Shimano ST-M4050 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

UM-8AF0A-003-03
Instrukcja użytkownika
Dźwignia przerzutki i
hydrauliczny hamulec tarczowy
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne
są na stronie internetowej: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji
produktów, które nie zostały opisane w tej instrukcji
użytkownika, należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy dla doświadczonych i
zawodowych mechaników rowerowych jest dostępna na naszej
stronie internetowej (http://si.shimano.com).
Nie demontować ani nie modyfikować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie
zapoznać się z niniejszym podręcznikiem
użytkownika przed użyciem produktu i
przestrzegać go podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
W celu wymiany skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
Ten hydrauliczny układ hamulcowy ma inną charakterystykę niż
hamulce obręczowe. Przed użyciem należy poznać tę
charakterystykę. Jazda na rowerze bez uprzedniego
odpowiedniego zapoznania się z charakterystyką hamulców
może zakończyć się upadkiem i potencjalnymi poważnymi
obrażeniami lub śmiercią.
Tarcze 203 mm i 180 mm zapewniają większą siłę hamowania
niż tarcze 160 mm. Przed użyciem hamulców należy dokładnie
zapoznać się z charakterystyką hamowania i zrozumieć ją.
Należy zachować szczególną
ostrożność i uważać, aby palce nie
znalazły się w pobliżu obracającej się
tarczy hamulca. Tarcza hamulca jest
na tyle ostra, że może doprowadzić
do poważnego zranienia, jeżeli palce
zostaną uwięzione w otworach
obracającej się tarczy.
Zaciski i tarcza hamulca rozgrzewają się w czasie pracy hamulca,
dlatego nie należy ich dotykać w czasie jazdy ani bezpośrednio
po wymontowaniu z roweru. W przeciwnym razie może dojść
do oparzenia.
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy
hamulca bądź okładzin hamulcowych. W przeciwnym wypadku
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy
skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Istnieje
zagrożenie, że hamulce mogą działać nieprawidłowo.
Jeśli podczas hamowania słychać
hałas, okładziny mogły osiągnąć
poziom zużycia eksploatacyjnego.
Należy upewnić się, że elementy
układu hamulcowego dostatecznie
ostygły, a następnie sprawdzić, czy
grubość każdej okładziny wynosi co
najmniej 0,5 mm. Można też
skontaktować się ze sprzedawcą lub
punktem sprzedaży.
Jeśli tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować
się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Jeśli grubość tarczy hamulca zmniejszy się w wyniku zużycia do
1,5 mm, natychmiast należy zaprzestać eksploatacji hamulców i
skontaktować się z punktem sprzedaży lub przedstawicielem.
Tarcza hamulca może pęknąć, powodując upadek rowerzysty.
Jeśli tarcza hamulca "Ice-Tec" zużyje się w taki sposób, że
widoczna jest aluminiowa powierzchnia, również należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców.
W przypadku ciągłego użytkowania hamulców może dojść do
zablokowania oparami. Aby usunąć ten stan, należy na chwilę
puścić dźwignię.
Zablokowanie oparami to zjawisko polegające na nagrzewaniu się
oleju w układzie hamulcowym powodującym zwiększenie objętości
wody lub pęcherzyków powietrza wewnątrz układu hamulcowego. W
rezultacie może dojść do nagłego wydłużenia skoku dźwigni hamulca.
Ten układ hamulcowy nie jest przystosowany do pracy w
sytuacjach, gdy rower jest odwrócony kołami do góry. Jeśli
rower zostanie odwrócony kołami do góry lub położony na bok,
hamulec może działać nieprawidłowo, prowadząc do
poważnego wypadku. Przed jazdą na rowerze należy pamiętać
o kilkukrotnym naciśnięciu dźwigni hamulca w celu
sprawdzenia, czy hamulce działają prawidłowo. Jeśli hamulce
nie działają prawidłowo, należy przerwać użytkowanie
hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem
sprzedaży.
Jeśli opór po naciśnięciu dźwigni hamulca nie jest wyczuwalny,
należy natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i
skontaktować się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
W przypadku wystąpienia wycieków płynu należy natychmiast
przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania
układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub
upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń.
Ponieważ każdy rower może mieć inne charakterystyki
prowadzenia, należy nauczyć się odpowiedniej techniki
hamowania (w tym wyczucia siły nacisku dźwigni hamulca i
charakterystyki panowania nad rowerem) oraz obsługi roweru.
Można to zrobić, konsultując się z profesjonalnym sprzedawcą
rowerów i czytając instrukcję obsługi, a także praktycznie
doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może
dojść do blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i
poważnych obrażeń.
Przed jazdą na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i
tylne hamulce działają prawidłowo.
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy
zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą się łatwiej
ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z
roweru. Aby tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej
oraz delikatniej.
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika
należy zachować ją na przyszłość.
PRZESTROGA
Uwagi dotyczące oryginalnego oleju mineralnego Shimano
(oleju mineralnego)
Kontakt oleju z oczami może spowodować podrażnienie. W
razie potrzeby umyć oczy wodą i niezwłocznie skorzystać z
pomocy lekarza.
Kontakt oleju ze skórą może spowodować wysypkę i
podrażnienie. W razie potrzeby dokładnie umyć skórę mydłem i
wodą.
Wdychanie oparów oryginalnego oleju mineralnego Shimano
może wywołać nudności. Zasłonić nos i usta maską oddechową.
Używać oleju w dobrze wentylowanym miejscu. W przypadku
dostania się oparów oleju do dróg oddechowych należy jak
najszybciej wyjść na świeże powietrze i okryć się kocem. Położyć
się i ogrzać się, a w razie potrzeby zwrócić się o pomoc
medyczną.
Okres wypalenia
Tarcze hamulcowe wymagają dotarcia, dlatego siła hamowania
rośnie wraz z upływem okresu docierania. Należy o tym
pamiętać podczas używania hamulców w okresie docierania.
Taka sama sytuacja zaistnieje po wymianie okładzin
hamulcowych lub tarczy hamulca.
Uwaga:
Należy pamiętać, aby obracać mechanizm korbowy podczas
wykonywania czynności związanych ze zmianą przełożeń.
Nie należy używać rozpuszczalników lub podobnych substancji
do czyszczenia produktów. Substancje tego typu mogą
uszkodzić ich powierzchnię.
Po demontażu koła roweru zaleca się montaż podkładek
dystansowych okładzin. Nie należy naciskać dźwigni hamulca po
wyjęciu koła. Jeśli dźwignia hamulca zostanie naciśnięta bez
zamontowanych podkładek dystansowych okładzin, tłoczki
wysuną się bardziej niż zwykle. W takim przypadku należy
skontaktować się ze sprzedawcą.
Podczas czyszczenia i konserwacji układu hamulcowego należy
używać wody z mydłem lub suchej szmatki. Nie używać
powszechnie dostępnych środków czyszczących ani
wyciszających, ponieważ mogą one spowodować uszkodzenie
części takich, jak uszczelki.
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed
jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić
następujące elementy. W przypadku problemów z podanymi
elementami należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru.
Czy wystąpił wyciek płynu hamulcowego?
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
Czy grubość każdej z okładzin hamulcowych wynosi co
najmniej 0,5 mm?
Czy tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona?
Czy zmiana przełożeń odbywa się płynnie?
Czy dźwignie zostały prawidłowo zamocowane na
kierownicy?
Czy podczas użytkowania słychać nietypowe dźwięki?
Nazwy części
Działanie
Czynność zmiany przełożenia
Podczas używania dźwigni przerzutki należy kręcić ramionami
mechanizmu korbowego.
< Przód >
Dźwignia
A
Zmiana przełożenia w górę
(pedałowanie stanie się trudniejsze).
Dźwignia
B
Zmiana przełożenia w dół
(pedałowanie stanie się łatwiejsze).
* W zależności od modelu przełożenia
można zmieniać, popychając lub
pociągając dźwignię.
< Tył >
Dźwignia
A
Zmiana przełożenia w dół
(pedałowanie stanie się łatwiejsze).
Dźwignia
B
Zmiana przełożenia w górę
(pedałowanie stanie się trudniejsze).
* W zależności od modelu przełożenia
można zmieniać, popychając lub
pociągając dźwignię.
Ten produkt umożliwia regulację zasięgu. Jeśli dźwignia hamulca znajduje
się zbyt daleko i trudno z niej korzystać, należy skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie
bez powiadomienia. (Polish)
Zacisk hamulcowy
Tarcza hamulca
Okładziny hamulcowe
2 mm 0,5 mm
Dźwignia
B
Dźwignia
A
Dźwignia hamulca
Dźwignia
B
Dźwignia
A
Dźwignia hamulca
  • Page 1 1

Shimano ST-M4050 Instrukcja obsługi

Typ
Instrukcja obsługi
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla