SKODA Citigo (2017/11) Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla

INSTRUKCJA OBSŁUGI
Samochód i urządzenie Infotainment
ŠKODA CITIGO

1ST012711AP
Przydatne odsyłacze
Przed jazdą
Ustawianie fotela » strona 53
Ustawianie kierownicy » strona 11
Lusterka zewnętrzne » strona 52
Reflektory / lampy » strona 46
Wycieraczki i spryskiwacze » strona 51
Ogrzewanie i wentylacja » strona 68
Ogrzewanie szyb » strona 50
Tablica rozdzielcza
Lampki kontrolne » strona 27
Obsługa wyświetlacza » strona 35
Ustawianie godziny » strona 34
Odryglowanie i otwieranie
Pokrywa bagażnika » strona 43
Podnośnik szyb » strona 44
Pokrywa komory silnika » strona 119
Radio i komunikacja
Obsługa radioodbiornika » strona 73
Przyciski wyboru stacji » strona 82
ŠKODA Move&Fun » strona 92
Telefonowanie » strona 87
Jazda
Zautomatyzowana skrzynia biegów » strona 99
Systemy hamowania i stabilizacji » strona 102
System START-STOP » strona 94
Tempomat » strona 104
City Safe Drive » strona 105
Parkowanie
Parkowanie » strona 97
System czujników parkowania » strona 103
Pielęgnacja i konserwacja
Okresy międzyobsługowe » strona 38
Ciśnienie powietrza w oponach » strona 126
Mycie samochodu » strona 111
Bezpieczne odchylanie ramion wycieraczek od szyby » strona 139
Sprawdzanie i dolewanie płynów
Tankowanie » strona 115
Olej silnikowy » strona 120
Płyn do spryskiwaczy » strona 120
Sytuacje awaryjne
Zestaw narzędzi w samochodzie » strona 130
Wymiana żarówek » strona 144
Wymiana bezpieczników » strona 141
Wymiana koła » strona 131
Rozruch awaryjny » strona 136
Holowanie samochodu » strona 137
Ciekawe porady
Elektroniczna wersji instrukcji obsługi » strona 7

1ST012711AP
Spis treści
Odpowiedzialność za wady fizyczne i
gwarancja ŠKODA dla nowych samochodów 4
Urządzenia radiowe – informacje na temat
dyrektywy 2014/53/UE 6
O instrukcji obsługi
Wprowadzenie 7
Informacje ogólne 7
Drukowana wersja instrukcji obsługi 7
Elektroniczna wersji instrukcji obsługi 7
Aplikacja MyŠKODA App 8
Objaśnienia
8
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo bierne
9
Wskazówki ogólne
9
Właściwa i bezpieczna pozycja siedząca 9
Pasy bezpieczeństwa
12
Używanie pasów bezpieczeństwa
12
Zwijacze i napinacze pasów
14
Układ poduszek powietrznych
14
Opis układu poduszek powietrznych
14
Wyłączanie poduszek powietrznych 17
Bezpieczne przewożenie dzieci
18
Fotelik dziecięcy 18
Systemy mocowania
21
Obsługa
Kokpit 25
Przegląd
24
Wskaźniki i lampki kontrolne 26
Tablica rozdzielcza 26
Lampki kontrolne 27
System informacyjny 33
Centrum informacyjne kierowcy 33
Dane jazdy (wskaźnik wielofunkcyjny) 35
Wyświetlacz MAXI DOT
37
Okresy międzyobsługowe 38
Odryglowanie i otwieranie 39
Odryglowanie i zaryglowanie 39
Pokrywa bagażnika 43
Obsługa okien 43
Panoramiczny dach przesuwno-uchylny
44
Światła i widoczność
46
Światła 46
Oświetlenie wnętrza
49
Widoczność
50
Wycieraczki i spryskiwacze szyb
50
Lusterko wsteczne
52
Fotele i zagłówki 53
Fotele przednie
53
Oparcia kanapy tylnej
54
Zagłówki
54
Ogrzewanie foteli przednich
55
Wyposażenie praktyczne 56
Wyposażenie wnętrza samochodu 56
Uchwyt na telefon
62
Transport ładunku 64
Bagażnik i transport
64
Transport na bagażniku dachowym 66
Ogrzewanie i wentylacja 68
Ogrzewanie, klimatyzacja ręczna, climatronic
68
Infotainment
Radio Swing / Blues 72
Ważne wskazówki 72
Przegląd i obsługa urządzenia 73
Ustawienia urządzenia – Swing 76
Ustawienia urządzenia – Blues 78
Radio
80
Media 82
Telefon 87
Obsługa aplikacji ŠKODA Move&Fun 92
Jazda
Ruszanie i jazda
93
Uruchamianie i wyłączanie silnika
93
System START-STOP
94
Hamowanie i parkowanie 96
Ręczna zmiana biegów i pedały
97
Zautomatyzowana skrzynia biegów
98
Docieranie silnika
100
Rady dotyczące ekonomicznej jazdy
100
Unikanie uszkodzeń samochodu 100
Układy wspomagające
102
Wskazówki ogólne
102
Systemy hamowania i stabilizacji 102
System czujników parkowania (ParkPilot)
103
Tempomat 104
City Safe Drive 105
Kontrola ciśnienia w oponach
107
Wskazówki eksploatacyjne
Pielęgnacja i konserwacja 109
Prace serwisowe, dostosowania i zmiany
techniczne 109
Czyszczenie i pielęgnacja
111
2
Spis treści
Sprawdzanie i dolewanie płynów 115
Paliwo 115
Komora silnika 118
Olej silnikowy 120
Płyn chłodzący 121
Płyn hamulcowy 123
Akumulator 123
Koła
126
Obręcze i opony 126
Eksploatacja w warunkach zimowych 128
Samodzielne naprawy
Wyposażenie awaryjne i samodzielne
naprawy
130
Wyposażenie awaryjne
130
Wymiana koła 131
Zestaw awaryjny
134
Rozruch awaryjny
136
Holowanie samochodu
137
Pilot zdalnego sterowania
138
Odryglowanie / zaryglowanie awaryjne 139
Wymiana piór wycieraczek
139
Bezpieczniki i żarówki
141
Bezpieczniki
141
Żarówki
144
Dane techniczne
Dane techniczne 149
Podstawowe dane pojazdu
149
Dane specyficzne dla pojazdu w zależności od
mocy silnika
153
Spis treści
3
Spis treści
Odpowiedzialność za wady fizyczne i gwarancja ŠKODA
dla nowych samochodów
Odpowiedzialność za wady fizyczne
Partner handlowy ŠKODA ponosi odpowiedzialność za wady fizyczne sprzeda-
wanego nowego samochodu ŠKODA, oryginalnych części ŠKODA i oryginal-
nych akcesoriów ŠKODA zgodnie z przepisami ustawowymi oraz umową kup-
na-sprzedaży.
Gwarancja ŠKODA dla nowych samochodów
Oprócz odpowiedzialności za wady fizyczne spółka ŠKODA AUTO udziela gwa-
rancji ŠKODA dla nowych samochodów (nazywanej w dalszej części „Gwaran-
cją ŠKODA“) na warunkach określonych poniżej.
W ramach gwarancji ŠKODA spółka ŠKODA AUTO zapewnia niżej wymienione
świadczenia.
Bezpłatna naprawa szkód będących następstwem usterek, występujących w
samochodzie w okresie dwóch lat od rozpoczęcia okresu gwarancyjnego
ŠKODA.
Bezpłatna naprawa szkód wynikających z wad lakieru, występujących w sa-
mochodzie w okresie trzech lat od rozpoczęcia okresu gwarancyjnego
ŠKODA.
Bezpłatna naprawa przerdzewień nadwozia występujących w samochodzie w
okresie dwunastu lat od rozpoczęcia okresu gwarancyjnego. Gwarancją
ŠKODA objęte są wyłącznie przerdzewienia blach nadwozia od wewnątrz na
zewnątrz.
Początek okresu gwarancyjnego to dzień, w którym partner handlowy ŠKODA
przekazuje przy zakupie nowy samochód pierwszemu nabywcy
1)
. Data ta musi
być odpowiednio odnotowana przez partnera handlowego ŠKODA w instrukcji
obsługi pojazdu » Dokumentacja przekazania samochodu.
Naprawa pojazdu może być wykonana w formie wymiany lub naprawy uszko-
dzonych części. Wymienione części stają się własnością partnera serwisowego
ŠKODA.
Nie ma podstaw do dalszych roszczeń wynikających z gwarancji ŠKODA. W
szczególności nie mogą być wysuwane roszczenia o dostarczenie części za-
miennych, prawo do odstąpienia, udostępnienie samochodu zastępczego w
okresie naprawy oraz odszkodowanie.
Z gwarancji ŠKODA można skorzystać u każdego, dowolnego partnera serwi-
sowego ŠKODA.
Warunkiem skorzystania ze świadczenia objętego gwarancją ŠKODA jest ter-
minowe i prawidłowe wykonywanie wszystkich prac serwisowych zgodnie z
zaleceniami spółki ŠKODA AUTO. Prawidłowe wykonanie prac serwisowych
zgodnie z zaleceniami spółki ŠKODA AUTO musi być udokumentowane w
przypadku dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji ŠKODA. W przypadku nie-
prawidłowo wykonanej naprawy lub naprawy wykonanej niezgodnie z wytycz-
nymi spółki ŠKODA AUTO roszczenia gwarancyjne w dalszym ciągu zachowują
swoją ważność, o ile są Państwo w stanie udowodnić, że przyczyną powstałej
szkody nie była nieprawidłowo wykonana naprawa lub naprawa wykonana nie-
zgodnie z wytycznymi spółki ŠKODA AUTO.
Naturalne zużycie pojazdu nie jest objęte gwarancją ŠKODA. Gwarancja
ŠKODA nie obejmuje również wad niefabrycznych nadbudówek, instalacji i
przebudów oraz uszkodzeń pojazdu spowodowanych przez tego rodzaju do-
datki. Powyższe obowiązuje również dla akcesoriów, które nie zostały zamon-
towane i/lub dostarczone fabrycznie.
Dochodzenie roszczeń gwarancyjnych nie jest ponadto możliwe, jeśli uszko-
dzenia powstały w wyniku niżej wymienionych okoliczności.
Niedozwolone użytkowanie, nieprawidłowa obsługa (np. użytkowanie w za-
wodach samochodowych lub przeładowanie), nieprawidłowa pielęgnacja i
konserwacja lub niedozwolone modyfikacje pojazdu.
Nieprzestrzeganie przepisów zawartych w instrukcji obsługi lub innych in-
strukcjach dostarczonych przez producenta.
Działania lub wpływy zewnętrzne (np. wypadek, grad, powódź itp.).
W przypadku, kiedy do samochodu / w samochodzie zainstalowano lub pod-
łączono części, których zastosowanie nie było zatwierdzone przez ŠKODA
AUTO lub pojazd został zmodyfikowany w sposób niezatwierdzony przez
ŠKODA AUTO (np. tuning).
Jeżeli szkoda nie została niezwłocznie zgłoszona w specjalistycznej stacji ob-
sługi lub została usunięta w nieprawidłowy sposób.
1)
Z uwagi na wymogi ogólnie wiążących przepisów prawa krajowego zamiast
daty przekazania samochodu może być podana data pierwszej rejestracji.
4
Odpowiedzialność za wady fizyczne i gwarancja ŠKODA dla nowych samochodów
Wykazanie braku tego rodzaju przyczyny leży w gestii klienta.
Niniejsza gwarancja ŠKODA nie ogranicza ustawowych praw kupującego wyni-
kających z odpowiedzialności sprzedawcy samochodu za wady fizyczne oraz
dochodzenia ewentualnych roszczeń wynikających z przepisów regulujących
odpowiedzialność za produkt.
Gwarancja mobilności
Gwarancja mobilności zapewnia bezpieczne podróżowanie samochodem.
Jeżeli samochód z powodu nagłego defektu ulegnie awarii w drodze, można
skorzystać ze świadczeń w ramach gwarancji mobilności, umożliwiających
kontynuację podróży, do których należą: pomoc drogowa w miejscu awarii i
odholowanie samochodu do partnera serwisowego ŠKODA, techniczna pomoc
przez telefon lub naprawa na miejscu.
Jeżeli naprawa samochodu nie zostanie wykonana w tym samym dniu, partner
serwisowy ŠKODA może zapewnić ewentualne dodatkowe świadczenia, takie
jak przewóz zastępczy (autobus, pociąg itp.), udostępnienie samochodu za-
stępczego itp.
Informacji dotyczących warunków udostępnienia gwarancji mobilności dla sa-
mochodu udziela partner handlowy ŠKODA. Udzieli on również szczegółowych
informacji na temat warunków handlowych gwarancji mobilności dla danego
samochodu. Jeżeli samochód nie jest objęty gwarancją mobilności, partner ser-
wisowy ŠKODA udzieli informacji na temat możliwości późniejszego zawarcia
odpowiedniej umowy.
Opcjonalne przedłużenie gwarancji ŠKODA
Jeżeli przy nabyciu nowego samochodu wykupione zostało przedłużenie gwa-
rancji ŠKODA, dwuletni okres gwarancji ŠKODA, odnoszący się do bezpłatnego
wykonania wszelkich napraw gwarancyjnych, ulega przedłużeniu na wybrany
okres lub do osiągnięcia wybranego limitu przebiegu, w zależności od tego, co
nastąpi wcześniej.
Przedłużenie gwarancji ŠKODA nie dotyczy opisanej gwarancji obejmującej
uszkodzenia lakieru i przerdzewienia.
Przedłużenie gwarancji ŠKODA nie dotyczy folii zewnętrznych ani wewnętrz-
nych.
Informacji na temat szczegółowych warunków przedłużenia gwarancji ŠKODA
udzieli Państwu partner handlowy ŠKODA.
Informacja
Przedłużenie gwarancji ŠKODA jest dostępne tylko w niektórych krajach.
5
Odpowiedzialność za wady fizyczne i gwarancja ŠKODA dla nowych samochodów
Urządzenia radiowe – informacje na temat dyrektywy
2014/53/UE
Rys. 1
Strony internetowe ŠKODA
Samochód wyposażony jest w różne urządzenia radiowe.
Producenci tych urządzeń oświadczają, że są one zgodne z wytycznymi dyrek-
tywy 2014/53/UE.
Aby wyświetlić daną deklarację zgodności, należy postępować w sposób opi-
sany poniżej.
1. Wczytać kod QR » rys. 1 albo wprowadzić poniższy adres do przeglądarki
internetowej.
http://go.skoda.eu/owners-manuals
Zostanie otwarta strona internetowa z przeglądem modeli marki ŠKODA.
2. Wybrać żądany model – wyświetli się menu z instrukcjami.
3. Wybrać lata produkcji oraz język.
4. Wybrać plik deklaracja zgodności w formacie PDF.
6
Urządzenia radiowe – informacje na temat dyrektywy 2014/53/UE
O instrukcji obsługi
Wprowadzenie
Informacje ogólne
Zapraszamy do uważnego przeczytania tej instrukcji obsługi, ponieważ postę-
powanie zgodne z instrukcją jest warunkiem prawidłowego korzystania z po-
jazdu.
Podczas korzystania z pojazdu należy zawsze przestrzegać ogólnie wiążących
krajowych przepisów prawa (dotyczących np. przewożenia dzieci, wyłączania
poduszek powietrznych, użytkowania opon, ruchu drogowego itd.).
Należy zawsze koncentrować się na prowadzeniu samochodu! Kierowca pono-
si pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo podczas jazdy.
Instrukcja obsługi dotyczy wszystkich wariantów nadwozia pojazdu, wszyst-
kich wariantów modeli oraz wszystkich wersji wyposażenia.
W instrukcji zostały opisane wszystkie dostępne wersje wyposażenia samo-
chodu, niestanowiące jednak wyposażenia specjalnego, wariantu modelu czy
wyposażenia przeznaczonego na określony rynek. Dlatego w samochodzie mo-
gą nie występować wszystkie elementy wyposażenia opisane w instrukcji
obsługi.
Zakres wyposażenia pojazdu zależy od zawartej umowy kupna-sprzedaży po-
jazdu. W razie potrzeby wszelkie pytania dotyczące zakresu wyposażenia pro-
simy kierować do partnera handlowego ŠKODA.
Ilustracje zawarte w instrukcji obsługi mają wyłącznie charakter poglądowy.
Ilustracje mogą w pewnych szczegółach wyglądać inaczej niż w przypadku
Państwa samochodu, mają one wyłącznie ogólne znaczenie informacyjne.
ŠKODA AUTO stale pracuje nad udoskonalaniem wszystkich samochodów.
Dlatego w każdej chwili mogą wystąpić zmiany pod względem kształtu, wypo-
sażenia i rozwiązań technicznych. Informacje zawarte w instrukcji obsługi od-
powiadają stanowi wiedzy w chwili zamknięcia redakcji.
Dane techniczne, ilustracje i informacje zawarte w instrukcji obsługi nie mogą
w związku z tym stanowić podstawy zgłaszania roszczeń prawnych.
Zalecamy, aby strony internetowe, które przytoczono w instrukcji, wyświetlać
w wersji klasycznej. W mobilnej wersji strony internetowej niektóre potrzebne
informacje mogą być niedostępne.
Drukowana wersja instrukcji obsługi
W drukowanej wersji instrukcji obsługi zawarte są jedynie najważniejsze infor-
macje dotyczące obsługi pojazdu. Kompletne informacje podano w elektro-
nicznej wersji instrukcji.
Elektroniczna wersji instrukcji obsługi
Rys. 2
Strony internetowe ŠKODA
W elektronicznej wersji instrukcji zawarte są pełne informacje dotyczące ob-
sługi samochodu.
Elektroniczna wersja instrukcji obsługi dostępna jest na na stronach interneto-
wych ŠKODA oraz w aplikacji mobilnej My ŠKODA App.
Wyświetlanie elektronicznej wersji instrukcji obsługi
Wczytać kod QR » rys. 2 albo wprowadzić poniższy adres do przeglądarki in-
ternetowej.
http://go.skoda.eu/owners-manuals
Wybrać żądany model.
Wybrać lata produkcji oraz język.
Wybrać żądaną instrukcję.
7
Wprowadzenie
Aplikacja MyŠKODA App
Rys. 3
Aplikacja MyŠKODA App dostępna jest dla urządzeń z systemem
Android (Google) lub iOS (Apple).
Aplikacja MyŠKODA App zawiera np. elektroniczną wersję instrukcji obsługi,
szybkie porady na temat rozwiązań określonych sytuacji zwiazanych z samo-
chodem lub opis rozwiązań Simply Clever.
Aplikacja umożliwia połączenie się z partnerem handlowym ŠKODA i skorzys-
tanie z jego usług lub szybkie wezwanie pomocy drogowej.
Aplikacji można używać również jako czytnika RSS ulubionych stron interneto-
wych.
Instalowanie aplikacji MyŠKODA App
Wczytać kod QR » rys. 3.
Objaśnienia
Zastosowane pojęcia
– warsztat, który wykonuje specjalistyczne
prace serwisowe dla samochodów marki ŠKODA. Specjalistyczna stacja
obsługi może być zarówno partnerem handlowym ŠKODA, partnerem
serwisowym ŠKODA, jak i niezależnym warsztatem.
– stacja obsługi autoryzowana na podstawie
umowy przez spółkę ŠKODA AUTO lub jej dystrybutora do wykonywa-
nia prac serwisowych samochodów marki ŠKODA oraz do sprzedaży
oryginalnych części ŠKODA.
– przedsiębiorstwo autoryzowane przez spółkę
ŠKODA AUTO lub jej dystrybutorów do sprzedaży nowych samochodów
marki ŠKODA oraz, o ile dotyczy, obsługi serwisowej z zastosowaniem
oryginalnych części ŠKODA oraz do sprzedaży oryginalnych części
ŠKODA.
Wskazówki tekstowe
– krótkie naciśnięcie (np. przycisku) przez 1 s
– długie naciśnięcie (np. przycisku) przez czas dłuższy niż 1 s
Informacje o kierunku
Wszelkie informacje o kierunku, jak „z lewej“, „z prawej“, „z przodu“, „z tyłu“ są
podane względem kierunku jazdy samochodu poruszającego się naprzód.
Objaśnienia symboli
oznaczenie kolejnego kroku podczas obsługi
UWAGA
Tekst z tym symbolem wskazuje na poważne ryzyko wypadku, odniesienia
obrażeń lub zagrożenie życia.
OSTROŻNIE
Tekst z tym symbolem wskazuje na ryzyko uszkodzenia pojazdu lub możliwą
usterkę funkcji niektórych systemów.
Informacja
Tekst z tym symbolem zawiera dodatkowe informacje.
„Specjalistyczna stacja obsługi“
„Partner serwisowy ŠKODA“
„Partner handlowy ŠKODA“
„naciśnięcie“
„przytrzymanie“
8
O instrukcji obsługi
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo bierne
Wskazówki ogólne
Wprowadzenie do tematu
W niniejszym rozdziale instrukcji podano ważne informacje na temat bezpie-
czeństwa biernego. Zebraliśmy tu wszystko, co trzeba wiedzieć o pasach bez-
pieczeństwa, poduszkach powietrznych, bezpieczeństwie dzieci itp.
Więcej ważnych informacji na temat bezpieczeństwa można znaleźć również w
następnych podrozdziałach niniejszej instrukcji obsługi. Dlatego instrukcja ob-
sługi powinna zawsze znajdować się w samochodzie.
Przed każdą jazdą
Dla bezpieczeństwa własnego i innych osób jadących samochodem przed każ-
dą jazdą przestrzegać poniższych wskazówek.
Sprawdzić działanie świateł i kierunkowskazów.
Sprawdzić działanie wycieraczek i stan piór wycieraczek. Sprawdzić poziom
płynu do spryskiwaczy.
Upewnić się, że wszystkie szyby zapewniają dobrą widoczność.
Ustawić lusterko wsteczne tak, aby zapewnić widoczność z tyłu. Upewnić
się, że lusterka nie są zasłonięte.
Sprawdzić ciśnienie w oponach.
Sprawdzić poziom oleju silnikowego, płynu hamulcowego i chłodzącego.
Bezpiecznie umocować przewożony bagaż.
Nie przekraczać dozwolonego nacisku na osie i dozwolonej masy całkowitej
pojazdu.
Zamknąć wszystkie drzwi, jak również pokrywę komory silnika i pokrywę ba-
gażnika.
Upewnić się, że żadna z części ani komponentów w pojeździe nie jest w wi-
doczny sposób poluzowana.
Upewnić się, że żadne przedmioty nie będą przeszkadzać w operowaniu pe-
dałami.
Chronić dzieci, przewożąc je w odpowiednim foteliku » strona 18, Bezpiecz-
ne przewożenie dzieci.
Przyjąć właściwą pozycję siedzącą. Zwrócić uwagę pozostałym osobom jadą-
cym samochodem, aby także usiadły we właściwej pozycji » strona 9,
Właściwa i bezpieczna pozycja siedząca.
Bezpieczeństwo jazdy
Dla bezpieczeństwa jazdy należy przestrzegać poniższych wskazówek.
Nie pozwalać sobie na odwrócenie uwagi od obserwowania sytuacji w ruchu
drogowym (np. przez pasażerów, rozmowę telefoniczną itp.).
Nigdy nie prowadzić samochodu, gdy zdolność prowadzenia jest ograniczona
(np. w wyniku działania leków, alkoholu czy środków odurzających).
Stosować się do zasad ruchu drogowego i dozwolonej prędkości jazdy.
Prędkość jazdy zawsze dostosowywać do stanu nawierzchni, warunków ru-
chu drogowego oraz do warunków pogodowych.
Podczas długotrwałej jazdy regularnie robić przerwy (najrzadziej co dwie go-
dziny).
Właściwa i bezpieczna pozycja siedząca
Wprowadzenie do tematu
Przed rozpoczęciem jazdy przyjąć właściwą pozycję siedzącą i nie zmieniać jej
podczas jazdy. Zwrócić uwagę pozostałym osobom jadącym samochodem, aby
także usiadły we właściwej pozycji i nie zmieniały jej podczas jazdy.
Pasażer zobowiązany jest do przestrzegania poniższych wskazówek. Ich nie-
przestrzeganie może spowodować ciężkie obrażenia, a nawet prowadzić do
śmierci.
Nie opierać się o deskę rozdzielczą.
Nie kłaść nóg na desce rozdzielczej.
Wszyscy jadący zobowiązani są do przestrzegania poniższych wskazówek. Ich
nieprzestrzeganie może spowodować ciężkie obrażenia, a nawet prowadzić do
śmierci.
Nie siedzieć tylko na przedniej części siedzenia.
Nie siedzieć, będąc skierowanym w bok.
Nie wychylać się przez okno.
Nie wystawiać żadnych części ciała przez okno.
Nie kłaść nóg na siedzeniach.
9
Bezpieczeństwo bierne
UWAGA
Regulowane fotele oraz wszystkie zagłówki zawsze muszą być ustawione
odpowiednio do wzrostu osoby siedzącej, zaś pasy bezpieczeństwa prawid-
łowo założone, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo osób jadących
pojazdem.
Każda osoba jadąca samochodem musi mieć prawidłowo założony pas
bezpieczeństwa przynależny do danego miejsca. Dzieci należy bezpiecznie
przewozić w odpowiednim systemie bezpieczeństwa biernego » strona 18,
Bezpieczne przewożenie dzieci.
Podczas jazdy oparcia foteli nie powinny być zbyt mocno odchylone do
tyłu, ponieważ pogarsza się wtedy działanie ochronne pasów bezpieczeń-
stwa i poduszek powietrznych – ryzyko obrażeń!
UWAGA
Przyjmując niewłaściwą pozycję siedzącą, jadący samochodem naraża się na
obrażenia zagrażające życiu.
Właściwa pozycja siedząca kierowcy
Rys. 4
Właściwa pozycja siedząca kierowcy / prawidłowe trzymanie kie-
rownicy
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 10.
Dla własnego bezpieczeństwa i zmniejszenia ryzyka obrażeń w razie wypadku
przestrzegać podanych niżej wskazówek.
Fotel kierowcy ustawić w ten sposób, aby po całkowitym wciśnięciu peda-
łów nogi pozostawały lekko zgięte w kolanach, a odstęp między kierowni-
cą a mostkiem wynosił co najmniej 25 cm » rys. 4
A
.
Oparcie fotela ustawić tak, aby kierownicę można było chwycić w w jej
górnym punkcie lekko zgiętymi rękami.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 13.
UWAGA
Zachować co najmniej 25 cm odstępu od kierownicy, w przeciwnym razie
układ poduszek powietrznych nie spełni swoich funkcji ochronnych – zagro-
żenie życia!
Podczas jazdy kierownicę pewnie trzymać obiema rękami po bokach, na
jej zewnętrznym obwodzie, w pozycji dłoni odpowiadających godzinom
„dziewiątej“ i „trzeciej“ » rys. 4. W żadnym razie nie trzymać kierownicy w
pozycji rąk na godzinie „dwunastej“, ani w inny sposób (np. za jej środek lub
na wewnętrznym obwodzie itp.). W przeciwnym wypadku przy wyzwoleniu
poduszek można doznać ciężkich obrażeń rąk, dłoni i głowy.
Należy zadbać o to, aby pod nogami kierowcy nie leżały żadne przedmioty,
które podczas jazdy mogłyby wpaść pod pedały. W takim przypadku nie da-
łoby się wcisnąć pedału sprzęgła, zahamować czy dodać gazu.
10
Bezpieczeństwo
Regulacja położenia kierownicy
Rys. 5 Regulacja położenia kierownicy
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 10.
Można regulować wysokość kierownicy.
Dźwignię zabezpieczającą znajdującą się pod kierownicą opuścić zgodnie z
kierunkiem strzałki
1
» rys. 5.
Ustawić kierownicę w wybranej pozycji. Kierownicę można przestawiać
zgodnie z kierunkiem strzałek
2
.
Nacisnąć dźwignię zabezpieczającą do oporu w kierunku strzałki
3
.
UWAGA
Nigdy nie ustawiać kierownicy podczas jazdy, tylko w czasie postoju!
Dźwignia zabezpieczająca po ustawieniu zawsze musi zostać zablokowa-
na, tak aby kierownica nieoczekiwanie nie zmieniła swojego położenia – ry-
zyko wypadku!
Właściwa pozycja siedząca pasażera
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 10.
Dla bezpieczeństwa pasażera i zmniejszenia ryzyka obrażeń w razie wypadku
należy przestrzegać poniższych wskazówek.
Fotel pasażera przesunąć jak najdalej w tył. Aby zapewnić jak największe
bezpieczeństwo w razie wyzwolenia poduszki powietrznej, pasażer nie mo-
że znajdować się w odległości mniejszej niż 25 cm od deski rozdzielczej.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 13.
UWAGA
Zachować co najmniej 25 cm odstępu od deski rozdzielczej, w przeciw-
nym razie układ poduszek powietrznych nie spełni swoich funkcji ochron-
nych – zagrożenie życia!
Podczas jazdy stopy zawsze trzymać na podłodze – nie wolno ich opierać
o deskę rozdzielczą, trzymać na siedzeniu czy wystawiać przez okno! Nie-
prawidłowa pozycja zwiększa ryzyko obrażeń w razie gwałtownego hamo-
wania lub wypadku. Gdy nastąpi wyzwolenie poduszek powietrznych,
wskutek niewłaściwej pozycji siedzącej można doznać śmiertelnych obra-
żeń!
Właściwa pozycja siedząca pasażerów na siedzeniach tylnych
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 10.
Dla bezpieczeństwa pasażerów jadących na tylnych siedzeniach i zmniejszenia
ryzyka obrażeń w razie wypadku należy przestrzegać poniższych wskazówek.
Zagłówek ustawić w taki sposób, aby jego górna krawędź znajdowała się
możliwie na tej samej wysokości, co górna część głowy.
Prawidłowo założyć i zapiąć pas bezpieczeństwa » strona 13.
11
Bezpieczeństwo bierne
Pasy bezpieczeństwa
Używanie pasów bezpieczeństwa
Wprowadzenie do tematu
Prawidłowo założone pasy bezpieczeństwa zapewniają dobrą ochronę podczas
wypadku. Zmniejszają ryzyko obrażeń i zwiększają szansę przeżycia groźnego
wypadku.
Pasy bezpieczeństwa w znacznym stopniu pochłaniają energię kinetyczną. Po-
nadto zapobiegają niekontrolowanemu przemieszczaniu się ciała, co znacznie
zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń.
Przy przewożeniu dzieci należy przestrzegać poniższych wskazówek » stro-
na 18, Bezpieczne przewożenie dzieci.
UWAGA
Pas bezpieczeństwa zapinać przed każdą jazdą! Dotyczy to wszystkich pa-
sażerów – ryzyko obrażeń!
Właściwa pozycja siedząca jest niezbędna dla maksymalnego działania
ochronnego pasów » strona 9, Właściwa i bezpieczna pozycja siedząca.
Oparcia foteli przednich nie powinny być odchylone za daleko do tyłu, po-
nieważ pasy bezpieczeństwa mogą utracić skuteczność ochrony.
UWAGA
Wskazówki dotyczące obsługi pasów bezpieczeństwa
Taśma pasa nie może być zaklinowana ani skręcona, ani nie może ocierać
się o ostre krawędzie.
Zwrócić uwagę na to, aby podczas zamykania drzwi nie przytrzasnąć pasa
bezpieczeństwa.
UWAGA
Wskazówki dotyczące prawidłowego stosowania pasów bezpieczeństwa
Nigdy nie zapinać dwóch osób jednym pasem bezpieczeństwa (dotyczy
również dzieci).
Pas bezpieczeństwa należy wpinać tylko w zamek przynależny do danego
siedzenia. Nieprawidłowe założenie pasa bezpieczeństwa zmniejsza działa-
nie ochronne pasa i zwiększa ryzyko obrażeń.
UWAGA (ciąg dalszy)
Noszenie wielu warstw odzieży i luźne ubranie (np. jazda w płaszczu i ma-
rynarce) utrudnia siedzenie w prawidłowej pozycji i ogranicza skuteczność
pasów bezpieczeństwa.
Nie używać dodatkowych sprzączek albo innych przedmiotów do regula-
cji pasa bezpieczeństwa (np. do skracania pasa dla osób niskiego wzrostu).
Pasy bezpieczeństwa na tylnej kanapie mogą prawidłowo spełniać swoją
funkcję tylko wtedy, gdy oparcia kanapy zostaną właściwie zablokowane
» strona 54.
UWAGA
Wskazówki dotyczące pielęgnacji pasów bezpieczeństwa
Taśmę pasa utrzymywać w czystości. Brudna taśma może zakłócać działa-
nie zwijacza pasa » strona 113.
Pasów bezpieczeństwa nie wolno wymontowywać ani zmieniać w jakikol-
wiek inny sposób. Nie próbować samodzielnie naprawiać pasów.
Regularnie sprawdzać stan pasów bezpieczeństwa. W przypadku stwier-
dzenia uszkodzenia jednej z części systemu pasa bezpieczeństwa (np. taśmy
lub połączeń pasa, automatycznego zwijacza, części z zamkiem itp.) pas ten
musi zostać niezwłocznie wymieniony przez specjalistyczną stację obsługi.
Po wypadku należy zlecić wymianę pasów bezpieczeństwa specjalistycz-
nej stacji obsługi. Sprawdzić należy również punkty mocowania pasów.
12
Bezpieczeństwo
Prawidłowe ułożenie pasa
Rys. 6 Ułożenie części piersiowej i biodrowej pasa / ułożenie pasa bez-
pieczeństwa u kobiet w ciąży
Przeczytać i przestrzegać najpierw
na stronie 12.
Sposób założenia pasów bezpieczeństwa ma ogromny wpływ na skuteczność
ich działania.
Piersiowa część pasa musi przebiegać przez środek barku (w żadnym razie nie
może opinać szyi) i dobrze przylegać do klatki piersiowej » rys. 6.
Biodrowa część pasa musi być przełożona przez biodra (nie może przebiegać
przez brzuch) i musi zawsze mocno przylegać » rys. 6
.
U kobiet w ciąży część biodrowa pasa musi przebiegać jak najniżej przez biod-
ra, tak aby nie uciskała podbrzusza » rys. 6
.
UWAGA
Należy zawsze zwracać uwagę na prawidłowe ułożenie pasa bezpieczeń-
stwa. Źle założone pasy bezpieczeństwa mogą spowodować obrażenia na-
wet podczas lekkiego wypadku.
Zbyt luźno założony pas bezpieczeństwa może prowadzić do obrażeń, po-
nieważ podczas wypadku ciało pod wpływem energii kinetycznej przemie-
szcza się dalej do przodu, po czym jest gwałtownie zatrzymywane przez
pas.
Pas nie może przyciskać do ciała żadnych twardych czy kruchych przed-
miotów (np. pisaków, okularów, długopisów, pęku kluczy itp.), ponieważ
mogą one spowodować obrażenia.
Zapinanie i odpinanie pasów bezpieczeństwa
Rys. 7 Zapinanie / odpinanie pasów bezpieczeństwa
Przeczytać i przestrzegać najpierw na stronie 12.
Przed zapięciem
Prawidłowo ustawić zagłówek (nie dotyczy foteli ze zintegrowanym zagłów-
kiem).
Ustawić siedzenie (dotyczy foteli przednich).
Zapinanie
Przeciągnąć pas powoli przez piersi i biodra.
Klamrę pasa włożyć do zamka należącego do danego siedzenia » rys. 7
,
tak aby zapadka słyszalnie zaskoczyła.
Pociągnięciem za pas sprawdzić pewność zapięcia klamry w zamku.
Odpinanie
Chwycić klamrę pasa i nacisnąć czerwony przycisk w zamku pasa » rys. 7
,
klamra pasa wyskoczy.
Pas bezpieczeństwa poprowadzić ręką, tak aby nie skręcał się i całkowicie się
zwinął.
UWAGA
Gniazdo klamry pasa nie może być zatkane, w przeciwnym razie klamra nie
zaskoczy.
13
Pasy bezpieczeństwa
Zwijacze i napinacze pasów
Zwijacze pasów
Każdy pas bezpieczeństwa jest wyposażony w zwijacz pasa.
Przy wolnym pociągnięciu pas bezpieczeństwa przesuwa się całkowicie swo-
bodnie. Gwałtowne pociągnięcie pasa powoduje zablokowanie go przez zwi-
jacz. Zwijacz blokuje się też podczas pełnego hamowania, przyspieszania, zjaz-
du stromą drogą i na zakrętach.
UWAGA
Jeżeli pas bezpieczeństwa nie blokuje się po gwałtownym pociągnięciu, na-
leży niezwłocznie zlecić sprawdzenie zwijacza specjalistycznej stacji obsługi.
Napinacze pasów
Napinacze w zwijaczach przednich pasów bezpieczeństwa zwiększają bezpie-
czeństwo kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, o ile mają oni zapięte pasy.
Podczas uderzenia o określonej energii pasy bezpieczeństwa są napinane przez
napinacze, co zapobiega niepożądanemu ruchowi ciała.
Wyzwolenie napinaczy pasów nie następuje przy lekkich kolizjach, wywrot-
kach ani innych wypadkach, podczas których działające siły nie przekroczą
pewnej granicy.
UWAGA
Wszelkie prace związane z systemem napinania pasów, jak również mon-
towanie i wymontowywanie elementów tego systemu podczas innych na-
praw, mogą być wykonywane wyłącznie przez specjalistyczne stacje obsłu-
gi.
Jeżeli nastąpi wyzwolenie napinacza, należy wymienić cały układ.
Informacja
Wyzwolenie napinaczy pasów bezpieczeństwa może nastąpić także wtedy,
gdy pasy nie są zapięte.
Podczas wyzwolenia napinaczy pasów pojawia się dym. Nie oznacza to jed-
nak, że w samochodzie wybuchł pożar.
Układ poduszek powietrznych
Opis układu poduszek powietrznych
Wprowadzenie do tematu
Poduszki powietrzne, jako uzupełnienie do pasów bezpieczeństwa, stanowią
dodatkową ochronę jadących podczas zderzenia czołowego i bocznego.
Najlepsze działanie ochronne poduszek powietrznych uzyskuje się tylko
wtedy, gdy pasy bezpieczeństwa są zapięte; poduszka powietrzna nie za-
stępuje pasów bezpieczeństwa.
Stan układu poduszek powietrznych jest sygnalizowany zapaleniem się lampki
kontrolnej na tablicy rozdzielczej » strona 32.
Opis układu
Rys. 8 Miejsca montażu poduszek powietrznych
Miejsca montażu poduszek powietrznych » rys. 8
Czołowe poduszki powietrzne
Boczne poduszki powietrzne z przodu Head-Thorax
Czołowe poduszki powietrzne – zetknięcie się ciała kierowcy i pasażera z cał-
kowicie napełnionymi poduszkami powietrznymi powoduje łagodne wyhamo-
wanie ich ruchu do przodu, co zmniejsza ryzyko urazu głowy i górnej części tu-
łowia.
A
B
14
Bezpieczeństwo
Czołowe poduszki powietrzne oznaczone są napisem  na kierownicy oraz
na desce rozdzielczej po stronie pasażera.
Boczne poduszki powietrzne Head-Thorax – zetknięcie się ciał osób jadących
samochodem z poduszką powietrzną powoduje wytłumienie ich ruchu w bok i
zmniejszenie ryzyka zranienia głowy i górnej części tułowia (klatki piersiowej,
brzucha i miednicy) od strony drzwi.
Boczne poduszki powietrzne oznaczone są napisem  na oparciach przed-
nich foteli.
Układ poduszek powietrznych (w zależności od wyposażenia samochodu)
składa się z następujących części:
poszczególne poduszki powietrzne,
lampka kontrolna na tablicy rozdzielczej » strona 32,
wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera » strona 17,
lampka kontrolna czołowej poduszki powietrznej pasażera w środkowej częś-
ci deski rozdzielczej » strona 17.
Wyzwalanie poduszek powietrznych
Rys. 9
Poduszki powietrzne wypełnione gazem
Układ poduszek powietrznych działa tylko przy włączonym zapłonie.
Przy wyzwalaniu poduszka powietrzna napełnia się gazem i rozwija. Napełnie-
nie poduszki powietrznej odbywa się w ułamku sekundy.
Podczas napełniania się poduszek powietrznych pojawia się dym. Nie oznacza
to jednak, że w samochodzie wybuchł pożar.
Warunki wyzwolenia
Nie można szczegółowo określić warunków wyzwolenia układu poduszek po-
wietrznych dla każdej sytuacji. Ważną rolę odgrywa w tym momencie twar-
dość przedmiotu, z którym zderza się samochód, kąt zderzenia, prędkość jazdy
itp.
Decydujące znaczenie dla wyzwolenia poduszek powietrznych ma przebieg
opóźnienia. Jeśli występujące i zmierzone opóźnienie ruchu samochodu w cza-
sie zderzenia nie przekracza wartości progowej zaprogramowanej w sterowni-
ku, nie następuje wyzwolenie poduszek powietrznych, chociaż samochód może
zostać bardzo mocno uszkodzony.
Przy silnych zderzeniach czołowych następuje wyzwolenie następujących
poduszek powietrznych:
czołowej poduszki powietrznej kierowcy,
czołowej poduszki powietrznej pasażera.
Przy silnych zderzeniach bocznych następuje wyzwolenie następującej
poduszki powietrznej:
bocznej poduszki powietrznej Head-thorax po stronie uderzenia.
Podczas wyzwolenia poduszek powietrznych:
włączają się światła awaryjne,
wszystkie drzwi zostają odryglowane,
następuje przerwanie dopływu paliwa do silnika,
świeci się lampka oświetlenia wnętrza (gdy włączona jest automatyczna ob-
sługa lampek oświetlenia wnętrza – pozycja
).
Kiedy nie następuje wyzwolenie poduszek powietrznych?
W przypadku lekkich zderzeń czołowych lub bocznych, uderzeń z tyłu, wywró-
cenia albo dachowania pojazdu nie następuje wyzwolenie poduszek powietrz-
nych.
15
Układ poduszek powietrznych
Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa
Rys. 10
Bezpieczny odstęp od kierowni-
cy i deski rozdzielczej
UWAGA
Wskazówki ogólne
Prawidłowe działanie ochronne pasów bezpieczeństwa i układu pod-
uszek powietrznych zapewnia tylko właściwa pozycja siedząca » stro-
na 9.
Podczas wyzwolenia poduszki powietrznej działają duże siły i w przypadku
złego ustawienia fotela lub niewłaściwej pozycji siedzącej może dojść do
ciężkich albo śmiertelnych obrażeń ciała. Dotyczy to zwłaszcza dzieci prze-
wożonych bez odpowiedniego fotelika dziecięcego » strona 20.
Jeżeli pojawia się usterka, układ poduszek powietrznych należy niezwłocz-
nie sprawdzić w specjalistycznej stacji obsługi. W przeciwnym razie istnieje
ryzyko, że poduszki powietrzne nie zostaną wyzwolone w czasie wypadku.
Po wyzwoleniu poduszki powietrznej układ poduszek powietrznych należy
wymienić.
Powierzchnię kierownicy i deski rozdzielczej należy czyścić w okolicy czo-
łowej poduszki powietrznej w miarę możliwości tylko suchą szmatką lub
szmatką zwilżoną wodą.
UWAGA
Wskazówki dotyczące czołowych poduszek powietrznych
Dla kierowcy i pasażera ważne jest, aby zachowywać odstęp co najmniej
25 cm od kierownicy lub od deski rozdzielczej » rys. 10
A
. Jeżeli ten od-
stęp nie zostanie zachowany, poduszki powietrzne nie spełnią swojej funkcji
ochronnej – zagrożenie życia! Ponadto przednie fotele muszą być zawsze
ustawione odpowiednio do wzrostu siedzącej osoby.
UWAGA (ciąg dalszy)
Jeżeli na fotelu pasażera ma być zamontowany fotelik dziecięcy, w któ-
rym dziecko przewożone jest tyłem do kierunku jazdy, należy koniecznie
wyłączyć czołową poduszkę powietrzną po stronie pasażera » strona 17,
Wyłączanie poduszek powietrznych. Jeżeli nie zostanie to zrobione, wy-
zwolenie czołowej poduszki powietrznej pasażera może spowodować po-
ważne obrażenia lub śmierć dziecka.
W zasięgu działania czołowych poduszek powietrznych przed pasażerami
na przednich siedzeniach nie mogą się znajdować żadne inne osoby, zwie-
rzęta czy przedmioty.
Kierownicy i powierzchni deski rozdzielczej po stronie pasażera nie wolno
oklejać, osłaniać ani modyfikować w żaden inny sposób. Blisko miejsc mon-
tażu poduszek powietrznych oraz w zasięgu działania poduszek nie wolno
montować żadnych elementów (np. uchwytów na kubki, uchwytów telefo-
nu itp.).
Nigdy nie odkładać przedmiotów na powierzchni deski rozdzielczej po
stronie pasażera.
UWAGA
Wskazówki dotyczące bocznych poduszek powietrznych
W zasięgu działania bocznych poduszek powietrznych nie mogą się znaj-
dować żadne przedmioty (np. na osłonach przeciwsłonecznych odsuniętych
do okna), na drzwiach nie wolno mocować żadnych akcesoriów (np. uchwy-
tów na napoje itp.) – ryzyko obrażeń!
Na haczykach ubraniowych w samochodzie wolno wieszać tylko lekkie
elementy odzieży, w kieszeniach ubrań nie należy pozostawiać ciężkich
przedmiotów ani przedmiotów o ostrych krawędziach. Do zawieszania
odzieży nie należy używać wieszaków.
System poduszek powietrznych działa, wykorzystując sygnały czujników
ciśnienia umieszczonych w drzwiach przednich. Z tego powodu zarówno w
drzwiach, jak i w obudowie drzwi, nie wolno dokonywać żadnych zmian (np.
montować dodatkowych głośników). Dalsze informacje » strona 110.
Na oparcia foteli nie wolno wywierać zbyt dużych sił, jak np. uderzanie,
kopanie itp. – ryzyko uszkodzenia bocznych poduszek powietrznych. Usz-
kodzona boczna poduszka powietrzna mogłaby nie zadziałać w czasie wy-
padku!
16
Bezpieczeństwo
UWAGA (ciąg dalszy)
Na fotele kierowcy i pasażera nie wolno zakładać żadnych pokrowców,
które nie mają wyraźnego dopuszczenia firmy ŠKODA AUTO. Ponieważ
boczna poduszka powietrzna rozwija się z oparcia fotela, zastosowanie
niedopuszczonych pokrowców mogłoby znacznie ograniczyć jej skutecz-
ność.
Uszkodzenia oryginalnych obić foteli lub szwów w miejscu montażu bocz-
nych poduszek powietrznych powinny zostać niezwłocznie naprawione
przez specjalistyczną stację obsługi.
UWAGA
Wskazówki dotyczące obsługi układu poduszek powietrznych
Wszelkie prace związane z układem poduszek powietrznych, jak też mon-
taż i demontaż elementów tego układu podczas innych napraw (np. wy-
montowywanie siedzenia), mogą być wykonywane wyłącznie przez specja-
listyczną stację obsługi. Dalsze informacje » strona 110.
Na elementach układu poduszek powietrznych, na przednim zderzaku czy
nadwoziu nie wolno dokonywać żadnych zmian.
Nie manipulować przy elementach układu poduszek powietrznych, ponie-
waż mogłoby dojść do wyzwolenia poduszek.
Wyłączanie poduszek powietrznych
Wyłączanie poduszek powietrznych
Czołową poduszkę powietrzną pasażera można wyłączyć wyłącznikiem pod-
uszki powietrznej » rys. 11 na stronie 17 - .
W razie potrzeby wyłączenie innych poduszek powietrznych należy zlecić part-
nerowi serwisowemu ŠKODA.
Wyłączenie poduszki powietrznej sygnalizuje lampka kontrolna » strona 32.
Możliwość wyłączenia poduszki powietrznej jest przewidziana np. w
podanych niżej przypadkach.
Na fotelu pasażera zamocowany jest fotelik dla dziecka, w którym dziecko
przewożone jest tyłem do kierunku jazdy » strona 18.
Mimo właściwego ustawienia fotela kierowcy nie można zachować minimal-
nego odstępu 25 cm między środkiem kierownicy a kośćmi mostka kierow-
cy.
W samochodzie zainstalowano dodatkowe elementy obsługowe dla kierow-
ców z ograniczeniami sprawności fizycznej.
W samochodzie zainstalowano specjalne fotele (np. fotele ortopedyczne bez
bocznych poduszek powietrznych).
UWAGA
Jeżeli w momencie sprzedaży samochodu poduszka powietrzna jest wyłą-
czona, należy poinformować o tym nabywcę!
Wyłączanie czołowej poduszki powietrznej pasażera
Rys. 11
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera / lampka
kontrolna czołowej poduszki powietrznej pasażera
Położenie wyłącznika poduszki powietrznej » rys. 11 -
Czołowa poduszka powietrzna pasażera jest włączona – po włączeniu za-
płonu nie zaświeci się lampka kontrolna

» rys. 11
Czołowa poduszka powietrzna pasażera jest wyłączona – po włączeniu za-
płonu zaświeci się lampka kontrolna 
Wyłączanie
Wyłączyć zapłon.
Otworzyć drzwi pasażera.
Pióro kluczyka z pilotem zdalnego sterowania całkowicie rozłożyć » .
Ostrożnie wsunąć kluczyk w otwór w wyłączniku poduszki powietrznej aż do
oporu.
Otwór wyłącznika poduszki powietrznej ostrożnie przekręcić kluczykiem do
pozycji .
Kluczyk wyjąć z wyłącznika poduszki powietrznej » .
Zamknąć drzwi pasażera.
Sprawdzić, czy po włączeniu zapłonu zapala się lampka kontrolna  .


17
Układ poduszek powietrznych
Włączanie
Wyłączyć zapłon.
Otworzyć drzwi pasażera.
Pióro kluczyka z pilotem zdalnego sterowania całkowicie rozłożyć » .
Ostrożnie wsunąć kluczyk w otwór w wyłączniku poduszki powietrznej aż do
oporu.
Otwór wyłącznika poduszki powietrznej ostrożnie przekręcić kluczykiem do
pozycji .
Kluczyk wyjąć z wyłącznika poduszki powietrznej » .
Zamknąć drzwi pasażera.
Sprawdzić, czy po włączeniu zapłonu nie zapala się lampka kontrolna  .
UWAGA
Za wyłączanie i włączanie poduszki powietrznej odpowiada kierowca.
Poduszkę powietrzną wolno wyłączać tylko wtedy, gdy jest wyłączony za-
płon! W przeciwnym razie można spowodować błąd w układzie wyłączania
poduszek powietrznych.
Jeżeli lampka kontrolna  miga, poduszka powietrzna pasażera nie
zostanie wyzwolona w czasie wypadku! Należy niezwłocznie zlecić spraw-
dzenie poduszek powietrznych specjalistycznej stacji obsługi.
OSTROŻNIE
Niecałkowicie rozłożone pióro kluczyka może uszkodzić wyłącznik poduszki
powietrznej!
Bezpieczne przewożenie dzieci
Fotelik dziecięcy
Wprowadzenie do tematu
Aby zmniejszyć ryzyko obrażeń w razie wypadku, przewożenie dzieci dopusz-
czalne jest wyłącznie w fotelikach dziecięcych!
Przy montażu i korzystaniu z fotelika dziecięcego należy przestrzegać wskazó-
wek niniejszej instrukcji obsługi oraz zaleceń producenta fotelika dziecięcego.
Ze względów bezpieczeństwa zalecamy, aby dzieci przewozić zawsze na tylnej
kanapie. Przewożenie dzieci na fotelu pasażera z przodu dopuszczalne jest tyl-
ko w wyjątkowych przypadkach.
Używać fotelików dziecięcych spełniających wymagania normy ECE-R 44 Eu-
ropejskiej Komisji Gospodarczej.
Foteliki zgodne z normą ECE-R 44 są trwale oznakowane znakiem kontrolnym:
duże E w kółku, poniżej numer atestu.
UWAGA
W żadnym razie nie wolno przewozić dzieci – nawet niemowląt! – trzyma-
nych na kolanach.
Opuszczając samochód, nigdy nie pozostawiać w nim dzieci bez nadzoru.
Dzieci w nagłym wypadku mogą nie być w stanie samodzielnie opuścić po-
jazdu ani sobie pomóc. Przy bardzo wysokich lub bardzo niskich temperatu-
rach istnieje ryzyko zagrożenia życia!
Przez cały czas jazdy samochodem dziecko musi być zapięte! W przeciw-
nym razie podczas wypadku dziecko zostałoby rzucone siłą bezwładności,
mogąc przy tym śmiertelnie zranić siebie i inne osoby jadące samochodem.
Dzieci, które w czasie jazdy pochylają się do przodu lub siedzą w niewłaś-
ciwej pozycji, narażają się na zwiększone ryzyko obrażeń w razie wypadku.
Dotyczy to zwłaszcza dzieci przewożonych na fotelu pasażera – gdy w cza-
sie wypadku następuje wyzwolenie poduszek powietrznych, może dojść do
ciężkich obrażeń, a nawet do śmierci!
Koniecznie przestrzegać instrukcji producenta fotelika dziecięcego na te-
mat właściwego ułożenia pasów. Źle założone pasy bezpieczeństwa mogą
spowodować obrażenia nawet podczas lekkiego wypadku.
18
Bezpieczeństwo
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156
  • Page 157 157
  • Page 158 158
  • Page 159 159
  • Page 160 160
  • Page 161 161
  • Page 162 162
  • Page 163 163
  • Page 164 164
  • Page 165 165
  • Page 166 166
  • Page 167 167
  • Page 168 168

SKODA Citigo (2017/11) Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Niniejsza instrukcja jest również odpowiednia dla