UM-6DZ0A-001-04
Instrukcja użytkownika
Dźwignia Dual Control
(Comfort)
Instrukcje użytkownika w innych językach dostępne są na
stronie internetowej: http://si.shimano.com
WAŻNA INFORMACJA
•
Aby uzyskać informacje dotyczące montażu i regulacji produktów,
które nie zostały opisane w tej instrukcji użytkownika, skontaktuj się
zpunktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Instrukcja sprzedawcy
dla doświadczonych i zawodowych mechaników rowerowych jest
dostępna na naszej stronie internetowej (http://si.shimano.com).
•
Nie demontować ani nie modyfi kować tego produktu.
Ze względów bezpieczeństwa należy dokładnie zapoznać
się z niniejszą instrukcją użytkownika przed użyciem
produktu i przestrzegać jej podczas jego użytkowania.
Istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa
Aby uzyskać wytyczne dotyczące wymiany, skontaktuj się z punktem
sprzedaży lub sprzedawcą roweru.
OSTRZEŻENIE
•
Bardzo ważne jest dokładne zrozumienie zasady działania układu
hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie układu
hamulcowego roweru może spowodować utratę sterowania lub
upadek, które mogą prowadzić do poważnych obrażeń. Ponieważ
każdy rower może mieć inne charakterystyki prowadzenia, należy
nauczyć się odpowiedniej techniki hamowania (w tym wyczucia siły
nacisku dźwigni hamulca i charakterystyki panowania nad rowerem)
oraz obsługi roweru. Można to zrobić, konsultując się z
profesjonalnym sprzedawcą rowerów i czytając instrukcję obsługi, a
także praktycznie doskonaląc technikę jazdy i hamowania.
•
Jeśli przedni hamulec zostanie przyciśnięty za mocno, może dojść do
blokady koła, przewrócenia się roweru do przodu i poważnych obrażeń.
•
Przed jazdą na rowerze zawsze należy się upewnić, że przednie i tylne
hamulce działają prawidłowo.
•
W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się. Należy
zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
•
Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej się ślizgać.
Wprzypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku z roweru. Aby
tego uniknąć, należy zwolnić i hamować wcześniej oraz delikatniej.
•
Należy sprawdzić linki hamulcowe pod kątem korozji, wyszczerbień i
pęknięć, a w razie znalezienia którejś z tych wad, skontaktować się
zpunktem sprzedaży lub sprzedawcą roweru. Jeśli te czynności nie
zostaną wykonane, hamulce mogą działać nieprawidłowo.
<Hamulec tarczowy>
•
Należy zachować szczególną ostrożność i uważać, aby
palce nie znalazły się w pobliżu obracającej się tarczy
hamulca. Tarcza jest na tyle ostra, że może
doprowadzić do poważnego zranienia, jeżeli palce
zostaną uwięzione w otworach obracającej się tarczy.
•
Zacisk i tarcza rozgrzewają się w czasie pracy hamulca, dlatego nie
należy ich dotykać w czasie jazdy lub natychmiast po zdjęciu z roweru;
w przeciwnym razie może dojść do oparzenia.
•
Należy zwrócić uwagę, aby olej lub smar nie dostał się do tarczy bądź
okładzin hamulcowych. W przeciwnym wypadku hamulce mogą
działać nieprawidłowo.
•
Jeśli do okładzin przedostanie się olej lub smar, należy skontaktować
się ze sprzedawcą lub punktem sprzedaży. Istnieje zagrożenie, że
hamulce mogą działać nieprawidłowo.
•
Jeśli podczas hamowania słychać hałas, okładziny
mogły osiągnąć poziom zużycia eksploatacyjnego.
Należy upewnić się, że elementy układu
hamulcowego dostatecznie ostygły, a następnie
sprawdzić, czy grubość każdej okładziny wynosi
0,5mm lub więcej. Można też skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
•
Jeśli tarcza hamulca jest pęknięta lub odkształcona, należy
natychmiast przerwać użytkowanie hamulców i skontaktować się ze
sprzedawcą lub punktem sprzedaży.
•
Jeśli grubość zużytej tarczy spadnie poniżej 1,5 mm w taki sposób, że
widoczna jest aluminiowa powierzchnia, należy natychmiast przerwać
użytkowanie hamulców i skontaktować się ze sprzedawcą lub
punktem sprzedaży. Tarcza może pęknąć, powodując upadek
rowerzysty.
•
Po uważnym przeczytaniu niniejszej instrukcji użytkownika należy
zachować ją na przyszłość.
PRZESTROGA
•
Tarcze hamulcowe mają okres docierania się i warz z upływem okresu
docierania siła hamowania będzie stopniowo wzrastać. Pamiętać o
wzroście siły hamowania w przypadku używania hamulców w okresie
docierania. Taka sama sytuacja zachodzi w przypadku wymiany
klocków hamulcowych lub tarczy.
Uwaga
•
Komponenty zostały zaprojektowane i skonstruowane tak, aby
zachować pełną wodoodporność i zapewnić swoją funkcję w mokrym
terenie. Nie wolno jednak celowo umieszczać ich w wodzie.
•
Nie wolno myć roweru w wysokociśnieniowych myjniach
samochodowych. Jeśli do któregokolwiek z komponentów roweru
dostanie się woda, może to spowodować problemy z prawidłowym
użytkowaniem lub występowaniem rdzy.
•
Należy ostrożnie obchodzić się z komponentami i unikać narażania ich
na silne wstrząsy.
•
Należy uważać, aby do zacisków nie dostała się woda.
•
Nie należy używać rozpuszczalników lub podobnych substancji do
czyszczenia produktów. Substancje tego typu mogą uszkodzić ich
powierzchnię.
•
Aby uzyskać aktualizacje oprogramowania komponentu, należy
skontaktować się z punktem sprzedaży. Najnowsze informacje są
dostępne na stronie internetowej Shimano.
•
Aby podłączyć hamulce i inne elementy wyposażenia, należy również
zapoznać się z instrukcjami obsługi.
•
Gwarancja nie obejmuje naturalnego zużycia lub pogorszenia
działania wynikającego z normalnego użytkowania.
Regularna kontrola roweru przed jazdą
Przed rozpoczęciem jazdy na rowerze należy sprawdzić następujące
elementy. W przypadku występowania problemów z podanymi
elementami należy skontaktować się z punktem sprzedaży lub
sprzedawcą roweru.
•
Czy hamulce przednie i tylne działają prawidłowo?
•
Czy dźwignia hamulca ma odpowiedni luz?
•
Czy linki hamulcowe noszą ślady korozji, wyszczerbień lub
pęknięć?
•
Czy grubość okładzin hamulcowych wynosi 0,5 mm lub więcej?
•
Czy przełożenia zmieniane są za pomocą przełącznika zmiany
przełożeń?
•
Czy dźwignia zmiany przełożeń została odpowiednio dopasowana
podczas montażu na kierownicy?
•
Czy podczas użytkowania słychać nietypowe dźwięki?
Nazwy części
Działanie
Zasada działania przełącznika zmiany biegów tylnych
(ustawienia początkowe)
<Przełącznik zmiany przełożeń (X)>
Do zmiany biegu na niższy.
(Pedałowanie stanie się łatwiejsze).
<Przełącznik zmiany przełożeń (Y)>
Do zmian biegu na wyższy.
(Pedałowanie stanie się
trudniejsze).
•
Mniejsza liczba na ekranie informacji (opcja) oznacza, że pedałowanie
jest lżejsze, a wyższa liczba oznacza, że pedałowanie jest trudniejsze.
Rzeczywiste zachowanie produktu może być inne, ponieważ zależy od
podłączonych komponentów i wersji oprogramowania.
Dostępne funkcje to zmiana przełożeń w górę i w dół za pomocą
przełączników zmiany przełożeń (X) i (Y) oraz ustawianie zmiany
przełożeń.
* Szczegółowe informacje na temat zmian w przełącznikach zmiany
biegów można uzyskać w punkcie sprzedaży.
Obsługa hamulców
Uwaga: w przypadku wprowadzenia ulepszeń dane techniczne mogą ulec zmianie bez
powiadomienia. (Polish)
Dźwignia hamulca
Ekran informacji
Przełącznik zmiany
przełożeń (X)
Przełącznik zmiany
przełożeń (Y)
Linka hamulca
Tarcza
Zacisk
Zacisk
Linka hamulca
Tarcza
Okładziny hamulcowe
Przełącznik zmiany
przełożeń
Zaciski
Dźwignia
hamulca
2 mm 0,5 mm