Shimano MF-TZ20 Service Instructions

Typ
Service Instructions

Ten podręcznik jest również odpowiedni dla

S
H
I
M
A
N
O
S
G
E
-
3
0
S
H
I
M
A
N
O
S
G
E
-
4
0
S
G
C
h
a
i
n
o
n
l
y
F
o
r
N
A
R
R
O
W
Wkładanie linki
Włożyć linkę do pancerza przez końcówkę z oznaczeniem. Nanieść smar
od końca z oznaczeniem, aby zachować sprawność działania linki.
Oznaczenie
Przedni system napędowy
Techniczna instrukcja serwisowa SI-6PTFA-001
Uwaga: specyfikacje mogą być zmieniane w celu ulepszeń bez powiadomienia. (Polski)
SI-6PTFA-001-03
Ogólne informacje dotyczące bezpieczeństwa
OSTRZEŻENIE
Do czyszczenia łańcucha stosować obojętne środki czyszczące. Nie należy stosować zasadowych lub kwaśnych
środków czyszczących takich jak odrdzewiacze, ponieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia i/lub usterki
łańcucha.
Do łączenia wąskich łańcuchów stosować tylko wzmocnione sworznie łączące.
Dostępne są dwa różne typy wzmocnionych sworzni łączących. Przed wybraniem sworznia do zastosowania,
należy sprawdzić w tabeli poniżej. W przypadku stosowania sworzni innych niż wzmocnione lub kiedy stosowany
jest sworzeń wzmocniony lub narzędzie niedostosowane do typu łańcucha, można nie uzyskać wystarczającej
siły połączenia, co może spowodować rozerwanie lub spadnięcie łańcucha.
Srebrny
Czarny
Jeżeli konieczne jest wyregulowanie długości łańcucha z powodu
zmiany ilości zębów koronek łańcuch skrócić w innym miejscu
niż miejsce gdzie łańcuch został połączony za pomocą sworznia
wzmocnionego lub sworznia końcowego. Łańcuch zostanie
uszkodzony, jeżeli zostanie skrócony w miejscu, gdzie został połączony
za pomocą sworznia wzmocnionego lub sworznia końcowego.
Uważać, aby nie doszło w czasie jazdy do zahaczenia nogawek
o łańcuch; może to spowodować wywrócenie roweru.
Sprawdzić, czy naprężenie łańcucha jest prawidłowe i czy łańcuch nie jest uszkodzony. Jeżeli naprężenie jest
zbyt małe lub łańcuch jest uszkodzony, należy wymienić łańcuch. Jeżeli nie zostanie to zrobione, może dojść do
zerwania łańcucha i poważnego zranienia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma pęknięć w ramionach korby. Jeżeli są jakiekolwiek pęknięcia,
może dojść do złamania korby i spadnięcia z roweru.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Luźne, zużyte lub uszkodzone części mogą spowodować obrażenia kierującego rowerem. Zalecamy stosowanie
jedynie oryginalnych części zamiennych Shimano.
Przed zamontowaniem części uzyskać i dokładnie przeczytać niniejszą instrukcję.
Jeżeli regulacja nie zostanie przeprowadzona właściwie, łańcuch może spaść i może spowodować upadek
roweru, który może prowadzić do poważnych obrażeń.
Dokładnie przeczytać niniejszą Techniczną instrukcję serwisową i zachować ją na przyszłość.
Uwaga
Wzmocnione sworznie nie mogą zostać użyte z łańcuchem UG, ponieważ nie będą odpowiednio się poruszać
i powodować hałas.
Przed instalacją osi suportu nałożyć smar na gwintowaną część osi suportu oraz wewnętrznie gwintowaną
część miski.
Dodatkowo, jeżeli działanie pedałów nie wydaje się normalne, dokonać ponownego sprawdzenia.
Przed jazdą na rowerze, sprawdzić, czy nie ma luzu w złączach lub połączeniach. (BB-FC, FC-PD)
Nie wolno myć osi suportu za pomocą wodnych myjek ciśnieniowych.
W przypadku wyczucia jakiegokolwiek luzu w osi suportu, należy wymienić oś suportu.
Jeżeli zmiana biegu nie wydaje się być płynna, wymyć przerzutkę i nasmarować wszystkie części ruchome.
Jeżeli wielkość luzu w ogniwach jest na tyle duża, że regulacja nie jest możliwa, należy wymienić przerzutkę.
Tarcze należy okresowo myć neutralnym środkiem czyszczącym, a następnie ponownie je smarować.
Dodatkowo, czyszczenie łańcucha neutralnym środkiem czyszczącym i smarowanie może być skutecznym
sposobem zwiększenia trwałości tarcz i łańcucha.
Jeżeli łańcuch, w czasie użytkowania nadal spada z tarcz, wymienić tarcze i łańcuch.
Należy zastosować pancerz nieco dłuższy i odstający, nawet w przypadku gdy kierownica jest skręcona
maksymalnie. Co więcej, należy sprawdzić czy dźwignia przerzutki nie dotyka ramy, gdy kierownica jest
maksymalnie skręcona.
Przed użyciem nasmarować linkę oraz wnętrze pancerza, aby zapewnić swobodne ślizganie się linki.
Obsługa dźwigni związana ze zmianą biegów powinna być wykonywana jedynie, kiedy obraca się mechanizm
korbowy.
W celu zapewnienia płynnej pracy stosować odpowiedni pancerz i ślizgi.
W celu zapewnienia najlepszego działania, pamiętać o stosowaniu tylko określonego typu łańcucha. Nie można
stosować łańcucha szerokiego typu.
Części nie są objęte gwarancją w zakresie normalnego zużycia lub pogorszenia działania wynikającego
z normalnego użytkowania.
Wszelkie pytania dotyczące sposobu montażu, regulacji, konserwacji lub obsługi, prosimy kierować do
profesjonalnego sprzedawcy rowerów.
Sworzeń ogniwa Sworzeń końcowy
Wzmocniony sworzeń łączący
4. Możliwe problemy i sposoby ich rozwiązania
Po wykonaniu kroków od 1 do 3 przestawić dźwignię zmiany biegów w celu
sprawdzenia zmiany biegów. (Również w przypadku, kiedy zmiana biegu
stanie się trudna w czasie użytkowania.)
W celu uzyskania najlepszych osiągów, zalecamy wykorzystanie
następującej kombinacji.
Dane techniczne
Dźwignia przerzutki
Przerzutka przednia
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej
Montaż przerzutki przedniej
1. Zamontować tak, aby pozostało 1 - 3 mm luzu w miejscu najbliższego
zbliżenia pomiędzy największą tarczą a dolnym brzegiem wózka przerzutki.
Montaż dźwigni zmiany biegów
Moment dokręcania:
2,5 Nm
Dźwignia
Śruba mocująca dźwignię
UWAGA:
Jeżeli dźwignia zmiany biegów
montowana jest nad kierownicą,
należy umieścić ją tak, by nie
dotykała dźwigni hamulca.
Nie mogą się dotykać.
Korpus dźwigni hamulca
Dźwignia przerzutki
Dokładnie dokręcić
Moment dokręcania:
35 - 50 Nm
Montaż mechanizmu korbowego
Użyć ściągacza do korb (TL-FC10), aby zamontować mechanizm korbowy.
Moment dokręcania:
50 - 70 Nm
Montaż osi suportu
Montować z użyciem narzędzia specjalnego TL-UN74-S. Najpierw zamontować
część główną a następnie miskę.
Mechanizm korbowy
Oś suportu Miska
2. Wózek zewnętrzny przerzutki powinien znajdować się bezpośrednio nad
i być równoległy do największej tarczy.
3. Dokręcić 9 mm kluczem.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Tarcza mechanizmu korbowego
(największa tarcza)
Wózek przerzutki
Długość łańcucha
Dodać dwa ogniwa (z łańcuchem na największej koronce i największej tarczy)
Największa koronka Największa tarcza
Łańcuch
Regulacja
Pamiętać o przestrzeganiu kolejności podanej poniżej.
1. Regulacja dolna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem wewnętrznym przerzutki
i łańcuchem wynosił 0 - 0,5 mm.
Śruba regulacji dolnej
Łańcuch
Wózek wewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Największa koronka Najmniejsza tarcza
2. Przeciągając linkę, dokręcić śrubę mocującą 9 mm kluczem, aby
zamocować linkę.
Moment dokręcania:
5 - 7 Nm
Skracanie pancerza
Podczas skracania pancerza obciąć koniec przeciwny do końca
z oznaczeniem. Po skróceniu pancerza zaokrąglić
zakończenie tak, aby średnica wewnętrzna była
jednakowa.
Na obcięty koniec pancerza założyć tą samą końcówkę pancerza.
Końcówka pancerza
Pociągnąć
Po usunięciu luzu początkowego linki, ponownie
przymocować linkę do przedniej przerzutki, jak pokazano
na ilustracji.
3. Regulacja górna
Ustawić tak, aby dystans między wózkiem zewnętrznym przerzutki i łańcuchem
wynosił 0 - 0,5 mm.
Śruba regulacji górnej
Łańcuch
Wózek zewnętrzny
przerzutki
Pozycja łańcucha
Najmniejsza koronka Największa tarcza
Łańcuch Wzmocniony sworzeń łączący Wyciskacz do łańcucha
9-biegowy, bardzo
wąski łańcuch, taki jak
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-biegowy wąski łańcuch,
taki jak CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
Dźwignia przerzutki SL-TZ20
Dźwignia przerzutki SIS
Przerzutka przednia FD-TZ20 / TZ21
Łańcuch CN-UG51
Ślizg SM-SP18
Symbol modelu Biegi Typ
SL-TZ20 Trzyrzędowa Dźwignia operowana kciukiem
Typ Dolne prowadzenie linki
Średnica obejmy montażowej
przerzutki przedniej
28,6 mm, 31,8 mm
Kąt nachylenia rury
podsiodłowej (α)
66° - 69°
Jeżeli łańcuch spada na stronę korby. Dokręcić śrubę regulacji górnej w prawo
(około 1/4 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na dużą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji górnej w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli trudna jest zmiana z średniej
tarczy na małą tarczę.
Poluzować śrubę regulacji dolnej w lewo
(około 1/4 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem wewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Dokręcić śrubę regulacji górnej w prawo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli dochodzi do kontaktu między
łańcuchem i wózkiem zewnętrznym
przedniej przerzutki na największej
tarczy.
Poluzować śrubę regulacji górnej w lewo
(około 1/8 obrotu).
Jeżeli łańcuch spadnie na stronę osi
suportu.
Dokręcić śrubę regulacji dolnej w prawo
(około 1/2 obrotu).
6,5 mm
7,1 mm
NIE DEMONTOWAĆ dźwigni
zmiany biegów.
1 - 3 mm
  • Page 1 1

Shimano MF-TZ20 Service Instructions

Typ
Service Instructions
Ten podręcznik jest również odpowiedni dla