Beta 1498TB/12-24 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
72
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
INSTRUKCJA OBSŁUGI I ZALECENIA DLA PRÓBNIKA CYFROWEGO AKUMULATORÓW
KWASOWO-OŁOWIOWYCH 12V I ANALIZATORA UKŁADU ROZRUCHU I ŁADOWANIA
12-24V PRODUKOWANEGO PRZEZ:
BETA UTENSILI S.P.A.
Via A. Volta 18, 20845, Sovico (MB) WŁOCHY
Dokumentacja oryginalna sporządzona jest w języku WŁOSKIM.
Starannie przechowywać niniejsze instrukcje bezpieczeństwa i przekazać je personelowi
korzystającemu z urządzenia.
PRZEZNACZENIE UŻYTKOWE
Próbnik cyfrowy akumulatorów przeznaczony jest do następującego użycia:
do analizowania akumulatorów i instalacji elektrycznych pojazdów
do stosowania na akumulatorach ołowiowych 12V, dla instalacji w pojazdach 12V lub 24V
do badań testowych akumulatora, uziemienia, układu rozruchu i alternatora
Nie są dozwolone następujące operacje:
• zabrania się używania do akumulatorów innych niż 12V lub 24V
• zabrania się używania poza specykacjami technicznymi zawartymi w tabeli DANE TECHNICZNE
zabrania się używania w środowisku wilgotnym, mokrym lub narażonym na działanie warunków atmosferycznych
• zabrania się stosowania do wszelkich innych celów niż te określone
BEZPIECZEŃSTWO NA STANOWISKU PRACY
Nie używać próbnika akumulatorów w środowiskach zawierających atmosferę potencjalnie wybuchową
lub materiały łatwopalne, ponieważ mogą powstać iskry i spowodować zapalenie się pyłów lub oparów.
Nie pozwalać dzieciom lub odwiedzającym zbliżać się do stanowiska pracy, podczas używania
próbnika akumulatorów. Obecność innych osób powoduje rozproszenie uwagi i może doprowadzić
do utraty kontroli podczas jego użycia..
Nie wdychać ewentualnych szkodliwych gazów emitowanych z akumulatora pojazdu, pracując przy silniku.
Podczas czynności podłączania trzymać twarz jak najdalej od akumulatora pojazdu. Akumulator
zawiera elektrolit będący żrąca cieczą, w razie przypadkowego kontaktu elektrolitu ze skórą lub
oczami należy miejsce skażone natychmiast przemyć wodą i skonsultować się z lekarzem.
Nie upuszczać metalowych narzędzi na akumulator pojazdu, może to spowodować zwarcie
akumulatora.
Używać próbnika akumulatorów w miejscu suchym, unikając wilgoci.
ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA DOTYCZĄCE PRÓBNIKA AKUMULATORÓW
Sprawdzić przed użyciem, czy próbnik akumulatorów nie doznał uszkodzeń i czy nie ma odsłoniętych
przewodów lub zużytych części.
Nie należy używać próbnika akumulatorów, jeśli jest uszkodzony, ponieważ istnieje ryzyko porażenia
prądem, nie próbować go otwierać lub modykować.
BARDZO WAŻNE, ABY PRZED UŻYCIEM PRÓBNIKA AKUMULATORÓW
PRZECZYTAĆ CAŁĄ NINIEJSZĄ INSTRUKCJĘ OBSŁUGI. NIEPRZESTR-
ZEGANIE ZASAD BEZPIECZEŃSTWA I INSTRUKCJI OBSŁUGI MOŻE BYĆ
PRZYCZYNĄ POWAŻNYCH WYPADKÓW.
UWAGA
1498TB_12_24.indd 72 10/05/18 17:17
73
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
Okresowo należy sprawdzać integralność próbnika akumulatorów, przewodu zasilającego i zacisków.
Nie przykrywać w żaden sposób próbnika akumulatorów podczas jego użytkowania. Należy zapewnić
odpowiednią przestrzeń do wentylacji.
Nie używać próbnika akumulatorów w środowiskach wilgotnych, mokrych i nie wystawiać go na
deszcz. Środowiska wilgotne i zanieczyszczone zwiększają ryzyko porażenia prądem.
ZALECENIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA PERSONELU
Zaleca się maksymalną uwagę, starając się zawsze skupić na czynnościach, które się wykonuje. Nie
używać próbnika akumulatorów, gdy jest się zmęczonym lub pod wpływem narkotyków, alkoholu lub
leków.
Należy zawsze stosować następujące środki ochrony indywidualnej:
obuwie ochronne;
okulary ochronne;
rękawice chroniące przed czynnikami zycznymi.
Wszystkie przewidziane prace wykonywać w pomieszczeniach suchych i dobrze wentylowanych.
Upewnić się, że przewody próbnika akumulatorów oddalone od wirników, ruchomych części i
przewodu paliwowego.
Nie nosić luźnej odzieży, bransoletek, łańcuszków czy metalowych przedmiotów podczas pracy z
pojazdem.
Wyczyść zaciski akumulatora, zapobiegając, aby czynniki korozyjne weszły w kontakt ze skórą lub
oczami.
PRAWIDŁOWE STOSOWANIE PRÓBNIKA AKUMULATORÓW
Nie wkładać żadnych przedmiotów do szczelin czy otworów, które znajdują się na powierzchni próbnika
akumulatorów.
Nigdy nie używać próbnika akumulatorów, jeśli obudowa, zaciski, przewody czy przewód zasilający
uszkodzone. Jeśli czuje się dziwny zapach lub wytwarza zbyt dużo ciepła.
Próbnik akumulatorów nie może być przerabiany. Zmiany mogą zmniejszyć skuteczność środków
bezpieczeństwa i zwiększyć ryzyko dla operatora.
Próbnik akumulatorów powinien być naprawiany wyłącznie przez wykwalikowany personel i tylko
przy użyciu oryginalnych części zamiennych.
Nie używać próbnika akumulatorów z napięciami innymi niż te podane w tabeli DANE TECHNICZNE.
Jeśli akumulator nie jest typem zamkniętym bezobsługowym, należy uzupełnić wodą destylowaną
każdą komorę, akumulator kwasowy osiągnie poziom określony przez producent. Nie przekraczać
zalecanego poziomu.
Jeśli należy wyjąć akumulator z pojazdu dla przeprowadzenia testu, należy najpierw zdjąć zacisk
uziemienia pojazdu. Przed wykonaniem jakiejkolwiek operacji, upewnić się, że wszystkie akcesoria
pojazdu są wyłączone, aby uniknąć tworzenia się łuków elektrycznych.
Do czyszczenia używać suchej szmatki, odłączając zawsze próbnik akumulatorów. Nigdy nie używać
wilgotnych lub mokrych szmatek.
1498TB_12_24.indd 73 10/05/18 17:17
74
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ PRZEWIDZIANE W TRAKCIE UŻYWANIA PRÓBNIKA AKUMULATORÓW
Nieprzestrzeganie poniższych zaleceń może spowodować obrażenia ciała i/lub choroby.
Dodatkowe środki ochrony osobistej, które muszą być stosowane w zależności od wartości
odczytanych podczas badania higieny środowiska/analizy ryzyka w przypadku, gdy wartości
przekraczają limity określone przez obowiązujące przepisy.
DANE TECHNICZNE
ZAKŁADAĆ ZAWSZE OKULARY OCHRONNE
UŻYWAĆ ZAWSZE OBUWIE BEZPIECZEŃSTWA
ZAKŁADAĆ ZAWSZE RĘKAWICE CHRONIĄCE PRZED CZYNNIKAMI FIZYCZNYMI
W TRAKCIE UŻYWANIA PRÓBNIKA AKUMULATORÓW
UŻYWAĆ DO AKUMULATORÓW
NAPIĘCIE ROBOCZE
ZAKRES DZIAŁANIA - SAMOCHÓD (CCA)
ZAKRES DZIAŁANIA - MOTOCYKL (CCA)
CZAS ANALIZY AKUMULATORA
PAMIĘĆ WEWNĘTRZNA
TEMPERATURA ROBOCZA
WYMIARY
DŁUGOŚĆ PRZEWODU ZACISKÓW
WAGA
12V
9V ~ 36V DC (max)
100A ÷ 2000A
40A ÷ 600A
mniej niż 8 sekund
Przechowuje do 70 wyników prób
0 °C ÷ +50 °C
180x135x45 mm
1,6 m
0,74 kg
PODŁĄCZENIE DRUKARKI (OPCJA)
Do jednostki można podłączyć drukarkę (wyposażenie opcjonalne) tak, aby wyniki można było wydrukować
natychmiast po każdej próbie. Aby podłączyć drukarkę mobilną należy najpierw zdjąć pokrywę z tyłu próbnika.
Następnie włożyć drukarkę wsuwając ją, aż do punktu zamocowania. Otworzyć komorę na rolkę papieru i
przymocować drukarkę przy pomocy śruby z wyposażenia. Wprowadzić rolkę papieru z końcową krawędzią
zwróconą do góry. Przed zamknięciem komory upewnić się, że papier wystaje co najmniej 2 cm.
KONFIGURACJA PRÓBNIKA
Aby skongurować próbnik, należy wejść do „Ustawić Menu", w tej części można ustawić: „Język”,
„Jasność LCD”, „Ustaw datę i czas", „Nazwa rmy” i „Wyczyść pamięć" (przy tym ostatnim ustawieniu
wszystkie zapisane wyniki prób zostaną usunięte). Używać przycisków ▼ ▲ aby wybrać opcję do
ustawienia i przycisnąć „Enter” aby wejść do poszczególnych sekcji. Używać przycisków ▼ ▲ ◄ ►
aby wprowadzić dane i przycisnąć „Enter” dla potwierdzenia.
NOWY TEST - KONTYNUUJ TEST - PAMIĘĆ WEWNĘTRZNA
Aby rozpocząć nową próbę należy zawsze ustawić się za pomocą przycisków ▼ ▲ na opcji „Nowa próba”
i nacisnąć „Enter”: Po czym będzie można rozpocząć nową serię prób pojazdu (akumulatora, uziemienia,
rozrusznika czy alternatora). Po zakończeniu danego testu (np. testu akumulatora) można kontynuować
wykonując inne testy lub powrócić do menu początkowego; jeżeli wróci się do menu początkowego, ale
pragnie się kontynuować test rozpoczęty wcześniej, wybrać przyciskami ▼ ▲ opcję „Kontynuuj test ..." i
nacisnąć „Enter". Próbnik automatycznie powróci do ekranu, który pozwoli na wybór typu testu i będzie
możliwe wykonywanie innego testu, bez utraty wcześniej zapisanych danych. Próbnik jest wyposażony w
wewnętrzną pamięć „Zapisane wyniki" zdolną do zapisu danych testowych, aby móc wprowadzić je później
do komputera lub przeglądać je bez konieczności ponownego wykonywania testu.
1498TB_12_24.indd 74 10/05/18 17:17
75
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
3. Przyciskami ▼ ▲ wybrać „Nowa próba” lub „Kontynuuj test ...".
Wcisnąć „Enter” aby potwierdzić.
New Test
Continue Test...
4. Wybierając „Nowa próba” można wstawić „Kod kreskowy:”
akumulatora za pomocą specjalnego czytnika* (wyposażenie
opcjonalne) i „Szczegóły:" (np. nazwa klienta).
* Odczyt kodu jest potwierdzony przez sygnał dźwiękowy.
Wcisnąć „Enter” aby potwierdzić.
Bar code
Particulars:
5. Wybrać typ pojazdu „Samochód” lub „Motocykl”
Wcisnąć „Enter” aby potwierdzić.
Wybierając „Motocykl” można wykonać tylko Test akumulatora
Car
Motorcycle
6. Przyciskami ▼ ▲ wybrać „Test akumulatora”. Wcisnąć “Enter” aby
potwierdzić.
UWAGA: W przypadku obecności ładunku powierzchniowego
akumulatora, próbnik przystąpi do jego usunięcia. Jeśli ładunek
powierzchniowy będzie zbyt duży do usunięcia, próbnik wyświetli,
aby włączyć światła, w celu jego usunięcia.
Select Test▲▼
Battery Test
Grounding Test
Starter Test
Alternator Test
7. Przyciskami ▼ ▲ wybrać typ akumulatora.
a. SLI
b. AGM-Flat
c. AGM-Spiral
d. Akumulator żelowy
e. EFB (Start/stop)
Wcisnąć „Enter” aby potwierdzić wybór.
Select Battery:
SLI (Wet Type)
AGM-Flat plate
AGM-Spiral wound
Gel Cell
EFB [Start/Stop]
8. Przyciskami ▼ ▲ wybrać wg jakiej normy odbędzie się test
akumulatora CCA/ SAE, DIN, JIS, IEC, EN1, EN2, CA/MCA, Nieznany
Wcisnąć „Enter” aby potwierdzić wybór.
Select Rating ▼ ▲
CCA – SAE – DIN
JIS – IEC – EN1 – EN2 –
CA/MCA – Unknown
9. Przyciskami ◄ ► (krok 100) ▼ ▲ (krok 5), wprowadzić prąd
rozruchowy akumulatora
Wcisnąć „Enter” aby rozpocząć test.
Input Battery Rating
Increase/decrease:
▲ Single digit ▼
◄By hundredth►
xxx EN1
10. Test potrwa kilka sekund.
Analysing…
Please wait!
WYDRUK TESTOWY
Po zakończeniu testu, jeśli próbnik jest wyposażony w drukarkę, można wydrukować wyniki testu,
naciskając odpowiedni przycisk z symbolem drukarki po zakończeniu testu. Jeśli próbnik nie posiada
drukarki, postępować zgodnie z instrukcjami z ostatniego akapitu.
UŻYTKOWANIE I OBSŁUGA TEST AKUMULATORA 12V
1.Przed testowaniem akumulatora w pojeździe, wyłączyć zapłon, wszystkie akcesoria i ładunki.
Zamknąć wszystkie drzwiczki pojazdu i pokrywę bagażnika.
UWAGA: Po wyłączeniu silnika pojazdu, włączyć światła na około 30 sekund tak, aby usunąć ładunek
powierzchniowy akumulatora.
UWAGA: w instalacjach 24V, należy testować akumulatory 12V po jednym na raz.
Zauważ: na wyświetlaczu nic się nie wyświetli dopóki próbnik nie zostanie podłączony do akumulatora
pojazdu.
2. Upewnić się, że styki akumulatora są czyste. W razie potrzeby wyczyść je specjalną szczotką
drucianą. Czarnym zaciskiem próbnika uchwycić elektrodę ujemną akumulatora pojazdu. Następnie
czerwony zacisk przypiąć do elektrody dodatniej akumulatora pojazdu. Upewnić się, że jest dobry
kontakt między zaciskami próbnika i biegunami akumulatora, aby wykonać test prawidłowo.
1498TB_12_24.indd 75 10/05/18 17:17
76
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
Akumulator: Dobry:
Akumulator jest dobry i jest w stanie utrzymać naładowanie.
Battery: Good
Rating: xxxA EN1
Measured: xxxA EN1
Volts:
Int. R.: x.xx mΩ
Life: xx%
Akumulator: Ładować:
Akumulator jest rozładowany, stan akumulatora nie może zostać poprawnie
oceniony, dopóki akumulator nie zostanie w pełni naładowany. Naładować i
przetestować akumulator ponownie.
Battery: Recharge
Rating: xxxA EN1
Measured: xxxA EN1
Volts: xx.xx V
Int. R.: xx.xx mΩ
Life: xx%
Akumulator: Do wymiany:
Akumulator nie utrzyma stanu naładowania. Powinien zostać niezwłocznie
wymieniony.
Battery: To replace
Rating: xxxA EN1
Measured: xxxA EN1
Volts: xx.xx V
Int. R: xx.xx mΩ
Life: xx%
11. Po zakończeniu testu na wyświetlaczu pojawia się ustawiony prąd rozruchowy, zmierzony prąd
rozruchowy, napięcie, opór wewnętrzny i „żywotność" akumulatora. Oprócz tego wyświetli się jeden
z poniższych wyników:
12. Wcisnąć „Exit", aby powrócić do punktu 3 lub usunąć zaciski testowe z biegunów akumulatora,
aby zakończyć test.
TEST SYSTEMU UZIEMIENIA „TEST UZIEMIENIA”
1. Przyciskami ▼ ▲ wybrać test systemu uziemienia „Test
uziemienia". Wcisnąć “Enter” aby potwierdzić.
Select Test▲▼
Battery Test
Grounding Test
Starter Test
Alternator Test
2. Wyświetlacz będzie wyglądał następująco.
Podłączyć czarny zacisk do silnika lub podwozia samochodu, a
czerwony zacisk do bieguna [+] akumulatora
Następnie wcisnąć „Enter”.
Podłączyć czarny zacisk
do silnika lub podwozia
samochodu, a czerwony zacisk
do bieguna [+] akumulatora
3. Test potrwa kilka sekund. Analysing... Please wait!
4. Po zakończeniu analizy, przenieść czarny zacisk z silnika lub
podwozia pojazdu, do bieguna ujemnego [-] akumulatora. Wykonać tę
procedurę w czasie poniżej 15 sekund, aby uniknąć utraty zapisanych
danych (w przeciwnym razie powtórzyć test).
Teraz przenieść
czarny zacisk do bieguna
ujemnego akumulatora
5. Po podłączeniu czarnego zacisku do bieguna ujemnego [-]
akumulatora, wyświetlacz będzie wyglądał następująco. Wcisnąć
„Enter” aby potwierdzić.
Enter] to proceed
6. Test potrwa kilka sekund. Analysing... Please wait!
7. Jeżeli zmierzony opór jest w granicach, wyświetlacz będzie wyglądał
następująco.
Wynik: OK
Xx,xx mOhm
8. Jeżeli zmierzony opór jest powyżej limitów, wyświetlacz będzie
wyglądał następująco.
Wynik: Wysoki opór
Xx,xx mOhm
9. Jeśli nie wykonano właściwej procedury podczas testu, wyświetlacz
będzie wyglądał następująco
Wynik: nie wykryto
Błędne procedury.
Spróbuj ponownie wykonać krok
po kroku zgodnie z instrukcjami.
1498TB_12_24.indd 76 10/05/18 17:17
77
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
Wynik: OK
Napięcie podczas rozruchu ma wartość normalną. Wcisnąć „EXIT” i „Test
Alternatora”, aby wykonać test instalacji ładowania systemu.
Wynik: OK
Min. Napięcie: xx.xxV
Spad. Nap.: w normie
Wynik: Duży spadek napięcia
Napięcie podczas rozruchu jest poniżej standardowej wartości, usuń problem
dotyczący rozrusznika według zaleceń producenta.
Wynik: Wysoki Spadek Nap.
Min. Napięcie: xx.xxV
Spad. Nap.: Wysoki
Sprawdź przekaź.
rozrusz., zaciski
akumulatora lub wiek
akumulatora.
Wynik: Nie wykryto
Nie wykryto napięcia podczas rozruchu.
Wynik: Nie wykryto
Brak zmian
w wartości nap. Sprawdź
podlączenie
akumulatora i wyk.
ponownie test.
1. Jeżeli napięcie rozruchowe jest normalne, wcisnąć „EXIT” i „Test
Alternatora”, aby rozpocząć test instalacji ładowania systemu. Wybrać
typ alternatora „Normalny" lub „Inteligentny" (Smart). Wyłączyć wszystkie
akcesoria testowanego pojazdu, takie jak światła, klimatyzacja, radio, itp.
przed uruchomieniem silnika.
Select Test▲▼
Battery Test
Grounding Test
Starter Test
Alternator Test
2. Wcisnąć „Enter”, pojawi się następujący ekran:
Uruchomić silnik i pozostawić w ruchu.
Wcisnąć “Enter” aby potwierdzić.
Uruchomić silnik
i pozostawić uruchomiony.
[Enter] to proceed
3. Pojawi się następujący ekran:
Kontynuować wciskając „Enter”. Uruchomić silnik na 3000 obrotów przez 10
sekund, a następnie nacisnąć ponownie „Enter", aby zobaczyć wyniki.
Sprawdź czy wszyst. odb.
elektrycz. są wyłącz. Wprowadzić
silnik na 3000 obr/min
Wcisnąć [Enter].
Utrzymać silnik na 3000 obr/min
przez 10 sek, potem wrócić do obr.
biegu jał.
4. Pojawi się następujący ekran:
Przy 3000 obr/min:
Napięcie średnie : xx,xV
Max. < xx,xV: xx,xV
Min. > xx,xV: xx,xV
2. Przyciskami ▼ ▲ wybrać test „Test rozrusznika”. Wcisnąć „Enter” aby
potwierdzić.
Select Test▲▼
Battery Test
Grounding Test
Starter Test
Alternator Test
3. Pojawi się następujący ekran:
Akumulator: xxxV Obracać wałem silnika, aż do uruchomienia. Wcisnąć
„Enter” dla potwierdzenia.
Akumulator: xx.xxV
Obracać wałem silnika
Aż do uruchomienia
10. Wcisnąć „Exit", aby powrócić do punktu 3 lub usunąć zaciski testowe z biegunów akumulatora, aby
zakończyć test.
TEST SYSTEMU ROZRUCH „TEST ROZRUSZNIKA”
1. Czarnym zaciskiem próbnika uchwycić elektrodę ujemną akumulatora pojazdu. Następnie czerwony
zacisk przypiąć do elektrody dodatniej akumulatora pojazdu.
4. Po uruchomieniu silnika, pojawi się jeden z trzech wyników wraz z odczytem mierzonego napięcia.
TEST ALTERNATORA” BEZ OBCIĄŻENIA ELEKTRYCZNEGO
1498TB_12_24.indd 77 10/05/18 17:17
78
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
Wynik: Dobre Nie stwierdzono żadnych problemów, system działa
prawidłowo. Wcisnąć „Enter” do kontynuacji testu pod obciążeniem.:
Wyniki: Dobre
Przy 3000 rpm,
Test bez Obciążenia:
Średnie napięcie ład.
Napięcie: xx,xV
Wynik: Wysoki Poziom Napięcie wyjściowe z alternatora w kierunku
akumulatora przekracza nominalną wartość maksymalną. Upewnić się, czy nie
występują przerwy w połączeniach i czy uziemienie jest dobre. Jeśli wszystkie
połączenia są wykonane prawidłowo, wymienić regulator. Zazwyczaj regulator
jest wbudowany w alternator, powoduje to konieczność wymiany całego
alternatora. Standardowa wartość maksymalna napięcia wyjściowego wynosi
14,6 volt +/- 0.05. Ponieważ dla każdej marki i typu pojazdu wartość ta może
być odmienna należy sprawdzić ją w instrukcji danego pojazdu.
Wynik: Wysoki Poziom
Przy 3000 rpm,
Test Bez Obciażenia:
Max. < xx,xV: xx,xV
Sprawdzić
alternator
i regulator.
Wynik: Niskie Naładowanie Alternator nie dostarcza wystarczającego
napięcia do akumulatora. Skontrolować pasek, aby upewnić się, że alternator
obraca się przy pracy silnika. Jeżeli pasek się ślizga lub jest pęknięty,
wymienić go i przetestować ponownie. Skontrolować połączenie z alternatora
do akumulatora. Jeżeli połączenie jest powolne lub skorodowane, wyczyścić
lub wymienić kable i przetestować ponownie. Jeśli pasek i połączenie są
prawidłowe, wymienić alternator.
Wynik: Niskie Naład.
przy 3000 rpm,
Test Bez Obciażenia:
Min > xx,xV : xx,xV
Sprawdź ewent.
obluzowany pasek i alternator.
Wynik: Dobry Nie stwierdzono żadnych problemów, system działa
prawidłowo.
Wyniki: Dobre
Przy 2000 rpm:
Test z Obciążeniem:
Obciążenie średnie
Napięcie: xx,xV
Wynik: Wysoki Poziom Napięcie wyjściowe z alternatora w kierunku
akumulatora przekracza nominalną wartość maksymalną. Upewnić się, czy nie
występują przerwy w połączeniach i czy uziemienie jest dobre. Jeśli wszystkie
połączenia są wykonane prawidłowo, wymienić regulator. Zazwyczaj regulator
jest wbudowany w alternator, powoduje to konieczność wymiany całego
alternatora. Ponieważ dla każdej marki i typu pojazdu wartość max może być
odmienna należy sprawdzić ją w instrukcji danego pojazdu.
Wynik: Wysoki Poziom
Przy 2000 rpm,
Test z Obciążeniem:
Max. < xx,xV: xx,xV
Sprawdź możliwy
obluzowany pasek i alternator.
Wynik: Niskie Naładowanie Alternator nie dostarcza wystarczającego
napięcia do układu elektrycznego i naładowania akumulatora. Skontrolować
pasek, aby upewnić się, że alternator obraca się przy pracy silnika. Jeżeli
pasek się ślizga lub jest pęknięty, wymienić go i przetestować ponownie.
Skontrolować połączenie z alternatora do akumulatora. Jeśli połączenie
jest powolne lub skorodowane, wyczyścić lub wymienić kable i przetestować
ponownie. Jeśli pasek i połączenie są prawidłowe, wymienić alternator.
Wynik: Niskie Naład.
Przy 2000 rpm,
Test z Obciążeniem:
Min > xx,xV : xx,xV
Sprawdź możliwy
obluzowany pasek i alternator.
2. Pojawi się następujący ekran:
Kontynuować wciskając „Enter”. Uruchomić silnik na 2000 obrotów przez 10
sekund, a następnie nacisnąć ponownie „Enter", aby zobaczyć wyniki.
Włączyć wszyst.
odbiorniki el.
Wprow. silnik na obroty 2000 rpm.
Wcisnąć [Enter].
Trzymać 2000 rpm
przez 10 sek, potem wrócić do
obrotów biegu jałowego
3. Pojawi się następujący ekran:
Przy 2000 obr/min:
Napięcie średnie : xx,xV
Max. < xx,xV: xx,xV
Min. > xx,xV: xx,xV
5. Wcisnąć ponownie „Enter”, ukaże się jeden z trzech wyników wraz z aktualnym odczytem pomiaru.
4. Wcisnąć „Enter”, aby kontynuować testowanie systemu z obciążeniem. Podczas testu pojawi się jeden z
trzech ekranów ukazujących zmierzone wielkości.
„TEST ALTERNATORA” Z OBCIĄŻENIEM ELEKTRYCZNYM
1. Wcisnąć „Enter”, aby wykonać TEST alternatora pod obciążeniem: włączyć ogrzewanie, światła długie i
ogrzewanie tylnej szyby. Nie używać urządzeń ze zmiennym obciążeniem, jak klimatyzacji czy wycieraczek.
1498TB_12_24.indd 78 10/05/18 17:17
79
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
2. Pojawi się następujący ekran:
Trzymać silnik na biegu jałowym Włączyć wszystkie obciążenia elektryczne.
Wcisnąć [Enter]
Trzymać silnik
na biegu jał.
Włączyć wszyst.
odbiorniki el.
Wcisnąć [Enter]
3. Pojawi się następujący ekran:
Test pulsowania diody
na minimum
Analysing...
Please wait!
Wynik: Pulsowanie OK. Diody działają prawidłowo.
Wynik: OK
Test pulsowanie AC
Na minimum:
Max. <x.xV: x,xxV
Pulsowanie OK
[Wyjdź] do menu
i alternatora.
Wynik: Wysokie pulsowanie Jedna lub więcej diod w alternatorze nie działa
lub jest uszkodzony stator. Sprawdzić, czy zamontowany alternator jest
szczelny, a pasek jest w dobrym stanie i działa prawidłowo.
Wynik: Wysokie pulsowanie
Test pulsowanie AC
Na minimum:
Max. <x.xV: x,xxV
Wysokie pulsowanie
Sprawdzić diody
TEST „RIPPLE” (PULSOWANIA) DIODY
1. Wcisnąć „Enter”, aby wykonać test pulsowania diody pod obciążeniem: trzymać silnik na biegu jałowym
i włączyć obciążenia. (Test ten określa amplitudę pulsowania „ripple” z systemu ładowania do akumulatora).
4. Podczas testu pojawi się jeden z następujacych ekranów ukazujących zmierzone wielkości.
INSTALACJA STEROWNIKÓW
WAŻNE!!
Przed przystąpieniem do instalacji sterowników, próbnik nie może być podłączony do komputera
za pomocą portu USB, w przeciwnym wypadku instalacja nie uda się i nie będzie można odczytać
wyników na testerze, gdy będzie podłączony.
Jeśli został popełniony ten błąd i sterowniki zostały zainstalowane w późniejszym czasie po
podłączeniu próbnika do komputera, należy odinstalować sterowniki i zainstalować je ponownie
upewniając się, że próbnik nie pozostał ponownie podłączony przez port USB.
Sterowniki są instalowane za pomocą CD znajdującego się w opakowaniu próbnika.
Należy wykonać różne etapy instalacji i po jej zakończeniu będzie można uruchomić program.
Przed uruchomieniem oprogramowania, podłączyć próbnik do portu USB w Waszym komputerze.
Po podłączeniu, kliknąć dwukrotnie na ikonę programu i otworzyć go.
W tym momencie należy wybrać zapisany test, który pragnie się pobrać:
- Wybrać „Zapisane wyniki" z menu próbnika;
- Wybrać pożądany test;
- Wcisnąć „Enter”. Uwaga: nie naciskać ponownie „Enter” w przeciwnym wypadku nie będzie można
zobaczyć wyniku testu na komputerze, ale tylko na próbniku.
Teraz można pobrać żądane dane, klikając na „Pobierz dane z analizatora".
Automatycznie pojawią się wszystkie dane dotyczące wybranego testu i będzie można wprowadzić dodatkowe
dane, zapisać lub wydrukować test.
1498TB_12_24.indd 79 10/05/18 17:17
80
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
Zauważ: Program Test Report jest dostępny dla komputerów z systemem Windows XP, Vista, 7, 8, 9.1 lub 10.
Aby program mógł prawidłowo wykonać funkcję „Zapisz jako” konieczne jest, aby na komputerze, na którym
zainstalowano program znajdowała się pełna wersja programu Microsoft Word 2003 lub nowsza.
KONSERWACJA
Gdy urządzenie nie jest używane, należy przechowywać je w suchym miejscu, unikając wilgoci. Zewnętrzną
obudowę czyścić za pomocą suchej szmatki po uprzednim jego odłączeniu.
Prace konserwacyjne i naprawcze powinny być wykonywane przez wykwalikowany personel. Odnośnie tych
interwencji można kontaktować się z centrum serwisowym Beta Utensili S.P.A.
INFORMACJE DLA UŻYTKOWANIKA
AKUMULATORY ŻELOWE
Akumulatory żelowe to akumulatory ołowiowo-wapniowe, w których płytki dodatnie i ujemne zanurzone
w żelatynowym roztworze. hermetycznie zamknięte i nie wymagają konserwacji. Zwykle stosowane w
warunkach intensywnego użytkowania akumulatora. Ich wytrzymałość sprawia, że nadają się szczególnie do
motocykli, pojazdów terenowych, maszyn roboczych i łodzi.
AKUMULATORY STANDARDOWE Z PŁYNNYM ELEKTROLITEM/WET
Akumulatory ołowiowe z dodatnimi i ujemnymi płytkami zanurzonymi w roztworze kwasu siarkowego. Mogą
być hermetycznie zamknięte lub wyposażone w korki zamykające do konserwacji. to najczęściej używane
akumulatory w sektorze motoryzacyjnym.
AKUMULATORY EFB (znane również jako AFB lub ECM)
to zaawansowane akumulatory ołowiowe, w których płytki dodatnie i ujemne zanurzane w wodnym
roztworze kwasu siarkowego z dodatkiem specjalnych dodatków (np. węgla) z separatorami kopertowymi.
Zwykle są to akumulatory hermetyczne. Są to najczęściej używane akumulatory w sektorze motoryzacyjnym
Star & Stop klasy ekonomicznej.
W porównaniu z tradycyjnymi standardowymi akumulatorami wolnorodnikowymi one w stanie obsłużyć
większą liczbę cykli ładowania/rozładowania.
AKUMULATORY AGM SPIRALNE
Akumulatory wykorzystujące rekombinacje gazu (AGM), w których płyta, roztwór elektrolitu i separatory
z włókien polimerowych i krzemowych zwinięte w spiralę. bezobsługowe, z wysokim prądem
początkowym, zaprojektowane specjalnie dla warunków ekstremalnych i dużych obciążeń. odporne na
dużą częstotliwość cykli ładowania i rozładowywania.
1498TB_12_24.indd 80 10/05/18 17:17
81
INSTRUKCJA OBSŁUGI
PL
AKUMULATORY AGM FLAT PLATE
Akumulatory wykorzystujące rekombinacje gazu (AGM), uszczelnione z zatosowaniem systemu kontroli
ciśnienia VRLA. Roztwór elektrolitu jest utrzymany w separatorach z włókna szklanego, które umieszczone
między płytkami. Te wysokiej klasy akumulatory bezobsługowe idealne do dużej częstotliwości cykli
ładowania/wyładowania, z wysokimi obciążeniami i podczas pracy z niepełnym naładowaniem. Akumulatory
te są dostosowane do najnowszej generacji systemów Start & Stop.
LIKWIDACJA
Symbol skreślonego kubła naniesiony na urządzeniu lub na opakowaniu oznacza, że wyrób po zakończeniu
swojej użytecznej funkcji musi być likwidowany oddzielnie od innych odpadów komunalnych.
Użytkownik, który zamierza zlikwidować to urządzenie może:
- Dostarczyć je do centrum zbiórki odpadów elektronicznych lub elektrotechnicznych.
- Oddać je w punkcie sprzedaży, przy zakupie ekwiwalentnego urządzenia.
- W przypadku produktów do użytku wyłącznie profesjonalnego, należy skontaktować się z producentem,
który przekaże procedurę do prawidłowego usuwania.
Prawidłowe usuwanie tego produktu umożliwi ponowne wykorzystanie surowców w nim zawartych i zapobiega
szkodom wobec środowiska i zdrowia ludzi.
Nielegalne usuwanie produktu stanowi naruszenie prawa o usuwaniu odpadów niebezpiecznych i podlega
zastosowaniu przewidzianych sankcji.
GWARANCJA
Warunki gwarancji dla towarów produkcji Beta Utensili S.p.A. sprzedawanych przez Beta Polska Sp. z o.o.
określone w aktualnym Oświadczeniu Gwarancyjnym Beta Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Skarbimierzycach, które dostępne jest na stronie internetowej spółki oraz będzie wysyłane na
każde żądanie.
DEKLARACJA ZGODNOŚCI UE
Niniejszym oświadczamy z pełną odpowiedzialnością, że opisany produkt jest zgodny ze wszystkimi
odnośnymi przepisami następujących Dyrektyw:
• Dyrektywa kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) 2014/30/UE;
Dyrektywa w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym (RoHS) 2011/65/UE.
Dokumentacja techniczna dostępna jest pod adresem:
BETA UTENSILI S.P.A.
Via A. Volta 18,
20845 Sovico (MB)
WŁOCHY
1498TB_12_24.indd 81 10/05/18 17:17
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92

Beta 1498TB/12-24 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi