jego test. Jeśli komunikat pozostaje taki sam, należy natychmiast
wymienić akumulator.
Wyświetlacz miga lub pokazuje RIPPLE
Błąd napięcia Należy naładować akumulator, a następnie ponowić jego test. Jeśli komu-
nikat pozostaje taki sam, należy natychmiast wymienić akumulator.
WARUNEK GWARANCJI
Gwarancja obejmuje wszystkie wady fabryczne lub wady przez 2 lata od daty zakupu (części i robocizna).
Gwarancja nie obejmuje:
• Wszystkie inne uszkodzenia powstałe w transporcie.
• Normalne zużycie części (np. Kable, zaciski itp.).
• Zdarzenia spowodowane nieprawidłowym użytkowaniem (błąd zasilania, upadek, demontaż).
• Awarie związane ze środowiskiem (zanieczyszczenie, rdza, kurz).
W przypadku awarii należy zwrócić urządzenie do dystrybutora, załączając:
- datowany dowód zakupu (paragon, faktura itp.)
- notatka wyjaśniająca awarię.
5
PL
DBT 300
Tłumaczenie oryginalnej instrukcji
JBDC
1, rue de la Croix des Landes
CS 54159
53941 SAINT-BERTHEVIN Cedex
FRANCE
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6

GYS BATTERY TESTER DBT300 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi