SKODA Citigo (2017/05) Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

INSTRUKCJA OBSŁUGI
Samochód i urządzenie Infotainment
ŠKODA CITIGO

1ST012711AN
Często zadawane pytania
Przed jazdą
Jak ustawić fotel? » strona 51
Jak ustawić kierownicę? » strona 10
Jak ustawić lusterka zewnętrzne? » strona 50
Jak obsługiwać światła? » strona 44
Jak działa dźwignia sterująca zautomatyzowanej skrzyni biegów? » stro-
na 98
Jak tankować paliwo? » strona 115
Jak obsługiwać wycieraczki i spryskiwacze szyb? » strona 49
Sytuacje awaryjne
Nieznana lampka kontrolna świeci lub miga. Co to oznacza? » strona 25
Gdzie znajduje się trójkąt ostrzegawczy w pojeździe? » strona 130
Jak otwierać klapę komory silnika? » strona 119
Jak działa urządzenie rozruchowe? » strona 137
Gdzie znajduje się zestaw narzędziowy w pojeździe? » strona 130
Jak zmienić koło? » strona 131
Jak wymienić bezpiecznik? » strona 141
Jak wymienić żarówkę? » strona 144
Jak postępować w przypadku holowania pojazdu? » strona 137
Przydatne porady
Jak ustawić godzinę? » strona 32
Kiedy przypada termin przeglądu? » strona 36
Jakie funkcje obsługiwane są za pomocą przycisków / regulatorów na kie-
rownicy? » strona 73
Jak obsługiwać system informacyjny pojazdu? » strona 33
Jak uzupełnić olej silnikowy? » strona 121
Jak uzupełnić płyn do spryskiwaczy? » strona 120
Gdzie są podane prawidłowe wartości ciśnienia w oponach pojazdu? » stro-
na 126
Gdzie jest dostępna elektroniczna wersja instrukcji obsługi? » strona 6
Ciekawe funkcje
Jak działa układ START-STOP? » strona 93
Jak używać czujników parkowania? » strona 102
Jak używać tempomatu? » strona 103
Jak działa układ City Safe Drive? » strona 104
Jak działa kontrola ciśnienia w oponach? » strona 106
Radio i komunikacja
Jakie funkcje posiada radio i jak je obsługiwać? » strona 72
Jak zapisywać ulubione stacje radiowe? » strona 81
Jak połączyć telefon z radiem, aby móc telefonować w samochodzie?
» strona 86
Jak działa odtwarzacz multimedialny? » strona 81
Jak obsługiwać aplikację ŠKODA Move&Fun? » strona 91

1ST012711AN
Spis treści
Odpowiedzialność za wady fizyczne i
gwarancja ŠKODA dla nowych samochodów 4
O instrukcji obsługi
Wprowadzenie 6
Informacje ogólne 6
Drukowana wersja instrukcji obsługi 6
Elektroniczna wersji instrukcji obsługi 6
Objaśnienia i dalsze informacje 7
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo bierne 8
Wskazówki ogólne
8
Właściwa i bezpieczna pozycja siedząca
8
Pasy bezpieczeństwa
11
Używanie pasów bezpieczeństwa
11
Zwijacze i napinacze pasów 13
Układ poduszek powietrznych
13
Opis układu poduszek powietrznych
13
Wyłączanie poduszek powietrznych
16
Bezpieczne przewożenie dzieci
17
Fotelik dziecięcy
17
Systemy mocowania 20
Obsługa
Kokpit
23
Przegląd
22
Tablica rozdzielcza i lampki kontrolne 24
Tablica rozdzielcza 24
Lampki kontrolne
25
System informacyjny 31
Centrum informacyjne kierowcy 31
Dane jazdy (wskaźnik wielofunkcyjny) 33
Wyświetlacz MAXI DOT 35
Wskaźnik okresów międzyobsługowych 36
Odryglowanie i otwieranie 37
Odryglowanie i zaryglowanie
37
Pokrywa bagażnika 40
Obsługa okien 41
Panoramiczny dach przesuwno-uchylny 42
Światła i widoczność 44
Światła 44
Oświetlenie wnętrza
48
Widoczność
48
Wycieraczki i spryskiwacze szyb 49
Lusterko wsteczne
50
Fotele i zagłówki
51
Fotele przednie
51
Oparcia kanapy tylnej
52
Zagłówki 53
Ogrzewanie foteli przednich
54
Wyposażenie praktyczne
55
Wyposażenie wnętrza samochodu
55
Uchwyt na telefon
61
Transport ładunku 63
Bagażnik i transport 63
Transport na bagażniku dachowym
65
Ogrzewanie i wentylacja 67
Ogrzewanie, klimatyzacja ręczna, climatronic
67
Infotainment
Radio Swing / Blues 71
Ważne wskazówki
71
Przegląd i obsługa urządzenia 72
Ustawienia urządzenia – Swing 75
Ustawienia urządzenia – Blues 77
Radio 79
Media 81
Telefon 86
Obsługa aplikacji ŠKODA Move&Fun 91
Jazda
Ruszanie i jazda 92
Uruchamianie i wyłączanie silnika 92
System START-STOP 93
Hamowanie i parkowanie 95
Ręczna zmiana biegów i pedały
96
Zautomatyzowana skrzynia biegów
97
Docieranie silnika
99
Rady dotyczące ekonomicznej jazdy 99
Unikanie uszkodzeń samochodu
99
Układy wspomagające
101
Wskazówki ogólne
101
Systemy hamowania i stabilizacji
101
System czujników parkowania (ParkPilot) 102
Tempomat
103
City Safe Drive
104
Kontrola ciśnienia w oponach
106
Wskazówki eksploatacyjne
Pielęgnacja i konserwacja 108
Prace serwisowe, dostosowania i zmiany
techniczne
108
Okresy międzyobsługowe 110
Czyszczenie i pielęgnacja
111
Sprawdzanie i dolewanie płynów 115
Paliwo 115
Komora silnika
118
Olej silnikowy 120
2
Spis treści
Płyn chłodzący 122
Płyn hamulcowy 123
Akumulator 123
Koła 126
Obręcze i opony 126
Eksploatacja w warunkach zimowych 129
Samodzielne naprawy
Wyposażenie awaryjne i samodzielne
naprawy 130
Wyposażenie awaryjne 130
Wymiana koła 131
Zestaw awaryjny
134
Rozruch awaryjny
136
Holowanie samochodu
137
Pilot zdalnego sterowania 139
Odryglowanie / zaryglowanie awaryjne
139
Wymiana piór wycieraczek
140
Bezpieczniki i żarówki
141
Bezpieczniki
141
Żarówki 144
Dane techniczne
Dane techniczne
149
Podstawowe dane pojazdu 149
Dane specyficzne dla pojazdu w zależności od
mocy silnika
154
Spis treści
3
Spis treści
Odpowiedzialność za wady fizyczne i gwarancja ŠKODA
dla nowych samochodów
Odpowiedzialność za wady fizyczne
Partner handlowy ŠKODA ponosi odpowiedzialność za wady fizyczne sprzeda-
wanego nowego samochodu ŠKODA, oryginalnych części ŠKODA i oryginal-
nych akcesoriów ŠKODA zgodnie z przepisami ustawowymi oraz umową kup-
na-sprzedaży.
Gwarancja ŠKODA dla nowych samochodów
Oprócz odpowiedzialności za wady fizyczne spółka ŠKODA AUTO udziela
gwarancji ŠKODA dla nowych samochodów (nazywanej w dalszej części „Gwa-
rancją ŠKODA“) na warunkach określonych poniżej.
W ramach gwarancji ŠKODA spółka ŠKODA AUTO zapewnia niżej wymienione
świadczenia.
Bezpłatna naprawa szkód będących następstwem usterek, występujących w
samochodzie w okresie dwóch lat od rozpoczęcia okresu gwarancyjnego
ŠKODA.
Bezpłatna naprawa szkód wynikających z wad lakieru, występujących w sa-
mochodzie w okresie trzech lat od rozpoczęcia okresu gwarancyjnego
ŠKODA.
Bezpłatna naprawa przerdzewień nadwozia występujących w samochodzie w
okresie dwunastu lat od rozpoczęcia okresu gwarancyjnego. Gwarancją
ŠKODA objęte są wyłącznie przerdzewienia blach nadwozia od wewnątrz na
zewnątrz.
Początek okresu gwarancyjnego to dzień, w którym partner handlowy ŠKODA
przekazuje przy zakupie nowy samochód pierwszemu nabywcy
1)
. Data ta musi
być odpowiednio odnotowana przez partnera handlowego ŠKODA w instrukcji
obsługi pojazdu » Dokumentacja przekazania samochodu.
Naprawa pojazdu może być wykonana w formie wymiany lub naprawy uszko-
dzonych części. Wymienione części stają się własnością partnera serwisowego
ŠKODA.
Nie ma podstaw do dalszych roszczeń wynikających z gwarancji ŠKODA. W
szczególności nie mogą być wysuwane roszczenia o dostarczenie części za-
miennych, prawo do odstąpienia, udostępnienie samochodu zastępczego w
okresie naprawy oraz odszkodowanie.
Z gwarancji ŠKODA można skorzystać u każdego, dowolnego partnera serwi-
sowego ŠKODA.
Warunkiem skorzystania ze świadczenia objętego gwarancją ŠKODA jest ter-
minowe i prawidłowe wykonywanie wszystkich prac serwisowych zgodnie z
zaleceniami spółki ŠKODA AUTO. Prawidłowe wykonanie prac serwisowych
zgodnie z zaleceniami spółki ŠKODA AUTO musi być udokumentowane w
przypadku dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji ŠKODA. W przypadku nie-
prawidłowo wykonanej naprawy lub naprawy wykonanej niezgodnie z wytycz-
nymi spółki ŠKODA AUTO roszczenia gwarancyjne w dalszym ciągu zachowują
swoją ważność, o ile są Państwo w stanie udowodnić, że przyczyną powstałej
szkody nie była nieprawidłowo wykonana naprawa lub naprawa wykonana nie-
zgodnie z wytycznymi spółki ŠKODA AUTO.
Naturalne zużycie pojazdu nie jest objęte gwarancją ŠKODA. Gwarancja
ŠKODA nie obejmuje również wad niefabrycznych nadbudówek, instalacji i
przebudów oraz uszkodzeń pojazdu spowodowanych przez tego rodzaju do-
datki. Powyższe obowiązuje również dla akcesoriów, które nie zostały zamon-
towane i/lub dostarczone fabrycznie.
Dochodzenie roszczeń gwarancyjnych nie jest ponadto możliwe, jeśli uszko-
dzenia powstały w wyniku niżej wymienionych okoliczności.
Niedozwolone użytkowanie, nieprawidłowa obsługa (np. użytkowanie w wy-
ścigach samochodowych lub przeładowanie), nieprawidłowa pielęgnacja i
konserwacja lub niedozwolone modyfikacje pojazdu.
Nieprzestrzeganie przepisów zawartych w instrukcji obsługi lub innych in-
strukcjach dostarczonych przez producenta.
Działania lub wpływy zewnętrzne (np. wypadek, grad, powódź itp.).
W przypadku, kiedy do samochodu / w samochodzie zainstalowano lub pod-
łączono części, których zastosowanie nie było zatwierdzone przez ŠKODA
AUTO lub pojazd został zmodyfikowany w sposób niezatwierdzony przez
ŠKODA AUTO (np. tuning).
Jeżeli szkoda nie została niezwłocznie zgłoszona w specjalistycznej stacji ob-
sługi lub została usunięta w nieprawidłowy sposób.
1)
Z uwagi na wymogi ogólnie wiążących przepisów prawa krajowego zamiast
daty przekazania samochodu może być podana data pierwszej rejestracji.
4
Odpowiedzialność za wady fizyczne i gwarancja ŠKODA dla nowych samochodów
Wykazanie braku przyczyny leży w gestii klienta.
Niniejsza gwarancja ŠKODA nie ogranicza ustawowych praw kupującego wyni-
kających z odpowiedzialności sprzedawcy samochodu za wady fizyczne oraz
dochodzenia ewentualnych roszczeń wynikających z przepisów regulujących
odpowiedzialność za produkt.
Gwarancja mobilności
Gwarancja mobilności zapewnia bezpieczne podróżowanie samochodem.
Jeżeli samochód z powodu nagłego defektu ulegnie awarii w drodze, można
skorzystać ze świadczeń w ramach gwarancji mobilności, umożliwiających
kontynuację podróży, do których należą: pomoc drogowa w miejscu awarii i
odholowanie samochodu do partnera serwisowego ŠKODA, techniczna pomoc
przez telefon lub naprawa na miejscu.
Jeżeli naprawa samochodu nie zostanie wykonana w tym samym dniu, partner
serwisowy ŠKODA może zapewnić ewentualne dodatkowe świadczenia, takie
jak przewóz zastępczy (autobus, pociąg itp.), udostępnienie samochodu za-
stępczego itp.
Informacji dotyczących warunków udostępnienia gwarancji mobilności dla sa-
mochodu udziela partner handlowy ŠKODA. Udzieli on również szczegółowych
informacji na temat warunków handlowych gwarancji mobilności dla danego
samochodu. Jeżeli samochód nie jest objęty gwarancją mobilności, partner ser-
wisowy ŠKODA udzieli informacji na temat możliwości późniejszego zawarcia
odpowiedniej umowy.
Opcjonalne przedłużenie gwarancji ŠKODA
Jeżeli przy nabyciu nowego samochodu wykupione zostało przedłużenie gwa-
rancji ŠKODA, dwuletni okres gwarancji ŠKODA, odnoszący się do bezpłatne-
go wykonania wszelkich napraw gwarancyjnych, ulega przedłużeniu na wybra-
ny okres lub do osiągnięcia wybranego limitu przebiegu, w zależności od tego,
co nastąpi wcześniej.
Przedłużenie gwarancji ŠKODA nie ma wpływu na opisaną gwarancję obejmu-
jącą uszkodzenia lakieru i przerdzewienia.
Przedłużenie gwarancji ŠKODA nie dotyczy folii zewnętrznych ani wewnętrz-
nych.
Informacji na temat szczegółowych warunków przedłużenia gwarancji ŠKODA
udzieli Państwu partner handlowy ŠKODA.
Informacja
Przedłużenie gwarancji ŠKODA jest dostępne tylko w niektórych krajach.
5
Odpowiedzialność za wady fizyczne i gwarancja ŠKODA dla nowych samochodów
O instrukcji obsługi
Wprowadzenie
Informacje ogólne
Zapraszamy do uważnego przeczytania tej instrukcji obsługi, ponieważ postę-
powanie zgodne z instrukcją jest warunkiem prawidłowego korzystania z po-
jazdu.
Podczas korzystania z pojazdu należy zawsze przestrzegać ogólnie wiążących
krajowych przepisów prawa (dotyczących np. przewożenia dzieci, wyłączania
poduszek powietrznych, użytkowania opon, ruchu drogowego itd.).
Należy zawsze koncentrować się na prowadzeniu samochodu! Kierowca pono-
si pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo podczas jazdy.
Instrukcja obsługi dotyczy wszystkich wariantów nadwozia pojazdu, wszyst-
kich wariantów modeli oraz wszystkich wersji wyposażenia.
W instrukcji zostały opisane wszystkie dostępne wersje wyposażenia samo-
chodu, niestanowiące jednak wyposażenia specjalnego, wariantu modelu czy
wyposażenia przeznaczonego na określony rynek. Dlatego w samochodzie mo-
gą nie występować wszystkie elementy wyposażenia opisane w instrukcji
obsługi.
Zakres wyposażenia pojazdu zależy od zawartej umowy kupna-sprzedaży po-
jazdu. W razie potrzeby wszelkie pytania dotyczące zakresu wyposażenia pro-
simy kierować do partnera handlowego ŠKODA.
Ilustracje zawarte w instrukcji obsługi mają wyłącznie charakter poglądowy.
Ilustracje mogą w pewnych szczegółach wyglądać inaczej niż w przypadku
Państwa samochodu, mają one wyłącznie ogólne znaczenie informacyjne.
ŠKODA AUTO stale pracuje nad udoskonalaniem wszystkich samochodów.
Dlatego w każdej chwili mogą wystąpić zmiany pod względem kształtu, wypo-
sażenia i rozwiązań technicznych. Informacje zawarte w instrukcji obsługi od-
powiadają stanowi wiedzy w chwili zamknięcia redakcji.
Dane techniczne, ilustracje i informacje zawarte w instrukcji obsługi nie mogą
w związku z tym stanowić podstawy zgłaszania roszczeń prawnych.
Zalecamy, aby strony internetowe, które przytoczono w instrukcji, wyświetlać
w wersji klasycznej. W mobilnej wersji strony internetowej niektóre potrzebne
informacje mogą być niedostępne.
Drukowana wersja instrukcji obsługi
W drukowanej wersji instrukcji obsługi zawarte są jedynie najważniejsze infor-
macje dotyczące obsługi pojazdu. Kompletne informacje podano w elektro-
nicznej wersji instrukcji.
Elektroniczna wersji instrukcji obsługi
Rys. 1
– strony internetowe ŠKODA,
– aplikacja My ŠKODA App
W elektronicznej wersji instrukcji obsługi znajdują się kompletne informacje
dotyczące obsługi pojazdu.
Elektroniczna wersja instrukcji obsługi dostępna jest na na stronach interneto-
wych ŠKODA oraz w aplikacji mobilnej My ŠKODA App.
Wyświetlanie elektronicznej wersji instrukcji obsługi
Wczytać kod QR » rys. 1 -
albo wprowadzić poniższy adres do przeglądarki
internetowej.
http://go.skoda.eu/owners-manuals
Wybrać żądany model.
Wybrać lata produkcji oraz język.
Wybrać żądaną instrukcję.
Instalowanie aplikacji mobilnej My ŠKODA App
Wczytać kod QR » rys. 1 - .
6
O instrukcji obsługi
Objaśnienia i dalsze informacje
Zastosowane pojęcia
– warsztat, który wykonuje specjalistyczne
prace serwisowe dla samochodów marki ŠKODA. Specjalistyczna stacja
obsługi może być zarówno partnerem handlowym ŠKODA, partnerem
serwisowym ŠKODA, jak i niezależnym warsztatem.
– stacja obsługi autoryzowana na podstawie
umowy przez spółkę ŠKODA AUTO lub jej dystrybutora do wykonywa-
nia prac serwisowych samochodów marki ŠKODA oraz do sprzedaży
oryginalnych części ŠKODA.
– przedsiębiorstwo autoryzowane przez spółkę
ŠKODA AUTO lub jej dystrybutorów do sprzedaży nowych samocho-
dów marki ŠKODA oraz, o ile dotyczy, obsługi serwisowej z zastosowa-
niem oryginalnych części ŠKODA oraz do sprzedaży oryginalnych części
ŠKODA.
Wskazówki tekstowe
– krótkie naciśnięcie (np. przycisku) przez 1 s
– długie naciśnięcie (np. przycisku) przez czas dłuższy niż 1 s
Informacje o kierunku
Wszelkie informacje o kierunku, jak „z lewej“, „z prawej“, „z przodu“, „z tyłu“ są
podane względem kierunku jazdy samochodu poruszającego się wprzód.
Objaśnienia symboli
tekst pojawiający się na wyświetlaczu MAXI DOT
tekst pojawiający się na wyświetlaczu segmentowym
oznaczenie kolejnego kroku podczas obsługi
Pomoc w nagłym wypadku
W razie awarii dane kontaktowe pomocy drogowej znajdziemy w następują-
cych miejscach:
dane kontaktowe partnera handlowego ŠKODA (np. naklejka na szybie),
mobilna aplikacja ŠKODA,
strony internetowe ŠKODA.
UWAGA
Tekst z tym symbolem wskazuje na poważne ryzyko wypadku, odniesie-
nia obrażeń lub zagrożenie życia.
„Specjalistyczna stacja obsługi“
„Partner serwisowy ŠKODA“
„Partner handlowy ŠKODA“
„naciśnięcie“
„przytrzymanie“
OSTROŻNIE
Tekst z tym symbolem wskazuje na ryzyko uszkodzenia pojazdu lub możliwą
usterkę funkcji niektórych systemów.
Informacja
Tekst z tym symbolem zawiera dodatkowe informacje.
7
Wprowadzenie
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo bierne
Wskazówki ogólne
Wprowadzenie do tematu
W tym rozdziale instrukcji podano ważne informacje na temat bezpieczeństwa
biernego. Zebraliśmy tu wszystko, co trzeba wiedzieć o pasach bezpieczeń-
stwa, poduszkach powietrznych, bezpieczeństwie dzieci itp.
Więcej ważnych informacji na temat bezpieczeństwa można znaleźć również w
następnych podrozdziałach niniejszej instrukcji obsługi. Dlatego instrukcja ob-
sługi powinna zawsze znajdować się w samochodzie.
Przed każdą jazdą
Dla bezpieczeństwa własnego i innych osób jadących samochodem przed każ-
dą jazdą przestrzegać poniższych wskazówek.
Sprawdzić funkcjonowanie świateł i kierunkowskazów.
Sprawdzić funkcjonowanie wycieraczek i stan piór wycieraczek. Sprawdzić
poziom płynu do spryskiwaczy.
Upewnić się, że wszystkie szyby zapewniają dobrą widoczność.
Ustawić lusterko wsteczne tak, aby zapewnić widoczność z tyłu. Upewnić
się, że lusterka nie są zasłonięte.
Sprawdzić ciśnienie w oponach.
Sprawdzić poziom oleju silnikowego, płynu hamulcowego i chłodzącego.
Bezpiecznie umocować przewożony bagaż.
Nie przekraczać dozwolonego nacisku na osie i dozwolonej masy całkowitej
pojazdu.
Zamknąć wszystkie drzwi, jak również pokrywę komory silnika i pokrywę ba-
gażnika.
Upewnić się, że żadne przedmioty nie będą przeszkadzać w operowaniu pe-
dałami.
Chronić dzieci, przewożąc je w odpowiednim foteliku » strona 17, Bez-
pieczne przewożenie dzieci.
Przyjąć właściwą pozycję siedzącą. Zwrócić uwagę pozostałym osobom jadą-
cym samochodem, aby także usiadły we właściwej pozycji » strona 8,
Właściwa i bezpieczna pozycja siedząca.
Bezpieczeństwo jazdy
Dla bezpieczeństwa jazdy należy przestrzegać poniższych wskazówek.
Nie pozwalać sobie na odwrócenie uwagi od obserwowania sytuacji w ruchu
drogowym (np. przez pasażerów, rozmowę telefoniczną itp.).
Nigdy nie prowadzić samochodu, gdy zdolność prowadzenia jest ograniczona
(np. w wyniku działania leków, alkoholu czy środków odurzających).
Stosować się do zasad ruchu drogowego i dozwolonej prędkości jazdy.
Prędkość jazdy zawsze dostosowywać do stanu nawierzchni, warunków ru-
chu drogowego oraz do warunków pogodowych.
Podczas długotrwałej jazdy regularnie robić przerwy (najrzadziej co dwie go-
dziny).
Właściwa i bezpieczna pozycja siedząca
Wprowadzenie do tematu
Przed rozpoczęciem jazdy przyjąć właściwą pozycję siedzącą i nie zmieniać jej
podczas jazdy. Zwrócić uwagę pozostałym osobom jadącym samochodem, aby
także usiadły we właściwej pozycji i nie zmieniały jej podczas jazdy.
Pasażer zobowiązany jest do przestrzegania poniższych wskazówek. Ich nie-
przestrzeganie może spowodować ciężkie obrażenia, a nawet prowadzić do
śmierci.
Nie opierać się o deskę rozdzielczą.
Nie kłaść nóg na desce rozdzielczej.
Wszyscy jadący zobowiązani są do przestrzegania poniższych wskazówek. Ich
nieprzestrzeganie może spowodować ciężkie obrażenia, a nawet prowadzić do
śmierci.
Nie siedzieć tylko na przedniej części siedzenia.
Nie siedzieć, będąc skierowanym w bok.
Nie wychylać się przez okno.
Nie wystawiać żadnych części ciała przez okno.
Nie kłaść nóg na siedzeniach.
8
Bezpieczeństwo
UWAGA
Fotele przednie oraz wszystkie zagłówki zawsze muszą być ustawione od-
powiednio do wzrostu osoby siedzącej, zaś pasy bezpieczeństwa prawidło-
wo założone, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo osób jadących po-
jazdem.
Każda osoba jadąca samochodem musi mieć prawidłowo założony pas
bezpieczeństwa przynależny do danego miejsca. Dzieci należy bezpiecznie
przewozić w odpowiednim systemie bezpieczeństwa biernego » stro-
na 17, Bezpieczne przewożenie dzieci.
Podczas jazdy oparcia foteli nie powinny być zbyt mocno odchylone do
tyłu, ponieważ pogarsza się wtedy działanie ochronne pasów bezpieczeń-
stwa i poduszek powietrznych – istnieje ryzyko obrażeń!
UWAGA
Przyjmując niewłaściwą pozycję siedzącą, jadący samochodem naraża się na
obrażenia zagrażające życiu.
Właściwa pozycja siedząca kierowcy
Rys. 2
Właściwa pozycja siedząca kierowcy / prawidłowe trzymanie kie-
rownicy
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 9.
Dla własnego bezpieczeństwa i zmniejszenia ryzyka obrażeń w razie wypadku
przestrzegać podanych niżej wskazówek.
Fotel kierowcy ustawić w ten sposób, aby po całkowitym wciśnięciu peda-
łów nogi pozostawały lekko zgięte w kolanach, a odstęp między kierowni-
cą a mostkiem wynosił co najmniej 25 cm » rys. 2
A
.
Oparcie fotela ustawić tak, aby kierownicę można było chwycić w w jej
górnym punkcie lekko zgiętymi rękami.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 12.
UWAGA
Zachować co najmniej 25 cm odstępu od kierownicy, w przeciwnym razie
układ poduszek powietrznych nie spełni swoich funkcji ochronnych – zagro-
żenie życia!
Podczas jazdy kierownicę pewnie trzymać obiema rękami po bokach, na
jej zewnętrznym obwodzie, w pozycji dłoni odpowiadających godzinom
„dziewiątej“ i „trzeciej“ » rys. 2. W żadnym razie nie trzymać kierownicy w
pozycji rąk na godzinie „dwunastej“, ani w inny sposób (np. za jej środek lub
na wewnętrznym obwodzie itp.). W przeciwnym wypadku przy wyzwoleniu
poduszek można doznać ciężkich obrażeń rąk, dłoni i głowy.
Należy zadbać o to, aby pod nogami kierowcy nie leżały żadne przedmioty,
które podczas jazdy mogłyby wpaść pod pedały. W takim przypadku nie da-
łoby się wcisnąć pedału sprzęgła, zahamować czy dodać gazu.
9
Bezpieczeństwo bierne
Regulacja położenia kierownicy
Rys. 3 Regulacja położenia kierownicy
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 9.
Można regulować wysokość kierownicy.
Dźwignię zabezpieczającą znajdującą się pod kierownicą opuścić zgodnie z
kierunkiem strzałki
1
» rys. 3.
Ustawić kierownicę w wybranej pozycji. Kierownicę można przestawiać
zgodnie z kierunkiem strzałek
2
.
Nacisnąć dźwignię zabezpieczającą do oporu w kierunku strzałki
3
.
UWAGA
Nigdy nie ustawiać kierownicy podczas jazdy, tylko w czasie postoju!
Dźwignia zabezpieczająca po ustawieniu zawsze musi zostać zablokowa-
na, tak aby kierownica nieoczekiwanie nie zmieniła swojego położenia – ry-
zyko wypadku!
Właściwa pozycja siedząca pasażera
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 9.
Dla bezpieczeństwa pasażera i zmniejszenia ryzyka obrażeń w razie wypadku
należy przestrzegać poniższych wskazówek.
Fotel pasażera przesunąć jak najdalej w tył. Aby zapewnić jak największe
bezpieczeństwo w razie wyzwolenia poduszki powietrznej, pasażer nie mo-
że znajdować się w odległości mniejszej niż 25 cm od deski rozdzielczej.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 12.
UWAGA
Zachować co najmniej 25 cm odstępu od deski rozdzielczej, w przeciw-
nym razie układ poduszek powietrznych nie spełni swoich funkcji ochron-
nych – zagrożenie życia!
Podczas jazdy stopy zawsze trzymać na podłodze – nie wolno ich opierać
o deskę rozdzielczą, trzymać na siedzeniu czy wystawiać przez okno! Nie-
prawidłowa pozycja zwiększa ryzyko obrażeń w razie gwałtownego hamo-
wania lub wypadku. Gdy nastąpi wyzwolenie poduszek powietrznych,
wskutek niewłaściwej pozycji siedzącej można doznać śmiertelnych obra-
żeń!
Właściwa pozycja siedząca pasażerów na siedzeniach tylnych
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 9.
Dla bezpieczeństwa pasażerów jadących na tylnych siedzeniach i zmniejszenia
ryzyka obrażeń w razie wypadku należy przestrzegać poniższych wskazówek.
Zagłówek ustawić w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się
możliwie na tej samej wysokości, co górna część głowy.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 12.
10
Bezpieczeństwo
Pasy bezpieczeństwa
Używanie pasów bezpieczeństwa
Wprowadzenie do tematu
Prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa zapewniają dobrą ochronę podczas
wypadku. Zmniejszają ryzyko obrażeń i zwiększają szansę przeżycia groźnego
wypadku.
Pasy bezpieczeństwa w znacznym stopniu pochłaniają energię kinetyczną. Po-
nadto zapobiegają niekontrolowanemu przemieszczaniu się ciała, co znacznie
zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń.
Przy przewożeniu dzieci należy przestrzegać poniższych wskazówek » stro-
na 17, Bezpieczne przewożenie dzieci.
UWAGA
Pas bezpieczeństwa zapinać przed każdą jazdą! Dotyczy to wszystkich pa-
sażerów – istnieje ryzyko obrażeń!
Właściwa pozycja siedząca jest niezbędna dla maksymalnego działania
ochronnego pasów » strona 8, Właściwa i bezpieczna pozycja siedząca.
Oparcia foteli przednich nie powinny być odchylone za daleko do tyłu, po-
nieważ pasy bezpieczeństwa mogą utracić skuteczność ochrony.
UWAGA
Wskazówki dotyczące obsługi pasów bezpieczeństwa
Taśma pasa nie może być zaklinowana ani skręcona, ani nie może ocierać
się o ostre krawędzie.
Zwrócić uwagę na to, aby podczas zamykania drzwi nie przytrzasnąć pasa
bezpieczeństwa.
UWAGA
Wskazówki dotyczące prawidłowego stosowania pasów bezpieczeństwa
Nigdy nie zapinać dwóch osób jednym pasem bezpieczeństwa (dotyczy
również dzieci).
Pas bezpieczeństwa należy wpinać tylko w zamek przynależny do danego
siedzenia. Nieprawidłowe założenie pasa bezpieczeństwa zmniejsza działa-
nie ochronne pasa i zwiększa ryzyko obrażeń.
UWAGA (ciąg dalszy)
Noszenie wielu warstw odzieży i luźne ubranie (np. jazda w płaszczu i ma-
rynarce) utrudnia siedzenie w prawidłowej pozycji i ogranicza skuteczność
pasów bezpieczeństwa.
Nie używać dodatkowych sprzączek albo innych przedmiotów do regula-
cji pasa bezpieczeństwa (np. do skracania pasa dla osób niskiego wzrostu).
Pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie mogą prawidłowo spełniać swoją
funkcję tylko wtedy, gdy oparcia kanapy zostaną właściwie zablokowane
» strona 52.
UWAGA
Wskazówki dotyczące pielęgnacji pasów bezpieczeństwa
Taśmę pasa utrzymywać w czystości. Brudna taśma może zakłócać działa-
nie zwijacza pasa » strona 113.
Pasów bezpieczeństwa nie wolno wymontowywać ani zmieniać w jakikol-
wiek inny sposób. Nie próbować samodzielnie naprawiać pasów.
Regularnie sprawdzać stan pasów bezpieczeństwa. W przypadku stwier-
dzenia uszkodzenia jednej z części systemu pasa bezpieczeństwa (np. tkani-
ny lub połączeń pasa, automatycznego zwijacza, części z zamkiem itp.), pas
ten musi zostać niezwłocznie wymieniony przez specjalistyczną stację ob-
sługi.
Po wypadku należy zlecić wymianę pasów bezpieczeństwa specjalistycz-
nej stacji obsługi. Dodatkowo należy sprawdzić punkty mocowania pasów.
11
Pasy bezpieczeństwa
Prawidłowe ułożenie pasa
Rys. 4 Ułożenie części piersiowej i biodrowej pasa / ułożenie pasa bez-
pieczeństwa w przypadku kobiet w ciąży
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 11.
Sposób założenia pasów bezpieczeństwa ma ogromny wpływ na skuteczność
ich działania.
Piersiowa część pasa musi przebiegać przez środek barku (w żadnym razie nie
może opinać szyi) i dobrze przylegać do klatki piersiowej » rys. 4.
Biodrowa część pasa musi być przełożona przez biodra (nie może przebiegać
przez brzuch) i musi zawsze mocno przylegać » rys. 4
.
U kobiet w ciąży część biodrowa pasa musi przebiegać jak najniżej przez biod-
ra, tak aby nie uciskała podbrzusza » rys. 4
.
UWAGA
Należy zawsze zwracać uwagę na prawidłowe ułożenie pasa bezpieczeń-
stwa. Źle założone pasy bezpieczeństwa mogą spowodować obrażenia na-
wet podczas lekkiego wypadku.
Zbyt luźno założony pas bezpieczeństwa może prowadzić do obrażeń, po-
nieważ podczas wypadku ciało pod wpływem energii kinetycznej przemie-
szcza się dalej do przodu, po czym jest gwałtownie zatrzymywane przez
pas.
Pas nie może przyciskać do ciała żadnych twardych czy kruchych przed-
miotów (np. pisaków, okularów, długopisów, pęku kluczy itp.), ponieważ
mogą one spowodować obrażenia.
Zapinanie i odpinanie pasów bezpieczeństwa
Rys. 5 Zapinanie / odpinanie pasów bezpieczeństwa
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 11.
Przed zapięciem
Prawidłowo ustawić zagłówek (nie dotyczy foteli ze zintegrowanym zagłów-
kiem).
Ustawić siedzenie (dotyczy foteli przednich).
Zapinanie
Trzymając za klamrę pasa, powoli przeciągnąć pas przez klatkę piersiową i
biodra.
Klamrę pasa włożyć do zamka należącego do danego siedzenia » rys. 5
,
tak aby zapadka słyszalnie zaskoczyła.
Pociągnięciem za pas sprawdzić pewność zapięcia klamry w zamku.
Odpinanie
Chwycić klamrę pasa i nacisnąć czerwony przycisk w zamku pasa » rys. 5
, klamra pasa wyskoczy.
Pas bezpieczeństwa poprowadzić ręką, tak aby nie skręcał się i całkowicie się
zwinął.
UWAGA
Gniazdo klamry pasa nie może być zatkane, w przeciwnym razie klamra nie
zaskoczy.
12
Bezpieczeństwo
Zwijacze i napinacze pasów
Zwijacze pasów
Każdy pas bezpieczeństwa jest wyposażony w zwijacz pasa.
Przy wolnym pociągnięciu pas bezpieczeństwa przesuwa się całkowicie swo-
bodnie. Gwałtowne pociągnięcie pasa powoduje zablokowanie go przez zwi-
jacz. Zwijacz blokuje się też podczas pełnego hamowania, przyspieszania, zjaz-
du stromą drogą i na zakrętach.
UWAGA
Jeżeli pas bezpieczeństwa nie blokuje się po gwałtownym pociągnięciu, na-
leży niezwłocznie zlecić sprawdzenie zwijacza specjalistycznej stacji obsługi.
Napinacze pasów
Napinacze w zwijaczach przednich pasów bezpieczeństwa zwiększają bezpie-
czeństwo kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, o ile mają oni zapięte pasy.
Podczas uderzenia o określonej energii pasy bezpieczeństwa są napinane przez
napinacze, co zapobiega niepożądanemu ruchowi ciała.
Wyzwolenie napinaczy pasów nie następuje przy lekkich zderzeniach, podczas
wywrotki ani podczas innych kolizji, podczas których siły działające od przodu
nie przekroczą pewnej granicy.
UWAGA
Wszelkie prace związane z systemem napinania pasów, jak również mon-
towanie i wymontowywanie elementów tego systemu podczas innych na-
praw, mogą być wykonywane wyłącznie przez specjalistyczne stacje obsłu-
gi.
Gdy nastąpi wyzwolenie napinacza, cały układ należy wymienić.
Informacja
Wyzwolenie napinaczy pasów bezpieczeństwa może nastąpić także wtedy,
gdy pasy nie są zapięte.
Podczas wyzwolenia napinaczy pasów pojawia się dym. Nie oznacza to jed-
nak, że w samochodzie wybuchł pożar.
Układ poduszek powietrznych
Opis układu poduszek powietrznych
Wprowadzenie do tematu
Poduszki powietrzne, jako uzupełnienie do pasów bezpieczeństwa, stanowią
dodatkową ochronę jadących podczas zderzenia czołowego i bocznego.
Najlepsze działanie ochronne poduszek powietrznych uzyskuje się tylko
wtedy, gdy pasy bezpieczeństwa są zapięte; poduszka powietrzna nie za-
stępuje pasów bezpieczeństwa.
Stan funkcjonowania układu poduszek powietrznych jest sygnalizowany zapa-
leniem się lampki kontrolnej na tablicy rozdzielczej » strona 30.
Opis układu
Rys. 6 Miejsca montażu poduszek powietrznych
Miejsca montażu poduszek powietrznych » rys. 6
Czołowe poduszki powietrzne
Boczne poduszki powietrzne z przodu Head-Thorax
Czołowe poduszki powietrzne – zetknięcie się ciała kierowcy i pasażera z cał-
kowicie napełnionymi poduszkami powietrznymi powoduje łagodne wyhamo-
wanie ich ruchu do przodu, co zmniejsza ryzyko urazu głowy i górnej części tu-
łowia.
A
B
13
Układ poduszek powietrznych
Czołowe poduszki powietrzne oznaczone są napisem  na kierownicy oraz
na desce rozdzielczej po stronie pasażera.
Boczne poduszki powietrzne Head-Thorax – zetknięcie się ciał osób jadących
samochodem z poduszką powietrzną powoduje wytłumienie ich ruchu w bok i
zmniejszenie ryzyka zranienia głowy i górnej części tułowia (klatki piersiowej,
brzucha i miednicy) od strony drzwi.
Boczne poduszki powietrzne oznaczone są napisem  na oparciach przed-
nich foteli.
Układ poduszek powietrznych (w zależności od wyposażenia samochodu)
składa się z następujących części:
poszczególne poduszki powietrzne,
lampka kontrolna na tablicy rozdzielczej » strona 30,
wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera » strona 16,
lampka kontrolna czołowej poduszki powietrznej pasażera w środkowej częś-
ci deski rozdzielczej » strona 16.
Wyzwalanie poduszek powietrznych
Rys. 7
Poduszki powietrzne wypełnione gazem
Układ poduszek powietrznych działa tylko przy włączonym zapłonie.
Przy wyzwalaniu poduszka powietrzna napełnia się gazem i rozwija. Napełnie-
nie poduszki powietrznej odbywa się w ułamku sekundy.
Podczas napełniania się poduszek powietrznych pojawia się dym. Nie oznacza
to jednak, że w samochodzie wybuchł pożar.
Warunki wyzwolenia
Nie można szczegółowo określić warunków wyzwolenia układu poduszek po-
wietrznych dla każdej sytuacji. Ważną rolę odgrywa w tym momencie twar-
dość przedmiotu, z którym zderza się samochód, kąt zderzenia, prędkość jazdy
itp.
Decydujące znaczenie dla wyzwolenia poduszek powietrznych ma przebieg
opóźnienia. Jeśli zmierzone opóźnienie ruchu samochodu w czasie zderzenia
nie przekracza wartości progowej zaprogramowanej w sterowniku, nie nastę-
puje wyzwolenie poduszek powietrznych, chociaż samochód może zostać bar-
dzo mocno uszkodzony.
Przy silnych zderzeniach czołowych następuje wyzwolenie następujących
poduszek powietrznych:
czołowej poduszki powietrznej kierowcy,
czołowej poduszki powietrznej pasażera.
Przy silnych zderzeniach bocznych następuje wyzwolenie następującej
poduszki powietrznej:
bocznej poduszki powietrznej Head-thorax po stronie uderzenia.
Podczas wyzwolenia poduszek powietrznych:
włączają się światła awaryjne,
wszystkie drzwi zostają odryglowane,
następuje przerwanie dopływu paliwa do silnika,
świeci się lampka oświetlenia wnętrza (gdy włączona jest automatyczna ob-
sługa lampek oświetlenia wnętrza – pozycja
).
Kiedy nie następuje wyzwolenie poduszek powietrznych?
W przypadku lekkich zderzeń czołowych lub bocznych, uderzeń z tyłu, wywró-
cenia albo dachowania pojazdu nie następuje wyzwolenie poduszek powietrz-
nych.
14
Bezpieczeństwo
Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
Rys. 8
Bezpieczny odstęp od kierowni-
cy i deski rozdzielczej
UWAGA
Wskazówki ogólne
Maksymalne działanie ochronne pasów bezpieczeństwa i układu pod-
uszek powietrznych zapewnia tylko właściwa pozycja siedząca » stro-
na 8.
Podczas wyzwolenia poduszki powietrznej działają duże siły i w przypadku
złego ustawienia fotela lub niewłaściwej pozycji siedzącej może dojść do
ciężkich lub śmiertelnych obrażeń ciała. Dotyczy to zwłaszcza dzieci prze-
wożonych bez odpowiedniego fotelika dziecięcego » strona 19.
Jeżeli pojawia się usterka, układ poduszek powietrznych należy niezwłocz-
nie sprawdzić w specjalistycznej stacji obsługi. W przeciwnym razie istnieje
ryzyko, że poduszki powietrzne nie zostaną wyzwolone w czasie wypadku.
Po wyzwoleniu poduszki powietrznej układ poduszek powietrznych należy
wymienić.
Powierzchnię kierownicy i deski rozdzielczej należy czyścić w okolicy czo-
łowej poduszki powietrznej w miarę możliwości tylko suchą szmatką lub
szmatką zwilżoną wodą.
UWAGA
Wskazówki dotyczące czołowych poduszek powietrznych
Dla kierowcy i pasażera ważne jest, aby zachowywać odstęp co najmniej
25 cm od kierownicy lub od deski rozdzielczej » rys. 8
A
. Jeżeli ten od-
stęp nie zostanie zachowany, poduszki powietrzne nie spełnią swojej funkcji
ochronnej – zagrożenie życia! Ponadto fotele muszą być zawsze ustawione
odpowiednio do wzrostu siedzącej osoby.
UWAGA (ciąg dalszy)
Jeżeli na fotelu pasażera ma być zamontowany fotelik dziecięcy, w któ-
rym dziecko przewożone jest tyłem do kierunku jazdy, należy koniecznie
wyłączyć czołową poduszkę powietrzną po stronie pasażera » strona 16,
Wyłączanie poduszek powietrznych. Jeżeli nie zostanie to zrobione, wy-
zwolenie czołowej poduszki powietrznej pasażera może spowodować po-
ważne obrażenia lub śmierć dziecka.
W zasięgu działania czołowych poduszek powietrznych przed pasażerami
na przednich siedzeniach nie mogą się znajdować żadne inne osoby, zwie-
rzęta czy przedmioty.
Kierownicy i powierzchni deski rozdzielczej po stronie pasażera nie wolno
oklejać, osłaniać ani modyfikować w żaden inny sposób. Blisko miejsc mon-
tażu poduszek powietrznych oraz w zasięgu działania poduszek nie wolno
montować żadnych elementów (np. uchwytów na kubki, uchwytów telefo-
nu itp.).
Nigdy nie odkładać przedmiotów na powierzchni deski rozdzielczej po
stronie pasażera.
UWAGA
Wskazówki dotyczące bocznych poduszek powietrznych
W zasięgu działania bocznych poduszek powietrznych nie mogą się znaj-
dować żadne przedmioty (np. na osłonach przeciwsłonecznych odsuniętych
do okna), na drzwiach nie wolno mocować żadnych akcesoriów (np. uchwy-
tów na napoje itp.) – ryzyko obrażeń!
Na haczykach ubraniowych w samochodzie wolno wieszać tylko lekkie
elementy odzieży, w kieszeniach ubrań nie należy pozostawiać ciężkich
przedmiotów ani przedmiotów o ostrych krawędziach. Do zawieszania
odzieży nie należy używać wieszaków.
System poduszek powietrznych działa, wykorzystując sygnały czujników
ciśnienia umieszczonych w drzwiach przednich. Z tego powodu zarówno w
drzwiach, jak i w obudowie drzwi, nie wolno dokonywać żadnych zmian (np.
montować dodatkowych głośników). Dalsze informacje » strona 109.
Na oparcia foteli nie wolno wywierać zbyt dużych sił, jak np. uderzanie,
kopanie itp. – istnieje ryzyko uszkodzenia bocznych poduszek powietrz-
nych. Uszkodzona boczna poduszka powietrzna mogłaby nie zadziałać w
czasie wypadku!
15
Układ poduszek powietrznych
UWAGA (ciąg dalszy)
Na fotele kierowcy i pasażera nie wolno zakładać żadnych pokrowców,
które nie mają wyraźnego dopuszczenia firmy ŠKODA AUTO. Ponieważ
boczna poduszka powietrzna rozwija się z oparcia fotela, zastosowanie nie-
dopuszczonych pokrowców mogłoby znacznie ograniczyć jej skuteczność.
Uszkodzenia oryginalnych obić foteli lub szwów w miejscu montażu bocz-
nych poduszek powietrznych powinny zostać niezwłocznie naprawione
przez specjalistyczną stację obsługi.
UWAGA
Wskazówki dotyczące obsługi układu poduszek powietrznych
Wszelkie prace związane z układem poduszek powietrznych, jak też mon-
taż i demontaż elementów tego układu podczas innych napraw (np. wy-
montowywanie siedzenia), mogą być wykonywane wyłącznie przez specja-
listyczną stację obsługi. Dalsze informacje » strona 109.
Na elementach układu poduszek powietrznych, na przednim zderzaku czy
nadwoziu nie wolno dokonywać żadnych zmian.
Nie manipulować przy elementach układu poduszek powietrznych, ponie-
waż mogłoby dojść do wyzwolenia poduszek.
Wyłączanie poduszek powietrznych
Wyłączanie poduszek powietrznych
Czołową poduszkę powietrzną pasażera można wyłączyć wyłącznikiem pod-
uszki powietrznej » rys. 9 na stronie 16 -
.
W razie potrzeby wyłączenie innych poduszek powietrznych należy zlecić part-
nerowi serwisowemu ŠKODA.
Wyłączenie poduszki powietrznej sygnalizuje lampka kontrolna
» stro-
na 30.
Możliwość wyłączenia poduszki powietrznej jest przewidziana np. w
podanych niżej przypadkach.
Na fotelu pasażera zamocowany jest fotelik dla dziecka, w którym dziecko
przewożone jest tyłem do kierunku jazdy » strona 17.
Mimo właściwego ustawienia fotela kierowcy nie można zachować minimal-
nego odstępu 25 cm między środkiem kierownicy a kośćmi mostka kierow-
cy.
W samochodzie zainstalowano dodatkowe elementy obsługowe dla kierow-
ców z ograniczeniami sprawności fizycznej.
W samochodzie zainstalowano specjalne fotele (np. fotele ortopedyczne bez
bocznych poduszek powietrznych).
UWAGA
Jeżeli w momencie sprzedaży samochodu poduszka powietrzna jest wyłą-
czona, należy poinformować o tym nabywcę!
Wyłączanie czołowej poduszki powietrznej pasażera
Rys. 9
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera / lampka kon-
trolna czołowej poduszki powietrznej pasażera
Położenie wyłącznika poduszki powietrznej » rys. 9 -
Czołowa poduszka powietrzna pasażera jest włączona – po włączeniu za-
płonu nie zaświeci się lampka kontrolna

» rys. 9
Czołowa poduszka powietrzna pasażera jest wyłączona – po włączeniu za-
płonu zaświeci się lampka kontrolna 
Wyłączanie
Wyłączyć zapłon.
Otworzyć drzwi pasażera.
Pióro kluczyka z pilotem zdalnego sterowania całkowicie rozłożyć » .
Ostrożnie wsunąć kluczyk w otwór w wyłączniku poduszki powietrznej aż do
oporu.
Otwór wyłącznika poduszki powietrznej ostrożnie przekręcić kluczykiem do
pozycji .
Kluczyk wyjąć z wyłącznika poduszki powietrznej » .
Zamknąć drzwi pasażera.
Sprawdzić, czy po włączeniu zapłonu zapala się lampka kontrolna  .


16
Bezpieczeństwo
Włączanie
Wyłączyć zapłon.
Otworzyć drzwi pasażera.
Pióro kluczyka z pilotem zdalnego sterowania całkowicie rozłożyć » .
Ostrożnie wsunąć kluczyk w otwór w wyłączniku poduszki powietrznej aż do
oporu.
Otwór wyłącznika poduszki powietrznej ostrożnie przekręcić kluczykiem do
pozycji .
Kluczyk wyjąć z wyłącznika poduszki powietrznej » .
Zamknąć drzwi pasażera.
Sprawdzić, czy po włączeniu zapłonu nie zapala się lampka kontrolna  .
UWAGA
Za wyłączanie i włączanie poduszki powietrznej odpowiada kierowca.
Poduszkę powietrzną wolno wyłączać tylko wtedy, gdy jest wyłączony za-
płon! W przeciwnym razie można spowodować błąd w układzie wyłączania
poduszek powietrznych.
Jeżeli lampka kontrolna  miga, poduszka powietrzna pasażera nie
zostanie wyzwolona w czasie wypadku! Należy niezwłocznie zlecić spraw-
dzenie poduszek powietrznych specjalistycznej stacji obsługi.
OSTROŻNIE
Niecałkowicie rozłożone pióro kluczyka może uszkodzić wyłącznik poduszki
powietrznej!
Bezpieczne przewożenie dzieci
Fotelik dziecięcy
Wprowadzenie do tematu
Aby zmniejszyć ryzyko obrażeń w razie wypadku, przewożenie dzieci dopusz-
czalne jest wyłącznie w fotelikach dziecięcych!
Przy montażu i korzystaniu z fotelika dziecięcego należy przestrzegać wskazó-
wek niniejszej instrukcji obsługi oraz zaleceń producenta fotelika dziecięcego.
Ze względów bezpieczeństwa zalecamy, aby dzieci przewozić zawsze na tylnej
kanapie. Przewożenie dzieci na fotelu pasażera z przodu dopuszczalne jest tyl-
ko w wyjątkowych przypadkach.
Należy używać fotelików dziecięcych spełniających wymagania normy ECE-
R 44 Europejskiej Komisji Gospodarczej.
Foteliki zgodne z normą ECE-R 44 są trwale oznaczone znakiem kontrolnym:
duże E w kółku, poniżej numer atestu.
UWAGA
W żadnym razie nie wolno przewozić dzieci – nawet niemowląt! – trzyma-
nych na kolanach.
Opuszczając samochód, nigdy nie pozostawiać w nim dzieci bez nadzoru.
Dzieci w nagłym wypadku mogą nie być w stanie samodzielnie opuścić po-
jazdu ani sobie pomóc. Przy bardzo wysokich lub bardzo niskich temperatu-
rach istnieje ryzyko zagrożenia życia!
Przez cały czas jazdy samochodem dziecko musi być zapięte! W przeciw-
nym razie podczas wypadku dziecko zostałoby rzucone siłą bezwładności,
mogąc przy tym śmiertelnie zranić siebie i inne osoby jadące samochodem.
Dzieci, które w czasie jazdy pochylają się do przodu lub siedzą w niewłaś-
ciwej pozycji, narażają się na zwiększone ryzyko obrażeń w razie wypadku.
Dotyczy to zwłaszcza dzieci przewożonych na fotelu pasażera – gdy w cza-
sie wypadku następuje wyzwolenie poduszek powietrznych, może dojść do
ciężkich obrażeń, a nawet do śmierci!
Koniecznie przestrzegać instrukcji producenta fotelika dziecięcego na te-
mat właściwego ułożenia pasów. Źle założone pasy bezpieczeństwa mogą
spowodować obrażenia nawet podczas lekkiego wypadku.
17
Bezpieczne przewożenie dzieci
UWAGA (ciąg dalszy)
Trzeba sprawdzać, czy pasy są prawidłowo ułożone. Ważne jest też, by nie
przechodziły przez ostre krawędzie i nie tarły o nie.
Podczas montażu fotelika dziecięcego na kanapie tylnej należy ustawić
przynależny fotel przedni w taki sposób, aby wykluczyć kontakt między fo-
telem przednim a fotelikiem lub przewożonym w nim dzieckiem.
OSTROŻNIE
Przed zamontowaniem fotelika dziecięcego montowanego przodem do kie-
runku jazdy ustawić odpowiedni zagłówek na największą dostępną wysokość
(dotyczy kanapy tylnej).
Jeżeli zagłówek utrudnia montaż fotelika dziecięcego nawet przy ustawieniu
maksymalnej wysokości, zagłówek należy wymontować (dotyczy kanapy tyl-
nej) » strona 53. Po wymontowaniu fotelika dziecięcego zamontować zagłó-
wek na miejsce.
Informacja
Zachęcamy do wyboru fotelika dziecięcego z oferty oryginalnych akcesoriów
ŠKODA. Foteliki te zostały opracowane i sprawdzone z myślą o stosowaniu w
samochodach ŠKODA. Spełniają one wymagania normy ECE-R 44.
Stosowanie fotelika dziecięcego na fotelu pasażera
Nie dotyczy Tajwanu
Rys. 10
Naklejka ze wskazówkami ostrzegawczymi
Przeczytać i przestrzegać najpierw i na stronie 17.
Nigdy nie używać fotelika dziecięcego skierowanego tyłem do kierunku jaz-
dy na siedzeniu chronionym przez umieszczoną przed nim aktywną podusz-
kę powietrzną. Dziecko mogłoby doznać poważnych, a nawet śmiertelnych
obrażeń.
Zwracają na to uwagę również naklejki znajdujące się w podanych niżej miejs-
cach:
na osłonie przeciwsłonecznej po stronie pasażera » rys. 10,
na słupku B po stronie pasażera » rys. 10.
Jeżeli na fotelu pasażera ma być zamontowany fotelik dziecięcy, należy prze-
strzegać poniższych zaleceń.
Jeżeli ma być używany fotelik dziecięcy, w którym dziecko przewożone jest
tyłem do kierunku jazdy, należy koniecznie wyłączyć czołową poduszkę po-
wietrzną po stronie pasażera »
.
Oparcie fotela pasażera ustawić w miarę możliwości pionowo, w taki sposób,
by oparcie fotelika dziecięcego było stabilnie ustawione względem oparcia
fotela pasażera.
Fotel pasażera przesunąć w miarę możliwości do tyłu, tak aby wykluczyć
kontakt między fotelem pasażera a umieszczonym za nim fotelikiem dziecię-
cym.
Fotel pasażera z regulacją wysokości ustawić na maksymalną wysokość.
W przypadku fotelików dziecięcych grupy 2 i 3 należy zwracać uwagę, aby
prowadnica umieszczona na zagłówku fotelika dziecięcego znajdowała się na
tej samej wysokości, co prowadnica na słupku B po stronie pasażera.
UWAGA
Przy włączonej czołowej poduszce powietrznej pasażera nigdy nie monto-
wać na fotelu pasażera fotelika dziecięcego, w którym dziecko przewożone
jest tyłem do kierunku jazdy. Fotelik dziecięcy znajduje się w zasięgu rozwi-
jania czołowej poduszki powietrznej pasażera. W razie wyzwolenia podusz-
ka powietrzna mogłaby ciężko lub nawet śmiertelnie zranić dziecko.
Jeżeli nie jest już używany fotelik dziecięcy umieszczony na fotelu pasaże-
ra, w którym dziecko przewożone jest tyłem do kierunku jazdy, należy po-
nownie włączyć czołową poduszkę powietrzną pasażera.
18
Bezpieczeństwo
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168
  • Page 169 169
  • Page 170 170
  • Page 171 171
  • Page 172 172

SKODA Citigo (2017/05) Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla